Pitääkö koulutuksesta maksaa?

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Täytyykö korkeasta koulutuksesta maksaa hyvää palkkaa ja jos täytyy, niin miksi? Henkilökohtaisesti minun on vaikea ymmärtää sitä, että kun ensin saa opiskella, niin sen jälkeen pitäisi saada vielä parempaa palkkaakin kuin mitä kouluttamattomille maksetaan. Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Hurmurisija sanoi:
Täytyykö korkeasta koulutuksesta maksaa hyvää palkkaa ja jos täytyy, niin miksi?
Ei minusta. Koulutuksella saavutetusta ammattitaidosta sen sijaan olen valmis jo jotain maksamaankin. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Korkean koulutuksen tuoma parempi tulotaso selittyy paremmalla työntuottavuudella. Suomessa tämäkin asia on ryssitty solidaarisen palkkapoliitikan nimissä.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Willer sanoi:
Korkean koulutuksen tuoma parempi tulotaso selittyy paremmalla työntuottavuudella.
Miten niin? Saman verran se työ tuottaa, vaikka sitä kaapelia olisi vetämässä maisteri tai kesätyöläinen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Juhis sanoi:
Miten niin? Saman verran se työ tuottaa, vaikka sitä kaapelia olisi vetämässä maisteri tai kesätyöläinen.
Joo kaapelinvetämisessä ehkä kyllä. Sama pätee käteen vetämiseen.

Sydänleikkauksessa voikin sitten yksitysellä lääkäriasemalla olla pieni ero tuottavuudessa kesäpojan ja kirurgin välillä. Arvaa kumman eduksi? :wink:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Hurmurisija sanoi:
Täytyykö korkeasta koulutuksesta maksaa hyvää palkkaa ja jos täytyy, niin miksi? Henkilökohtaisesti minun on vaikea ymmärtää sitä, että kun ensin saa opiskella, niin sen jälkeen pitäisi saada vielä parempaa palkkaakin kuin mitä kouluttamattomille maksetaan. Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin?
Mun mielestä koulutuksen ei pidä suoraan vaikuttaa palkkaan. Eli jos samaan hommaan pystyy kouluttamaton, pitää hänelle maksaa samaa palkkaa kuin koulutetulle. Jos on jotain erityistaitoja, jota ei ole paljoa markkinoilla liikkeella, silloin voi alan osaaja vaatia enemmän palkkaa. Eikä siihen tilanteeseen pääsyyn välttämättä tarvita korkeakoulututkintoa.

Eli ei täydy.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ilmari sanoi:
Joo kaapelinvetämisessä ehkä kyllä. Sama pätee käteen vetämiseen.

Sydänleikkauksessa voikin sitten yksitysellä lääkäriasemalla olla pieni ero tuottavuudessa kesäpojan ja kirurgin välillä. Arvaa kumman eduksi? :wink:
Käsitän tuon, kuten edellisestä viestistäni voit todeta. Willer vain harrasti yleistämistä pointissaan, joten päätin itsekkin yleistää.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Hurmurisija sanoi:
Täytyykö korkeasta koulutuksesta maksaa hyvää palkkaa ja jos täytyy, niin miksi? Henkilökohtaisesti minun on vaikea ymmärtää sitä, että kun ensin saa opiskella, niin sen jälkeen pitäisi saada vielä parempaa palkkaakin kuin mitä kouluttamattomille maksetaan. Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin?
Ei pelkästä koulutuksesta tarvitse maksaa, vaan ammattitaidosta. Kouluttamattoman on vain hankalampi päästä (ilman meriittejä työrintamalta) osaamistaan vastaaviin tehtäviin.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Yliopisto opiskelu ei todellakaan ole ilmaista; maksa viisi-seitsemän vuotta kaikki itse!!! Opintotuki on naurettava! Samaan aikaan amiksen käyneet paiskivat täysillä työtä ja tienaavat!:ahem:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Re: Re: Pitääkö koulutuksesta maksaa?

gnz sanoi:
Ei pelkästä koulutuksesta tarvitse maksaa, vaan ammattitaidosta. Kouluttamattoman on vain hankalampi päästä (ilman meriittejä työrintamalta) osaamistaan vastaaviin tehtäviin.
Olen samaa mieltä. Kaiken lisäksi hyvin monissa ammateissa on melko mahdotonta arvioida työntekijän pätevyyttä.

Pääsääntöisesti maksetaan kuitenkin koulutuksesta eikä pätevyydestä. Sitä mieltä olen. Pätevyydellä en tarkoita pelkästään eriteltäviä taitoja vaan myös motivaatiota, kykyä oppia uutta ja sitoa se aikaisemmin opittuun.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
312T4 sanoi:
Yliopisto opiskelu ei todellakaan ole ilmaista; maksa viisi-seitsemän vuotta kaikki itse!!!
Niin aion tehdä, toinen tutkinto häämöttää jotta saisin pysyvästi mielekkäitä töitä. Opiskelen tosin ihan mielelläni ja teen mitä milloinkin siinä sivussa - jotenkin tuntuu, ettei minua vakituiseen työputkeen ole tarkoitettu eikä kukaan kai minua oikeasti haluakaan jos en sitten valehtele.
 

H_Hihhuli

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
1971
Mitä ekonomi sanoi vasta valmistuneelle humanistille?

- Big mac ja isot ranskalaiset.

Vanhan vitsin lisäksi täytyy huolestuneena todeta, että monet korkeasti koulutetut saavat aivan liian pientä palkkaa. Päteviä ammattilaisia ei tulevaisuudessa löydy, kun he häipyvät ulkomaille.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
H_Hihhuli sanoi:
Mitä ekonomi sanoi vasta valmistuneelle humanistille?

- Big mac ja isot ranskalaiset.

Vanhan vitsin lisäksi täytyy huolestuneena todeta, että monet korkeasti koulutetut saavat aivan liian pientä palkkaa. Päteviä ammattilaisia ei tulevaisuudessa löydy, kun he häipyvät ulkomaille.
Onkohan tuo ongelma miten todellinen? Häipyvät mutta myös palaavat. Näin muistelen lukeneeni. Jotkut viihtyvät, mutta monet huomaavat, että ei se elämä pelkän suuren palkan varassakaan mitään herkkua ole.

EDIT: Tuli vielä mieleen, että on niitä yllättävän paljon sellaisiakin korkeasti koulutettuja, jotka ihan tietoisesti haluavat kahdeksasta neljään työn ilman (suurta) vastuuta ja vaatimuksia (ja palkkaa). Maisterista bussikuskiksi ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Re: Re: Re: Pitääkö koulutuksesta maksaa?

Hurmurisija sanoi:
Olen samaa mieltä. Kaiken lisäksi hyvin monissa ammateissa on melko mahdotonta arvioida työntekijän pätevyyttä.
Paperivalintahan karsii jo nämä liian heikolla koulutustaustalla taloon sisään pyrkivät ihmiset.. Työhönottajalle koulutus on paitsi tae jonkintason ammattitaidosta, niin myös ennuste henkilön kehityskyvystä organisaatiossa sekä tietysti kertoo motivaatiosta työskennellä alan parissa.
 

H_Hihhuli

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
1971
Hurmurisija sanoi:
Onkohan tuo ongelma miten todellinen? Häipyvät mutta myös palaavat. Näin muistelen lukeneeni. Jotkut viihtyvät, mutta monet huomaavat, että ei se elämä pelkän suuren palkan varassakaan mitään herkkua ole.
Ongelma on todellinen. Tietenkään kaikki eivät häivy ulkomaille, mutta tieto siitä, että joutuu matalasti palkattuun ammattiin houkuttelee keskeyttämään opinnot.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
H_Hihhuli sanoi:
Ongelma on todellinen. Tietenkään kaikki eivät häivy ulkomaille, mutta tieto siitä, että joutuu matalasti palkattuun ammattiin houkuttelee keskeyttämään opinnot.
EDIT: Luulisi opiskelupaikkaa haettaessa alan yleisen palkkatason olevan selvä, ja hakiessaan tavallaan opiskelija sen hyväksyy.
 
Viimeksi muokattu:

H_Hihhuli

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
1971
gnz sanoi:
Tämän luulisi olevan jokaiselle matalapalkkaiselle alalle kouluttauvalle selvä jo silloin kun opinnot aloitetaan.
Monesti mennään opiskelemaan sinne, minne päästään. Matalapalkkalinjoilla viihdytään vain siihen asti, kun kolmannella kerralla tärppää kunnolla palkatulle alalle.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
gnz sanoi:
EDIT: Luulisi opiskelupaikkaa haettaessa alan yleisen palkkatason olevan selvä, ja hakiessaan tavallaan opiskelija sen hyväksyy.
Jos ajatellaan yliopisto-opiskelua, niin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta valmistumisen jälkeinen palkka voi olla melkein mitä tahansa. Aika vaikea sitä on ennustaa. Siitä olen toki samaa mieltä, että reaaliteetit kannattaa tunnustaa hyvissä ajoin.

Ymmärrän kuitenkin hyvin esimerkiksi opettajien tai sairaanhoitajien turhautumisen ja olisin valmis tarvittaessa tukemaan heidän työtaisteluaan ihan jo senkin vuoksi, että alalle hakeutuisi jatkossakin motivoituneita ja osaavia ihmisiä. Olisi ikävää, jos erinomaisesti koulutustutkimuksissa pärjänneen Suomen koulut alkaisivat yhtäkkiä pyöriä sellaisten ihmisten varassa, jotka eivät ole muuallekaan päässeet opiskelemaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Hurmurisija sanoi:

Ymmärrän kuitenkin hyvin esimerkiksi opettajien tai sairaanhoitajien turhautumisen ja olisin valmis tarvittaessa tukemaan heidän työtaisteluaan ihan jo senkin vuoksi, että alalle hakeutuisi jatkossakin motivoituneita ja osaavia ihmisiä.


Näissä asioissa on aina kaksi puolta. Se on sitten taas kunnilta ja sairaanhoitopiireiltä pois. Periaatteessa olen kumminkin samaa mieltä kanssasi.
Lisäksi on hyvin hankala löytää se juuri oikea palkka jonka nämä kaksi ammattiryhmää olisivat ansainneet.. Tai siitä voidaan olla ainakin montaa mieltä. :)


Olisi ikävää, jos erinomaisesti koulutustutkimuksissa pärjänneen Suomen koulut alkaisivat yhtäkkiä pyöriä sellaisten ihmisten varassa, jotka eivät ole muuallekaan päässeet opiskelemaan.
Pienennetään sisäänottoa niin taso paranee.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
gnz sanoi:
Pienennetään sisäänottoa niin taso paranee. [/B]
Tämä ohje sopii monille aloille, mutta ei oikein opettajiin, joista on jo nyt paikoin pulaa. Maaseudulla päteviä opettajia riittää, mutta kaupungeissa epäpätevien opettajien määrä on yllättävän suuri. Kaupunkikakarat ovat hankalampia käsitellä.
 
Ylös