Siinä muutama kuvaamani videopätkä Dirt Rally 2.0:sta havainnollistamaan B-ryhmäläisten monsterien ja nykypäivän pölynimurien eroja:
Lancia Delta S4 Australiassa:
Dirt Rally 2.0 Lancia Delta S4 in Australia - YouTube
Peugeot 205 T16 Kreikassa:
Dirt Rally 2.0 - Group B Peugeot 205 T16 in Greece - YouTube
Ja R5-luokan Skoda Fabia Espanjassa:
Dirt Rally 2.0 R5 Skoda Fabia in Spain - YouTube
Siihen en ota kantaa, kuinka hyvin ajoin. Varmasti löytyy parantamisen varaa niin kuskista kuin pelivehkeistäkin. Pyrin videoilla pysymään lähinnä tiellä ja ajolinjalla, ilman mitään noloja kolhuja tai rengasrikkoja.
B-ryhmäläisillä mennään silti koko ajan ihan veitsen terällä, ja monesti ajan ihan suosiolla hieman isolla vaihteella ja pintakaasulla, jolloin tiukan paikan tullen tai hitaissa mutkissa voi kepittää alaspäin, ja hyödyntää auton valtavaa tehoreserviä. Varsinkin toi 205 oli Kreikassa aika kankeissa säädöissä, eli pysyi jotenkuten hyppysissä nopeilla osuuksilla, mutta neulansilmissä oli jokseenkin kömpelö kääntymään sen aikaisen nelivetotekniikan ja toki joidenkin säätöjenkin vuoksi. Australiassa Lancia taisi mennä suoralla yli 200km/h, mutta jarrutusta ei todellakaan voi jättää ihan viime hetkeen, eikä päästellä kaikkia nopeita tai keskinopeita mutkia kaasu pohjassa optimaalisella teho- ja vääntöalueella, vaan pitää pumppailla kaasua ja jarrua sopivassa suhteessa.
Tuolla naapurin Audiakin tehottomammalla Skodalla meno on hyvinkin kliiniä, kiitos läpyskävaihteiden, nelivedon aktiivisten lukkojen, nykyaikaisten iskarien yms. Toki sekin vaikuttaa, että Espanjassa ajetaan nimenomaan asfaltilla, mutta ei sielläkään jollain Delta S4:llä samalla tavalla pysty vetämään mutkia vitosvaihteella kaasu pohjassa, vaan enemmän tai vähemmän pumppaamista ja vaihteiden kepittämistä se on asfaltillakin. Helpolla pääsee nykykuskit duunissaan, kun tietokoneet hoitaa puolet ajamisesta ja taitaa monen WRC-kuskin omassa käyttöautossakin olla enemmän heppoja kuin työautoissaan. Ennen oli miehet rautaa ja autot kevlaria.