Rallin B-ryhmä jutustelu

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
147
Luin Vauhdin maailman 2/82. Siinä oli esittelyssä Alenin uusi ralliauto, Lancia Rally.

Jutussa kirjoitettiin näin: "Joidenkin mielestä kyseessä on vain välivaihe siirryttäessä noin vuoden kuluttua Lancia Deltaan (Saab-Lancia 600) josta tehdään nelivetoinen. No, tehdas ei tätä kuitenkaan tunnusta, joten toistaiseksi Fiatin MM-tason ralliohjelmasta huipputasolla tullaan huolehtimaan Lancia Rally Abarth Martinilla."

Itselleni tuli yllätyksenä että Lancian nelivetoista odotettiin (epävirallisesti) jo 1983 -vuodelle..
Kuten tiedetään, tästä oli aika pitkä tie 1985 RAC-ralliin jossa kyseisen auton ensiesiintyminen MM-tasolla suoritettiin. Alenkin on kertonut että hän teki suutuspäissään sopimuksen Peugeotin kanssa kun Lancian nelivetoinen S4 ei meinannut valmistua.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2791
Sijainti
Muurala Motors
Luin Vauhdin maailman 2/82. Siinä oli esittelyssä Alenin uusi ralliauto, Lancia Rally.

Jutussa kirjoitettiin näin: "Joidenkin mielestä kyseessä on vain välivaihe siirryttäessä noin vuoden kuluttua Lancia Deltaan (Saab-Lancia 600) josta tehdään nelivetoinen. No, tehdas ei tätä kuitenkaan tunnusta, joten toistaiseksi Fiatin MM-tason ralliohjelmasta huipputasolla tullaan huolehtimaan Lancia Rally Abarth Martinilla."

Itselleni tuli yllätyksenä että Lancian nelivetoista odotettiin (epävirallisesti) jo 1983 -vuodelle..
Kuten tiedetään, tästä oli aika pitkä tie 1985 RAC-ralliin jossa kyseisen auton ensiesiintyminen MM-tasolla suoritettiin. Alenkin on kertonut että hän teki suutuspäissään sopimuksen Peugeotin kanssa kun Lancian nelivetoinen S4 ei meinannut valmistua.
Tuo 1983 ei tosiaan tainnut olla mikään tehtaan virallinen arvio. Mutta toki autoa, alkujaan työnimellä '038', odotettiin alunperin jo kaudelle 1984 ja sitten oikeastaan koko kausi 1985. Ja kyllähän siinä vielä viime metreillä oli aika paljon saatu asioita eteenpäin, kun katsoo miten kömpelöltä Markun ajama 0-auto näytti Costa Smeraldassa keväällä vs. Lancian meno ja iskukyky myöhemmin syksyllä RAC:ssa.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
308
Sijainti
Piilosa
Soittaako tämmöinen mitään kelloja? Mobilisti 06/2020 W201 2.3/2.5 16V jutusta (sisältää myös pari sivua mallin A-ryhmäläisen kotimaisesta rallikäytöstä), ilmeisesti vielä lehtipisteissä.
 

Liitetiedostot

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1279

Mielenkiintoista tilastoa Olympus-rallista 1986. Pätkäajat, lähtölista, reittikartta jne.

Alenilta sangen jäätävä avaus: kolmen kilometrin pätkällä kuuden sekunnin pohjat. :LOL:
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
58
Heh, loppusivun kuvissa Jon Woodnerin Peugeot 205 t16:ssa oli sama väritys kuin hänellä Talbotissa Portugalin Rallissa vuosia aikaisemmin. :giggle:Harmi, että ralli jäi kesken alkuunsa.
84163_2.jpg
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2791
Sijainti
Muurala Motors
86_kuumat.JPG

Jossain vaiheessa oli juttua siitä, miten ja millä perustein FISA aikoinaan luokitteli ykkös- ja kakkoskuumat kuljettajat. VM:n numerosta 1/86 löytyi oheinen listaus. Nopeasti tulkittuna ykköskuuman statuksen on saanut:

1. seuraavaksi kolmeksi vuodeksi MM-rallin voitolla TAI EM-sarjan voitolla
2. seuraavaksi vuodeksi MM-rallin podium-sijoituksella TAI sijoittumalla EM-sarjassa sijoille 2-5

edit. tosin Ambrosinon ja Toivosen status ei näytä seuraavan tätä logiikkaa... noh, tuohan voi selittyä ihan typollakin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4106
Sijainti
Event horizon
Juuri selailin vanhaa VeeÄmmää ja 89 vuodelle Vatanen oli tiputettu B-kuumaksi. 1-kuumissa vain Mikkola, Kankkunen, Alen ja Salonen. 2:ssa Vatmanin lisäks mm. Airikkala, Suntta ja Basti.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7212
Juuri selailin vanhaa VeeÄmmää ja 89 vuodelle Vatanen oli tiputettu B-kuumaksi. 1-kuumissa vain Mikkola, Kankkunen, Alen ja Salonen. 2:ssa Vatmanin lisäks mm. Airikkala, Suntta ja Basti.
Jyskälässä 87 oli toka, siitä sai A-kuumuuden vuodeksi. 88 ei ajanut sitten sijoituksia.

Jyskälässä 89 kuitenkin Vatanen starttasi numerolla 6...
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2791
Sijainti
Muurala Motors
Tähän keissiin liittyi joku juttu, että Vataselle anottiin Monten jälkeen erikseen ykköskuumaa luokitusta joka sitten myönnettiinkin. Täytyy tarkistaa...
Njääh, ei siitä nyt niin paljon tietoa löytynytkään kuin mitä muistin/toivoin. Kankkusen palstalla (VM 6/89) todetaan "FISAn heltyneen" ja myöntäneen ykköskuuman luokituksen Vataselle ja Sainzille, mutta sen tarkempia yksityiskohtia tarinasta ei kerrota. Matadorillakin kriteerit tosiaan virallisesti täyttyivät vasta kyseisen vuoden Jyskälän jälkeen.

Käytännössä tämä päätös on tehty joskus Korsikan ja Akropoliksen välissä, sillä vielä Korsikalla Sainz lähetettiin matkaan numerolla 12, Pier Cesar Baronin (joka ei takuulla ollut ykköskuuma) perään. Portugalissa Sainzin (#9) edellä lähti jopa kaksi ännäläistä, Pascal Gaban ja Giovanni Del Zoppo. Ja jonkinmoinen pohjanoteeraus nähtiin tammikuussa Montessa, kun Sainz (#15) ja Vatanen (#16) joutuivat starttaamaan Jean-Pierre Ballet'n etuvetoisen 205 GTI:n perään 🥴
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8114
86' Ruotsin ralli -kasetilta löytyi pätkä Harri Toivosesta revittelemässä uudella Metrollaan ..jossain, epäilemättä joku tietäjä kertoo vielä että kenen takapihalla ja missä ->

 
Ylös