Zaikom sanoi:
Eipäs. Oikea tilannenopeus on suurin mahdollinen nopeus, jonka kuljettaja pystyy ajaa kulloinkin vastaantulevaan tilanteeseen hallinnan säilyttäen.
:ahem:
No ei ole. Oikea tilannenopeus ei koskaan pidä sisällään nopeusrajoituksen ylitystä.
Jos täysin turvallista nopeutta, jossa ennakoidaan myös ei-ennalta arvattavat tilanteet, autolle haetaan niin lähinnä sellaista olisi 0 km/h. Mutta silloinkaan se ei ole varmaa. Voihan esim. kävelijä tai fillaristi törmätä. Siks ei ole olemassakaan mitään ns. turvallisuusnopeutta vaan vain oikea tai väärä tilannenopeus. Oikeakaan tilannenopeus ei tietenkään ole tae siitä, että koskaan ei vois mitään sattua.
Esimerkki oikeasta tilannenopeudesta, joka on mut itseni pelastanut monen monta kertaa: Jos olen prätkällä liikkeellä ja sivutieltä on kolmion tai stopin takaa lähestymässä auto, on ehdottomasti syytä hidastaa huomattavasti alle rajoituksen ja valmistautua väistämään. Varsinkin jos ei saa sieltä kolmion takaa tulevaan autoilijaan selkeää katsekontaktia. Tosin ei katsekontaktikaan aina takaa, että sillä on aikomus väistää. Esim toissakesänä olin oikeinkin kovassa sanaharkassa tyypin (tai paremminkin hänen muijansa) kanssa joka katsoi suoraan kohti ja tuli silti eteen ja vielä virnuili päälle. Ei virnuillut siinä tilanteessa kun ajoin perässä ja menin puhuttelemaan vaan laittoi keskuslukon päälle ja pisti muijan ulos autosta puhumaan. Itse huuteli lukitusta autosta ikkunan raosta.
Jälkikäteen nauratti, että mitähän se ois tehnyt jos mun sijasta siinä ois ollut joku oikeesti pahansisuinen ja pelottava tyyppi...varmaankin paskantanut housuihinsa. Minä kun olen kiltti ja rauhallinen ihminen enkä millään tavalla pelottava.
Mut joo, joka kesä tulee todella monta kertaa auto kolmion takaa prätkän eteen, varsinkin keväällä noita on useammin. Ilman oikeaa tilannenopeutta se ois goodbye.