Willer sanoi:
Keskimäärin koulutetumman ihmisen työntuottavuus on korkeampi kuin koulumattomamman. Ei siinä sinällään mitään yleistämistä ole. Tosin ainahan löytyy yksittäisiä työtehtäviä, joissa koulutusero ei tule tärkeäksi työtä tehtäessä. Tuosta kaapelinvedosta sen verran, että jos siinä tulee ongelmia, niin maisterilla voisi olla paremmat valmiudet ratkaista ne kuin käsätyöläisellä - koulutus kun yleensä johtaa myös parempaan ongelmanratkaisukykyyn ja kokonaishahmottamiseen.
Edellisessä viestissäsi ei puhuttu mitään keskimääräisyyksistä, joten ainakin mä sain sellaisen käsityksen, että mielestäsi koulutetun työntekjän työn tuottavuus on aina parempi kuin kouluttamattoman.
Mn97:n kanssa samaa mieltä hänen esimerkistään. Enemmän käytännön kokemusta omaava työntekijä ratkaisee ja hoitaa hommat tehokkaammin. Koulussa opittu on vasta pohja työelämälle, työkokemus kasvattaa itse ammattitaitoa.
Valintatilanteessa työnantajan pitäisi pystyä todentamaan työnhakijoiden ammattitaidon muuta kautta kuin tutkintoja katsomalla. Korkeakoulututkinto kun ei välttämättä kerro muusta kuin hakijan ulkoalukutaidosta. Väittäisin, että työnantajankin kannalta on kannattavampaa valita parempi, eikä lukeneenpi. Joku kun vielä kehittäisi sellaisen testin, jolla voidaan tyähaastattelussa todentaa hakijan taidot.
Mulla on omasta kokemuksesta hyvä esimerkki, miten työnantaja ei välitä työntekijän ammattitaidosta palkkausta määriteltäessä. Olin juurin valmistuneena automaatioasentajana kesätöissä ABB:lla yhdessä isossa projektissa, jossa vedettiin yksi tehdas täyteen kaapelia ja kytkettiin ne koneisiin. Sinne oli palkattu myös lukiolaisia, joilla ei ollut mitään ammattitaitoa. Kaikille kesätyöntekijöille maksettiin samaa palkaa, vaikka esimerkiksi minä pystyin suorittamaan kytkentöjä, etsimään piirustusten mukaan oikeita vetoreittejä ja muuten olemaan mukana touhussa, kun Lukiolaisilla ei ollut mitään käsitystä hommista. Kyllä ne aina osasi mennä vetämään sitä kaapelia siihen mutkaan mihin vedon johtaja näytti. Tälläisissä tapauksissa mielestäni palkkaus pitäisi olla ammattitaitoisemmalle edullisempi. Jos joku niistä lukiolaisista olisi ollut mua paremmin perillä asioista, niin silloin hänelle olisi kuulunut mua parempi palkka.
Tosin, kannattaa muistaa, että kyse oli kesätöistä. Ei työnantajalla välttämättä ole intressejä käydä miettimään jokaiselle palkkausta erikseen.