Hjallis Harkimo haukkuu SS:n blogissaan kokoomusta suhmuroinnista ja Timo Soinin suojelusta
Kansanedustaja Harry Harkimo arvostelee puoluettaan eduskuntaryhmän sivuuttamisesta.
Kokoomuksen kansanedustaja Harry "Hjallis" Harkimo arvostelee Savon Sanomien blogissaan puoluettaan eduskuntaryhmän sivuuttamisesta hallituskriisin aikana.
Harkimo kirjoittaa, että hallituskriisi oli hallituskriisi kaikille muille paitsi Uusi vaihtoehto -ryhmään liittyneelle Timo Soinille, valtiovarainministeri Petteri Orpolle (kok) ja pääministeri Juha Sipilälle (kesk).
Harkimo myöntää kirjoituksessaan, että kuviolla vältettiin hallituskriisi, mutta Uuden vaihtoehdon ministerimäärä kansanedustaja ei sulata.
- Sitä minä en ymmärrä, miksi syntyneellä uudella ”puolueella” on sama määrä ministereitä kuin ennen, vaikka kansanedustajien määrä ryhmässä melkein puolittui. Jos ajatusleikkinä kuvittelemme, että Uusi vaihtoehto saisi vaaleissa puolet perussuomalaisille gallupeissa luvatuista ääniosuuksista, sillä olisi 8-10 kansanedustajaa - melkein joka toinen ministerinä!, Harkimo päivittelee kirjoituksessaan.
- Miksi siis näin? "Kuuluu diiliin", minulle sanottiin, Harkimo jatkaa.
Harkimo on suivaantunut kokoomuksen eduskuntaryhmän sivuuttamisesta. Kansanedustajan mukaan ryhmän yli on kävelty, eikä edustajien mielipiteitä ole otettu huomioon.
- Jos joku kuvittelee, että puolueen eduskuntaryhmällä on jonkinlaista valtaa, se kannattaa unohtaa nyt. Oikeasti puolueen puheenjohtaja avustajineen tekee isot päätökset, nämä syötetään ministereille ja eduskuntaryhmän puheenjohtajille - ja näin pikku hiljaa tieto päätöksistä valuu kansanedustajille, kun eduskuntaryhmä kumileimasimena hyväksyy päätökset.
Harkimo ei pitänyt tavasta, jolla hallituskriisi hoidettiin. Hän kirjoittaa blogissaan, että ratkaisuun päädyttiin Timo Soinin takia.
- Viime viikon näytelmästä jäi minulle paha maku. En näköjään vieläkään ymmärrä politiikkaa.
- Tämä sotku vähentää taas politiikan uskottavuutta. Mutta näin tehtiin, koska kaikki yhtäkkiä säälivät Timo Soinia Jussi Halla-ahon saatua voiton. Ymmärrän motiivit, mutta tuskin missään muualla saa tehdä näin likaisia diilejä kuin politiikassa, Harkimo kirjoittaa.
Iltalehti tavoitti Harry Harkimon, mutta kansanedustaja ei halunnut kommentoida blogikirjoitustaan.
Lähde: Savon Sanomat blogit