Polkupyöräily ja -pyörät

Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Tarakan hyödyllisyys paljastuu noille henkilöille myös silloin kun he käyvät hakemassa polkupyörällä isokokoisen paketin postista, koska ilman tarakkaa isokokoista pakettia ei mitenkään pysty kuljettamaan kotiin polkupyörällä.
Ison paketin pystyy ripustamaan ohjaustankoon, kunhan se ei ole ohjaustankoa leveämpi. Ellei mahdu siihen, ei luultavasti tarakallekaan? Ohjaus ja vauhtiominaisuudet kärsivät kyllä. Viisimetrinen puutavara kulkee myös kätevästi pyörän runkoon sidottuna. Ei tarakasta olisi siihenkään apua, sillä poikittain lastaamalla tulee liian leveä kuljetus. Niskan ja hartioiden säästyminen puoltaa tarakkaa, toisaalta polkupyörän akselipainojakauma on aika takapainoinen ilman tarakkakuormaakin. Tiukkaan soramutkaan kurvatessa tai voi tulla yllätyksiä ja ohjattavuus kärsii myös talvikelillä kevyestä keulasta.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Onkos kenelläkään forumistilla kokemusta nk. fatbike:ista? Parin viime vuoden aikana niiden määrä on ainakin Oslossa kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti. Tänä vuonna on kyseinen pyörätyyppi ollut säännöllinen näky miltei jokaisella pyörälenkilläni Oslomarkassa. Hyvin tarjolla myös kaupoissa.

En ole itse päässyt kokeilemaan, mutta ainakaan pyörän "rullausominaisuuksia" ei voi moittia sen perusteella mitä tänään pyörälenkilläni näin. Joku mies tupsahti fatbikella eteeni sivutieltä alamäessä. Vauhti oli sopivan reipasta, joten en viitsinyt lähteä ohitukseen, varsinkin kun tiesin että muutaman kilometrin päässä odottaa "jyrkähkö" puolen kilometrin mittainen nousu, joten tyydyin rullailemaan parinkymmenen metrin etäisyydellä. Ylämäessä hahmon vauhti toki pysähtui kuin seinään, enkä rekisteröinyt uusia havaintoja loppumatkan aikana.

Tässä päivän graafi, jonka alla vanha kuva mainitsemastani noususta ylärinteen puolelta katsottuna (nousua +70 m puolen kilometrin matkalla, kuvaajassa paikka näkyy n. 30 km kohdalla):
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onkos kenelläkään forumistilla kokemusta nk. fatbike:ista? Parin viime vuoden aikana niiden määrä on ainakin Oslossa kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti. Tänä vuonna on kyseinen pyörätyyppi ollut säännöllinen näky miltei jokaisella pyörälenkilläni Oslomarkassa. Hyvin tarjolla myös kaupoissa.
Pyöräilyseuralaiset, joilla on tai ovat kokeilleet, kehuvat. Toki parhaiten ominaisuudet sopii sinne talveen.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
4. Planet X hiilikuiturunkoinen aika-ajo/triathlonpyörä Stealth. Ultegran-osasarjoilla. 50 mm korkealaippaiset hiilikuitukiekot tähän pyörään olemassa kisoja varten. Merkkiä Planet X. Harjoituskiekot vielä erikseen.
Mikäs on syy erillisiin harjoitus- ja kisakiekkoihin? Kestävyys (=kustannuskysymys), ominaisuudet (tuuliherkkyys esim.) vai mikä?
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Onkos kenelläkään forumistilla kokemusta nk. fatbike:ista? Parin viime vuoden aikana niiden määrä on ainakin Oslossa kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti. Tänä vuonna on kyseinen pyörätyyppi ollut säännöllinen näky miltei jokaisella pyörälenkilläni Oslomarkassa. Hyvin tarjolla myös kaupoissa.
Pyöräilyseuralaiset, joilla on tai ovat kokeilleet, kehuvat. Toki parhaiten ominaisuudet sopii sinne talveen.
Googlailin vähän, ja fatbike-buumi näyttäisi olevan tulossa Suomeenkin:

Kotimainen läskipyörä tulee sittenkin kesäksi – ennakkotilauksia jo tuhansia

Finns go wild for the fatbike -- perfect for biking in the snow
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mikäs on syy erillisiin harjoitus- ja kisakiekkoihin? Kestävyys (=kustannuskysymys), ominaisuudet (tuuliherkkyys esim.) vai mikä?
Oikeastaan kaikki noi. Enkä nyt ole niin innokas liimailemaan tuubirenkaita noihin kisakiekkoihin rengasrikon sattuessa. On tässä ihan helvetin huonoa asvaltia oikeastaan 3/4 teistä.
 

Örfil

Guest
1. kolmipyöräinen kipattavalla takalavalla (-60 luku, Salo), uusi.
2. lasten Jopo (-60 luku, Salo), uusi.
3. ensimmäinen vaihdepyörä Union, napavaihteella (-60 luku, Salo, -70 luku Hattula), uusi.
4. vaihteellinen miestenpyörä (-80 luku, Tampere, -90 luku Espoo), käytetty. Jäi muutossa entisen asuinpaikan kellariin :eek:
5. maastopyörä Wheeler 21 v (-90 luku K:nummi, -00 luku Vihti/Pirkkala), käytetty. Tämä menopeli sittemmin onnettomasti hukkui järveen.
6. hybridifillari Tissihiki 27 v (2014 -> Pirkkala), uusi.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Googlailin vähän, ja fatbike-buumi näyttäisi olevan tulossa Suomeenkin:
En ymmärrä sen enempää kuin Joponkaan suosiota. Silloin kun tuli muotiin nämä maastopyörät, sellasen ostin 80-lukua kai se oli, ja yllätyin kuinka raskas on polkea verrattuna 10-vaihteiseen retkipyörään. Käytöttä oli pari vuotta kunnes sitten metsässä ajelin jonkin verran. Jossain vaiheessa ostin siihen renkaat jotka rullasi paremmin, muttei se silti kunnollista pyörää korvannut. Kuoppaisille hiekkateille ehkä sopisivat jousitetut mallit, muttei ole tullut sellaisten varressa niin asusteltua.

Ulkonäköhän tuossa taitaa painaa sekä muoti, käytönnöllisyyden sijaan. Jopo jonkinlaista nostalgiaa. Saisi tulla käytännölliset 10-vaihteiset takaisin muotiin, olivat kestäviä ne. Harmi oikeastaan että jäi muuttaessa jälkeen sekin. Pinnat oli terästä ja kesti ja kesti, vaihteet yksinkertaiset ja kesti ja kesti. Ruostettakin rungossa jo oli mutta vakaana pysyi. Lokasuojat oli kunnolliset eikä tullut selkään vettä. Muuta kehumista en äkkiseltään keksi. Useampi retkipyörä ollut ja pari maantiepyörää mutta kyllä se ensimmäinen oli paras. :)
Nyt kyllä viimeisen kymmenisen vuotta ollut fillaroimatta.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Kasasin juuri XXL:stä tilatun hybridin pojalle. Arki- ei treenikäyttöön. Vertailin liikkeessä heidän "merkkipyöriään" ja omaa merkkiään. Saman hintaisissa verrokeissa oli selkeästi huonommat komponentit kuin tässä omassa merkissään. Tässä on esmeks takajakana ihan kelpo Deore, halvemmissa joku Acera tms.

Ainoa palanen mikä vaikutti olevan hieman "sinne päin" oli stongan kädensijat. Ne voisi vaihtaa het alkuunsa.

Ja kaikki forumin polkupyöräkiimakot. Nyt kommentteja ja tuomioita kehiin :thumbup:
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kasasin juuri XXL:stä tilatun hybridin pojalle. Arki- ei treenikäyttöön. Vertailin liikkeessä heidän "merkkipyöriään" ja omaa merkkiään. Saman hintaisissa verrokeissa oli selkeästi huonommat komponentit kuin tässä omassa merkissään. Tässä on esmeks takajakana ihan kelpo Deore, halvemmissa joku Acera tms.

Ainoa palanen mikä vaikutti olevan hieman "sinne päin" oli stongan kädensijat. Ne voisi vaihtaa het alkuunsa.

Ja kaikki forumin polkupyöräkiimakot. Nyt kommentteja ja tuomioita kehiin :thumbup:
Tuomio: Kannattaa tosiaan katsoa nuo osasarjat.:thumbup: Joku Bianchikin myy jotain tempo-pyörää 105:sen osilla kolmeen tonniin. Siinä maksaa Bianchi-merkistä tonnin. Vastaan kikottimen saa muu merkkisenä alta kahden donan. Tai saa jopa paremman.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Laita kinkkumittari ahteriin. Ajaa saman asian. Pienellä laskutoimituksella voi mitata työn ja kokonaistehon.
Ei varmaan oikein toimi, jos on aikomus joku kisa polkea läpi 230 watin tehoilla, alkaa välillä laskeskelemaan mitään. Oleellista on tuottaa sama teho joka olosuhteessa ylä- ja alamäkeen.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Kasasin juuri XXL:stä tilatun hybridin pojalle. Arki- ei treenikäyttöön. Vertailin liikkeessä heidän "merkkipyöriään" ja omaa merkkiään. Saman hintaisissa verrokeissa oli selkeästi huonommat komponentit kuin tässä omassa merkissään. Tässä on esmeks takajakana ihan kelpo Deore, halvemmissa joku Acera tms.

Ainoa palanen mikä vaikutti olevan hieman "sinne päin" oli stongan kädensijat. Ne voisi vaihtaa het alkuunsa.

Ja kaikki forumin polkupyöräkiimakot. Nyt kommentteja ja tuomioita kehiin :thumbup:
WHITE? Nehän on suunniteltu Norjassa ja koottu idässä. Pärjänneet nähdäkseni testeissä ja hinta- laatusuhde lienee hyvä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jaa pitikö luetella kaikki pyörät, joita on joskus ollut?

1. Kolmipyöräinen pikkupyörä, väri oranssi, annettiin isän kaverin tyttärelle 80-luvulla, en tiedä missä se pyörä on nykyään (ko. tytär muuten nykyään varsin kaunis nainen)
2. Harmaa pikkupyörä, jossa irroitettavat apupyörät. Nykysijainnista ei tietoa. Tällä opin ajamaan ilman apupyöriä ehkä 6 vuotiaana, eli aika myöhään.
3. Punamusta Nopsa maastopyörä, joka oli mulla aika pitkään. Tämä taidettiin pölliä.
4. Keltavalkomusta Nopsa maastopyörä, jonka sain rippilahjaksi. Muutaman vuoden taisin ajella. En tiedä mihin hävisi.
5. Isoveljen vanha punamusta Nopsa kilpapyörä. Ajoin tämän itse paskaksi ja vietiin kaatopaikalle myöhemmin.
6. Mummopyörä, jolla jaoin sanomalehtiä parikymppisenä. On mahdollista, että tämä on vielä vanhempien nurkissa.
7. Isän sininen maastopyörä (Kuwahara tjsp), jonka pöllin omaan käyttööni parikymppisenä. Annoin takaisin kun se oli mennyt paskaksi.
8. Insera Hybridi, mustaharmaa. Tällä pyöräilin 26-vuotiaana Helsingistä Rovaniemelle. Myöhemmin isä pölli ja möi kaverilleen 200 eurolla.
9. Bianchi kilpapyörä, mustavalkoinen, käytössä muutaman vuoden, kunnes annoin pikkuveljelle triathlon-pyörän tieltä. Tällä ajettu Challenge Copenhagen täysmatkan triathlonkisa.
10. Colnago Worldcup Cyclocrossari, mustavalkoinen, hankittu 2008, käytössä edelleen. Ajettu Helsingistä Kemiin 2008. Runko meni keskeltä poikki 2011, mutta sain takuusta uuden rungon, joka ei ole mennyt poikki, vielä.
11. Cervelo P2 triathlonpyörä, punamusta, ostettu käytettynä 2012, käytössä edelleen. Ironman Klagenfurt ajettu tällä konkelilla ja tulee olemaan kalustonani myös tulevan kesän Nizzan Ironman kisassa
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tässä siis nykyinen kisapyöräni:
Näytä liitetiedosto 21254

IM Nizzaa varten tilattuna pienemmät eturattaat ja vähän isompaa takaratasta, jotta voi hinkata ylämäkiä mahdollisimman isolla kadenssilla.
 
Ylös