Siinäpä lisää noita Rehtorin kommentteja renkaistaEx-world champion Michael Schumacher has claimed Pirelli are supplying tyres that do not befit formula 1.
The German complained about the high degradation of the tyres, which Pirelli has designed after being asked to produce ones that spice up the racing.
"I had to drive at a pace to manage the tyres to finish with tyres left over. We should question whether that should be the case," said Schumacher.
"It's truly unsatisfying and not what a formula 1 event should be."
Schumacher finished 10th in Sunday's Bahrain Grand Prix, which was marked by the highest tyre degradation of the season so far.
The seven-time champion added: "If 80 or 90% complain, maybe Pirelli should think about it.
"I don't think it is right only one or two teams can handle it and the rest struggle so much."
Mercedes-kuljettaja Michael Schumacher avasi sanaisen arkkunsa Pirellin tämänvuotisista F1-renkaista Bahrainin GP:n jälkeen.
Schumacher ajoi kilpailussa kymmenenneksi reilusti yli minuutin voittajalle hävinneenä.
- Olen tyytymätön pääasiassa siihen, että kaikkien täytyy ajaa selvästi alle kuljettajan, ja erityisesti auton, äärirajojen pitääkseen renkaat kunnossa, Schumacher sanoi Sky Sportsin mukaan.
- Minä kyseenalaistan sen, pitäisikö renkaiden olla niin tärkeässä roolissa, vai pitäisikö niiden kestää pidempään, jotta voisi ajaa normaalia kilpa-autoiluvauhtia eikä kruisailla ympäriinsä kuin turva-auton takana, Schumacher latasi.
Schumacher toivoo Pirellin tekevän renkaisiinsa muutoksia.
- Jos tämä olisi yksittäinen ongelma auton kanssa, niin sitten voisi sanoa, että on meidän tehtävämme hoitaa se kuntoon, mutta se koskee suurin piirtein kaikkia, ehkä yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Ja jos 80 prosentilla osanottajista on tämä ongelma, niin ehkä rengastoimittajan pitäisi miettiä asiaa, Schumi ripitti Pirellin suuntaan.
Ei se tässä tapauksessa kutista autojen eroja, vaan pikemminkin kasvattaa, ja menestyvä kuski on se, jonka autossa rengas sinä viikonloppuna toimii. Renkaan toimintaikkuna lämpöjen suhteen on niin kapea, että siihen osuminen on melkoista taiteilua, ja sikäli ymmärrän Schumacherin kritiikin. Katsojan kannalta tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että rengas ei toimi aina saman auton alla, vaan jättipotin saaja vaihtelee viikonlopusta toiseen auton ominaisuuksien mukaan. Kiinassa se oli Mercedes, Bahrainissa Lotus.Mielestäni on ihan hyvä että renkaat ovat rajoittava tekijä, koska silloin erot autojen välillä kutistuvat ja kuljettajien taidot tulevat paremmin esiin.
Riippuu ihan siitä että miten sen ajattelee. Bridgestone-aikoina kun rengas ei kulunut ja suorituskyky ei heitellyt oli kärjessä se kenellä oli paras auto. Silloin ei ollut niin väliä kuka osasi säästää renkaita tai kuka sai niistä eniten irti yhdellä kierroksella. Siinä mielessä kuskilla on enemmän vaikutusmahdollisuuksia ja kuskien välille saadaan eroja. Ei se välttämättä autojen eroja kutista niin paljon kuin korostaa kuskien merkitystä.Ei se tässä tapauksessa kutista autojen eroja, vaan pikemminkin kasvattaa, ja menestyvä kuski on se, jonka autossa rengas sinä viikonloppuna toimii. Renkaan toimintaikkuna lämpöjen suhteen on niin kapea, että siihen osuminen on melkoista taiteilua, ja sikäli ymmärrän Schumacherin kritiikin. Katsojan kannalta tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että rengas ei toimi aina saman auton alla, vaan jättipotin saaja vaihtelee viikonlopusta toiseen auton ominaisuuksien mukaan. Kiinassa se oli Mercedes, Bahrainissa Lotus.
Siinä tapauksessa Nicokin joutaa eläkkeelle ja jos pitää paikkansa että 80% muistakin on tämä sama ongelma niin jokainen kuski joutaisi eläkkeelle.Onhan Schumilla tuossa pointti mutta minusta on hyvä ettei auton "raaka nopeus" merkitse kaikkea. Saadaan sitä kuljettajankin merkitystä nostettua sekä muutenkin vaihtelevuutta kisaan. Schumille voi suositella eläkkeelle lähtöä jos nyky-F1 ei miellytä. Voisi tehdä nuoremmilleen tilaa...
Schumi nyt joutaa eläkkeelle jo monista muistakin syistä...Siinä tapauksessa Nicokin joutaa eläkkeelle ja jos pitää paikkansa että 80% muistakin on tämä sama ongelma niin jokainen kuski joutaisi eläkkeelle.
Eikö Bahrain ollut jotenkin erityisen hankala renkaille? Sitä tietenkin voi kysyä, että miksei sitten ollut nyt medium-kova rengastusta?Nico Rosberg sanoi jo Kiinan gp:n jälkeen että ''I was never able to push, even for one lap, i was driving so slowly to save the tyres.'' Joten se ei ole vain siitä kiinni että sai kisasta nyt huonomman tuloksen. Valitusta oli voitetun kisankin jälkeen. Onhan se vähän hassua että ajamalla hitaasti on lopulta nopeampi. Jos ajaa kunnolla ja ottaa autosta kaiken irti jää tuloslistan hännille. Onko tämä sitten jo liikaakin pelkkää rengas strategiaa ja itse raa'alla vauhdilla ei ole niinkään mitään merkitystä. Ymmärrän kyllä täysin sen turhautumisen kun autolla ei voi enää yhtään kunnolla hyökätä tai tuhoaa renkaansa välittömästi. Renkailla pitää olla oma roolinsa kisassa, mutta jos se on vain ja ainoastaan sitä kuka saa renkaansa kestämään parhaiten ajelemalla hitaasti niin onko sekään sitten ihan parhain mahdollinen vaihtoehto. Nyt formulat on sitä kuka pystyy ajamaan mahdollisimman hitaasti siten että renkaat säilyy ehjänä ja saa parhaimman tuloksen sitä kautta. Vain aika-ajoissa nähdään autojen todellinen nopeus, muuten ajetaan täysin säästöliekillä. Joten kuskien kannalta varmasti hieman turhauttavaa ja outoa että autoa pitää ajaa tahallaan hyvin hiljaa että saa hyvän tuloksen.
Näin nyt, tällä hetkellä, kun renkaat uudistettiin taas ja dataa puuttuu. Jos renkaat pysyisivät ~samoina nyt muutaman kauden, tallit saisivat - tai ainakin pitäisi saada - renkaat toimimaan varmemmin. Silloin se, että rengas on rajoittava tekijä, tasoittaisi kilpailua ilman että tuuri vaikuttaa nykyisessä määrin.Ei se tässä tapauksessa kutista autojen eroja, vaan pikemminkin kasvattaa, ja menestyvä kuski on se, jonka autossa rengas sinä viikonloppuna toimii. Renkaan toimintaikkuna lämpöjen suhteen on niin kapea, että siihen osuminen on melkoista taiteilua, ja sikäli ymmärrän Schumacherin kritiikin. Katsojan kannalta tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että rengas ei toimi aina saman auton alla, vaan jättipotin saaja vaihtelee viikonlopusta toiseen auton ominaisuuksien mukaan. Kiinassa se oli Mercedes, Bahrainissa Lotus.
Toivottavasti paluuta superkestäviin renkaisiin ei enää nähdä.Bridgestonella oli melkein aina liian kestäviä renkaita ainakin nyt muutamana viimeisenä vuotena. Uusimman rengassodan aikaan kehittely olikin vielä aivan erilaista kun sai vielä testata.
Taitaa johtua enemmän kuski/auto yhdistelmästä, koska Kimi ajoi aika limiitillä koko kisan Redbullkin luuli, että voi vähän säästellä, mutta ei voinutkaan joten meinas bensa loppua.En näkisi että Schumi tai Nicokaan tuossa olisi kritisoinut sitä että renkaat kuluvat ja suorituskyky loppuu, vaan pikemminkin sitä, että ajaminen ei ole hauskaa ja haastavaa kun pitää körötellä.
Kyllä, kisat ovat näin huomattavasti viihteellisempiä, mutta tätä ajajien näkökulmaa en ollut itse niinkään edes miettinyt. Miksi renkaat eivät voisi kestää yhtä paljon kierroksia (kulumisen suhteen), mutta samalla kestää myös lähes limitillä ajoa? Ei sen pitäisi mahdottomuus olla.
Juu ei playstation-renkaita kiitos. Nykyiset ovat hyvät, vaikka itse olisin valmis näkemään niissä vieläkin suurempia "heikkouksia". Esim. Melbournessa renkaat kestivät liiankin hyvin ja Bahrainissakin kisassa pehmeän ja kovan renkaan ero oli lopulta aika pieni, se olisi voinut olla aika paljon isompi mielestäni.Toivottavasti paluuta superkestäviin renkaisiin ei enää nähdä.