Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei FIA niitä renkaita tuo paikalle... :D

Nykyisenkaltainen aika-ajosysteemi kolmine sessioineen varmaan rajoittaa liikaa säästelyä mukavasti. Fakta on, että ei kärkiautot halua ehdon tahdon lähteä edes ruudusta 11 oli hyviä renkaita jäljellä sen takia kuinka paljon tahansa. Pelkkä riski ekasta mutkasta on mielestäni liian suuri, että tähän tähdättäis tarkoituksella.

Lisäksi aika-ajojen latistuminen ei haittaa, jos samalla kisat on parempia. Ja kuten sanottu, niin joka auton on joka sessiolla periaatteessa "pakko" käydä radalla.

Kisojen en usko menevän säästelyksi myöskään. Jos menisikin, niin potin korjaisi joku Koba joka ajaisi viidellä stopilla ja ohittaisi kaikki kolme kertaa. :cool:
Lisäksi on se pointti, mistä kuskitkin ovat kertoneet, että Pirelleillä ei auta ajaa liian hiljaakaan, koska silloin auto liukuu ja renkaat kuluu enemmän...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nykyisenkaltainen aika-ajosysteemi kolmine sessioineen varmaan rajoittaa liikaa säästelyä mukavasti. Fakta on, että ei kärkiautot halua ehdon tahdon lähteä edes ruudusta 11 oli hyviä renkaita jäljellä sen takia kuinka paljon tahansa. Pelkkä riski ekasta mutkasta on mielestäni liian suuri, että tähän tähdättäis tarkoituksella.
Voi olla, että suurempi osa yrittää selvitä Q1'n ja Q2'n kovemmilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voi olla, että suurempi osa yrittää selvitä Q1'n ja Q2'n kovemmilla.
Niin voi, mutta eipä se viihdearvoa vähennä. Enemminkin vain lisää sitä. Tosin Q2:sessa selvitäkseen kovilla pitää olla jo melkonen veto tai pirun nopee auto. Jos muut saa edes sekunnin edun pehmeistä kumeista, niin kyllä kympin sakkiin tekee tiukkaa päästä jos on sen sekan nopeinta perässä ja vähintään kymmenen autoa käyttää pehmeitä...

Lisäksi se, että esim. Ferrari on tarvinnut lähes joka kerta (vaiko peräti joka kerta?) pehmeitä jo Q1:ssä kertoo jotakin. Sen lisäksi, että kovat renkaat varmaan korostaa eräiden tallien renkaiden lämmitysongelmia...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Voi olla, että suurempi osa yrittää selvitä Q1'n ja Q2'n kovemmilla.
Tällä taktiikalla tallit ottaisivat melkoisen riskin Red Bullia ja Mclarenia lukuunottamatta. Mielenkiintoiseksi taktiikat joka tapauksessa menee...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Joo, talleille jää pähkäiltäväksi onko suurempi hyöty saavutettavissa huonommalla lähtöpaikalla ja käyttämättömillä pehmeillä vai paremmalla lähtöruudulla ja käytetyillä pehmeillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Termi meni väärin.:eek: Rengasvalmistaja tuo ylimääräiset renkaat kisapaikalle, mutta FIA:lta tarvitaan tai tarvittiin hyväksyntä mikäli ylimääräiset renkaat ylittävät viikonlopun/koko kauden rengasmäärän. Yleensä vain kaikkein eniten renkaita kuluttavilla radoilla tehdään näin ja silloinkin vain kun ei ole enää vaihtoehtoja tai tiimien jäsenet ovat yksimielisiä niiden tarpeesta. Myös kuljettajienkin sana varmasti painaa vaakakupissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo, talleille jää pähkäiltäväksi onko suurempi hyöty saavutettavissa huonommalla lähtöpaikalla ja käyttämättömillä pehmeillä vai paremmalla lähtöruudulla ja käytetyillä pehmeillä.
Jännä nähdä kyllä...

Melko pitkä oli ainakin Webberin vika veto pehmeillä kumeilla...näin mutu tuntumalla... Ja vielä ilman vauhdin hidastumista. Eli onko uusi setti pehmeitä kisan lopussa jotain +5 hyvää kierrosta kisan alun pehmeisiin nähden? Jollon siis ainakin yksi uusi setti pehmeitä kannattas säästää kisan loppuun, jolloin rata on parhaimmillaan... Tosin Pirelleistä ei pitäs kumia paljo rataan jäädä...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eli onko uusi setti pehmeitä kisan lopussa jotain +5 hyvää kierrosta kisan alun pehmeisiin nähden?
Vähintään kolme, koska aika-ajoissa yksi nopeaa kerrosta varten ajetaan ulostulo-, aika-ajo- ja varikolletulokierrokset.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sekoilin.... Webberin vika stinttihän oli kärkikuskeista lyhyin. Kierroksella 40 kävi kolmannen kerran stopilla. Hamilton kiekalla 38, Nico 39. Vettel jo kierroksella 31.
Kisassa oli 56 kierrosta.

Hamiltonillahan oli kans yks iskemätön setti pehmeitä kisaan. Varmaan vikalla stintillä käytti sen kans...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hamilton vaihtoi lopuksi koviin. Sikäli vähän outoa, että lähes kaikki käyttivät kovan seoksen viimeisenä, kun luulisi pehmeistä saatavan keveällä autolla eniten (ja pisimpään) hyötyä. Yllättävää on myös se, ettei kukaan muu kuin Webber - ei edes 10. sijan ulkopuolelta - lähtenyt matkaan kovilla.

Pirellin julkaisema lista kuka käytti mitäkin (Sawardin blogista):


Teinpä tuosta vielä tällaisen ASCII-esityksen:

Koodi:
   1        10        20        30        40        50    56
LH [color=red]S-------------S---------S------------[/color]H-----------------|
SV [color=red]S------------S----------------[/color]H------------------------|
MW H--------[color=red]S--------------S--------------S---------------|[/color]
JB [color=red]S------------S---------S------------[/color]H------------------|
NR [color=red]S----------S------------S-------------[/color]H----------------|
FM [color=red]S-------------S-----------------[/color]H----------------------|
FA [color=red]S--------------S---------------[/color]H-----------------------|
MS [color=red]S--------S---------------S------------[/color]H----------------|
VP [color=red]S---------------S-------------------[/color]H------------------|
KK [color=red]S------------S---------------[/color]H-------------------------|
PR [color=red]S---------S--------------------[/color]H-----------------------|
NH [color=red]S----------------S-----------[/color]H-------------------------|
RB [color=red]S--------------S------------------[/color]H--------------------|
SB [color=red]S----------[/color]H---H----------------H----------------------|
AS [color=red]S-------------S--------------[/color]H----------------[color=red]S-------|[/color]
HK [color=red]S-----------------S--------------------[/color]H--------------|
SP [color=red]S--------------S-------------------[/color]H-----------D-D----|
PM [color=red]S--------S--------------[/color]H--------------H--------------|
JT [color=red]S------------------S---------------------[/color]H------------|
dA [color=red]S------------------S-------------[/color]H-------------------|
TG [color=red]S--------------S-----------S----------[/color]H--------------|
VL [color=red]S-------D-----------[/color]H-----------------------[color=red]S--------|[/color]
NK [color=red]S---------------------[/color]H------------------------------|
JA [color=red]S-------S|[/color]
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hienoa dataa! Kiitos.

Ekana silmään pomppaa Webberin ekan stintin lyhyys. Kovat alta pois ja pehmeisiin käsiksi siis. Tuostahan saa sikälikin etua, kun Webber takaa lähti, että pääsee muiden jaloista pois samalla, kun käy ekana varikolla. Sitten puhtaalla radalla tykittämään pehmeillä. Kun keskijoukko tulee varikolle, niin edellä mainittu taisi ohittaa sillä välin jo useita. Lopuista pääsikin sitten ajamalla jo ohi, kun pehmeetä kumia oli alla...

Eli siis pointtini on, että kovien renkaiden käyttökohta ja pituus saattaa kyllä jatkossa muuttua. Varsinkin, jos eteen tulee jokin erikoisempi tilanne, kuten Webberillä viimeksi...
Ihan en usko, että Q3:sta ajettais kovilla, mutta eihän sitä tiedä tokikaan...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tulevat rengasseokset:

Monacon GP – superpehmeä ja pehmeä

Kanadan GP – superpehmeä ja pehmeä

Euroopan GP, Valencia – superpehmeä ja keskikova

Britannian GP – pehmeä ja kova

Saas nähdä miten tiimit pärjää renkuloiden kanssa nyt , kun mukaan tulee superpehmeät kumit. Varsinkin kun toisena vaihtoehtona on pehmeä ..
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kyllä Bridgestonekin toi omat superpehmeät Kanadaan...
Muistatko mitä tapahtui? Tiimit joutuivat tekemään 3 stoppia,mitä ei tapahtunut millään muulla radalla,koska BS:t olivat niin kestäviä.Näillä pirelleillä? Renkaat loppuu kesken.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistatko mitä tapahtui? Tiimit joutuivat tekemään 3 stoppia,mitä ei tapahtunut millään muulla radalla,koska BS:t olivat niin kestäviä.Näillä pirelleillä? Renkaat loppuu kesken.
Jospa Kanadassa saataisiin vähän vaihtelua vakiintuneeseen yksi kovemmilla, muut pehmeillä-strategiaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Tulee kyllä kieltämättä mielenkiintoinen kisa. Edellisen kisan yli 80 varikkokäyntiä yhteensä on jo aikamoinen määrä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Espanjan kisan rengasvalintatiedot ja sama ASCII-esityksenä.



Koodi:
              10        20        30        40        50        60    66
Vet  [color=red]SU------SU-------SN--------------[/color]HU------------HN----------------|
Ham  [color=red]SU--------SN----------SU----------[/color]HU------------HN---------------|
But  [color=red]SU-----------SN--------------SU----------------[/color]HN----------------|
Web  [color=red]SU-------SU-------SN--------[/color]HN----------------HN-----------------|
Alo  [color=red]SU-------SU-------SU--------[/color]HN--------HN------------------------|
Sch  [color=red]SU-------SU--------------SH-------------[/color]HN----------------------|
Ros  [color=red]SU--------SU--------------SU-------------[/color]HN---------------------|
Hei  HN------------------[color=red]SN-------------SN------------SN-------------|[/color]
Per  [color=red]SU----[/color]HN--------------------[color=red]SN----------------SU----------------|[/color]
Kob  [color=red]S[/color]HN*---------------------[color=red]SN-----------------SU------------------|[/color]
Pet  [color=red]SU--------SU-------------SU-------------[/color]HN----------------------|
DiR  [color=red]SU------------SN---------------SN-----------------[/color]HN------------|
Sut  HN----------[color=red]SN---------------SN----------------SU---------------|[/color]
Bue  [color=red]SU------SU--------------SN---------------[/color]HN---------------------|
Mal  [color=red]SU-----SU----------SU--------------[/color]HN---------------HN----------|
Alg  [color=red]SU--------SN-----------SU----------[/color]HN------------HN------------|
Bar  HN--------[color=red]SN----------SN----------[/color]HN-----------------HN--------|
Tru  [color=red]SN------------SU------------SU------------[/color]HN-------------------|
Glo  [color=red]SU-------------SN--------------------SU-------------[/color]HN--------|
D'A  [color=red]SU--------------SN---------------SU-------------[/color]HN------------|
Kar  [color=red]SU-----------SU------------SU-----------------[/color]HN-------------|
Mas  [color=red]SU--------SU--------SU-------------[/color]HN----------------------|
Kov  [color=red]SN-------------SU----------SU-----------[/color]HN------|
Liu  [color=red]SU-------------SU-----------|[/color]
SU=käytetyt pehmeät  SN=uudet pehmeät
HU=käytetyt kovat    HN=uudet kovat
* =Kobayashi tuli varikolle 1. kierrokselta rengasrikon vuoksi ja
   vaihtoi SU->HN
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kivat jäljet jäi Vettelin autosta eilen maaliintulon jälkeen sinne ajolinjan ulkopuolelle kumimujun sekaan:
Näytä liitetiedosto 15150

Luulin aikoinaan, että autojen renkaat kuluvat semmoisiksi karsean näköisiksi kun kisan jälkeen kuvattiin niitä (renkaita). Sittemmin oon hokannut, että sitä irtokumiahan se vaan on kun kuskit sitä renkaisiin keräävät, ettei ole niin suurta vaaraa alipainoisesta autosta.
 
Ylös