Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Itse ehdottaisin F1.comin virallista live timingia.
Enpäs ajatellutkaan , että sieltäpä tietenkin sitä kannattaa lähteä etsimään :eek:
Johtunee varmaan wrc:een livetimingista saaduista traumoista.
Hyvältä näytti formuloiden virallinen joten heittelenpä sinkapooressa pyörimään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mustakiikari jutteli viikonlopun aikana, että Pirelleistä jäis vähemmän kumia radan pintaan. Siis vähemmän kuin esim. edellisvuosien Brisukoista. Silmämääräisesti asia voi olla näinkin. Kauheasti ei näy kumivanoja mutkissa tai muuallakaan. Tämähän on hyvä juttu, jos näin on, sillä vaikka ajolinjan ulkopuolella onkin melkoista perunapeltoa, niin eipä se radan likainen puoli juuri tunnu ajoa häiritsevän.

Pirellille :thumbup:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Mustakiikari jutteli viikonlopun aikana, että Pirelleistä jäis vähemmän kumia radan pintaan. Siis vähemmän kuin esim. edellisvuosien Brisukoista. Silmämääräisesti asia voi olla näinkin. Kauheasti ei näy kumivanoja mutkissa tai muuallakaan. Tämähän on hyvä juttu, jos näin on, sillä vaikka ajolinjan ulkopuolella onkin melkoista perunapeltoa, niin eipä se radan likainen puoli juuri tunnu ajoa häiritsevän.
Taktisesti viisaat kuskit keräävät "roskasta" uutta kulutuspintaa renkaihin, jotta voi ajaa pidemmän stintin. :D
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Kuljettajien arvonnousu

Pirellit vaativat säästeliästä kuljettajaa.

Väite: Nämä kuljettajat ovat nyt arvokkaampia kuin viime kaudella.

-Jenson Button
-Heikki Kovalainen
-Felipe Massa

Väite: Nämä kuljettajat ovat vähemmän arvokkaita kuin viimekaudella.

-Lewis Hamilton
-Fernando Alonso
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pirellit vaativat säästeliästä kuljettajaa.

Väite: Nämä kuljettajat ovat nyt arvokkaampia kuin viime kaudella.

-Jenson Button
-Heikki Kovalainen
-Felipe Massa

Väite: Nämä kuljettajat ovat vähemmän arvokkaita kuin viimekaudella.

-Lewis Hamilton
-Fernando Alonso
Sanoisin että Vettel menee säästeliäisiin kuskeihin ja Webber kuluttaviin kuskeihin. Tiedä sitten miten pari Rosberg/Schumi menee...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Sanoisin että Vettel menee säästeliäisiin kuskeihin ja Webber kuluttaviin kuskeihin. Tiedä sitten miten pari Rosberg/Schumi menee...
Skumi on ainakin näkemäni perusteella kovinkin innokas driftailemaan . Hauskan näköistä , mutta ei kauhean nopea tapa edetä radalla ;)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Irtokumi ei katoa ilmaan jota Pirelli seuraa tietoisena ja Motorsport -puolen johtaja Paul Hembery luottaa, ettei Malesian riskitekijä uusiudu hieman viileämmässä kelissä Kiinassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Skumi on ainakin näkemäni perusteella kovinkin innokas driftailemaan.
Huippuvuosinaan Schumi oli parhaimmillaan monen stopin taktiikoilla, joilla sai päästellä mitään säästelemättä. Yhden stopin taktiikalla harvemmin mitään kovin ihmeellistä esitti. Herkästi kuluvat renkaat tuskin on kerppenin rehtorille mikään etu. Tiedä sitten onko sen enempää Rosberillekaan...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Hmm... renkaisiin näyttäisi tulevan uutta merkintää. Pirelli on huolimatta nopeasta kulumisestaan tuonut erittäin paljon lisää viihdettä ajoihin ja radastakin riippuu, että miten renkaat kestävät.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ihmettelin kovasti, jos tallit jatkavat vieläkin pehmeiden renkaiden tuhlaamista aika-ajoissa. Nopein tapa mennä kisa läpi on ehdottomasti kolmen pysähdyksen taktiikka kolmella (uudella) pehmeällä seoksella. Ainakin Q3:ssa kahden pehmeän sarjan käyttäminen on aivan järjetöntä. Webber osoitti tänään, että 18. lähtöruutu ja kolme stinttiä uusilla pehmeillä on parempi taktiikka kuin 2. lähtöruutu ja pehmeän renkaan stintit kuluneilla pyörillä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ihmettelin kovasti, jos tallit jatkavat vieläkin pehmeiden renkaiden tuhlaamista aika-ajoissa. Nopein tapa mennä kisa läpi on ehdottomasti kolmen pysähdyksen taktiikka kolmella (uudella) pehmeällä seoksella. Ainakin Q3:ssa kahden pehmeän sarjan käyttäminen on aivan järjetöntä. Webber osoitti tänään, että 18. lähtöruutu ja kolme stinttiä uusilla pehmeillä on parempi taktiikka kuin 2. lähtöruutu ja pehmeän renkaan stintit kuluneilla pyörillä.
Riippuu kyllä myös autosta, radasta, kelistä, kuskista ja säädöistä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ihmettelin kovasti, jos tallit jatkavat vieläkin pehmeiden renkaiden tuhlaamista aika-ajoissa. Nopein tapa mennä kisa läpi on ehdottomasti kolmen pysähdyksen taktiikka kolmella (uudella) pehmeällä seoksella
Muuten hyvä mutta kun koviakin pitää kisassa käyttää.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
On kyllä loistavat nuo renkaat, sai jännittää ihan viimeiseen asti. Harmi että Webber tuli Buttonin ohi lopussa, mutta ehkä joskus toisin päin... Mutta hyvää työtä on italialaiset kyllä tehneet.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Mielenkiintoista nähdä minkälaisiksi aika-ajot tästä eteenpäin muodostuvat. Renkaiden säästeleminen kisaa varten on ainakin tämänpäiväisen perusteella erittäin tärkeää, jopa ratkaisevaa.
En ihmettelisi, jos Turkissa joku kärkiautoista starttaisi kovalla seoksella kilpailuun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Tavallaan olen kyllä yllättynyt, että Q3:ssa kaikki ovat menneet joka kisassa pehmeillä. Odotin että joku joka laskee että heillä ei ole mitään mahdollisuuksia kärkiruutuihin (esim. Kiinan aika-ajossa Toro Rossot tai vaikka di Resta) voisi mennä kovilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Taitaa olla vielä paljon oppimista renkaista talleilla.
Myös Mäkin oli tarkoitus ajaa kahdella stopilla, mutta Buttonin omapäisyys kuulemma muutti tämän suunnitelman. Mäkkärillä siis herättiin siihen, että Hamilton menetti sijoja ekalla stopilla. Ferrarilla sen sijaan näin ei tapahtunut vaikka Lonso juuttui 20 sekan päähän kärjestä ja menetti pelin...

Mielenkiintoista nähdä minkälaisiksi aika-ajot tästä eteenpäin muodostuvat. Renkaiden säästeleminen kisaa varten on ainakin tämänpäiväisen perusteella erittäin tärkeää, jopa ratkaisevaa.
En ihmettelisi, jos Turkissa joku kärkiautoista starttaisi kovalla seoksella kilpailuun.
Mielenkiintoista todella! Jännänhän tästä tekee se, että kuten Webber osoitti, niin huonolla säkällä on mahkut jäädä jopa Q1:seen kovilla pyörillä. Q2:ssa taitaa tulla jo noutaja väkisinkin, jos sielä vain on kymmenen autoa pehmeillä pyörillä. Eli näkisin, että Q2 pitää ajaa pehmeillä ainakin, jotta päästään kärkipään ruutuihin. Toisaalta Q3:ssa kovilla jää vielä varmemmin ruutuihin 8-10 jos muilla on pehmeitä...

Seurasiko kukaan mikä oli oikeasti Hamilton Q3-taktiikan etu eilen? Mä en huomannut katsoa, että mille stintille ne pränikät pehmeet laitettiin. Eli onko tietoa? Ja minkälaisia kierroksia ajoi niillä tai miten ratasijoitukset muuttuivat ko. stintillä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Renkaat Pirelliltä ovat tuoneet ainakin jännitystä lisää F1:siin.:thumbup: Tosin kysymysmerkkinä on vain se, että johtaako renkaiden nopea kuluminen renkaiden säästelyyn kisaa varten? Aika-ajossa renkaista eniten pehmeitä etenkin säästellään kisaa varten ja muutenkin näyttää hieman siltä, että joillakin radoilla ollaan menossa säästöajoihin.

Aikoinaan aika-ajoista poistettiin aika-ajon renkaat pois juurikin mielenkiinnon latistamisen johdosta. Aikoinaan kaudella 1993 aika-ajoissa myöskin varottiin ajamasta kuutta kierrosta enempää samoilla renkailla. Renkaiden loppuminen kesken tarkoittaa sitä, että kisassa joutuu ajamaan kuluneilla renkailla.

Ylimääräisiä renkaita FIA tuskin tuo kisapaikalle vaikka aikoinaan Ranskan kisoissa poikkeuksia nähtiin kun FIA suostui tuomaan paikalle toisen ylimääräisen satsin renkaita. Nykyään tuollainen päätös vaatisi useammalta tallilta vähintään katastrofaalista renkaiden kulumista.
 
Ylös