Pirelli, virallinen rengastoimittaja

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Kivat jäljet jäi Vettelin autosta eilen maaliintulon jälkeen sinne ajolinjan ulkopuolelle kumimujun sekaan:
Näytä liitetiedosto 15150

Luulin aikoinaan, että autojen renkaat kuluvat semmoisiksi karsean näköisiksi kun kisan jälkeen kuvattiin niitä (renkaita). Sittemmin oon hokannut, että sitä irtokumiahan se vaan on kun kuskit sitä renkaisiin keräävät, ettei ole niin suurta vaaraa alipainoisesta autosta.
Samaa olen katellut ja todennut itsekkin:idea:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Yllättävää kyllä, mutta Pirelli ei ole vielä päättänyt Silverstonen renkaita. Ferrari haluaisi pehmeää, Pirelli yrittää pysyä neutraalina. Ja neljä stoppia luvassa taas.

""Our main concern is to make sure that we don't penalise any team. Some people have decided that from Barcelona the hard tyre favours those with high downforce, so we have to be careful that the strategy based on hard tyres is not going to penalise any particular team.--"

He added: "You have to think what is right for us - and what is right for us is that we don't want more than four pitstops. We would prefer to have three, but probably Silverstone whatever we do we will probably have four, whatever option we do. As long as we don't have five, that is fundamental for us."
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Di Grassi on sitten virallinen renkaankehittäjä Pirellille ensi kaudeksi.

Onkos di Grassilla jotain erikoista ajotyyliä, joka mahdollisesti muuttaisi renkaita taas johonkin suuntaan?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Onkohan FIA:lta tullut käsky koventaa renkaita vai minkä takia niistä tehdään entistä kestävämpiä kokoajan nyt ? Alkukaudesta renkaat olivat mielestäni juuri sellaiset kuin niiden pitäisi olla. Nyt ne rupeaa olemaan sellaiset kohta mihin edellinen valmistaja meidät kaikki totuttu. Ja se on pyllystä !!!!! Enää ei sit tarvii osota säästellä kumei vaan voit melkein ajaa millasta rallia haluat siel. :thumbfh::thumbfh:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Onkohan FIA:lta tullut käsky koventaa renkaita vai minkä takia niistä tehdään entistä kestävämpiä kokoajan nyt ? Alkukaudesta renkaat olivat mielestäni juuri sellaiset kuin niiden pitäisi olla. Nyt ne rupeaa olemaan sellaiset kohta mihin edellinen valmistaja meidät kaikki totuttu. Ja se on pyllystä !!!!! Enää ei sit tarvii osota säästellä kumei vaan voit melkein ajaa millasta rallia haluat siel. :thumbfh::thumbfh:
Se toisaalta sopii Webberille niin pistää hyvin kampoihin Vettelille ja se sekottaa pakkaa hyvin!
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
joo sopii mut noin yleisesti alku kauden kumit tekivät kisoistakii parempia. Nyt ne tulevat kestämään taas kaiken ja en tykkää
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Olin samasta asiasta avautumassa, mutta täällä on taas ennätetty ensin. Alkukauden kisoissa rengasruletti toi omaa jännitystä ja muutosta kisaaan.
Kisoissa pitkästä aikaa nähtiin erilaisia taktiikoita renkaiden käytössä, mutta nyt kaikki ajavat identtisillä taktiikoilla ja se jännitysmomentti nitistettiin pois.
Liekö tosiaan ollut taas yksi yritys jolla koetetaan tarttua punaisia härkiä sarvista ja kammeta kumolleen? Samalla unohdettiin katsojat ja kilpailun viihdearvo
Webber kuitenkin pitää muutoksesta (mtv.fi)
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ehkä Nyrren alhaiset lämpötilat ovat vaikuttaneet rengaskulutuksen arviointiin Pirellin puolelta.Mutta jos lämpimissä kisoissa rengas alkaa kestää sen 50 kierrosta,niin sitten Pirellille iso:thumbfh:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Hmm... tuo olisi aika huono liike Pirelliltä. Jotenkin Pirellin renkaat tuskin aivan äkkiä radikaalisti muuttuisivat. Jokaisella radalla tällä kaudella toistaiseksi renkaat näyttävät toimivan eri lailla kuin Bridgestonen kanssa. Renkaita on vahvistettu jo nyt alkukaudesta hieman, mutta vielä ne näyttäisivät olevan heikompia kuin Bridgestonen vastaavat.

Rengasvalmistajilla on vain perinteisesti tullut sieltä muulta puolelta painetta mikä on aiheuttanut f1:n puolella mielenkiinnon menetyksen liian kestävien renkaiden myötä.

Rengasvalmistajalla on periaatteessa oikeus tehdä vaikka vanhan ajan aika-ajojen renkaita vastaava kestävyys tai sitten vanhan ajan puurengastason kovuutta vastaavia renkaita joihin verrattuna Bridgestonenkin rengas oli varsin kuluvaa laatua.:eek: Aikaa varmasti kuluu hieman, mutta loppukauden kilpailut voivat kyllä muuttua varsin tylsiksi jos muutokset toteutuvat suurissa määrin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkohan FIA:lta tullut käsky koventaa renkaita vai minkä takia niistä tehdään entistä kestävämpiä kokoajan nyt ?
Käsittääkseni ainakin osittain ajetaan edelleen samoilla seoksilla kuin alkukaudesta. En tosin mene vannomaan juuri Nürburgringillä käytettävien seosten osalta. Se, että renkaista näyttää tulleen kestävämpiä johtuu siitä, että kuskit ja insinöörit ovat oppineet ymmärtämään niitä ja osaavat mukauttaa ajotyylinsä tai säätää auton paremmin. Kuten oli odotettavissakin.

Tosin BBC:n puolella oli puhetta, että perjantaina testattu uusi soft olisi nykyistä kestävämpi. En itsekään näe moisessa kehityksessä juuri järkeä, ellei sitten siirrytä kautta linjan pehmeämpiin seoksiin, jolloin se kestävämmäksi tehty seos on se hitaampi ja nopeampi seos kuluu edelleen nopeasti.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
En hirveästi keskittynyt selostusta tänä viikonloppuna kuuntelemaan, mutta mielestäni BBC:llä mainittiin jossakin jähetyksessä, että jokin toinen rengasvalmistaja olisi provoillut väittämällä, ettei Pirelli vain kykene valmistamaan kestäviä renkaita ja tässä on tulos..?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En hirveästi keskittynyt selostusta tänä viikonloppuna kuuntelemaan, mutta mielestäni BBC:llä mainittiin jossakin jähetyksessä, että jokin toinen rengasvalmistaja olisi provoillut väittämällä, ettei Pirelli vain kykene valmistamaan kestäviä renkaita ja tässä on tulos..?
Ymmärsin, että kyse oli suht tuoreesta kampanjasta, jolloin Pirelli ei mitenkään olisi ehtinyt vielä kehittää uusia seoksia sen takia. Saksan ja Unkarin GP:n seokset julkistettiin kesäkuun puolella.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onkohan FIA:lta tullut käsky koventaa renkaita vai minkä takia niistä tehdään entistä kestävämpiä kokoajan nyt ? Alkukaudesta renkaat olivat mielestäni juuri sellaiset kuin niiden pitäisi olla. Nyt ne rupeaa olemaan sellaiset kohta mihin edellinen valmistaja meidät kaikki totuttu. Ja se on pyllystä !!!!! Enää ei sit tarvii osota säästellä kumei vaan voit melkein ajaa millasta rallia haluat siel. :thumbfh::thumbfh:
Just näin. Mitä hemmettiä niistä renkaista pitää tehdä taas Playstation kumeja joilla voi luukuttaa niin kovaa kuin haluaa niin pitkän stintin kuin haluaa. Ei sellainen testaa autoa tai kuljettajaa, prkl. Renkaiden (ja itse asiassa autojenkin!) pitäisi olla juuri sen verran HUONOJA että nähdään tasoeroja tallien ja kuljettajien välillä. Eikä niin, että tietokonesimulaatiot (joiden perusteella tallit hakevat autojensa säädöt) jo ennen kisaviikonloppua kertovat kuinka tulee käymään.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Voisivat vielä hommata kehiin jonkun toisenkin rengasvalmistajan niin saataisiin taas rengassota ja kumeista mahdollisimman fiinejä joka suhteessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pirelli on sanonut pyrkivänsä kahteen tai kolmeen pysähdykseen, ja kun moneen otteeseen on nähty neljää stoppia konservatiivisillakin seosvalinnoilla, ovat muutokset ihan perusteltuja. Pehmeän renkaan muuttamisen ajatus on tuoda se vähän lähemmäs mediumia suorituskyvyn suhteen, nythän kumien ero per kierros on uutena puolitoista sekuntia.

Nürburgring on renkaiden kannalta melko helppo rata, sillä mediumilla pääsisi satakin kierrosta. Valitut seokset ovat rataan nähden hitusen turhan kovat, mutta ilmeisesti super soft on turhan pehmeä oikealle moottoriradalle. Ensi vuodeksi viides seos softin ja super softin väliin ei välttämättä olisi huono idea, jolloin pehmein vaihtoehto voi selkeästi olla Monacoa varten tarkoitettu tahmarengas ilman kompromisseja muualla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Saksan kisan aikana tälle tuli vahvistus. Softit on olleet samat koko kauden.
Eikös Pirelli ilmoittanut, että kokeiltu uusi soft-seos on tarkoitettu korjaamaan koko seos skaalan kumit uudelle suunnalle nyt kun ymmärtääkseni sekä hard että medium seos on kovempia kuin ennen. Eli kokeiltu uusi soft on myös hieman entistä kovempi, kuten nykyinen medium ja hard ovat hieman alkuperäisiä vastineitaan kovempia.
Super softin muutoksista mulla ei ole mitään mielikuvaa...
 
Ylös