Rallicross 2018

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
iRacingin foorumilla eurot naljailee jenkeille tuosta kovin geneerisestä "europe" -paikanmääreestä.


Toki siis ilmeisesti kartoittavat missä tuo sitten tulee olemaan, eiköhän isot maat ole se kohde(uk/saksa/ranska).
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Michel Nandan on vahvistanut Monte Carlon MM-rallin aikaan viime viikonloppuna, että Hyundai tulee toimittamaan Marcus Grönholmin GRX-tiimille kaksi autoa, joilla GRX tulee kilpailemaan rallicrossin MM-sarjassa tänä vuonna.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3200
Sijainti
Lahti

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Lisäinfoa sähköcrossista 2020>

https://www.autosport.com/wrx/news/134511/more-world-rx-electric-switch-details-revealed

"The FIA has revealed further technical information about the World Rallycross Championship's switch to electric cars for 2020.

Autosport revealed earlier this month that the series was set to adopt electric cars after 2019.

Motorsport's governing body has now formally confirmed it will switch to electric cars in two years' time, and has released an invitation to tender for the new four-wheel drive cars' battery systems.

"The FIA's objective is to switch the FIA World Rallycross Championship to electric cars as from 2020," read the tender.

"The aim of Electric Rallycross is to allow the development of electric technologies and race for the efficiency of the traction chain of the car, to showcase that electric cars are as fun and powerful as thermal [combustion] ones.

"In order to maintain cost control with a high level of technology, the FIA is defining a battery pack that all car manufacturers will have to use in their cars which are then delivered to competitors."

The tender for a common battery system supply covers the 2020 season through to '23.

As anticipated, a further invitation to tender for a common carbon monocoque will be issued in due course.

The chosen battery and chassis suppliers will be required to work together on integrating the systems.

The new electric cars will feature a pair of 250kW motors - one per axle - which, as revealed by Autosport, will not be provided by a single-supplier.

The minimum weight will remain the same as existing cars at 1300kgs, while the maximum length will be 4000mm and width 1900mm, similar to current Supercars that are based on Group N or Group A homologated cars.

Manufacturer registration for the revamped series will open in July 2018, before up to six battery packs need to be made available to electric rallycross constructors at the start of October next year.

Cars will be homologated in February 2020 before pre-season testing for the first electric World RX season take place in March."
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Oho, ompa erikoista!
Olen vähän skeptinen kuinka helposti tämä vaihto onnistuu ja miten tämä uusi erittäin tarkka voimalähde toimii rallicross-ympäristössä, lähinnä kuinka iso suorituskykyero tulee eri tallien välille nimenomaan tekniikan puolesta.
Tätä sähköä pusketaan kaikkialle väkisin, eikö sähkösaarjaa voisi pitää omana sarjana esm. vaikka eRallycross nimellä?
Tuntuu vain niin hullulta että otetaan heti pääsarja ja siirrytään sähköön.

Autoista tulee kuitenkin nyt tämän myötä entistä nopeampia mutkissa, kiitos sähkömoottoreisen rajattomien säätömahdollisuuksien.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4412
Sijainti
Salo
Sinänsä en ihmettele lyhyellä siirtymäajalla tulevaa muutosta. Lähtöpainoitteinen laji ja lyhyet eräajot, hyvin otollista maaperää sähköautoille. Vääntömomentti takaa ripeät lähdöt ja akkujen kesto ei ole ongelma.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
843
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
GRX TANECO TEAM

https://gallery.mailchimp.com/c7b2ee43115a2a91b21bf30f5/images/e209d33e-3906-47cf-932d-35c1159f21c4.jpg

https://gallery.mailchimp.com/c7b2ee43115a2a91b21bf30f5/images/5e2cce40-9346-4c11-9f99-68ba2e187376.jpg

https://gallery.mailchimp.com/c7b2ee43115a2a91b21bf30f5/images/0acc717a-3af1-453d-afb9-b0fb4204db79.jpg


GRX TANECO –talli osallistuu rallicrossin MM-sarjaan kahden Hyundai i20 Supercarin voimin kuljettajinaan rallicrossin kolminkertainen Euroopanmestari venäläinen Timur Timerzyanov ja Niclas Grönholm. Talli julkisti kalustonsa ja kuljettajansa Inkoossa tallin johtajan Marcus Grönholmin tiloissa tänään.

Uusi Hyundai i20 Supercar perustuu Hyundai Motorsportin vuoden 2016 WRC –auton alustalle. Rallicrossiin sen on kehittänyt GRX ja monikertainen rallicrossin Euroopanmestari –talli, Jussi Pinomäen vetämä SET Promotion Suomesta. Uuden rallicrosstykin testit aloitetaan lähiaikoina, hyvissä ajoin ennen MM-sarjan kauden avausta, joka kisataan Barcelonassa 14. -16. huhtikuuta.

Kaudella 2017 GRX kilpaili MM-sarjassa kuljettajanaan Niclas Grönholm. Kauden tavoite GRX:llä oli hankkia kokemusta ja rakentaa tallia tulevaa varten. Nyt tavoitteena on haastaa valmistajien tukemat tallit sarjassa.

31-vuotias Timerzyanov ajoi rallicrossin Euroopanmestariksi peräkkäisinä vuosina 2012 ja 2013. Tämän lisäksi venäläinen on sijoittunut podiumille MM-sarjassa. 21-vuotias Grönholm debytoi rallicrossin MM-sarjassa vuonna 2015 ja on ajanut seuraavina vuosina täyden sarjan.

Ralliautoilun kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm toimii alkavalla kaudella tallin johtajana. Tallipäällikön tehtäviä hoitaa lajissa erittäin kokenut Jussi Pinomäki, nelikertainen Euroopanmestari.

GRX TANECO tallin johtaja: Marcus Grönholm

”Olemme valinneet Hyundai i20 –autot, koska minulla on aiemmat hyvät suhteet Michel Nandaniin (Hyundain WRC-tallin johtaja). Meillä on hyvä yhteistyö, mutta tämä on yksityinen projekti. Meillä ei ole valmistajan tukea takanamme, kuten joillakin toisilla talleilla rallicrossin MM-sarjassa, mutta saimme paljon informaatiota, kun hankimme autot Hyundailta. Tähän saakka auto on näyttänyt oikein hyvältä. Olin kuvitellut, että olisimme jo testaamassa, mutta se tapahtuu kyllä jo parin viikon sisällä ja olen luottavainen. Meillä on joitakin uusia ratkaisuja, joita ei ole aiemmin nähty ja radalle pääsy kutkuttaa jo. Tiedämme, että Timur pystyy tuloksiin ja Niclas on tehnyt kovasti töitä tänä talvena. Niclas näytti vauhtivarojaan viime vuonna ja olen toiveikas, että molemmat kuljettajat pystyvät hyviin suorituksiin tänä vuonna. Olen yllättynyt ellemme pysty taistelemaan isoja poikia vastaan muutamaan kertaan. Ensimmäinen tavoite on semifinaalit, sitten finaali ja podium. Mielestäni tämä on täysin mahdollista.”

GRX TANECO Hyundai i20 #7: Timur Timerzyanov (RUS)

”Olen odottanut tätä mahdollisuutta jo pitkän aikaa, ehkä jo vuoden 2014 lopulta ja olen todella innoissani. Tämä on iso askel tulevaisuudelle, teknisesti autolle ja koko tallille. Olen erittäin iloinen, että pitkäaikainen yhteistyökumppani TANECO on tallin nimisponsori ja en malta odottaa testien alkua. Olen erittäin iloinen, että Niclas on tallikaverini – hän on jo näyttänyt potentiaalinsa viime vuonna ja on myös hyvä fiilis työskennellä Marcuksen kanssa. Hän todella ymmärtää minua kuljettajana. Marcuksella on samat tavoitteet kaudelle kuin minulla – saavuttaa hyviä tuloksia ja miten se onnistuu. Olen myös todella tyytyväinen päästessäni tekemään töitä jälleen Jussin kanssa tauon jälkeen. Meidän täytyy olla yhtenäisiä kaiken aikaa tänä vuonna. En näe mitään ongelmaa kisata muiden huippukuskien kanssa. Haluan myös kiittää lojaalia sponsoriani Viattia. He ovat olleet mukanani pitkän aikaa ja olen innoissani jatkaessani yhteistyötä tässä projektissa.”

GRX TANECO Hyundai i20 #68: Niclas Grönholm (FIN):

”Kaikki näyttää hyvältä paperilla uuden auton suhteen ja kaikki mitä minulle on kerrottu pajalla on jännittävää. En epäile hetkeäkään ettemme olisi kilpailukykyisiä. Viime vuonna monessa kisassa vauhtini oli hyvää, mutta lähtöjen kanssa oli ongelmia. Olemme tehneet töitä tämän ongelman kanssa talven aikana ja tutkineet miten istun autossa ja millaiset ovat polkimien kulmat. Olen ajanut talven aikana aika paljon parantaakseni heikkouksiani. Olen kokeillut ja säätänyt sitä miten vien autoa tiukoissa mutkissa. Kilpailukykyinen tallikaveri on minulle suurin juttu alkavalla kaudella. Timur on erittäin kokenut ja minulle on hyvä, kun on joku hyvä johon voin verrata dataa ja voimme auttaa toisiamme. Uskon, että homma toimii hyvin ja olen erittäin positiivinen tulevan suhteen.”
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Hienoa että Grönholmit saaneet kunnon sponsorit eikä varmaan tartte Marcuksen enää omasta pussistaan rahoittaa. Hiukan huvittavaa että tässä nyt ollu juttua sähköautojen tulosta sarjaan, noitten pääsponsori kuitenkin öljy-yhtiö, mutta kausi kerrallaan.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4412
Sijainti
Salo
Reilun viikon päästä kausi starttaa. Mikäli mahdollista, olisi bueno jos MVRX laittaisi vähän kuvia Barcelonasta, ja muutakin kuin autoja.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
843
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Reilun viikon päästä kausi starttaa. Mikäli mahdollista, olisi bueno jos MVRX laittaisi vähän kuvia Barcelonasta, ja muutakin kuin autoja.
Koitetaan katella kuvattavaa. Aika aktiivisesti tapahtumaa viikonlopulle tupattu. 25€ lipulle vastinetta, mm. b-ryhmän näytösajoja ym.

Löytyy huonosti tietoo virallisen RX uutisoinnin ulkopuolelta, kun tuo katalaani ei oikeen luonnistu.
Oliskohan noissa perjantaiharjotuksia tarjolla...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Toomas Heikkisen neljän vuoden putki MM-sarjassa päättyi. "Ei löydetty oikeanlaista pakettia"
http://www.urheiluuutiset.com/heikkisen-neljan-vuoden-putki-mm-sarjassa-paattyy-ei-loydetty-oikeanlaista-pakettia/

Heikkisen mukaan uutisia kuitenkin saattaa olla lähiaikoina luvassa, mutta mihin, missä ja milloin – siihen ei vielä saatu vastausta.

-Minulla on jo yksi sopimus pöydällä ja se odottaa enää vain allekirjoitusta. Sitten tiedetään mitä tehdään seuraavat kaksi vuotta, Heikkinen täräyttää.
 
Ylös