Pirelli, virallinen rengastoimittaja

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Täytyyy muistaa että ennen vanhaan ajettiin kilpailut yhdellä renkaalla.
Korjatkaa jos olen väärässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Ensi kaudella Pirelli muuttaakin renkaita hieman erilaiseksi. Summataan pienellä tekstillä asia:

Superpehmeä rengas: Pysyy samanlaisena kuin tällä kaudella ja ehkä jotain hyvin pieniä muutoksia voi olla kauden mittaan.

Pehmeä rengas: Muuttuu rakenteellisesti pehmeämmäksi kuin tällä kaudella. Pehmeydestä voi olla hyötyä tai haittaa. Sen näkee myöhemmin. Rakenteellisesti ero superpehmeään tulisi olemaan noin kuusi kymmenystä kierrokseen mikäli sitä tultaisiin vertaamaan superpehmeään renkaaseen.

Keskikova rengas: Esiteltiin tällä kaudella Brasilian kisassa. Silloin se tosin oli pehmeä rengas. Eli uusi pehmeä rengas on tulevalla kaudella uusi keskikova rengas.

Pehmeisiin renkaisiin tehtiin muutoksia jo tällä kaudella ja keskikoviin myös. Ensi kaudella keskikova rengas on pehmeämpi kuin nyt ja alkuperäiset keskikovat ovat joko kovia tai sitten ne menevät historian romukoppaan.

Kova rengas: Muutetaan jälleen huomattavasti pehmeämmäksi kuin vanha kova rengas tai Bridgestonen vastaava seos. Kova rengas ei vain koskaan saanut oikein tilaisuutta ja lisäksi se vain oli liian kova vaikka Bridgestonen vastaavaan verrattuna puhumattakaan Goodyearin A-seoksesta kova rengas sellaisenaankin oli pehmeämpi ja kilpailukykyisempi.

Kovat renkaat eivät ole miellyttäneet viime aikoina paljonkaan sarjassa. Tosin nykyiset kovat renkaat saattavat olla Testirenkaita ensi kaudella tai sitten ne joutuvat pois käytöstä kokonaan.

Testirenkaat taitavat olla nykyajan versio Harjoitusrenkaista joilla voi ajaa paljon kierroksia testeissä tai harjoituksista. Materiaalisesti nykyajan renkaat taitavat olla kuitenkin pehmeämpiä. Aika-ajon renkaita ei myöskään tule ensi kaudella käyttöön sillä tiimit ilmeisesti kieltäytyivät niiden uudelleenotosta käyttöön. Aika-ajon rengasongelmakin on vielä avoin. 1-2 satsia superpehmeitä voisi ratkaista säästelyongelman.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosin nykyiset kovat renkaat saattavat olla Testirenkaita ensi kaudella tai sitten ne joutuvat pois käytöstä kokonaan.
Pirellin ei ole järkeä valmistaa renkaita, joita ei kisassa käytetä, eikä sellaisilla testaamisesta ole paljoakaan hyötyä sen enempää Pirellille kuin talleillekaan.

Jos alkuperäisteksti on englanninkielinen, niin saisiko linkin siihen?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Pirelli tuo uudet kauden 2012 seokset näytteille Yas Marinassa tammikuun 25:tenä. Uudet renkaat voivat joiltakin osin olla säästäväisempiä kuluneen kauden renkaisiin verrattuna.

Renkaiden kilpailukyvystä ja laadusta on esitetty paljon arvioita ja arvosteluja. Toisaalta Pirelli jo viime kaudella osoitti ainakin sen, että renkaiden kulumisestakaan ei ole haittaa viihdearvon kannalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Renkaiden suorituskyvyistä on usein kiistelty paljon. Toisaalta renkaiden kestävyyteen vaikuttaa se, että 10 kierroksen jälkeen ajat heikkenisivät 0,5 sekuntia kierrokselta. Niillä renkailla voisi vielä ajaa paremmin kuin, että 10 kierroksen jälkeen renkaat heikkenisivät 2,5 sekuntia kierrokselta. Sellainen heikkous alkaisi vetää jo Goodyearin D-seosten Span kestävyydelle vertoja.

Bridgestonen renkailla ei tarvinnut pelätä heikkoutta kierroksilla ja niilläkin toisinaan nähtiin kunnon kilvanajoa. Takuma Saton ohitukset Alonsosta 2007 ja Heidfeldin ja Alonson tyylinäytteet samalta kaudelta antoivat kuvaa myös kestävien renkaiden ohituksista.

Kaksi kautta aiemmin Barrichello ja Schumacher taistelivat Unkarissa ja Kobayashin huikea ohitus Valenciassa radan ahtaimmassa paikassa Alonsosta olivat myös hyvä osoitus Bridgestonen renkaiden tarjoamista ohituksista. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Kuluneen kauden Barcelonassa Vettel pystyi ottamaan voiton vaikka Pirellit olivat jo kuluneet merkittävästi ja Hamilton ei kyennyt vastaamaan tilanteeseen.

Kaudella 2008 ja vähän ennen sitä lähtöruudukossa oli vähemmän autoja ja erot olivat erittäin tasaisia. Puolen sekunnin ero aika-ajossa saattoi pudottaa sijoille 12-14 hyvinkin helposti. Kaudesta 1996 lähtien aika-ajoissa erot poislukien ajoittaisia surkeita tiimejä ovat keskimäärin pudonneet ja luoneet tasaista kilpailua teoriassa. Kisa kuitenkin yleensä ratkaisee lopputuloksen.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Jaa, että avointa Ferrarin suosimista, ja sellaisia ajettavuusmuutoksia, jotka hankaloittavat Kimin paluuta :wall:
Törkeää kieltämättä. Kyllä aikansa parhaan ajotyylille pitäisi räätälöidä optimaaliset renkaat. Suorastaan käsittämätöntä että Kimin pitäisi sopeutua renkaisiin kuten kaikkien muidenkin.

Ja tosiaan vuonna 2011 italialaisen Pirellin tultua mukaan rengasseokset ovat jokaisessa kilpailussa olleet juuri sellaiset kuin Ferrarille(myös italialainen?!) parhaiten sopii. Törkeää suosimista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Törkeää kieltämättä. Kyllä aikansa parhaan ajotyylille pitäisi räätälöidä optimaaliset renkaat. Suorastaan käsittämätöntä että Kimin pitäisi sopeutua renkaisiin kuten kaikkien muidenkin.
Kimillä ei ole mitään ongelmia renkaitten kanssa, seokset pehmenee ja mies on tunnettu pehmeästä ajotyylistään kuten Button pullat on hyvin uunissa. Menestys riippuu vain auton suorituskyvystä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Hiukan ihmetyttää se, että miten Pirelli voisi tehdä Ferraria suosivia renkaita kun ei ne siellä (Ferrarilla) itsekään taida tietää miksi auto toimii niinkuin toimii. Ihan äimän kurppana ovat kun välillä ollaan ihan kärjessä ja sitten seuraavassa kisassa taas jossain ihan muualla. Että millaisiahan ongelmia se generoi jos kuljettajat saavatkin eturenkaat lämpiämään sopivaan tahtiin? Kuluvat varmaan nopeammin tai jotain...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kimillä ei ole mitään ongelmia renkaitten kanssa, seokset pehmenee ja mies on tunnettu pehmeästä ajotyylistään kuten Button pullat on hyvin uunissa. Menestys riippuu vain auton suorituskyvystä.
Niin, vaikka taka-ajatuksena voi olla Ferrarin pieni jeesi, ei nämä uudet kumit mitenkään lähtökohtaisesti ole ongelma Kimille. Aikoinaan Kimin ajotyyliä kehuttiin renkaita säästäväksi. Kun sekä seokset pehmenee, että rakenne muuttuu ei lopputuloksesta voi tietty olla mitään varmuutta. Jos kuitenkin renkaista huolehtiminen on yhtälailla arvossaan kuin viime kaudella, se lienee Kimille etu - ainakin verrattuna Hamiltoniin :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
No oli niitä vielä silloinkin käytössä kun Häkkinen voitti maailmanmestaruuden 1998. Ja voisi tässä alkaa vääntää sitten niistä tunnetuimmista Bridgestonen vuoden 1999 jälkeisistä renkaista vaikka mitä, mutta kun niille kerran luotiin jo oma toikki tuonne vapaalle niin en ala mutuilemaan enempää.

Se onkin mielenkiintoista nähdä, että miten uudet renkaat vaikuttaa sillä ainakin niiden käytön perusteella Brasiliassa hyvin sopeutuneet kuljettajat voivat olla pienessä etulyöntiasemassa muihin nähden.

Toki yhdet renkaat pysyvät samanlaisina eli superpehmeät renkaat ja pehmeissäkin renkaissa säilytetään vain se rakenteen ero superpehmeisiin nähden. Eniten muuttuvat keskikovat ja kovat renkaat.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jaa, että avointa Ferrarin suosimista, ja sellaisia ajettavuusmuutoksia, jotka hankaloittavat Kimin paluuta :wall:
Itse näen tuon Hemberyn selostuksen niin, että rengasseoksen pehmenemisen lisäksi myös renkaan runkorakenne muuttuu joustavammaksi. Eli mennään enemmän Michelinmäiseen suuntaan. Tämä tuskin on Räikköselle mikään haitta - päinvastoin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Pirellin 2012 renkaita





Postauksen informaatioarvo ei varmastikkaan kovin suuri .

Edit :

Sininen : Sadekelin
Viherä : Välikelin
Harmaa/Hopea : Kova
Valkoinen : Keskikova
Keltainen: Pehmeä
Punainen : Superpehmeä

(näin ainakin olettaisin)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirellin 2012 renkaita.
- Värimerkinnät ovat selkeämmät ja isommat.

- Renkaat ovat "neliömäisempiä", eli enemmän kulutuspintaa ja suoremmat sivuseinät
> lämpötila jakautuu tasaisemmin, minkä pitäisi vähentää rakkoutumista

- Muut paitsi superpehmeä ovat entistä pehmeämpiä
> Settien väliset aikaerot pienempiä
> Pito kasvaa ja huippusuoritustason kesto pitenee

-Pirelli kertoo toimittavansa 45 000 F1-rengasta tänä vuonna.

http://joesaward.wordpress.com/2012/01/25/meanwhile-in-abu-dhabi/
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
tämä nyt ei Pirellin renkaisiin liity mitenkään. Mutta kysynpähän silti !! Onko kellään hajua minkä verran kumeja edelliset valmistajat tekivät parhaimillaan per kausi ? jos tonn verran Pirelli jo kyhää niitä vuodessa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
- Värimerkinnät ovat selkeämmät ja isommat.

- Renkaat ovat "neliömäisempiä", eli enemmän kulutuspintaa ja suoremmat sivuseinät
> lämpötila jakautuu tasaisemmin, minkä pitäisi vähentää rakkoutumista

- Muut paitsi superpehmeä ovat entistä pehmeämpiä
> Settien väliset aikaerot pienempiä
> Pito kasvaa ja huippusuoritustason kesto pitenee

-Pirelli kertoo toimittavansa 45 000 F1-rengasta tänä vuonna.

http://joesaward.wordpress.com/2012/01/25/meanwhile-in-abu-dhabi/
Noniin , tässä se minun postauksesta puuttunut informaatio tulikin . Tai no toki kuvasta näkeehän siitä toki , että merkinnät ovat parantuneet huomattavasti.
 
Ylös