Rallin B-ryhmä jutustelu

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
149
Luin Vauhdin maailman 2/82. Siinä oli esittelyssä Alenin uusi ralliauto, Lancia Rally.

Jutussa kirjoitettiin näin: "Joidenkin mielestä kyseessä on vain välivaihe siirryttäessä noin vuoden kuluttua Lancia Deltaan (Saab-Lancia 600) josta tehdään nelivetoinen. No, tehdas ei tätä kuitenkaan tunnusta, joten toistaiseksi Fiatin MM-tason ralliohjelmasta huipputasolla tullaan huolehtimaan Lancia Rally Abarth Martinilla."

Itselleni tuli yllätyksenä että Lancian nelivetoista odotettiin (epävirallisesti) jo 1983 -vuodelle..
Kuten tiedetään, tästä oli aika pitkä tie 1985 RAC-ralliin jossa kyseisen auton ensiesiintyminen MM-tasolla suoritettiin. Alenkin on kertonut että hän teki suutuspäissään sopimuksen Peugeotin kanssa kun Lancian nelivetoinen S4 ei meinannut valmistua.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2911
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Luin Vauhdin maailman 2/82. Siinä oli esittelyssä Alenin uusi ralliauto, Lancia Rally.

Jutussa kirjoitettiin näin: "Joidenkin mielestä kyseessä on vain välivaihe siirryttäessä noin vuoden kuluttua Lancia Deltaan (Saab-Lancia 600) josta tehdään nelivetoinen. No, tehdas ei tätä kuitenkaan tunnusta, joten toistaiseksi Fiatin MM-tason ralliohjelmasta huipputasolla tullaan huolehtimaan Lancia Rally Abarth Martinilla."

Itselleni tuli yllätyksenä että Lancian nelivetoista odotettiin (epävirallisesti) jo 1983 -vuodelle..
Kuten tiedetään, tästä oli aika pitkä tie 1985 RAC-ralliin jossa kyseisen auton ensiesiintyminen MM-tasolla suoritettiin. Alenkin on kertonut että hän teki suutuspäissään sopimuksen Peugeotin kanssa kun Lancian nelivetoinen S4 ei meinannut valmistua.
Tuo 1983 ei tosiaan tainnut olla mikään tehtaan virallinen arvio. Mutta toki autoa, alkujaan työnimellä '038', odotettiin alunperin jo kaudelle 1984 ja sitten oikeastaan koko kausi 1985. Ja kyllähän siinä vielä viime metreillä oli aika paljon saatu asioita eteenpäin, kun katsoo miten kömpelöltä Markun ajama 0-auto näytti Costa Smeraldassa keväällä vs. Lancian meno ja iskukyky myöhemmin syksyllä RAC:ssa.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
323
Sijainti
Piilosa
Soittaako tämmöinen mitään kelloja? Mobilisti 06/2020 W201 2.3/2.5 16V jutusta (sisältää myös pari sivua mallin A-ryhmäläisen kotimaisesta rallikäytöstä), ilmeisesti vielä lehtipisteissä.
 

Liitetiedostot

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1307

Mielenkiintoista tilastoa Olympus-rallista 1986. Pätkäajat, lähtölista, reittikartta jne.

Alenilta sangen jäätävä avaus: kolmen kilometrin pätkällä kuuden sekunnin pohjat. :LOL:
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
65
Heh, loppusivun kuvissa Jon Woodnerin Peugeot 205 t16:ssa oli sama väritys kuin hänellä Talbotissa Portugalin Rallissa vuosia aikaisemmin. :giggle:Harmi, että ralli jäi kesken alkuunsa.
84163_2.jpg
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2911
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
86_kuumat.JPG

Jossain vaiheessa oli juttua siitä, miten ja millä perustein FISA aikoinaan luokitteli ykkös- ja kakkoskuumat kuljettajat. VM:n numerosta 1/86 löytyi oheinen listaus. Nopeasti tulkittuna ykköskuuman statuksen on saanut:

1. seuraavaksi kolmeksi vuodeksi MM-rallin voitolla TAI EM-sarjan voitolla
2. seuraavaksi vuodeksi MM-rallin podium-sijoituksella TAI sijoittumalla EM-sarjassa sijoille 2-5

edit. tosin Ambrosinon ja Toivosen status ei näytä seuraavan tätä logiikkaa... noh, tuohan voi selittyä ihan typollakin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4176
Sijainti
Event horizon
Juuri selailin vanhaa VeeÄmmää ja 89 vuodelle Vatanen oli tiputettu B-kuumaksi. 1-kuumissa vain Mikkola, Kankkunen, Alen ja Salonen. 2:ssa Vatmanin lisäks mm. Airikkala, Suntta ja Basti.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7551
Juuri selailin vanhaa VeeÄmmää ja 89 vuodelle Vatanen oli tiputettu B-kuumaksi. 1-kuumissa vain Mikkola, Kankkunen, Alen ja Salonen. 2:ssa Vatmanin lisäks mm. Airikkala, Suntta ja Basti.
Jyskälässä 87 oli toka, siitä sai A-kuumuuden vuodeksi. 88 ei ajanut sitten sijoituksia.

Jyskälässä 89 kuitenkin Vatanen starttasi numerolla 6...
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2911
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Tähän keissiin liittyi joku juttu, että Vataselle anottiin Monten jälkeen erikseen ykköskuumaa luokitusta joka sitten myönnettiinkin. Täytyy tarkistaa...
Njääh, ei siitä nyt niin paljon tietoa löytynytkään kuin mitä muistin/toivoin. Kankkusen palstalla (VM 6/89) todetaan "FISAn heltyneen" ja myöntäneen ykköskuuman luokituksen Vataselle ja Sainzille, mutta sen tarkempia yksityiskohtia tarinasta ei kerrota. Matadorillakin kriteerit tosiaan virallisesti täyttyivät vasta kyseisen vuoden Jyskälän jälkeen.

Käytännössä tämä päätös on tehty joskus Korsikan ja Akropoliksen välissä, sillä vielä Korsikalla Sainz lähetettiin matkaan numerolla 12, Pier Cesar Baronin (joka ei takuulla ollut ykköskuuma) perään. Portugalissa Sainzin (#9) edellä lähti jopa kaksi ännäläistä, Pascal Gaban ja Giovanni Del Zoppo. Ja jonkinmoinen pohjanoteeraus nähtiin tammikuussa Montessa, kun Sainz (#15) ja Vatanen (#16) joutuivat starttaamaan Jean-Pierre Ballet'n etuvetoisen 205 GTI:n perään 🥴
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8126
86' Ruotsin ralli -kasetilta löytyi pätkä Harri Toivosesta revittelemässä uudella Metrollaan ..jossain, epäilemättä joku tietäjä kertoo vielä että kenen takapihalla ja missä ->

 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2911
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Päivän teemaan sopivasti, Team Finlandia! Kyseessä jättihankkeen julkistustilaisuus toukokuussa 1985 ja paikalla suomalaisen ralliautoilun kuka-kukin-on sekä Keke modernisti videotervehdyksen muodossa. Suurista puheista ja hienoista visioista huolimatta koko hommastahan tuli lopulta aikamoinen pannukakku, joka ajettiin vähin äänin alas vuoden 1986 aikana. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, myös suomalaiskuljettajille (=hankkeen kasvoille) luvatut rahat jäivät nekin ainakin suurelta osin (jolleivät kokonaan) saamatta. Mutta hetken näytti kuitenkin hienolta!



Suomen Autourheilu 6-7/1985
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3160
Sijainti
Lohja
Entisöidyn MG Metron varsin syväluotaava esittely ja koeajo. Mielenkiintoisia yksityiskohtia, mm. retrofittinä tehty 24 voltin sähköjärjestelmä, jotta korkeapuristeisen koneen käynnistykseen saadaan enempi kierroksia.

 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1117
Siinä olis pari B-ryhmäläistä "Ranskan nettiautossa" myynnissä halvalla. Peugeot-85 ja Lancia 037. Kartturin penkkiin Lanciassa kirjoitettu Uusi-seelantilaisittain Kiwimaki :)
Kuvia molemmista n. 60 kpl, näkee hienosti yksityiskohtia ohjaamostakin.

 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3160
Sijainti
Lohja
Siinä olis pari B-ryhmäläistä "Ranskan nettiautossa" myynnissä halvalla.
Sinne sitten vaan tarjoamaan omia veivi-ikkuna-Rutinoffeja vaihdossa, kuten kotimaisessa Nettiautossa. Saatesanoilla "ei mitään laittoa leimalle, ehkä katsastan mutta hinta POMPSAHTAA".
 
Ylös