Pirelli, virallinen rengastoimittaja

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Pirelli joutuu etsimään uuden testiauton, vanhan Toyotan tilalle täksi vuodeksi...
Pirellin testiautosta hankala haku

Turun Sanomat 25.1.2012 21:18:43

Pirelli hakee edelleen autoa renkaidensa testiajoihin ja seuraava neuvottelu F1-komission kanssa on helmikuun lopussa. Tähän asti käytetty vuoden 2009 Toyota ei enää tule kysymykseen.

Rengasvalmistaja tarvitsisi viime vuoden autoa joltakin tallilta, mutta nämä eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen, mikä olisi sopiva ratkaisu niin, ettei ainakaan yksikään huipputiimi saisi autotuntemuksellaan etua rengastestien datoista.

– Vielä ei ole sopimusta. Simulointia tehdään, mutta vaadittavaan kehitystyöhön tarvitaan myös kovaa ajamista radalla, Pirelli Motorsportin johtaja Paul Hembery taustoitti.

Kun talliyhdistys FOTA natisi liitoksissaan, Pirellin mahdollisuudet yksimieliselle päätökselle testiautosta vaikeutuivat entisestään. Luultavasti ratkaisu löytyy jostain keskiryhmästä, koska huipputiimien autoa testeihin tuskin järjestyy muiden vastustuksen vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tämä nyt ei Pirellin renkaisiin liity mitenkään. Mutta kysynpähän silti !! Onko kellään hajua minkä verran kumeja edelliset valmistajat tekivät parhaimillaan per kausi ? jos tonn verran Pirelli jo kyhää niitä vuodessa.
Koska säännöt ovat viime aikoina määränneet montako settiä per auto on viikonloppuna käytettävissä, ovat luvutkin siitä riippuvaisia. Esim. kaudella jolloin renkaanvaihto kisassa oli kielletty, niitä varmasti toimitettiinkin selvästi vähemmän. Samaten kisoja ja talleja oli vähemmän kuin nyt. Puhumattakaan ajasta, jolloin rengastoimittajat varustivat vain osan talleista.

Karkeasti: Bridgestone ainoana rengastoimittajana toimitti jokseenkin yhtä paljon renkaita kuin Pirelli, mutta suhteutettuna kisa- ja tallimääriin. Rengasseosten määrä oli sama. Kisakohtaisten settien määrästä en mene vannomaan (täksi kaudeksi vähennettin yksi setti), mutta radikaalisti erilainen se ei ollut.

Nykysäännöillä:
Koodi:
2 slickseosta 6+5 settiä
2 sadeseosta 4+3 settiä

=> 18 settiä x 4 = 792 rengasta per auto per kisa
24 autoa x 792 = 19008 rengasta per kisa

Lisäksi Pirelli voi testauttaa ylimääräisiä koesettejä perjantaisin.
Ja epäilemättä kisoihin tuodaan myös ylimääräisiä renkaita.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
998
Nykysäännöillä:
Koodi:
2 slickseosta 6+5 settiä
2 sadeseosta 4+3 settiä

=> 18 settiä x 4 = 792 rengasta per auto per kisa
24 autoa x 792 = 19008 rengasta per kisa

Lisäksi Pirelli voi testauttaa ylimääräisiä koesettejä perjantaisin.
Ja epäilemättä kisoihin tuodaan myös ylimääräisiä renkaita.
No ei niitä nyt ihan noin paljon sentään mene. Taidat olla naputellut yhden nelosen liikaa tuohon ensimmäiseen kertolaskuun (18x44=792). Eli 18x4x24=1728.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei niitä nyt ihan noin paljon sentään mene. Taidat olla naputellut yhden nelosen liikaa tuohon ensimmäiseen kertolaskuun (18x44=792). Eli 18x4x24=1728.
Juu, aloin itsekin epäillä noin jumalatonta määrää. Hiiri tekee tuplaklikkauksia liian helposti, mistä tuo 44 tuli.

Toisin sanoen 34560 rengasta kauden aikana.
+ ylimääräiset vararenkaat
+ perjantain testeihin tarkoitetut koeseokset
+ mahdolliset omat privaattitestit (jos saavat niitä varten auton)
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
F1-sarjan rengastoimittaja Pirelli saa kauden 2013 kehitystyöhön käyttöönsä Renault-tallin R30-auton.
- Alusta lähtien oli selvää, että tarvitsimme testiautoksi modernimman ratkaisun. TF109 on palvellut meitä erittäin hyvin, mutta se on nyt kolme vuotta vanha, kertoi Pirellin urheilujohtaja Paul Hembery.

- Uutta testiautoa ajetaan nykyisten polttoainesääntöjen mukaisesti, joten kykenemme simuloimaan renkaiden ja auton balanssia täysillä kisamitoilla, jatkoi Hembery.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kukas siellä nykyisin Pirellin testikuskina toimii? De la Rosa taisi olla aiemmin, mutta hällä on nykyisin muita kiireitä.

Valaiskaa, oi viisaat, tietämätöntä viisautenne valolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt ne monsuunirenkaat takaisin, perkele!
Hembery selitti SKY:lla, että pystyisivät kyllä tekemään enemmän vettä siirtävän saderenkaan, mutta se ei kestäisi muutamaa kierrosta enempää. Nykyinen full wet on kompromissi vedensiirron ja kestävyyden välillä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä on vaan kyse siitä että kisa ajetaan monsuunikautena illalla kun voidaan olla aika varmoja että vettä sataa. Ihan järjetöntä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt ne monsuunirenkaat takaisin, perkele!
Ei niistä olisi mitään iloa, kun sääntöjen mukaan autojen maavaraa ei saa muuttaa aika-ajon jälkeen. Joten ihan sama paljonko ne renkaat syrjäyttää vettä, kun auton pohja on jo vesipatjan päällä...

Tästä toki päästäis sellasella fiksulla vedolla eroon, että sateen sattuessa saisi muuttaa auton säätöjä... Mutta eihän se ole sallittua... :p
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Jaime Alguersuaria tai Jarno Trullia on kaavailtu uudeksi Pirellin testikuljettajaksi.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tästä toki päästäis sellasella fiksulla vedolla eroon, että sateen sattuessa saisi muuttaa auton säätöjä... Mutta eihän se ole sallittua... :p
Tämä ei taida olla mahdollista, koska on erittäin vaikea vetää rajaa siihen, milloin on sadesää. Esim. tihkusateella lähtöruudukossa voi olla slikseillä ja välikelirenkailla starttiin lähteviä autoja, kun ei ole varmuutta siitä, lisääntyykö vesisade vai kuivuuko rata kokonaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tämä ei taida olla mahdollista, koska on erittäin vaikea vetää rajaa siihen, milloin on sadesää. Esim. tihkusateella lähtöruudukossa voi olla slikseillä ja välikelirenkailla starttiin lähteviä autoja, kun ei ole varmuutta siitä, lisääntyykö vesisade vai kuivuuko rata kokonaan.
Kisan tuomaristohan sen aina sanelisi, milloin sitä maavaraa saa muuttaa, ihan niinkuin nytkin säätelee DRS:n toimintaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tämä ei taida olla mahdollista, koska on erittäin vaikea vetää rajaa siihen, milloin on sadesää. Esim. tihkusateella lähtöruudukossa voi olla slikseillä ja välikelirenkailla starttiin lähteviä autoja, kun ei ole varmuutta siitä, lisääntyykö vesisade vai kuivuuko rata kokonaan.
Tuomaristohan sen aina päättää, milloin on sadekeli. Mun mielestä vois niitä säätöjä muuttaa jo tihkukelillekin.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Sateellahan ykkösiä ei edes ajeta, joten sadesäädöt tai renkaat on oikeastaan ihan turhia.
 
Ylös