Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olikos Markulla jotain probleemaa vai yrittivätkö ajaa sitä 90% vauhtia millä olivat aiemmin voittaneet?
Markku vaikuttaa ainakin ihan rauhalliselta siinä Pulkkisen "kato autot repii niin helvetisti" haastattelussa (jossa Salonenkin on muuten mukana) joka on tehty kisan ekana päivänä jonkun pätkän lähdössä (?) odotellessa. Ainakaan siinä ei mistään ongelmista mainittu.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Vuoden 1986 Korsikan pätkäaikoja on pyöritelty täällä joskus ennenkin, mutta tuore Tomin nuoteista-podcastin Salos-jakso antoi sysäyksen palata aiheeseen uudestaan. Kun kuuntelin Salosen muisteluja, tuli ensin sellainen fiilis, että nyt taitaa Timo muistaa Korsikan alkupätkien tapahtumat itsensä kannalta hieman turhan positiivisesti, että ei kai hän nyt ihan sentään Henkan kanssa kärkipaikasta taistellut... vielä mitä, Kyllä muuten taisteli. Jos en ihan väärin laskenut, niin kuuden pätkän jälkeen tilanne oli:

1. Toivonen 1:55.42
2. Salonen +17
3. Saby +37
4. Mouton +57
5. Biasion +1.34
Yllättävän tasaista oli tosiaan rallin alku. Ei nyt suurta eroa tuohon laskutoimitukseen, mutta itse sain puolestani laskettua 27 sekuntia eroa Henkalle ja Saloselle kuuden pätkän jälkeen. Sattumalta tismalleen saman verran jonka Henkka repäisi eroa Saloseen nelospätkällä. Videostylen huikea risteysklippi, never forget:

Kaikki Pösöt oli muuten vielä Toivosen edellä ennen tuota nelospätkää, jolla sitten Henkka repäisikin itsensä suoraan kärkeen. Jotenkin tuo numero 4 vain kummittelee kovasti tähän 1986 Korsikaan liittyen. Henkka nousi suoraan kärkeen sijalta 4, autolla numero 4, pätkällä numero 4 ja jossa tallikaveri oli edellisvuonna menehtynyt ajaessaan numerolla 4.

Henkan Korsikan vauhdin huikeutta muuten korostaa se, että ainakin minulla on vahva fiilis, että Pösö oli kyllä parempi auto assulla kuin Lancia (ja varmaankin muillakin alustoilla). Vaikka Henkka ennen rallia puhuikin, että auton pitäisi olla vähintään yhtä nopea kuin Pösö. Mutta luulen vähän, että jos Henkka olisi saanut Pösön alleen, niin eroja olisikin katsottu kalenterista heti ensimmäisestä pätkästä alkaen.

Sen verran Timolla oli kyllä värikynää mukana podcastissa, että muistaakseni sanoi, ettei Saby kerennyt yhtään mihinkään. Sain itse laskettua ainoastaan 9 sekuntia eroa Saloselle ja Sabylle kuuden pätkän jälkeen ja ei tuo nyt niin iso ero ole vajaan parin sadan pätkäkilometrin jälkeen. Toki varmasti oletus ennen kisaa oli, että oikein huolella kisaan valmistautunut Saby määräisi tahdin Pösön jäsentenvälisissä. Olihan Saby jo Montessa antanut myrskyvaroituksen vauhdistaan kuivalla asvaltilla (viisi pohja-aikaa peräjälkeen kun kisa kärjessä oli kuumimmillaan).

Vielä se huomio, että jos Salonen olisi halunnut tavoitella toista mestaruutta, eikä Henkka olisi kohdannut kohtaloaan Korsikalla, niin mm-ottelu olisi ollut heidän välisensä. Ja Alenille ja Kankkuselle olisi jäänyt varmistajan rooli.
En tiedä olisiko tuo kuitenkaan ollut ihan noin selvä kuvio, vaikka Timo olisi halunnutkin ajaa mestaruudesta. Vauhdin puolesta kyllä joo, mutta mukaan olisi tarvittu sitten huomattavasti enemmän tuuria/tasaisuuttakin kuin in real life tapahtui. Kankkunen teki tasaisen varmaa mestarin työtä ja vauhtiakin alkoi löytymään lisää vuoden edetessä. Erityisesti Uuden-Seelannin voitto oli varmasti yksi Juhan upeimmista ajoista ikinä. Puhtaasti ajamalla voitto Markusta ja Juhan ajaminen on kyllä harvinaisen kaunista katseltavaa tuon kisan koosteissa. Tässä nyt vaikka yksi esimerkki:

Ogiermaisesti Juha nakutti hyviä pisteitä myös kisoista, joissa "kaikki meni pieleen". Viidennet sijat Montesta ja Safarista menee tähän sarjaan ja kirsikkana kakun päällä tärkeä kolmossija RAC:sta, kaadosta huolimatta. Sanoisin, että 1993 on ainoa Juhan mestaruuskausi jolloin Juha oli myös sarjan nopein kuljettaja. Oikeastaan kaikki muut mestaruudet Kankkunen voitti enemmänkin tasaisuudella nopeampien kuljettajien koheltaessa.

Mielenkiintoista olisi ollut myös nähdä Markun ja Henkan jäsentenväliset "puhtaissa sorakisoissa" (Uusi Seelanti, Jyskälä, RAC ja Olympus). Assullahan Henkka vei Markkua miten tahtoi, se ehti tulemaan selväksi. Mutta jos Henkka olisi piessyt Markkua jossain Jyskälän perjantai-illassakin, niin sitten olisi kyllä ollut jo kova temppu.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Yllättävän tasaista oli tosiaan rallin alku. Ei nyt suurta eroa tuohon laskutoimitukseen, mutta itse sain puolestani laskettua 27 sekuntia eroa Henkalle ja Saloselle kuuden pätkän jälkeen.


No niin... täytyy huomenna hakea MAOL joltain kirpparilta ja tarkistaa miten se yhteenlasku nyt menikään.

Mutta tosiaan, näinhän se oikeasti oli:

1. Toivonen
2. Salonen +27
3. Saby +36
4. Mouton +57
5. Biasion +1.09
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja toinen seikka tietysti se, että b-ryhmän loppumise ja Peugeotin vetäytymisen jälkeen meni (joutui?) alitehoiselle Mazdalle. Eli se aika todellisessa huipputallissa, jossa oli realistiset mahdollisuudet ajaa voitoista ja mestaruudesta jäi lopulta melko lyhyeksi.
Tähän piti vielä kommentoida, että käsittääkseni Mazdaa pidettiin pienestä moottorista huolimatta kauden 1987 alla hyvinkin valmiina pakettina ja Salonen oli tallilta todellinen tähtihankinta. Mazda oli kuitenkin kilpaillut 323:lla jo koko kauden 1986 ja kaiken uskottiin ilmeisesti olevan kunnossa. Todellisuushan oli sitten jotain ihan muuta ja kausi 1987 oli tallille ja Saloselle lähes täydellinen katastrofi; Montessa auto kesti kolme pätkää, Riihimäellä yhden. Sitten tapahtui jotain merkillistä ja voitokkaassa kaksipäiväisessa Ruotisissa vehkeet pysyi kasassa aina maaliin saakka. Portugalissa palattiin sitten normaaliin päiväjärjestykseen ja matka jäi kesken auton petettyä. Akropoliksen testeissä taisi hinausautolle tulla enemmän kilometrejä kuin kilpa-autolle, joten kisaankaan oli turha startata. Jyskälässä lauluun kisan toisena päivänä ja siihen ne MM-rallit sen kauden osalta jäivätkin. RAC-ralliin talli oli tosin ilmoittautunut, mutta vetäytyi viime hetkillä. MM-sarjan ulkopuolella Salonen osallistui Jyväskylän jälkeen testimielessä sekä EM-sarjaan kuuluneeseen Antibes-ralliin (tuloksena yllättäen keskeytys) kuin myös Englannin Audi Sport-ralliin, jossa auto kesti maaliin ensimmäisen kerran kahdeksaan kuukauteen. Kuten Salonen podcastissakin mainitsee, tallipäällikkö Achim Warmboldilla oli ilmeisesti tapana huolehtia ensisijaisesti siitä, että omalle tilille jää riittävästi rahaa, ja jos jotain sattui yli jäämään, voitiin harkita jopa auton kehitystyötäkin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olihan Saby jo Montessa antanut myrskyvaroituksen vauhdistaan kuivalla asvaltilla (viisi pohja-aikaa peräjälkeen kun kisa kärjessä oli kuumimmillaan).


Tämä on kyllä erikoinen suonenveto ollut Sabylta. Hänen ainoat pohja-aikansa koko kisassa (kokonaisia pätkiä puhtaalla assulla ei tainnut toki muuten liiemmin olla).
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Olikos toi juuri se kohta kun Henkka ajoi kolarin siirtymällä?
Jep. Tosin vasta Burzetin jälkeen ja sielläkin Saby löi jo pöytään 19 sekunnin pohjat. Laskin, että Saby voitti Salosta noilla viidellä pätkällä 1min 38s. Luulisin, että Timollakin on ollut tuossa vaiheessa motivaatiota ajaa kovaa ja ottaa Henkkaa kiinni.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Olikos se samainen Burzet, missä Röhrl menetti mahdollisuudet voittoon hukattuaan viisi minuuttia rengasrikon vuoksi?
Tai ei ehkä menettänyt, eihän kisa ollut edes puolessavälissä vielä tuossa vaiheessa ja Monacossa voi tapahtua vaikka mitä, mutta vaikeammaksi se homman Walterille teki. Neljäs oli sitten lopulta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Pitipä katsoa juwrasta. Röhrl ajoi itseasiassa toiseksi eniten pohja-aikoja Toivosen jälkeen. Henkka kolmetoista pohjaa, Walter kahdeksan. Seuraavina Saby ja Salonen, kumpikin viisi kertaa pätkän nopein.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Joka on 45 kilsan pätkällä jotain alle puoli sekuntia kilometrillä ;)
0,41s/km, joka on kuitenkin aika paljon kuivalla kesäkelillä, ilman mitään rengaslottoja. Tuolla tahdilla kun Bruno olisi vetänyt koko rallin niin olisi voitto irronnut yli kuuden minuutin erolla. 🤓

Mutta joo, tuosta Burzetista täytyy huomioida se vielä, että Henkka oli kyllä ylivoimaisessa johdossa tuossa vaiheessa ja Bruno usean minuutin takamatkalla, ilman mitään hävittävää. En tiedä sitten vetikö Bruno kuitenkin lopulta yli rajojensa Montessa, koska seuraavana päivänä ei enää latu riittänyt.


Ehkä jotain Pösön ylivoimasta asvaltilla kielii myös Brunon vauhti Biasioniin nähden sekä Montessa, että Korsikalla. Miesten ajaessa myöhemmin tallikavereina Lancialla oli Miki muistaakseni niskan päällä vauhdillisestikin. Biasion ei kerennyt alkuunkaan Sabylle saati Zanussille edes 1986 San Remon alun asvalttipätkillä.

Zanussista vielä...olisikohan muuten Zanussi ollutkin se kaikkien aikojen jokerikortti ja voittanut lopulta 1986 San Remon, ilman Pösöjen hylkäystä? Kilometrejä olisi kyllä ollut tarpeeksi Mikin ohittamiseen jos mies olisi ajanut samaan tahtiin kuin rallin alussakin.

Neljän ensimmäisen asvalttipätkän jälkeen Zanussi johti Mikiä 28 sekuntia (0,52s/km). Pätkäkilometrejä viimeisellä asvalttilenkillä oli vielä edessä 156,41km. Zanussi olisi lähtenyt ainoastaan 46 sekunnin takaa-ajoasemasta tuolle lenkille. Eli jos mies olisi jatkanut asvaltilla siitä mihin rallin alussa jäi, sama vauhti Mikiin nähden olisi tarjonnut Zanussille voiton 35 sekunnin marginaalilla. Eihän tuo olisi tehnyt edes tiukkaa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Zanussista vielä...olisikohan muuten Zanussi ollutkin se kaikkien aikojen jokerikortti ja voittanut lopulta 1986 San Remon, ilman Pösöjen hylkäystä? Kilometrejä olisi kyllä ollut tarpeeksi Mikin ohittamiseen jos mies olisi ajanut samaan tahtiin kuin rallin alussakin.
Miksei...ihan mahdollista varmaan kyllä. Varmasti kotikisan voitto kiinnosti. Toki myös Biasionia ja Cerratoa, mutta hyvässä vedossa Zanussi oli. Sorallakin.
Olisi varmaan sopinut tallillekin. Vois kuvitella, että Jean Todtia miellytti ajatus Lancioiden lyömisestä näiden kotikentällä. Ja mitä Kankkuseen tulee, hänelle taisi ykkösprioriteetti olla se, että Alen pysyy takana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Zanussista vielä...olisikohan muuten Zanussi ollutkin se kaikkien aikojen jokerikortti ja voittanut lopulta 1986 San Remon, ilman Pösöjen hylkäystä?
Kyllä siitä hurja taistelu olisi ainakin tullut. Sen lisäksi, että pelissä oli MM-rallin voitto, ajoivat Zanussi ja Cerrato myös Italian mestaruudesta. Ja tämä vielä lisäksi tilanteessa, jossa Peugeot oli jo varmistanut merkkimestaruuden. Kyllä Zanussi olisi kenties saanut Todtiltakin käskyn ajaa niin kovaa kuin vaan, kun tarjottimella oli extra-bonuksena Lancian lyöminen Italiassa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kun tässä on vuoden 1986 Monten pätkäajoista juteltu, niin tässä vielä kokonaisuudessaan:






Muutama huomio:

- Jean-Claude Andruet ehti ajaa kolmesti pätkäajoissa kympin joukkoon historian huonoimmalla ralliautolla, Citroen BX 4TC:llä
- Villi veikkaus, että Jacques Panciatici on ensimmäinen, joka on N-ryhmän autolla ajanut MM-rallin pikataipaleella kymmenen joukkoon
- Kankkunen ajoi kyllä todella hienosti ensimmäisessa Montessaan ja ensimmäisessä nelivetokilpailussaan
- Henkka on kuningas - olisi ollut karmea vääryys, jos voitto olisi johonkin muuhun osoitteeseen mennyt
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Pieni faktantarkistus myös Salosen kertomukseen RAC:sta 1986. Neljä pätkää ennen maalia, Dovey 2:n kohdalla Alen oli 9 sekunnin päässä

https://www.ewrc-results.com/results/8674-lombard-rac-rally-1986/?s=35517
, ja sitten Salonen antoi palaa, pohjat kaikille neljälle vikalle pätkälle. Salonen muisti myös oikein, että vika Margamin (sama joka oli kohtalokas vuonna 2005) pätkä oli 32 kilsaa pitkä. Eroa sinne lähtiessä oli 24 sekuntia

https://www.ewrc-results.com/results/8674-lombard-rac-rally-1986/?s=35520
Margamiin Salonen valitsi oikeat renkaat...ja tykitti 44 sekunnin pohjat! Alen ja Kankkunen tosiaan molemmat jäi melkein minuutin, väliin ehti kiilata Pond ja Eklund Metroilla. Tätä pätkää voisi pitää Salosen uran yhtenä kovimmista vedoista!

https://www.ewrc-results.com/results/8674-lombard-rac-rally-1986/?s=35521
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
731
Oli muuten Tuomiselta anteeksiantamaton virhe sanoa että Salonen oli viimeinen, joka voitti MM-rallin B-ryhmäläisellä.
Näin oli. Eikä ollut edes kyse siitä, että oli viimeinen ralli, jossa oikeasti oli kova kilpailu. Koska San Remon tuloksissa oli vielä spekuloimista, niin Olympuksessa oli panosta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Näin oli. Eikä ollut edes kyse siitä, että oli viimeinen ralli, jossa oikeasti oli kova kilpailu. Koska San Remon tuloksissa oli vielä spekuloimista, niin Olympuksessa oli panosta.
Pitääkö paikkansa, että Peugeotin porukalla olisi jo ennen Olympusta ollut tieto, että San Remon tuloksille tullaan mahdollisesti tekemään jotain. Tällaistakin olen muistaakseni jostain joskus lukenut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pitääkö paikkansa, että Peugeotin porukalla olisi jo ennen Olympusta ollut tieto, että San Remon tuloksille tullaan mahdollisesti tekemään jotain. Tällaistakin olen muistaakseni jostain joskus lukenut.
Siitä oli varmaan vähän joka suuntaan "tietoa" liikkeellä. Alen on muistellut, että hänelle ja Lancialle oli annettu FISA:n toimesta ymmärtää Olympuksen voittajan olevan myös maailmanmestari. Tai että FISA:n San Remoa koskeva päätös tulisi noudattamaan tällaista henkeä. Ja voihan se olla, että FISA:n rallivaliokunnalla on ollut joku tietty tahtotila ja herra isoherra Balestrella toinen.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Siitä oli varmaan vähän joka suuntaan "tietoa" liikkeellä. Alen on muistellut, että hänelle ja Lancialle oli annettu FISA:n toimesta ymmärtää Olympuksen voittajan olevan myös maailmanmestari. Tai että FISA:n San Remoa koskeva päätös tulisi noudattamaan tällaista henkeä. Ja voihan se olla, että FISA:n rallivaliokunnalla on ollut joku tietty tahtotila ja herra isoherra Balestrella toinen.
Jep. Alen on muistaakseni useammassakin haastatelussa todennut, että ennen kisan alkua FISA:n , Lancian ja Peugeotin miehet olivat kokoontuneet saman pöydän ääreen ja Markulle oli FISA:n toimesta vakuutettu, että jos hän voittaa, on hän myös maailmanmestari.
Piironen ei toisaalta Tuomisen haastattelussa muistanut mitään tällaista. Taisi jopa sanoa, että: "Alen kuvitteli kisan jälkeen olevansa maailmanmestari."
 
Ylös