Pysyvät numerot kuljettajille

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6260
Tuolla logiikalla valintaan menisi 2-3 kuukautta. Nykyinen menettely on ihan ok. Tuskin kovinkaan monelle kuskille käy niin, että kaikki kolme vaihtoehtoa ovat jo menneet oman vuoron tullessa. Bianchille voi kyllä käydä kylmät, kun 7 ja 77 ovat ilmeisesti menossa suomalaisille ja 27:kin on jossain määrin historiallisesti merkittävä numero ja siten mahdollisesti haluttua tavaraa. Seiskafiksaatio tuntuu olevan yleinen tauti F1-kuljettajien keskuudessa.
Pitää kyllä olla vähän päästään sekaisin kuljettajien, jos 22:lla kuskilla menisi noin pitkään numeroa valittaessa. Eihän ne edes näe niitä omia numeroitaan siellä.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Vanha systeemi oli parempi, koska sillä sai jotain osviittaa siitä miten hyvin talli oli menestynyt edelliskaudella. Toki onhan tuolla pysyvällä numerolla markkinoillisia etuja. Esim. Selänne tunnetaan numerosta 8, Granlund 64 jne.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Vanha systeemi oli parempi, koska sillä sai jotain osviittaa siitä miten hyvin talli oli menestynyt edelliskaudella. Toki onhan tuolla pysyvällä numerolla markkinoillisia etuja. Esim. Selänne tunnetaan numerosta 8, Granlund 64 jne.
Joo, mutta onko se nyt niin tärkeä tietää kuka oli viime kaudella kuinkakin mones? Ykkösiä enemmän seuraavat ovat joka tapauksessa kartalla viime kauden tilanteesta ja asiasta kiinnostuneet voivat vilkaista sen alle minuutissa vaikka formuloiden virallisilta nettisivuilta tai wikipediasta.

Mielestäni tämä uusi systeemi on ihan hyvä, mutta loppujen lopuksi kyseessä on aika merkityksetön uudistus, kun se ei sinänsä vaikuta itse kisailuun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ainakaan MotoGP:ssä ole käynyt näin.
Moottoripyöräilyssä numeron säilyttämisellä on pitkä perinne, F1:ssä ei.

Tärkeämpi syy on kuitenkin se, että Rossi on isompi kuin yksikään talli, ehkä isompi kuin koko luokka. F1:ssä yksikään kuski ei ole. Eli kuski ei mene tallin edelle markkinointivälineenä. MotoGP muutenkin on paljon henkilölähtöisempää kuin F1, jossa menestys on lähes yksinomaan tallista kiinni (menestymättömyys hyvällä autolla sitten enempi kuskista).
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
27:n kohtalo on tosiaan ollut kaikista mielenkiintoisin - kyseessä kun on ehkäpä koko F1-historian tunnelatautunein numppa. Bianchilta jopa ihan fiksu päänavaus, koska nyt edellä valitsevien kynnys valita Gillesin kaksseiska nousi lisää. Family Julesin etuna toki myös semivahva asema Ferrari-perheessä. Vähän pelottaa, että joku moukka sieltä edeltä kuitenkin nappaa tuon. Saapahan sitten tifosien ansaitut vihat niskaansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
27:n kohtalo on tosiaan ollut kaikista mielenkiintoisin - kyseessä kun on ehkäpä koko F1-historian tunnelatautunein numppa. Bianchilta jopa ihan fiksu päänavaus, koska nyt edellä valitsevien kynnys valita Gillesin kaksseiska nousi lisää. Family Julesin etuna toki myös semivahva asema Ferrari-perheessä. Vähän pelottaa, että joku moukka sieltä edeltä kuitenkin nappaa tuon. Saapahan sitten tifosien ansaitut vihat niskaansa.
Julesilla toki on puheiden tasolla potentiaalinen tulevaisuus Ferrarilla, mutta päätyykö 27 hänen numeronaan koskaan Ferrarille on toinen juttu. Jos ei päädy, se on tavallaan hukkaan heitetty legendaarinen numero. Ei se oikein muiden autojen kyljessä samaa vaikutusta tee. Ei edes Williamsin, joka tuolla numerolla (ainoana?) kuitenkin maailmanmestaruutensa hankki.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Julesilla toki on puheiden tasolla potentiaalinen tulevaisuus Ferrarilla, mutta päätyykö 27 hänen numeronaan koskaan Ferrarille on toinen juttu. Jos ei päädy, se on tavallaan hukkaan heitetty legendaarinen numero. Ei se oikein muiden autojen kyljessä samaa vaikutusta tee. Ei edes Williamsin, joka tuolla numerolla (ainoana?) kuitenkin maailmanmestaruutensa hankki.
Senna ´90.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Harvinainen poikkeama kieltämättä oli tuo Sennan kauden 1990 numeron pitäminen 27:na.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Harvinainen poikkeama kieltämättä oli tuo Sennan kauden 1990 numeron pitäminen 27:na.

Niin, harvinaisenhan ja poikkeaman siitä teki tasan tarkkaan se, että 1 oli Ferrarissa. Sama selityshän on tuon Jonesin kaksseiskankin takana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Harvinainen poikkeama kieltämättä oli tuo Sennan kauden 1990 numeron pitäminen 27:na.
Ei sitä "pidetty" 27:na, se oli Sennalla vain kauden 1990 ja palasi sen jälkeen Ferrarille. Ihan niin kuin tuolloisten sääntöjen mukaan pitikin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Moottoripyöräilyssä numeron säilyttämisellä on pitkä perinne, F1:ssä ei.
Ei sillä ole mitään väliä. Formula 1 -luokassa ei ole koskaan aiemmin ollut kuljettajille omistettuja numeroita. Perinne tarkoittaa vain sitä, että ihmiset ovat pitäneet käytäntöä hyvänä ja ovat halunneet jatkaa sitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei sillä ole mitään väliä. Formula 1 -luokassa ei ole koskaan aiemmin ollut kuljettajille omistettuja numeroita. Perinne tarkoittaa vain sitä, että ihmiset ovat pitäneet käytäntöä hyvänä ja ovat halunneet jatkaa sitä.
On sillä väliä. Perinnettä voi käyttää markkinoinnissa, jos sellainen on. F1:ssä sitä ei ole, joten pysyviä numeroita ei voi yhtä tehokkaasti hyödyntää markkinoinnissa kuin MotoGP:n puolella. Tulevaisuudessa ehkä, kun siitä on tullut perinne ja kuskit mielletään numeroiden kautta, muttei heti suoraan. Toistaiseksi "ykkönen on mestari"-perinne on paljon tärkeämpi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuo Lotuksen kutsuminen Lotusiksi on vain jäänyt tavaksi vanhoilta ajoilta ja sitä ennen sitä kutsuttiin virheellisesti usein Lootusiksi. No. Kai sitä pitää yrittää oppia sanomaan mieluummin Lotukseksi. Saattaa tuo numerouudistus olla ihan mielenkiintoinenkin kunhan tottuu.
Sori OT:stä, mutta kyllä minä puhun James-nimisistä tyypeistä Jameseinä, en Jameksina.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sori OT:stä, mutta kyllä minä puhun James-nimisistä tyypeistä Jameseinä, en Jameksina.
Tuo ei ole rinnasteinen tapaus. Es-päätteistet taipuvat (yleisesti) "Jameksen"-tyylisesti, mutta tässä tapauksessa kyse on siitä, että sinä taivutat englanninkielisen ääntämyksen, et kirjoitusasun perusteella (mikä puhuttaessa ihan luontevaa onkin jos lausuu "dʒeɪms" eikä "james"). Molemmat ovat sallittuja, on myös sallittua taivuttaa kirjoittaessa kirjoitusasun mukaan, mutta lukea se ääntämysasun mukaan. Lotuksen kanssa tällaista ongelmaa (tai mahdollisuutta) ei ole, koska ääntämys ei kovin olennaisesti poikkea kirjoitusasusta.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tällä hetkellä esitetyt toiveet, valitsemisjärjestyksessä:
Koodi:
Vettel:		X
Alfonso:	14, 
Hamilton:	44
Kimi: 		7, 
Rosberg: 	6, 5, 9
Grosjean:	X
Massa:		19
Button:		X
Hülkenberg:	X
Perez:		11
Sutil:		X
Ricciardo:	X
Vergne:		27, 25, 21
Gutierrez:	X
Bottas:		77, 17, 11
Maldonado:	X
Bianchi:	7, 27, 77
Kvjat:		X
Magnussen:	X
Mar2:		X
Cat1		X
Cat2		X
 
Ylös