Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä tuo oli ihan 100% DRS:sän syytä, ettei kyseiseen mutkaan jarruttaessa nähty kuin pari ohitusta ja noissakin ohitettava meni heti ohi uudelleen kiitos tuon helvetin siipivirityksen ja täysin pieleenmenneen DRS-alueen sijainnen valinnan vuoksi.
Joku muu syy sille on oltava, ettei siinä menty rinnalle. DRS-ohituksia nähtiin aika vähän kisan alussa ja Casinon mutkassa rinnalle tunkemalla olisi saanut häirittyä hyvällä tuurilla toisen ulostuloa. Tietty tuossa oli se riksi, että toinen nostaa ja ottaakin itse sen DRS:n.

DRS taisi estää kisan alkupuolen ohitukia muutenkin, koska tiiviissä jonossa sitä sai käyttää vaikka olisi vähän jo jäämässäkin. Siipi auki ja takana oleva menettää sen pienenkin edun, mikä ilman DRS:ä olisi imun ansiosta. F1:ssä on edelleen imuefekti, mutta pitää olla todella lähellä saadakseen sitä. Ja edellä olevan DRS nollaa sen hyödyn.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
moderoinnin ohessa syntynyttä täyhkää

DRSsän voisi mun puolesta heivata mäkeen ja keskittyä renkaisiin. Rajut suorituskykyjen erot eri seoksiin. Jos vaikka toisi kisoihin kolme eri seosta, kustannukset tosin nousisi. Kisaan lähdettäisiin kuten nytkin, sillä rengassetillä millä ajoi aika-ajot, mutta kisassa rengaspakko pois.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pirellien ongelma on mun mielestä siinä, ettei niillä voi missään vaiheessa kisaa ajaa oikeasti täysillä. Edes Vettel ei kisan lopulla tuoreilla renkaillaan ajanut mitenkään hämmästyttävän kovaa, ja Hamiltonkin myönsi ottaneensa rauhassa, vaikka tavoittikin kärkeä sekunnin per kierros tahdilla.

Ns. aika-ajokierroksia ei kisoissa enää nähdä, koska Pirellit eivät kestä tällaista rääkkäystä kuin parin kierroksen ajan. Ongelma ei ole siinä, että viime vuoden tapaan renkaat kuluisivat nopeasti, vaan siinä että aggressiivisesti ajamalla renkaiden lämpötila nousee liian korkealle ja pito häviää, eikä sieltä ole enää paluuta vaan kyseessä syöksykierre joka vain pahenee ja pahenee. Esim. Malesiassa Rosberg tuli varikolle renkailla, jotka olivat hänen mielestään aivan loppu, mutta jotka kuitenkin näyttivät ulospäin hyväkuntoisilta.

Ja koska tuo thermal degradation (terminen heikentyminen?) on kerran alettuaan melko loputon kierre, kuljettajat eivät voi missään vaiheessa kisaa todella kuormittaa renkaitaan, vaan reikä päässä paahtamisen sijaan kisoista on nykyään tullut renkaidenhallintaoperaatio. Bridgestonen superpalloista on siirrytty toiseen ääripäähän. Ja tästähän se Schumikin valitti jokin aika sitten.

Alkukausi on ollut tapahtumarikas, ja seitsemän eri voittajaa yhtä monessa kisassa on jo sinänsä melkoinen saavutus. Pirellin pitäisi kumminkin löytää parempi tasapaino munankuorilla hissuttelun ja täysillä ajamisen väliltä. Siinä ei ole mun mielestä mitään vikaa, että esim. Kanadassa Grosjeanin tyyliin viisaasti ajamalla voi pitää renkaat elossa todella pitkään, ja hyötyä siitä kilpailun lopulla, mutta tällä hetkellä Pirellit eivät tarjoa kuljettajille sitä täysillä paahtamisen vaihtoehtoa, mitä eräät kuljettajat (ja osa faneistakin) ovat peräänkuuluttaneet. Nykykilpailut muistuttavat sadan metrin sprintin sijaan enemmänkin kilpakävelyä, ja mä en tiedä onko se ihan sitä, mitä mä F1-kilpailulta haluan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Esim. Malesiassa Rosberg tuli varikolle renkailla, jotka olivat hänen mielestään aivan loppu, mutta jotka kuitenkin näyttivät ulospäin hyväkuntoisilta.
Toi johtui siitä, että ne olivat oikeastikin hyväkuntoisia. Mersu ei vain saanut renkaita toimintalämpöön.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
DRSsän voisi mun puolesta heivata mäkeen ja keskittyä renkaisiin. Rajut suorituskykyjen erot eri seoksiin. Jos vaikka toisi kisoihin kolme eri seosta, kustannukset tosin nousisi. Kisaan lähdettäisiin kuten nytkin, sillä rengassetillä millä ajoi aika-ajot, mutta kisassa rengaspakko pois.
Tuohan olisi tyhmintä mitä voi tehdä. Sittenhän kaikki ajaisivat jatkuvasti niillä optimirenkailla.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Tuohan olisi tyhmintä mitä voi tehdä. Sittenhän kaikki ajaisivat jatkuvasti niillä optimirenkailla.
Kuinka niin? Nimenomaan noin pitäisi tehdä. Nykyään taktiikoissa ei ole mitään eroja renkaiden osalta. Yhden pysähdyksen taktiikalla on kaikkien pakko käyttää samat sarjat. Kahden pysähdyksen taktiikalla saa valita sen yhden sarjan, mutta sekin on yleensä kaikilla sama. Vasta kolmen+ pysähdyksen taktiikoilla voidaan käytännössä nähdä jotakin eroja rengasvalinnoissa. Nekin monesti perustuvat siihen, miten käytettyjä renkaat jo ennestään ovat, tai renkaat loppuvat yllättäen kesken tms. vika joka pakottaa muuttamaan strategiaa.

Jos rengaspakko poistettaisiin, olisi mahdollista nähdä erilaisia taktiikoita. Esimerkiksi yhden stopin taktiikka kahdella sarjalla kovempia renkaita ja kahden stopin taktiikka kolmella sarjalla pehmeämpiä renkaita. Nykyään tuossa ei ole mitään luovuutta, kun pitkälti strategiat ovat samat. Yleensä poikkeuksia nähdään vain taaempaa lähteviltä kuskeilta. Mielestäni myös rengassarjoja pitäisi olla enemmän, jotta ei nähtäisi aika-ajopelleilyjä enää. Nyt kun kaikilla on kisaan kaikki pehmeät jo valmiiksi kulutettuja, sekin yhdenmukaistaa taktiikoita. Tai jos ei ole, niin on tehty aika-ajokompromissi, joka sekään ei mielestäni palvele lajia.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kuinka niin? Nimenomaan noin pitäisi tehdä. Nykyään taktiikoissa ei ole mitään eroja renkaiden osalta. Yhden pysähdyksen taktiikalla on kaikkien pakko käyttää samat sarjat. Kahden pysähdyksen taktiikalla saa valita sen yhden sarjan, mutta sekin on yleensä kaikilla sama. Vasta kolmen+ pysähdyksen taktiikoilla voidaan käytännössä nähdä jotakin eroja rengasvalinnoissa. Nekin monesti perustuvat siihen, miten käytettyjä renkaat jo ennestään ovat, tai renkaat loppuvat yllättäen kesken tms. vika joka pakottaa muuttamaan strategiaa.

Jos rengaspakko poistettaisiin, olisi mahdollista nähdä erilaisia taktiikoita. Esimerkiksi yhden stopin taktiikka kahdella sarjalla kovempia renkaita ja kahden stopin taktiikka kolmella sarjalla pehmeämpiä renkaita. Nykyään tuossa ei ole mitään luovuutta, kun pitkälti strategiat ovat samat. Yleensä poikkeuksia nähdään vain taaempaa lähteviltä kuskeilta. Mielestäni myös rengassarjoja pitäisi olla enemmän, jotta ei nähtäisi aika-ajopelleilyjä enää. Nyt kun kaikilla on kisaan kaikki pehmeät jo valmiiksi kulutettuja, sekin yhdenmukaistaa taktiikoita. Tai jos ei ole, niin on tehty aika-ajokompromissi, joka sekään ei mielestäni palvele lajia.
En ymmärrä miten nähtäisiin eri taktiikoita sen enempää kuin nykyään. Ihan samalla tavalla on se yksi taktiikka joka on nopein ja sitä suurin osa käyttää.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
En ymmärrä miten nähtäisiin eri taktiikoita sen enempää kuin nykyään. Ihan samalla tavalla on se yksi taktiikka joka on nopein ja sitä suurin osa käyttää.
Näinhän se on. Nyt sentään pitää valita, että käyttääkö kovat aluksi ja pehmeät lopuksi tai sitten toisinpäin. Kanadassa ensin mainittu näytti lopulta paremmalta (Prz)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
En ymmärrä miten nähtäisiin eri taktiikoita sen enempää kuin nykyään. Ihan samalla tavalla on se yksi taktiikka joka on nopein ja sitä suurin osa käyttää.
Mikä oli Kanadassa se nopein taktiikka? 2 vai 1 pysähdystä?
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Mikä oli Kanadassa se nopein taktiikka? 2 vai 1 pysähdystä?
Hyvä kysymys, mutta tuo ei nyt ollut se pointti. Kyse on siitä nähdäänkö enemmän eri taktiikoita jos molempia seoksia ei tarvitsisi käyttää. Mielestäni ei ja sitä näkemystä tuo kysymykseskin tukee.

Ai sori! väärä toikki:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikä oli Kanadassa se nopein taktiikka? 2 vai 1 pysähdystä?
Eiköhän se 2 stoppia olisi ollut nopeampi tyhjällä radalla. Alonso ja Vettel yrittivät yhtä stoppia saadakseen ratasijan Hamiltonilta / ollakseen menettämättä sitä Grosjeanille.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Eiköhän se 2 stoppia olisi ollut nopeampi tyhjällä radalla. Alonso ja Vettel yrittivät yhtä stoppia saadakseen ratasijan Hamiltonilta / ollakseen menettämättä sitä Grosjeanille.
Pointti tuossa olikin, että se "paras" taktiikka riippui siitä lähdetäänkö kärjestä vai taaempaa. Yhtä ainoaa oikeaa taktiikkaa ei ollut, vaan niin yksi kuin kaksikin pysähdystä toimivat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos rengaspakko poistettaisiin, olisi mahdollista nähdä erilaisia taktiikoita.
Kanadan kisasta ei ole kuin muutama päivä ja jo on unohdettu mitä siellä tapahtui. Jo neljän kärjellä oli kaikilla eri taktiikka.

Kaiken kaikkiaan siellä nähtiin nämä variaatiot (en huomioi tässä uusi/käytetty-vaihtelua enkä keskeyttäneitä):

option-prime-prime (LH, NR, MW, KK, PdR, JEV, HK, VP)
option-prime (RG, FA, BS, CP)
prime-option (SP, KR)
option-prime-option (SV, FM, DR)
prime-option-prime (NH)
prime-option-option-prime (JB)

Jos molempien seosten käyttöpakko poistuisi, taktiikat todennäköisemmin yhtenäistyisivät kuin monipuolistuisivat.
 
Viimeksi muokattu:

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Mun mielestä ovat kyllä syvältä ja poikittain nämä Pirellin renkaat. Ihan täysin arpomista ja kyse ei ole enään siitä kuka ajaa kisassa nopeimmin, vaan kuka saa renkaat lämpiään/kestään optimaalisesti. Aika-ajoissa tuo himmailu jo alkaa, kun säästellään renkaita kisaa varten. Vittu mitä paskaa. Schumacheri oli kyllä oikeassa :mad_old:

Pirelli kestävämmät renkaat kiitos! Ja aika-ajoihin omat rengassetit :frank:
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Mitä arpomista siinä on, että Hamilton meni käymään varikolla toisen kerran kun tiedettiin ettei renkaat kestä loppuun asti? Vettel nöyrtyi menemään varikolle myöhemmin, mutta Alonso ei, joka oli kaikista typerin ratkaisu.

Jos se on arpomista, että käyttää parasta taktiikkaa niin mikäs siinä..

E: Ja edelleenhän se nopein kuski voitti..

E2: Minkä takia renkaat pitäisi olla kestävämmät? Nytkin osa porukkaa sinnitteli kisan yhdellä stopilla läpi.. Kyllä se pitää olla niin, että kisassa tehdään se 2-3 stoppia.
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mun mielestä ovat kyllä syvältä ja poikittain nämä Pirellin renkaat. Ihan täysin arpomista ja kyse ei ole enään siitä kuka ajaa kisassa nopeimmin, vaan kuka saa renkaat lämpiään/kestään optimaalisesti. Aika-ajoissa tuo himmailu jo alkaa, kun säästellään renkaita kisaa varten. Vittu mitä paskaa. Schumacheri oli kyllä oikeassa :mad_old:

Pirelli kestävämmät renkaat kiitos! Ja aika-ajoihin omat rengassetit :frank:
Eihän se ole edelleenkään Pirellin vika jos se toimittaa sitä mitä tilataan. Juuri tätä haluttiin Bridgestonen jälkeen. Jos nyt päätettäisiin, että toimittakaa pyöreät betonirenkaat niin Pirellihän toimittaa. Sitä paitsi se himmailu on sääntöjen vika ei Pirellin. Nykyiset säännöt pakottavat säästämään renkaita aika-ajossa, jotta kisaan jää käyttämättömiä renkaita.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Pirellit on toimittanut aivan loistavat renkaat, Kankkusen sanoin "black round Pirelli". Elämme parasta F1-kautta sitten 80-luvun, katsojan ja viihteen näkökulmasta katsottuna. Romahtamisia, taktiikan epäonnistumisia, kilpailukyvyn nousuja ja laskuja rata- ja olosuhteiden mukaan.

En todellakaan kaipaa Siltakivi aikaa jolloin ensimmäisen mutkan jälkeen tiesi kisan maaliintulojärjestyksen!
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Niin, tuntuu vaan siltä, että nykyään kuskit ei paina limitillä renkaiden takia. Tämänhän pitäisi olla kilpa-ajoa, ei renkaiden säästökisaa :wall:

Schumacher:

- Mielestäni renkailla on vain liian suuri vaikutus, sillä ne ovat niin hankalia, ettei kuljettajaa tai autoa voi viedä äärirajoille. Ajamme kuin raakojen munien päällä, enkä halua rasittaa renkaita ollenkaan. Muutoin homma menee yli, eikä tulosta synny, Schumacher tylytti.


Mun mielestä nykyään on paras kuski se, joka osaa kuluttaa ja lämmittää renkaita optimaalisesti, ei se joka osaa viedä auton äärirajoille ja painaa menemään niin kovaa kun pääsee. Prost tykkäisi, Senna ei. Ite oon aina ollu Sennan kannattaja ;)
 
Ylös