Pirelli, virallinen rengastoimittaja

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös Pirelli ilmoittanut, että kokeiltu uusi soft-seos on tarkoitettu korjaamaan koko seos skaalan kumit uudelle suunnalle nyt kun ymmärtääkseni sekä hard että medium seos on kovempia kuin ennen. Eli kokeiltu uusi soft on myös hieman entistä kovempi, kuten nykyinen medium ja hard ovat hieman alkuperäisiä vastineitaan kovempia.
Super softin muutoksista mulla ei ole mitään mielikuvaa...
Juu. Käyttöönotosta vain ei tuolloin oltu tehty päätöstä.

Kova ja Medium siis ovat koventuneet kauden aikana, mutta niiden kestävyydellä nyt on varsin vähän merkitystä, koska niitä yleensä käytetään kisassa vain yksi satsi ja sekin mahdollisimman myöhään. Eli niiden kovuus ei käytännössä vaikuta varikkopysähdysten määrään.

Softien koventuminen vaikuttaisi, mutta nyt kun tallit ovat oppineet sekä säästämään pehmeitä aika-ajossa että kuluttamaan niitä vähemmän kisoissa, tarvetta softien koventamiselle ei ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli on julkistanut seuraavan kolmen kisan rengasseokset:

Belgia: Medium - Soft
Italia: Medium - Soft
Singapore: Soft - Supersoft

Seosten muuttamisesta vielä: Kova seos muutettiin Espanjan kisaan. Softeista todettiin, että niitä ei ole kauden aikana muutettu. Mediumeja ei ole toistaiseksi käytetty kuin kahdesti ja supersofteja käytettiin Unkarissa kolmannen kerran. Joten niitä tuskin on muutettu myöskään. Ainakaan en löytänyt moisesta mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Goodyear olisikin ihan mielenkiintoinen valinta. Goodyear aikoinaan tuotti monipuolisia rengasseoksia ja sadekelin renkaat olivat huonoimillaankin paljon nykyisiä paremmat. Vedenottokyky taisi olla niissä suurempi.

Tosin V-seosrenkaassa mikä tuli kaudella 1997 mukaan niin oli jo pienempi sääntömuutosten takia. Vanha Q-seosrengas oli jo liian vanha ja kaudeksi 98 se taidettiin kieltää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Goodyear olisikin ihan mielenkiintoinen valinta. Goodyear aikoinaan tuotti monipuolisia rengasseoksia ja sadekelin renkaat olivat huonoimillaankin paljon nykyisiä paremmat.
Tämä perustuu mihin?

Vedenottokyky taisi olla niissä suurempi.
Vedenottokyky ei taida liittyä millään tavalla renkaisiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
No aikoinaan oli useita erilaisia rengasseoksia joita nimettiin kirjaimilla. Kovuusasteen mukaan ja niiden lisäksi Goodyear kehitti myös Aika-ajojen renkaita ja Harjoituksen renkaita jotka kiellettiin kauden 1991 jälkeen.

Sen jälkeenkin monipuolisuus pysyi mukana vaikka säännöillä niitä yritettiin toki rajoittaa ja lopulta rengassääntöjen rajoittaminen oli yksi syy Goodyearin lähdölle. Seoksia sai vaihtaa aikoinaan kesken kilpailun vapaasti.

Saderenkaiden suhteen taas kisoissa ajettiin sateellakin kovaa ja pahemmisakin paikoissa pysyttiin radalla eikä ihan heti ajettu ulos tai keskeytetty. Vanhan Q-seoksen renkailla ei ollut kuin kaksi äärimmäisen märän kelin kisaa milloin ei olisi pystynyt ajamaan radalla. Adelaide 1991 ja Suzuka 1994.

Useimmissa muissa kilpailuissa ajettiin rajuissakin sateissa ja vaikka sattui ja tapahtui niin useimmat selvisivät. Kausilla 1997 ja 1998 tapahtuneet sadekelin renkaiden muutokset veivät kyllä sateella kisailua heikompaan suuntaan ja se sitten huipentui siihen kun ruvettiin käyttämään välikelin renkaita liikaa ja jatkuvia turva-auton tulemisia tai niiden perästä lähtemistä.

Bridgestonen ja Pirellien suhteen on ollut vähän toisin kun heikommassakin sateessa ei oikein ajaminen suju ja sitä vielä rajoitetaan jatkuvilla turva-autoilla ja kisan keskeytyksillä. Renkaiden vedenottokyky ja vedenpoistamiskyky vaikuttaa varsin paljon kilpailuun. Sen jälkeen kun vettä on liikaa niin autosta loppuu pito ja se vaikuttaa paljon.

Sitten on toki myös oma sadekelinrenkaan kuluminen. Se ei kuitenkaan kulu kovin paljoa. Goodyearin aikaan saderenkaista riippui pysähdykset radasta riippuen 1-2:teen stoppiin ja joillakin radoilla ei tarvinnut pysähtyä kertaakaan. Välitankkausaikana oli vain bensasta kiinni stopit.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Saderenkaiden suhteen taas kisoissa ajettiin sateellakin kovaa ja pahemmisakin paikoissa pysyttiin radalla eikä ihan heti ajettu ulos tai keskeytetty. Vanhan Q-seoksen renkailla ei ollut kuin kaksi äärimmäisen märän kelin kisaa milloin ei olisi pystynyt ajamaan radalla. Adelaide 1991 ja Suzuka 1994.

Useimmissa muissa kilpailuissa ajettiin rajuissakin sateissa ja vaikka sattui ja tapahtui niin useimmat selvisivät. Kausilla 1997 ja 1998 tapahtuneet sadekelin renkaiden muutokset veivät kyllä sateella kisailua heikompaan suuntaan ja se sitten huipentui siihen kun ruvettiin käyttämään välikelin renkaita liikaa ja jatkuvia turva-auton tulemisia tai niiden perästä lähtemistä.

Bridgestonen ja Pirellien suhteen on ollut vähän toisin kun heikommassakin sateessa ei oikein ajaminen suju ja sitä vielä rajoitetaan jatkuvilla turva-autoilla ja kisan keskeytyksillä. Renkaiden vedenottokyky ja vedenpoistamiskyky vaikuttaa varsin paljon kilpailuun. Sen jälkeen kun vettä on liikaa niin autosta loppuu pito ja se vaikuttaa paljon.
Myös autot ovat muuttuneet, eivät ainoastaan renkaat. En ole ikinä kuullut kenenkään käyttävän termiä vedenottokyky renkaista puhuttaessa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Myös autot ovat muuttuneet, eivät ainoastaan renkaat. En ole ikinä kuullut kenenkään käyttävän termiä vedenottokyky renkaista puhuttaessa.
Aivan. Autojen maavara on myös hyvin tärkeä tekijä sateella. Tosin mulla ei ole tietoa, että onko se kasvanut vai pienentynyt sitten menneiden vuosikymmenien. Tai miten on maavaran säätövarojen...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Maavaraa ei saa säätää parc fermessä eikä se myöskään kuulu niihin poikkeuskohtiin, joihin saisi sateen tullessa kajota. Säätö sadekelille onkin nykyään niinkin hienostunutta, että saderenkaat ovat halkaisijaltaan kuivan kelin renkaita isommat ja nostavat siten maavaraa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika-ajorenkaiden paluu?

Pirelli on laittanut talleille esityksen aika-ajorenkaista ensi kaudelle. Mahdollinen käyttöönotto riippuu tallien palautteesta.
Autosport

Ecclestone on sanonut Gazzetta dello Sportille, että rengasmääriä pitäisi lisätä, ettei aika-ajo menisi pelkäksi renkaidensäästelyksi.
MTV3

Pirelli ei kerro olisiko kyse tosiaan erillisestä aika-ajoseoksesta, eli perinteisistä "liimarenkaista". Sekin voisi olla mielenkiintoista (esim. yksi tai kaksi settiä supersuperpehmeää). Toinen vaihtoehto on vain dedikoida kaksi tai kolme pehmeämpää settiä aika-ajoihin niin ettei se vähennä kisasettien määrää.

Liimarengas ei välttämättä edes lisäisi kokonaisseosten määrää, jos kaikkein kovimmasta luovutaan kokonaan. Toki kisoihin tuotavien seosten määrä kasvaisi yhdellä. Liimarengas kyllä lisäisi mielenkiinnon kohdistumista rengasasioihin, mitä Pirelli varmasti tervehtisi ilolla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Pirelli varmasti ilahtuisi kovin kun se saisi yli 20 vuoden jälkeen aika-ajon renkaat takaisin lajiin. Toinen vaihtoehto voisi olla niin, että nykyisiä pehmeitä renkaita saisi 1-3 settiä enemmän. Aika-ajorenkaista aikoinaan tuli kiista kun aika-ajoissa ei juuri ajettu mitään kun odoteltiin aika-ajon renkaiden aikoja ja kun ne oli tehty niin sitten ei enää ajettu yleensä enempää kierroksia.

Esikarsinnassa heikot tiimit tuhlasivat yleensä aika-ajorenkaansa ja joutuivat ajamaan D-seoksilla tai Pirellien ollessa kyseessä erittäin pehmeillä renkailla. Sitten kun ne Aika-ajon renkaat kiellettiin niin muutaman kerran aika-ajon renkaita oli mahdollista tuoda lajiin takaisin, mutta FIA pysyi kielteisenä asialle mikä esti Pirellin paluun sarjaan.

Kausilla 1995 ja 1996 neuvottelut olivat ainakin kovana ja myös 2000-luvun alussa oli myös neuvotteluja Pirellin puolella mahdollisesta paluusta. Aika-ajon renkaiden määrä olisi toki kiinnostava nähdä.

Edellisellä kerralla eli kaudella 1991 Aika-ajon renkaita oli 4 satsia ja niillä usein ajettiin 3-4 kierrosta eli 12 kierrosta korkeintaan. Aika-ajon formaatti on toki myös muuttunut noista päivistä ja nykyään viimeiselle osiolle voisi kyllä laittaa aika-ajon renkaat käyttöön. Ensimmäisellä osiolla HRT ja Virgin ja Lotuskin joutuisivat varmasti tuhlaamaan aika-ajon renkaansa mikäli se sallittaisiin koko aika-ajon mitalta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pirelli on laittanut talleille esityksen aika-ajorenkaista ensi kaudelle. Mahdollinen käyttöönotto riippuu tallien palautteesta.
Autosport

Ecclestone on sanonut Gazzetta dello Sportille, että rengasmääriä pitäisi lisätä, ettei aika-ajo menisi pelkäksi renkaidensäästelyksi.
MTV3

Pirelli ei kerro olisiko kyse tosiaan erillisestä aika-ajoseoksesta, eli perinteisistä "liimarenkaista". Sekin voisi olla mielenkiintoista (esim. yksi tai kaksi settiä supersuperpehmeää). Toinen vaihtoehto on vain dedikoida kaksi tai kolme pehmeämpää settiä aika-ajoihin niin ettei se vähennä kisasettien määrää.

Liimarengas ei välttämättä edes lisäisi kokonaisseosten määrää, jos kaikkein kovimmasta luovutaan kokonaan. Toki kisoihin tuotavien seosten määrä kasvaisi yhdellä. Liimarengas kyllä lisäisi mielenkiinnon kohdistumista rengasasioihin, mitä Pirelli varmasti tervehtisi ilolla.
Ei olisi ollenkaan huono idea. Ihan hölmöä että aika-ajot ovat menneet bensakikkailusta rengassäästelyksi, kun tarkoitus pitäisi olla parhaasta lähtöruudusta taistelu. Aika-ajossa ei pitäisi joutua miettimään mikä on kisan kannalta parasta vaan ajaa täysillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Tuo Aika-ajon rengas on tarkoitettu erotukseksi niin sanotuista aika-ajorenkaista jotka ovat oikeasti vain kisarenkaita joita vain imagosyistä kutsutaan aika-ajorenkaiksi.

Nämä renkaat menettävät pitonsa myöhemmin kun aika-ajorenkaat menettivät ne viimeistään 4 kierroksen kuluttua. Varsinaisten erikoisrenkaiden tuonti aika-ajoihin on ollut kaksi vuosikymmentä kielletty. Ensi kaudella tai mahdollisesti sitä seuraavalla kaudella asiaan saattaa tulla muutos.
 
Ylös