Pysyvät numerot kuljettajille

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Kun numeroihin tottuu, niin sitten voi olla helpompaa, eikä tarvitse miettiä että mikäs numero Hülkenbergillä tänä vuonna nyt olikaan.

Jenson Button on muuten tähän mennessä ajanut 14 kautta ykkösissä ja käyttänyt 13 eri numeroa. Ainoastaan kolmonen on ollut autossa kahteen eri otteeseen eli 2005 ja 2012.
 

Thierryboutseen

Well-known member
Liittynyt
16.5.2009
Viestit
104
Tossa ne säännöt: Voipi käydä niin että monikaan ei valitse 1#
From next year drivers will be able to choose their own numbers instead of being assigned them. The revised rules explain how the process will work and also stipulate the number must appear on their crash helmet:

Each car will carry the race number of its driver as published by the FIA at the beginning of the season or the race number that has been allocated to his replacement under Article 19.1(b)(iii). This number must be clearly visible from the front of the car and on the driver’s crash helmet.

Prior to the start of the 2014 world championship season race numbers will be permanently allocated to drivers by ballot, such numbers must then be used by that driver during every Formula One world championship event he takes part in throughout his career.

Any new drivers, either at the start of or during a season, will also be allocated a permanent number in the same way.

The only exception to this allocation process will be for the reigning world champion who will have the option to use the number one. The number that was previously allocated to him will be reserved for him in subsequent seasons if he does not retain the title of world champion.

This has forced a change to another part of the regulations as drivers could previously be assigned their qualifying position based on their car number if they failed to set a time. That rule now states they will now start the race “in the order they were classified in the previous period of qualifying or, in the case of Q1, the order they were classified in P3″.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tossa ne säännöt: Voipi käydä niin että monikaan ei valitse 1#
Veikkaan päinvastaista. Ykkösestä tulee jatkossa ainut ansaittu numero ja sen merkitys sponsoreille kasvaa entisestään (ja haluttu se ykkönen auton keulassa on ollut tähänkin asti). Kuskilla on teoriassa oikeus olla valitsematta ykköstä, mutta käytännössä sponsorit ja sitä kautta myös talli tulevat vaatimaan sitä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Veikkaan päinvastaista. Ykkösestä tulee jatkossa ainut ansaittu numero ja sen merkitys sponsoreille kasvaa entisestään (ja haluttu se ykkönen auton keulassa on ollut tähänkin asti). Kuskilla on teoriassa oikeus olla valitsematta ykköstä, mutta käytännössä sponsorit ja sitä kautta myös talli tulevat vaatimaan sitä.
Tai meinasikohan, ettei Vettelkään nyt ilmoita FIAlle #1stä (vaan jotain 2-99), mutta käyttää kuitenkin optiota pitää sitä hallitsevana mestarina...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eikai ykköstä voi edes valita, kun se on varattu mestarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Niin muuten olisi periaatteessa ollut oikeus kuulua. Aikanaan tuo mestarin numero oli jo etuoikeutettu, mutta toisinaan mestarilla itsellään oli oikeus olla käyttämättä sitä ja joinakin vuosina numero 0 on ollut käytössä tai on meinattu laittaa käyttöön seuraavaksi parhaimmille. Hallitsevan mestarin poissaolon myötä numero 0 oli käytössä vuosina 1993 ja 1994. Lisäksi 1974 Lotusille meinattiin antaa numerot 0 ja 2 kun Tyrrelille ne eivät kelvanneet, mutta Colin Chapmanin inttämisen ansiosta talli sai numerot 1 ja 2 käyttöönsä. Tyrrell saikin sen jälkeen sitten käyttöönsä numerot 3 ja 4.

Ykkösissä mestarin numeroa harvemmin käyttäneet kuljettajat ovat ajaneet 50-luvulla tai 60-luvulla. Juan Manuel Fangio ei juuri mestarina ollessaan numeroa yksi käyttänyt ja jostain syystä Monacon voittaja Graham Hill käytti ykköstä aina Monacossa vaikka ei olisi ollutkaan mestari. Tuo mestarin etuoikeus ykkösnumeroon taidettiin lopullisesti vakinnaistaa vasta vuonna 1973.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Varmaan seuraillaan muita lajeja joissa lajilegendat profiloituvat tiettyyn numeroon.
Epäilemättä, mutta jokseenkin nurinkurista on nimenomaan se, että muissa lajeissa tuo on se perinne jota nyt keinotekoisesti kopioidaan ykkösiin. Miksi F1 ei voisi kunnioittaa omia perinteitään? Jos näin tehtäisiin, niin pysyvät numerot tulisivat talleille eikä kuljettajille.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Niin muuten olisi periaatteessa ollut oikeus kuulua. Aikanaan tuo mestarin numero oli jo etuoikeutettu, mutta toisinaan mestarilla itsellään oli oikeus olla käyttämättä sitä ja joinakin vuosina numero 0 on ollut käytössä tai on meinattu laittaa käyttöön seuraavaksi parhaimmille. Hallitsevan mestarin poissaolon myötä numero 0 oli käytössä vuosina 1993 ja 1994. Lisäksi 1974 Lotusille meinattiin antaa numerot 0 ja 2 kun Tyrrelille ne eivät kelvanneet, mutta Colin Chapmanin inttämisen ansiosta talli sai numerot 1 ja 2 käyttöönsä. Tyrrell saikin sen jälkeen sitten käyttöönsä numerot 3 ja 4.

Ykkösissä mestarin numeroa harvemmin käyttäneet kuljettajat ovat ajaneet 50-luvulla tai 60-luvulla. Juan Manuel Fangio ei juuri mestarina ollessaan numeroa yksi käyttänyt ja jostain syystä Monacon voittaja Graham Hill käytti ykköstä aina Monacossa vaikka ei olisi ollutkaan mestari. Tuo mestarin etuoikeus ykkösnumeroon taidettiin lopullisesti vakinnaistaa vasta vuonna 1973.
joskus lupasin itselleni että en vittu puutu..mutta..

Ehkä se on tää olut tai jotain.. pakko kysyä miten Lotus taipuu tohon muotoon, vai enkö mä vaan helve¤%&i osaa enää suomea? miten lotus taipuu lotusille muotoon? anteeksi, voi olla että oon tyhmä mutta valaisisiko joku? Muuten pisteet CCMK, hyviä postauksia, iso :thumbup::thumbup:
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
joskus lupasin itselleni että en vittu puutu..mutta..

Ehkä se on tää olut tai jotain.. pakko kysyä miten Lotus taipuu tohon muotoon, vai enkö mä vaan helve¤%&i osaa enää suomea? miten lotus taipuu lotusille muotoon? anteeksi, voi olla että oon tyhmä mutta valaisisiko joku? Muuten pisteet CCMK, hyviä postauksia, iso :thumbup::thumbup:
Pitäiskö sitte sanoa et Lotukselle?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Epäilemättä, mutta jokseenkin nurinkurista on nimenomaan se, että muissa lajeissa tuo on se perinne jota nyt keinotekoisesti kopioidaan ykkösiin. Miksi F1 ei voisi kunnioittaa omia perinteitään? Jos näin tehtäisiin, niin pysyvät numerot tulisivat talleille eikä kuljettajille.
Varmaankin kokevat mediaseksikkäämmäksi tuon muiden lajien tyylin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkä se on tää olut tai jotain.. pakko kysyä miten Lotus taipuu tohon muotoon, vai enkö mä vaan helve¤%&i osaa enää suomea? miten lotus taipuu lotusille muotoon? anteeksi, voi olla että oon tyhmä mutta valaisisiko joku?
Lotus on tuossa tapauksessa katsottu vieraskieliseksi sanaksi, joka ei siksi taipuisi suomenkielisten taivutusmuotojen mukaan (vrt. Hamas -> Hamasin, ei Hamaksen). Lotus ei tuossa muodossa esiinny suomen kielessä, se kukka on suomeksi lootus.

Jukka Korpela kuitenkin mainiossa kielenoppaassaan toteaa vieraskielisten nimien taivutuksesta seuraavaa:
Korpela sanoi:
Kaikki os-, ös-, us- ja ys-loppuiset nimet taipuvat mallin ostos : ostoksen mukaan.
Näin ollen "Lotuksen" ja "Lotukselle" on oikein.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ilmeisesti alonso tosiaan ajaa numerolla 14 jos tämä on aito kuva
Oli kuva aito tai ei, tässä vaiheessa vasta esitetään toiveita. FIA määrittää ne numerot sitten vasta joskus ensi vuoden puolella. Eihän kaikki kuskitkaan ole vielä tiedossa, ei niitä voi vielä jakaa.

-Edit- Toki jos kaikkien kärkikuskien toiveet on jo tiedossa, niin helppohan se on päätellä miten asiassa tulee käymään.

-Edit2- Esim. jos BO77AS haluaa numeron 77, VE77EL saattaa huomata asiasta jo tietoisena, että hei, tuohan onkin hyvä idea ja viedä sen välistä (ja varata numeron, mutta ajaa silti ykkösellä niin kauan kuin on hallitseva mestari).
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Oli kuva aito tai ei, tässä vaiheessa vasta esitetään toiveita. FIA määrittää ne numerot sitten vasta joskus ensi vuoden puolella. Eihän kaikki kuskitkaan ole vielä tiedossa, ei niitä voi vielä jakaa.

-Edit- Toki jos kaikkien kärkikuskien toiveet on jo tiedossa, niin helppohan se on päätellä miten asiassa tulee käymään.

-Edit2- Esim. jos BO77AS haluaa numeron 77, VE77EL saattaa huomata asiasta jo tietoisena, että hei, tuohan onkin hyvä idea ja viedä sen välistä (ja varata numeron, mutta ajaa silti ykkösellä niin kauan kuin on hallitseva mestari).
Jos käy niin kuin yleensä käy eli pienet tallit julkistavat kuskinsa vasta lähellä ensimmäistä kisaviikonloppua menee aikataulu numeroiden määrittämisen suhteen liian tiukalle etenkin kun kuljettajien kypärien maalausten tekijöillä on oltava kuljettajien numerot hyvissä ajoin tiedossa, koska ne vaikuttavat kypärien väritysten suunnitteluun ja siksi uskon FIA:n määrittelevän kuskien numerot ennen helmikuun testien alkua vaikka kaikki kisakuskien paikat ei siihen mennessä olisikaan täytetty.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Bo77as hakenut - kuten arveltiin - numeroa 77. Toisena vaihtoehtona 17 ja 11. Arvotaanko noi jos on samoja toiveita useilla kuskeilla vai meneekä MM:n mukaan?
Mainittu jo perjantaina (useampi sivu sitten). Eikä arvota vaa pisteiden mukaan, sekin on mainittu.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
En näe hirveän todennäköisenä että kukaan muu kuin Vettel saattaisi olla kiinnostunut numerosta 77, joten suurella todennäköisyydellä Bottas sen myös saa. Jännästi yllättävän vähän on kuulunut vielä kuljettajien mahdollisista preferensseistä numeroiden suhteen.
 
Ylös