Rallin B-ryhmä jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
96
Mielestäni San Remossa 85, viimeisellä osuudella nähtiin ensimmäiset askelmerkit siitä mihin suuntaan ralliautoilu oli muuttumassa ja kuka oli ottamassa totaalista hallintaa käsiinsä, niin Lancia-tallin kuin koko lajin sisällä. San Remossa tajunnanräjäyttävät pätkäajat syntyivät toki asfaltilla, mutta tämä toisenpolven autourheilija osasi ja pystyi ajamaan voittovauhtia kaikilla alustoilla.
Lancia-tallin suhteen juuri näin. Valtikka vaihtui San Remossa.

Ja kyllähän Toivonen nousi vahvasti haastamaan kärkeä, kun alle tuli nelivetoauto.

Mutta olisiko ollut koko lajin suvereeni valtias, jää vain spekuloitavaksi. Siellä oli kuitenkin vastassa se minun mielestäni nopein B-ryhmän yhdistelmä eli Salonen ja 205T16E2. Toivonen oli Monte Carlossa selkeästi nopeampi, mutta toisaalta Salonen oli todella kovassa iskussa ennen keskeytyksiä RAC:ssa 85 ja Ruotsissa 86. Korsikallakin Salosella oli vähintäänkin kohtalainen kyyti.

Peugeot oli toki varmasti helpompi viedä äärirajoilla kuin Delta S4.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Lancia-tallin suhteen juuri näin. Valtikka vaihtui San Remossa.

Ja kyllähän Toivonen nousi vahvasti haastamaan kärkeä, kun alle tuli nelivetoauto.

Mutta olisiko ollut koko lajin suvereeni valtias, jää vain spekuloitavaksi. Siellä oli kuitenkin vastassa se minun mielestäni nopein B-ryhmän yhdistelmä eli Salonen ja 205T16E2. Toivonen oli Monte Carlossa selkeästi nopeampi, mutta toisaalta Salonen oli todella kovassa iskussa ennen keskeytyksiä RAC:ssa 85 ja Ruotsissa 86. Korsikallakin Salosella oli vähintäänkin kohtalainen kyyti.

Peugeot oli toki varmasti helpompi viedä äärirajoilla kuin Delta S4.
Lancian jäsentenvälisessä on myös sanottava, että Misfire-Markku kärsi kyllä käyntihäiriöistä ja ties mistä tehonpuutteesta niin Montessa, Ruotsissa kuin Korsikallakin. Olisi varmasti pystynyt paremmin Henkkaa haastamaan muuten. Peugeotilla Salonen pystyi ajoittain hyvinkin kärjen kyydissä -86 kaudella. Montessa vaan tuli vääriä rengasvalintoja kriittisiin paikkoihin, Ruotsissa huima kyyti alussa, Korsikalla tuli pohjia, mutta sitten alkoi tulla huonoja kisoja. Osittain huonoa tuuria ja osittain kai keskittymisen puutetta? Suurajoissa hieno lauantaipäivän ajo, varmasti oli turbonpaineet tapissa lauantaina. Turbohan sitten hajosi Harjulla.... Loppuhuipennuksena RAC:n hieno voitto. Kankkunen nousi tallissa niskan päälle, koska oli Salosta nälkäisempi, eikä juuri virheitä tullut. Mielestäni Timon takki oli osittain tyhjentynyt -85 mestaruuteen, joka ehkä taustalla vaikutti keskittymiseen/asenteeseen.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Mutta olisiko ollut koko lajin suvereeni valtias, jää vain spekuloitavaksi.
Näin on. Vaikka merkit olivat vahvasti ilmassa ja lupaukset osin lunastettukin, oli Henkan aika S4:n ratissa kuitenkin verrattain lyhyt, vain noin puoli vuotta. Mikäli esim. Vataselle olisi sattunut jokin kohtalokas onnettomuus Portugalin 1985 aikaan, olisi melko helppo väittää (ja takuulla "yleinen mielipide"), että Ari oli vihdoin sekä kypsynyt kuljettajana että saanut voittaja-auton alleen, ja olisi vienyt vuoden 1985 mestaruuden aivan näytöstyyliin.

Täytyy myös muistaa, että B-ryhmän aikakaudella voimasuhteet muuttuivat suhteellisen tiheään tahtiin ja mikäli kehitykselle ei olisi FISAn toimesta laitettu Korsikan jälkeen stoppia, olisi myös vuoden 1986 aikana nähty kenties vielä muutoksia tälläkin saralla. Olisivatko Peugeot tai Lancia ehtineet tuoda kauden aika vielä jotain mullistavaa viivalle? Entä miten kilpailukykyinen olisi ollut evoluutio-RS200?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4054
Sijainti
Event horizon
Ei ole oikeastaan mitään syytä olettaa etteikö Fordi olisi kirinyt vähintään Pösön ja Lancia kantaan RS200:nsa kanssa. Autossa oli potentiaalia jo lähtökohtaisesti eikä FoMoCo:n resurssit kalvenneet yhtään Peugeotin ja Lancian rinnalla.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6948
Kyllähän ne Fordit meni Akropoliksessakin jo kovaa. Ja ihan hyviä pätkäaikoja RAC:ssa ja Ruotsissakin. Myös Brittein ja Belgian sarjoista taisi tulla mestaruudet.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
96
Peugeotilla Salonen pystyi ajoittain hyvinkin kärjen kyydissä -86 kaudella. Montessa vaan tuli vääriä rengasvalintoja kriittisiin paikkoihin, Ruotsissa huima kyyti alussa, Korsikalla tuli pohjia, mutta sitten alkoi tulla huonoja kisoja. Osittain huonoa tuuria ja osittain kai keskittymisen puutetta? Suurajoissa hieno lauantaipäivän ajo, varmasti oli turbonpaineet tapissa lauantaina. Turbohan sitten hajosi Harjulla.... Loppuhuipennuksena RAC:n hieno voitto. Kankkunen nousi tallissa niskan päälle, koska oli Salosta nälkäisempi, eikä juuri virheitä tullut. Mielestäni Timon takki oli osittain tyhjentynyt -85 mestaruuteen, joka ehkä taustalla vaikutti keskittymiseen/asenteeseen.
Varmasti näin, Salosen nälkä ei enää riittänyt. Mikä oli tarina Salosen keskeytyksessä Akropoliksessa? Ek 11 mennyt ihan vihkoon, mutta sen jälkeen koko kakkoslenkki ja kolmosen ensimmäinen ek aivan uskomatonta vauhtia. Sen jälkeen onkin merkintänä keskeytys alustaongelmiin. Oliko tuo alusta itse kolhittu vai eikö auto vaan kestänyt? Ja mitä kävi ek:lla 11?

Uusi-Seelanti on sellainen, missä Juhan nälkä ja uskomaton potentiaali osoittivat hänen nopeutensa Timoon nähden. Lisäksi mahdollisesta keskittymisen herpaantumisesta johtuva Timon kolarointi A-ryhmän Corollan kanssa johti sellaiseen kasaan AT-pisteitä, että Mikael Ericssonkin pääsi ohi. San Remossakin ongelmat johtuivat Salosen omasta hölmöilystä.

Olympukseen ei ollut enää mitään syytä lähteä, kun merkkimestaruus oli jo varma ja henkilökohtainenkin oli ihan Kankkusen ja Alenin välistä.

Kankkunen oli kyllä 1986 uskomattoman kypsä kuljettaja ja Argentiinaa lukuunottamatta kalustokin pysyi kasassa. Ansaittu mestaruus hänelle, erittäin vakuuttava ja tasainen suoritus.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Kankkunen oli kyllä 1986 uskomattoman kypsä kuljettaja ja Argentiinaa lukuunottamatta kalustokin pysyi kasassa.
Täysin samaa mieltä tuon lausunnon kanssa. RAC:ssa Juhalla kävi toki pieni munkki, että kaadosta huolimatta hän sai kerättyä kolmanneksi korkeimmat pisteet - kiitos säädyllisen aikahukan, Micael Ericssonin viimemetrien keskeytyksen ja Sundströmille annetun tallimääräyksen. Mutta ei se isossa kuvassa tarinaa kuitenkaan mihinkään muuta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11123
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mikä oli tarina Salosen keskeytyksessä Akropoliksessa? Ek 11 mennyt ihan vihkoon, mutta sen jälkeen koko kakkoslenkki ja kolmosen ensimmäinen ek aivan uskomatonta vauhtia. Sen jälkeen onkin merkintänä keskeytys alustaongelmiin. Oliko tuo alusta itse kolhittu vai eikö auto vaan kestänyt? Ja mitä kävi ek:lla 11?
Mike Greasleyn vuosikirjan mukaan EK11 vaihdettiin hajonnut rengas, jonka jälkeen autoa joudutiin starttaamaan 7½min (ml. renkaanvaihto?). Tekstiosassa sanotaan että keskeytys johtui ohjaustehostimen hajoamisesta. Vaikka virallisessa epistolassa kirjassakin lukee jousitus.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
96
Mike Greasleyn vuosikirjan mukaan EK11 vaihdettiin hajonnut rengas, jonka jälkeen autoa joudutiin starttaamaan 7½min (ml. renkaanvaihto?). Tekstiosassa sanotaan että keskeytys johtui ohjaustehostimen hajoamisesta. Vaikka virallisessa epistolassa kirjassakin lukee jousitus.
Molemmat siis lienevät jossain määrin Salosesta riippumattomia. Osoittaa sitä, että Kreikassakin Salonen oli kovassa vedossa vauhdillisesti.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Mikä oli tarina Salosen keskeytyksessä Akropoliksessa? Ek 11 mennyt ihan vihkoon, mutta sen jälkeen koko kakkoslenkki ja kolmosen ensimmäinen ek aivan uskomatonta vauhtia. Sen jälkeen onkin merkintänä keskeytys alustaongelmiin. Oliko tuo alusta itse kolhittu vai eikö auto vaan kestänyt? Ja mitä kävi ek:lla 11?
Alusta ja ohjaustehostin hajoaa varmaan vähemmästäkin :D
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
688
Mike Greasleyn vuosikirjan mukaan EK11 vaihdettiin hajonnut rengas, jonka jälkeen autoa joudutiin starttaamaan 7½min (ml. renkaanvaihto?).
Tämä melko koominen renkaanvaihto saatiin muuten myös taltioitua videolle. Siellä huumorikevennyksenä heiluu joku paikallinen veijo mukana "auttamassa" Salosta renkaanvaihtopuuhissa/tarjoamassa henkistä tukea. Ja kuuluuhan sieltä myös Harjanteen iloinen kommentti väliin..."tää ei saatana toimi tää tunkki!"

1985 olisi vielä Peugeotin helikopteri saanut laskeutua pätkälle auton viereen ja mekaanikot riennätä renkaanvaihtopuuhiin, mutta 1986 kaudelle tämä hauskuus kiellettiin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Alusta ja ohjaustehostin hajoaa varmaan vähemmästäkin :D
VM;n kisaraportti tietää tämän olleen virheen järjestäjien puolelta. Nuotituksen jälkeen tiehen oli kaivettu ura, johon oli ilmeisesti laskettu jokin kaapeli, eikä tietä ollut sen jälkeen tasoitettu entiseen kuntoon. Myöskään hiekkakasaa, johon Salosen auto rytkyn jälkeen osui, ei ollut nuotitusvaiheessa vielä paikalla. Video ei sitä kerro, mutta VM:n mukaan paikassa oli ollut moni muukin vaikeuksissa.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
192
Sijainti
Espoo
Niinkuin takavuosina Norsunluurannikon rallissa tai 1988 Safarissa, jolloin 14 autoa ehti maaliin asti ja yk:n kympin sakkiin ajettiin Nissan Micralla....
Lainaus Turkin rallin ketjusta mutta en viitsinyt sekoittaa sinne enää vanhoja Safari juttuja. En tiennyt oikein mihin tämän olisi laittanut mutta B-ryhmä taitaa olla sopivin koska ainakin toinen autoista on B-ryhmäläinen.

Pari stooria VM 6/1987 ja 2/1998. Ekassa Antero Miikkulainen osallistui Safariin Lada VFTSllä. Matka taisi jäädä kesken iskarivikaan ja myöhemmin myös olka-akseli hajosi. Ladan kohtuullinen pärjääminen ei ole kai mikään yllätys koska se oli varmaan suunniteltu vastaavanlaisille teille. En löytänyt mitään mainintaa Juwrasta enkä ewrc-resultista mutta kuvan mukaan ne olivat siellä.

Toinen on Miikkulaisen reissu (VM 2/1998) N-ryhmän Nissan Sunny GTi-R autolla. Safariin sai tehdä lisävahvistuksia myös N-ryhmän autoon mitä ei saanut muualla tehdä. Tällä kertaa hajosi moottori.

Kun googlasin vuoden 1987 Safarin lähtölistaa törmäsin tällaiseen sivuun (mitään lähtölistaa en löytänyt).

https://www.motorsportmagazine.com/archive/issues/issue_year/1987

Sieltä voisi löytyä mielenkiintoista lukemista jos jaksaisi selailla. Mm helmikuun numerossa on Olympus rallista ja sen jälkeisestä päätöksistä.

Ladalla Safarissa.jpg

Nissan Sunnyy ryhmä-N Safarissa.jpg
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6948

Riqu

Active member
Liittynyt
21.6.2010
Viestit
25
Sijainti
Kymenlaakso
Sinänsä mitätön yksityiskohta sattui tuossa eteen, kun huomasin että Portugalin rallissa 1986 sen pahan onnettomuuden ajanut Joaquim Santos oli jo kahden viikon päästä tästä onnettomuudesta taas lähtöviivalla samalla autolla ja voittikin sen paikallisen rallin. Toki kalustokin ollut näemmä ylivoimainen.
Mutta erikoista mielestäni on se, että on niin nopeasti niin vakavan onnettomuuden jälkeen intounut ylipäänsä ajamaan rallia. Toki niinhän sitä sanotaan, että esim. auto-onnettomuuden jälkeen pitäisi mahdollisimman nopeasti palata rattiin ettei kammoa jää.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
78
Sinänsä mitätön yksityiskohta sattui tuossa eteen, kun huomasin että Portugalin rallissa 1986 sen pahan onnettomuuden ajanut Joaquim Santos oli jo kahden viikon päästä tästä onnettomuudesta taas lähtöviivalla samalla autolla ja voittikin sen paikallisen rallin. Toki kalustokin ollut näemmä ylivoimainen.
Mutta erikoista mielestäni on se, että on niin nopeasti niin vakavan onnettomuuden jälkeen intounut ylipäänsä ajamaan rallia. Toki niinhän sitä sanotaan, että esim. auto-onnettomuuden jälkeen pitäisi mahdollisimman nopeasti palata rattiin ettei kammoa jää.
Armin Kremerin kartturi kuoli ulosajossa rally deutchlandissa 1997, Kremer oli jo kuukauden päästä viivalla Saksan rallisarjan seuraavassa osakilpailussa ja ajoi lopulta toiseksi. Ehkä toiset pääsevät vaan tuollaisista tragedioista nopeammin yli.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2700
Sijainti
Harrisburg, toisella planeetalla
Menee jo vähän kauas B-ryhmästä, mutta Craig Breen oli kuusi viikkoa traagisen Targa Florio-onnettomuuden jälkeen viivalla Jyskälässä vuonna 2012.

Toipuminen ja surun käsittely on tietysti hyvin yksilöllistä, eikä se, miten nopeasti kilpailuihin palaa tai on palaamatta, kerro välttämättä siitä prosessista yhtään mitään.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6948
Possum Bournekin oli viivalla Hong Kong - Peking -rallissa 1993 kuukautta sen jälkeen kun kartanlukijansa Roger Freeth menehtyi Australian rallissa.

Toisaalta Markko Märtinin ura käytännössä päättyi Walesiin 2005. Samoin Maurizio Perissinotin Korsikalle 1985. Marc Sureristakaan ei ole ewrc-resultsissa rallimerkintöjä vuoden 1986 Hessen-rallin jälkeen. (ja näin aasinsillan kautta pääsimme takaisin B-ryhmään)
 
Ylös