Räikkösen moottori vaihtoon

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
sooda sanoi:
Kyllä. Silloin vasta kymmenen pykälän pudotus astuisi voimaan kun tarvittais ylimääräisiä moottoreita. Säkä ei vaikuttais silloin niin paljon. Voitais ajaa kilpaa eikä säästellä moottoria.
Ideanahan tuossa säännössä on kustannussäästöt. Eli pitäs pystyä ajamaan kilpaa muutaman kisan samalla tuutilla.
Tosin en tiiä nostaisko se kustannuksia tuo kymmenes moottori ku niillä joilla on motissa ongelmaa nii meneehän niillä se kymmenen..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Ideanahan tuossa säännössä on kustannussäästöt.
Oli. Nythän sillä ei ole enää mitään merkitystä, kun perjantaina saavat kuitenkin paukutella koneita minkä kerkiävät. Vuosittainen moottorien kulutus ei enää ole merkittävästi pienempi kuin vapaan moottorirakentamisen aikoina. Ei silloinkaan aina joka kisaa ajettu uudella moottorilla (joskin niitä huollettiin perusteellisemmin kuin nykysäännön aikana).

Säännön funktio on kadonnut. Enemmän säästöä saavutetaan testausta vähentämällä, joten kahden kisan kestosäännön voisi poistaa tarpeettomana.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
R.Rosset sanoi:
Tähän ketjuun vaan kaikki Kimin moottorinvaihdot tällä kaudella. Tämä kun tuskin on se viimeinen.

Kahden kisan väleinhän sen moottorin jotuu vaihtamaan! :D
 

Hardy Cognac

Active member
Liittynyt
29.6.2005
Viestit
43
Ei muuta kuin pari ylimääräistä härpäkettä pois Kim Possiblen ferkun jäähdytysaukkojen edestä, niin tulee raitista ilmaa ei-niin-raittiin-kuskin moottorille. :alppu:

Ja mitä siitä jos vauhti hidastuu puoli sekkaa per kaarros, Kim Possible korvaa sen hanskalla. :)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Ei sitä konetta tarvii vaihtaa. Kyllä jäämies aina yhden koneen kylmänä pitää. :ahem:
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Moottoreistako kustannussäästöjä? PAH!

Wslave puhut asiaa. Ja varsinaisia kustannussäästöjähän ei edes tarvita sillä f-1 sirkuksen kyky rahastaa on melkein rajaton. Kielletään tuulitunnelit myös niin siinähän sitä säästöä tulee. Rikkaat tallit kyllä aina saavat kaikki rahat menemään nostamalla omistajien ja avainhenkilökunnan palkkoja, paperille ei tule voittoa koskaan.:nope:

Tähti-inssien, tähtimanagerien ja tähtikuskien tähtitieteelliset palkat ovat se mikä maksaa ja jos maksaa liikaa niin viekööt verstaansa Kiinaan:( niin ei maksa liikaa, sinnehän muutkin menee.:D

Kun moottori on jo valmiiksi suunniteltu ja sorvari-ja kokoonpanorobottien ohjelmat kirjoitettu niin eiköhän se valmistaminen sen jälkeen ole melkein ilmaista ja tarvitseeko yksi talli 20 vai 50 moottoria yhden kauden aikana ei merkitse juuri mitään vaikka siitä jotkut nyt haluaisivat hehkuttaa. Tallit jotka ”ostavat” näitä moottoreita astronomisiin hintoihin vain käyttävät tätä argumenttia katsojien ja sponsorien fiilaamiseen silmänseudulle. :rolleyes:
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Säännön funktio on kadonnut. Enemmän säästöä saavutetaan testausta vähentämällä, joten kahden kisan kestosäännön voisi poistaa tarpeettomana.[/QUOTE]

Mun mielestä tämä argumentti onkin aina ollut silmänlumetta mutta kannustaisihan se tekemään kestävämpiä moottoreita, voisi mielestäni vaikka olla kolmenkin kisan kestosääntö:thumbup: . Eikö ennenvanhaan ajettu eri koneella aika-ajo ja kisa kun sai vapaasti vaihdella, tuntuu absurdilta nyt kun on tähän tottunut.

Asiasta asiaan: Jos vanhat nyrkkisäännöt pitävät paikkansa niin ainakin yksi Mäkki toisen kisan koneilla pysähtyy kesken matkan Sepangissa joten ei se Kimin moottorinvaihto voi maksaa enempää kuin kaksi pinnaa eli mun arvaus on että se tehdään.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Jehu da Drifter sanoi:
Kun moottori on jo valmiiksi suunniteltu ja sorvari-ja kokoonpanorobottien ohjelmat kirjoitettu niin eiköhän se valmistaminen sen jälkeen ole melkein ilmaista ja tarvitseeko yksi talli 20 vai 50 moottoria yhden kauden aikana ei merkitse juuri mitään vaikka siitä jotkut nyt haluaisivat hehkuttaa. Tallit jotka ”ostavat” näitä moottoreita astronomisiin hintoihin vain käyttävät tätä argumenttia katsojien ja sponsorien fiilaamiseen silmänseudulle. :rolleyes:
Niinhän se on, suunnitteluvaihe ja testausvaihe on kaikista kallein. Tästä syystä olisikin järkevää siirtyä yhden moottorin sääntöön koko kaudeksi. Samalla lohkolla ja kampiakselilla pitäisi ajaa koko kausi, männät ja tiivisteet saisi vaihtaa. Johan alkaisi säästöä tulemaan.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
No johan muutamille otti tämä uutisen koville ? :confused:
Unohdetaan että Ferrarihan vaihtoi jo yhden moottorin (Massalle), joten eihän tämä nyt mikään suuri uutinen ole.

Kimin autossa jäähdyttäjä vettä valui ulos pikkuhiljaa ja moottori kävi liian kuumana osan kilpailusta. Kukaan ei kai vieläkään (tietääkseni) ole päättänyt jos moottori vaihdetaan vai ei. Vaihtamisen puolesta puhuu kait se että seuraava kilpailu ajetaan niin kuumissa olosuhteissa että moottori jo senkin tähden joutuu aika koville. Mutta tällaistahan se on F1:sissä ajokit ovat tosi kovilla ... mutta eihän tästä annata hermostua. Kimi ottaa ainakin asian rauhallisesti ja jos siinä sitten käy niin että moottori vaihdetaan niin eihän peli sillä ole pelattu - päin vastoin voi tulla vaikka kuinka hieno kilpailu. Heikkikin sai enemmän eilen vauhtia Relluunsa joten sieltäkin voi odottaa ainakin parempaa kuin Melbournessa. :)
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Sitäpaitsi

:D mitenkäs se menikään viime vuona? :D

Malaysian Grand Prix 2006:

Moottorien vaihdot jotka johtivat 10 lähtöruudun pudotukseen

Michael Schumacher, Felipe Massa (Ferrari),
siis molemmat Ferrarit joutuivat vaihtamaan moottorit.

Samoin myös:
David Coulthard (Red Bull),
Rubens Barrichello (Honda),
Ralf Schumacher (Toyota)

Sellaista ..
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Sikaflexillä ja jeesusteipillä vaan syyläri umpeen, vettä lisää ja kaasu pohojaan :ahem: Se mitä noilla ei pysty korjaan ei ole oikein millään muullakaan korjattavissa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Saapa nähdä kuinka Kimi pääsee ohittelemaan kun FIA on keksinyt tämän nerokkaan kierrosluvun rajoituksen 19000:n.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei Malesia ohitusten puolesta todellakaan mikään Unkari ole, joten ei vaihtoakaan minään katastrofina voi pitää. On myöskin mahdoton uskoa ettei Ferrarilla voitettaisi myös ruudusta 11.

Jos pienikin mahdollisuus koneen hajoamiseen on, tuskin Ferrari jättää asiassa mitään sattuman varaan. Se nimittäin olisi typerää.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
CaPtEeNi sanoi:
NO TÄÄ NYT OLIS MAHTUNU JOHONKI MUUHUNKI TOPICCIIN.
Sinänsä tietty "tärkeä" uutinen suomalaisille F1-faneille mutta moottorin vaihto vain..."F1-uutisia" tavaraa:idea:
Minkä helkkarin takia tääkin ois pitäny etsiä jostain tuhannen viestin joukosta. Ei ne topiikit mitään maksa. Perhana että olen aina ihmetellyt näitä tuhannen viestin topiikkeja.

Jos Aihe on uusi, niin silloin uusi topiikki. Helpompi etsiä tämäkin juttu joskus vaikkapa kuukauden päästä topikkien joukosta, mitä tuhansien viestien seasta.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Toivon että moottori vaihdetaan ja saan katsella kisan läpi normaalilla kisajännityksellä.

Oliko vika sitten jäähdytys tai moottori, niin sikäli aivan sama, että ainahan se loppujen lopuksi on jäähdytys. Jos öljyt valuu radalle ja kone pamahtaa, niin se johtuu ylikuumenemisesta, eli olosuhteisiin nähden riittämättömästä jäähdytyksestä.

RAllissahan näitä on ollu. Syy ei ole ulosajo vaan autonhajoaminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jehu da Drifter sanoi:
Eikö ennenvanhaan ajettu eri koneella aika-ajo ja kisa kun sai vapaasti vaihdella, tuntuu absurdilta nyt kun on tähän tottunut.
Turboaikana oli tosiaan käytössä huomattavasti tehokkaammat aika-ajokoneet. Hulluimpana aikana oli superpehmeät aika-ajorenkaat ja taisivat jotkin tallit käyttää eri autoakin aika-ajoissa.
Asiasta asiaan: Jos vanhat nyrkkisäännöt pitävät paikkansa niin ainakin yksi Mäkki toisen kisan koneilla pysähtyy kesken matkan Sepangissa joten ei se Kimin moottorinvaihto voi maksaa enempää kuin kaksi pinnaa eli mun arvaus on että se tehdään.
Schumille vaihdettiin Malesiassa viime vuonna moottori kerran ja Massalle peräti kaksi kertaa. Eli Felipe sai 20 sijan huononnusrangaistuksen. Nykysäännöillä tuo ei enää olisi edes mahdollista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Observer sanoi:
Saapa nähdä kuinka Kimi pääsee ohittelemaan kun FIA on keksinyt tämän nerokkaan kierrosluvun rajoituksen 19000:n.
No höhlä, ei se o siitä kiinni. Viime vuonna se rajotin hakkas johki 20000:een. Ihan samalla tavalla.
 
Ylös