Pirelli, virallinen rengastoimittaja

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Sateellahan ykkösiä ei edes ajeta, joten sadesäädöt tai renkaat on oikeastaan ihan turhia.
Eiks yks syy tohon sateella ajamattomuuteen oo just se, ettei säätöjä voi muuttaa. Menee liian hazardiksi. Ajeltiinhan sitä vielä joku vuosi sitte kohtuu sateessa, kun vielä pysty vaihtaan säätöjä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Niin ja lisäksi ne vedenpoiston rajat olivat edes jonkin verran suuremmat.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Pitäisi sääntöihin palauttaa se säätöjen muuttaminen, esim. maavaran nosto. Ja takaisin todella kovaan sateen renkaat. Fujissa 2007 oli todella kova sade, mutta ajetiin yhtäjaksoisesti koko kisa läpi.

Näin sen takia että kisa saadaan läpi sujuvasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Joku vanhan ajan kaltainen saderengas niin alkaisi kisat sujumaan. Mieluummin ennen kautta 1997 ollut saderengastyyppi tai sen jälkeläinen olisi todella hyvä.

Saderenkaat ovat 2000-luvulla oikeastaan heikentyneet ja lisäksi ajellaan hirveästi turva-auton takana tai kisoja keskeytetään paljon. Se sekoittaa vain entisestään. Toki maavaralla ja jarrujärjestelmillä on myös sadekelillä jonkin verran arvoa niinkuin myös sadekelin säädöillä.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Ajettaisiin edes niillä sadekelinkumeilla, mutta Malesiassakin turva-auton takaa tultiin vaihtamaan välikelinpyörät alle. :doubtful:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Nuo vanhojen aikojen saderenkaat poistivat kyllä reilusti enemmän vettä ja kaiholla niitä voi muistella, mutta toisaalta sateen yltyessä luontaisesti liian suureksi ei edes Q-rengaskaan auta siinä sateessa ja edes mitkään säädöt eikä avut vaan silloin peli on vihellettävä poikki.

Adelaidessa 1991 oli juuri sellainen kisa missä kaikki meni todella pahasti penkin alle kisailussa. Adelaide 1989 ja Suzuka 1994 olivat myös sitä äärirajoilla ajamista näillä vanhankin ajan saderenkailla. Toisaalta F1:stä ei edes parhaimmillaankaan sateessa voi verrata sen normaaliin suorituskykyyn.

Toki säännötkin ja turva-autojen tulemiset radalle ovat yleistyneet huomattavasti noista Course Carin ajoista. Pirellin vanhan ajan sadekelin rengas oli myös erittäin paljon vettä poistava joten sen pohjalta voisi kyllä kehittää sellaisen renkaan mikä ei pilaisi kisailua.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ja kuvassa on teini-idoli -Jaime, joka yhtäkkiä näyttääkin enemmänkin 47-vuotiaalta hobolta. Jännää :doubtful:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Nuo vanhojen aikojen saderenkaat poistivat kyllä reilusti enemmän vettä ja kaiholla niitä voi muistella, mutta toisaalta sateen yltyessä luontaisesti liian suureksi ei edes Q-rengaskaan auta siinä sateessa ja edes mitkään säädöt eikä avut vaan silloin peli on vihellettävä poikki.

Adelaidessa 1991 oli juuri sellainen kisa missä kaikki meni todella pahasti penkin alle kisailussa. Adelaide 1989 ja Suzuka 1994 olivat myös sitä äärirajoilla ajamista näillä vanhankin ajan saderenkailla. Toisaalta F1:stä ei edes parhaimmillaankaan sateessa voi verrata sen normaaliin suorituskykyyn.

Toki säännötkin ja turva-autojen tulemiset radalle ovat yleistyneet huomattavasti noista Course Carin ajoista. Pirellin vanhan ajan sadekelin rengas oli myös erittäin paljon vettä poistava joten sen pohjalta voisi kyllä kehittää sellaisen renkaan mikä ei pilaisi kisailua.
Ei me voida oikeasti tietää miten hyvät sadekelin renkaat pirellin nykykumit on, kun ei saa maavaraa säätää, joka auttaa myös pitoon. Simppeli sääntömuutos, mutta FIAn tuntien tääkin tehdään monimutkaiseksi.:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei me voida oikeasti tietää miten hyvät sadekelin renkaat pirellin nykykumit on, kun ei saa maavaraa säätää, joka auttaa myös pitoon. Simppeli sääntömuutos, mutta FIAn tuntien tääkin tehdään monimutkaiseksi.:rolleyes:
Maavarahan nousee joka kerta, kun saderenkaat lyödään autoon. Ovat halkaisijaltaan kuivan kelin pyöriä isommat juuri tästä syystä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Pitäisi sääntöihin palauttaa se säätöjen muuttaminen, esim. maavaran nosto. Ja takaisin todella kovaan sateen renkaat. Fujissa 2007 oli todella kova sade, mutta ajetiin yhtäjaksoisesti koko kisa läpi.

Näin sen takia että kisa saadaan läpi sujuvasti.
Eikös tuo maavaran nosto onnistuisi kätevästi, mikäli monsuunirenkaan halkaisija olisi isompi ei tarviis tehdä säätöjä.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Pirelli on aloittanut kauden vahvasti. Ainoa miinus tulee web-sivujen pressiosiosta, joka suljettiin tämän päivän kuluessa salasanan taa :-/

Renkaissa on hyvä alkupito, joka kestää vain 1-3 kierrosta. Sen jälkeen ~sekuntin droppi normaalimoodiin, joka kestää minkä kestää - ei liian kauaa. Ja kaiken kruunaa reilu 2 sekuntin droppi, kun rengas on loppu.

Ero on huikea, kun vertaa Bridgestoneen. Renkaalla ei ollut tuoreena mitään suorituskykypiikkiä - tai no ehkä pieni n. kierroksen piikki, mutta suorituskyky kesti ja kesti. Pito väheni liukumana ja merkittäviä ongelmia tuli vain hieman ennen puhkeamista. Siihen asti rengas säilyi niin nopeana, ettei tuoreemmilla päästy ohi.

Kaukana historiassa ovat päivät, jolloin loppuun kuluneilla renkailla blokkailtiin 10 viimeistä kierrosta... Hyvä niin! Harmittaahan se, että suosikkikuski on kärsijänä, mutta mieluummin hyvälaatuista moottoriurheiluviihdettä kuin Kimille podium ;-(
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ainakin itse annan pisteet Pirellille suhteessa DRS -siipeen, jos puhutaan kisojen laadun paranemisesta. Ymmärrän kyllä täysin vastakkaisetkin mielipiteet.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Schumi ja Rosberg ovat hyökänneet julkisesti Pirelliä vastaan Bahrainin kisan jälkeen ja Schumi kritisoi kovin sanoin renkaita. Vertaa kisailua turva-auton perässä ajeluun ja 60-70% tehoilla ajellaan kokoajan. 80/90% muista kuljettajista kuulemma samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
http://www.autosport.com/news/report.php/id/99103

Pirelli says it is surprised at accusations from Michael Schumacher that the current generation of tyres are not allowing drivers to push their cars to the limit.

On the back of a frustrating afternoon in Bahrain, where Schumacher could not make the progress through the field that he had hoped for, the seven-time champion hit out at the way drivers are being forced to look after their tyres.

"The main thing I feel unhappy about is that everyone has to drive well below a driver's, and in particular, the car limits to maintain the tyres," he told BBC Radio 5.

"I just question whether the tyres should play such a big importance, or whether they should last a bit longer - and that you can drive at normal racing car speed and not cruise around like we have a safety car."

Pirelli's director of motorsport Paul Hembery said he was taken aback by those criticisms, especially because Schumacher had been so happy with the tyres throughout winter testing.

"I'm disappointed to hear those comments from someone of Michael's experience," he told AUTOSPORT. "Others were getting on with the job and getting their tyres to work. His comments during winter testing were that he was very happy with the tyres, and now he seems to have changed his tune."

Schumacher added in his post-race summary that he thinks Pirelli should reconsider its approach to tyres – because the problems of not being able to push to the limit were being experienced by too many people.

"I'm not happy about the situation, lets see what happens in future," explained the Mercedes driver. "If it would be a one-off car issue, then you could say it's up on us to deal with it.

"But basically it is everybody with maybe one or two exceptions. And if it is 80 per cent of the field that has this problem, then maybe the tyre supplier should think about that."
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Vaikkei komentit tullutkaan Mersun johdolta niin vika löytyy heidän autoistaan ja sen tavasta käyttää rengasta, kylmissä olosuhteissa he saavat etua kun taas renkaille hellät auton suunnitelleet tallit kärsivät olosuhteista. Mersulla oli sama vika jo viime kaudella ja ihmettelen etteivät ole ratkaisseet ongelmaa koska sirkus siirtyy Eurooppaan ja lämpimille radoille joka ei tule helpottamaan heidän työtänsä. Ristiriita renkaita koskevien kommenttien talvitestien ja ensimmäisten kisojen välillä selittyy talvitestien erittäin kylmällä säällä, ilmeisesti Mersu ei tätä ongelmaa osannut huomioida kun sai renkaat toimimaan keskimääräisesti muita paremmin.

Renkaitten suorituskyvyn lasku drop-offeineen on mielestäni erinomainen lisä strategioihin ja kompromisseihin joita tallien täytyy kautta/kisaa ajatellen miettiä. Mielestäni suunnittelun ja renkaitten käyttämisen suunta on selvä kun miettii keskimääräisiä lämpötiloja missä kisat ajetaan, ja kun tätä tietoa peilataan auton suunnitteluun suunta on selvääkin selvempi.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Schumi ja Rosberg ovat hyökänneet julkisesti Pirelliä vastaan Bahrainin kisan jälkeen ja Schumi kritisoi kovin sanoin renkaita. Vertaa kisailua turva-auton perässä ajeluun ja 60-70% tehoilla ajellaan kokoajan. 80/90% muista kuljettajista kuulemma samaa mieltä.
Kovaa on politikointi... Mersu taitaa kuitenkin olla oppositiossa, koska Ferrari vaati pehmeämmät kumit täksi kaudeksi ja sai. Ja Ferrarillahan on 51% tämmöisissä asioissa.

Ei Kimillä ollut mitään vaikeuksia raivota kahdella ekalla stintillä 9 sijaa ylöspäin :thumbup:
 
Ylös