Ghost_Glove
Jääkausi
Nyt kyllä putosin...
Muistuttakaas taas, että milloinkas se 12 kierroksen maksimisääntö tulikaan. Se kun sotii tuota "autoja pitäisi nähdä enemmän"-ajatusta vastaan. Perjantain aika-ajot katosivat myös muistaakseni 90-luvun alkupuoliskolla.Mielestäni kielto kyllä tuli sillä muuten olisi varmasti enemmänkin asiasta puhuttu. Kaudella 1992 kielto tuli voimaan kun sen pelättiin vievän aika-ajosta liikaa mielenkiintoa pois. Autot säästivät kisarenkaita. Nimenomaan huipputallin autot tekivät usein niin ja ne joita yleisö varmasti eniten halusi nähdä.
1996 vasta muuttui aika-ajo yksipäiväiseksi ja yksituntiseksi.Muistuttakaas taas, että milloinkas se 12 kierroksen maksimisääntö tulikaan. Se kun sotii tuota "autoja pitäisi nähdä enemmän"-ajatusta vastaan. Perjantain aika-ajot katosivat myös muistaakseni 90-luvun alkupuoliskolla.
Joka tapauksessa huipputallit eivät kyllä aina vaivautuneet edes sitä 12 kierrosta ajamaan. Mitä turhia, kun kaksi yritystä session lopulla riitti.
Kierrosrajoitukset tulivat 1993 ja ne koskivat paitsi aika-ajoa, myös harjoituksia. En nyt näin ulkoa muista, mikä oli sallittu kierrosmäärä harjoituksissa (24 kenties?), mutta rajoitukset olivat yksi Andrettin marinan aiheista.1996 vasta muuttui aika-ajo yksipäiväiseksi ja yksituntiseksi.
12 kierroksen rajan tuloa en muista tarkalleen, mutta 90-luvun alussa eivät kärkikuljettajat kovin montaa kierrosta ajaneet koskaan. Tosin satuin katsomaan juuri parit sessiot 92-kaudelta, ja silloin ainakaan tätä kierrosrajoitusta ei vielä ollut, kun kommentaattorit spekuloivat, että joku voisi olla testaamassa kymmenisen kierroksen verran kisasäätöjä aika-ajossa.
Siinä että puhuit aika-ajoN renkaasta siten, että se on se spesiaali liimakumi, mutta silti tämä liimakumi kestää pidempään kuin mainitsemasi normaalikumi, joka on vain leimattu AA-kumiksi.Missä niin?
Itse miellän siis spesiaalit aika-ajorenkaat sellaisiksi, jotka kestävät sen yhden vedon, mutta pito on uskomaton.Tuo Aika-ajon rengas on tarkoitettu erotukseksi niin sanotuista aika-ajorenkaista jotka ovat oikeasti vain kisarenkaita joita vain imagosyistä kutsutaan aika-ajorenkaiksi.
Nämä renkaat menettävät pitonsa myöhemmin kun aika-ajorenkaat menettivät ne viimeistään 4 kierroksen kuluttua.
Mielipideasia. Ymmärrän toki pointtisi ja varmasti moni on samaa mieltä. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että nimenomaan aika-ajo on hyvä olla kytköksissä itse kisaan muutenkin kuin vain lähtöruudun kautta. On hyvä, että kuskit ja tallit joutuvat miettimään valmistautumista kisaan jo aika-ajoissa ja että tässä tulee taktiset kuviot mukaan. Mun mielestä se vaan vaatii kuskeilta ja talleilta enemmän kuin aivoton "aina täysii" -meininki. Sama juttu kisoissa: renkaiden yms. laitteiden pitäisi olla sellaisia että kuskit ja tallit joutuvat käyttämään vähän päätänsäkin eikä vain mennä "aina täysii" -meiningillä. Tyhmyydestä pitääkin rangaista, niin aika-ajoissa kuin kisoissakin. Jos säännöt ja laitteet ovat sellaisia että aivot voi jättää narikkaan, on laji mielestäni huonompi.Ei olisi ollenkaan huono idea. Ihan hölmöä että aika-ajot ovat menneet bensakikkailusta rengassäästelyksi, kun tarkoitus pitäisi olla parhaasta lähtöruudusta taistelu. Aika-ajossa ei pitäisi joutua miettimään mikä on kisan kannalta parasta vaan ajaa täysillä.
Minun mielestäni yhden tallin ylivoimaa ei tulisi yrittää rajoittaa rengas-, aika-ajo- tai pistesäännöillä vaan tekniikkasäännöillä. Aika-ajoissa on kuitenkin perinteisesti ollut kyse siitä että kuka ajaa nopeimman kierroksen, eikä siitä että kuka säästää parhaiten renkaansa kilpailua varten.Puolensa ja puolensa. Nään itse molemmissa hyvät puolensa. Enemmän ehkä kallistuisin kuitenkin aika-ajoissa puhtaan nopeuden kannalle. Toisaalta menneinä vuosina ollaan nähty mielenkiintoisia kisoja, kun se nopein auto ei aina olekaan ollut kärjessä tai sen tuntumassa. Tai kaikki nopeimmat autot ainakaan. (RB:hän sielä on tupannut olemaan nyt pari vuotta jatkuvasti)
Eli olit samaa mieltä kanssani? Varmistan tässä vain, kun en ole varma...Minun mielestäni yhden tallin ylivoimaa ei tulisi yrittää rajoittaa rengas-, aika-ajo- tai pistesäännöillä vaan tekniikkasäännöillä. Aika-ajoissa on kuitenkin perinteisesti ollut kyse siitä että kuka ajaa nopeimman kierroksen, eikä siitä että kuka säästää parhaiten renkaansa kilpailua varten.
Joo eiköhän me olla samaa mieltä. Toisaalta väliäkö sillä.Eli olit samaa mieltä kanssani? Varmistan tässä vain, kun en ole varma...
Enemmän siis itsekin tykkään, että aika-ajossa katotaan se raakanopeus tasaisista lähtökohdista. Eli, että renkaat on samat/vapaasti valittavissa ja polttoaineen määrä on sama/vapaasti minimi.
Se kolikon kääntöpuoli oli se, että onnistuneesti sotkettu lähtöjärjestys, esim. sade aika-ajot välillä, tekee kuivankin kelin kisoista usein monipuolisempia... Mutta se on ihan toinen tarina jo taas...
Eikös jossain uumoiltu (muistaakseni Pirellin henkilökunnan suusta), että tallit käyttäisivät Monzassa enemmän kovempia renkaita kuin pehmeitä, koska pehmeät eivät kestäne kovin kauaa...Mielenkiintoista on nähdä se, että tuleeko Monzan kilpailussa paljon varikkokäyntejä nyt kun on vähän rengasta kuluttava rata? Vähemmän pysähdyksiä on odotettavissa, mutta viime vuoden kaltaista kilpailua pysähdysten suhteen tuskin tulee.