Rallin B-ryhmä jutustelu

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Luin Vauhdin maailman 2/82. Siinä oli esittelyssä Alenin uusi ralliauto, Lancia Rally.

Jutussa kirjoitettiin näin: "Joidenkin mielestä kyseessä on vain välivaihe siirryttäessä noin vuoden kuluttua Lancia Deltaan (Saab-Lancia 600) josta tehdään nelivetoinen. No, tehdas ei tätä kuitenkaan tunnusta, joten toistaiseksi Fiatin MM-tason ralliohjelmasta huipputasolla tullaan huolehtimaan Lancia Rally Abarth Martinilla."

Itselleni tuli yllätyksenä että Lancian nelivetoista odotettiin (epävirallisesti) jo 1983 -vuodelle..
Kuten tiedetään, tästä oli aika pitkä tie 1985 RAC-ralliin jossa kyseisen auton ensiesiintyminen MM-tasolla suoritettiin. Alenkin on kertonut että hän teki suutuspäissään sopimuksen Peugeotin kanssa kun Lancian nelivetoinen S4 ei meinannut valmistua.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Luin Vauhdin maailman 2/82. Siinä oli esittelyssä Alenin uusi ralliauto, Lancia Rally.

Jutussa kirjoitettiin näin: "Joidenkin mielestä kyseessä on vain välivaihe siirryttäessä noin vuoden kuluttua Lancia Deltaan (Saab-Lancia 600) josta tehdään nelivetoinen. No, tehdas ei tätä kuitenkaan tunnusta, joten toistaiseksi Fiatin MM-tason ralliohjelmasta huipputasolla tullaan huolehtimaan Lancia Rally Abarth Martinilla."

Itselleni tuli yllätyksenä että Lancian nelivetoista odotettiin (epävirallisesti) jo 1983 -vuodelle..
Kuten tiedetään, tästä oli aika pitkä tie 1985 RAC-ralliin jossa kyseisen auton ensiesiintyminen MM-tasolla suoritettiin. Alenkin on kertonut että hän teki suutuspäissään sopimuksen Peugeotin kanssa kun Lancian nelivetoinen S4 ei meinannut valmistua.
Tuo 1983 ei tosiaan tainnut olla mikään tehtaan virallinen arvio. Mutta toki autoa, alkujaan työnimellä '038', odotettiin alunperin jo kaudelle 1984 ja sitten oikeastaan koko kausi 1985. Ja kyllähän siinä vielä viime metreillä oli aika paljon saatu asioita eteenpäin, kun katsoo miten kömpelöltä Markun ajama 0-auto näytti Costa Smeraldassa keväällä vs. Lancian meno ja iskukyky myöhemmin syksyllä RAC:ssa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Soittaako tämmöinen mitään kelloja? Mobilisti 06/2020 W201 2.3/2.5 16V jutusta (sisältää myös pari sivua mallin A-ryhmäläisen kotimaisesta rallikäytöstä), ilmeisesti vielä lehtipisteissä.
 

Liitetiedostot

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
193
Heh, loppusivun kuvissa Jon Woodnerin Peugeot 205 t16:ssa oli sama väritys kuin hänellä Talbotissa Portugalin Rallissa vuosia aikaisemmin. :giggle:Harmi, että ralli jäi kesken alkuunsa.
84163_2.jpg
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
86_kuumat.JPG

Jossain vaiheessa oli juttua siitä, miten ja millä perustein FISA aikoinaan luokitteli ykkös- ja kakkoskuumat kuljettajat. VM:n numerosta 1/86 löytyi oheinen listaus. Nopeasti tulkittuna ykköskuuman statuksen on saanut:

1. seuraavaksi kolmeksi vuodeksi MM-rallin voitolla TAI EM-sarjan voitolla
2. seuraavaksi vuodeksi MM-rallin podium-sijoituksella TAI sijoittumalla EM-sarjassa sijoille 2-5

edit. tosin Ambrosinon ja Toivosen status ei näytä seuraavan tätä logiikkaa... noh, tuohan voi selittyä ihan typollakin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Juuri selailin vanhaa VeeÄmmää ja 89 vuodelle Vatanen oli tiputettu B-kuumaksi. 1-kuumissa vain Mikkola, Kankkunen, Alen ja Salonen. 2:ssa Vatmanin lisäks mm. Airikkala, Suntta ja Basti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Juuri selailin vanhaa VeeÄmmää ja 89 vuodelle Vatanen oli tiputettu B-kuumaksi. 1-kuumissa vain Mikkola, Kankkunen, Alen ja Salonen. 2:ssa Vatmanin lisäks mm. Airikkala, Suntta ja Basti.
Jyskälässä 87 oli toka, siitä sai A-kuumuuden vuodeksi. 88 ei ajanut sitten sijoituksia.

Jyskälässä 89 kuitenkin Vatanen starttasi numerolla 6...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tähän keissiin liittyi joku juttu, että Vataselle anottiin Monten jälkeen erikseen ykköskuumaa luokitusta joka sitten myönnettiinkin. Täytyy tarkistaa...
Njääh, ei siitä nyt niin paljon tietoa löytynytkään kuin mitä muistin/toivoin. Kankkusen palstalla (VM 6/89) todetaan "FISAn heltyneen" ja myöntäneen ykköskuuman luokituksen Vataselle ja Sainzille, mutta sen tarkempia yksityiskohtia tarinasta ei kerrota. Matadorillakin kriteerit tosiaan virallisesti täyttyivät vasta kyseisen vuoden Jyskälän jälkeen.

Käytännössä tämä päätös on tehty joskus Korsikan ja Akropoliksen välissä, sillä vielä Korsikalla Sainz lähetettiin matkaan numerolla 12, Pier Cesar Baronin (joka ei takuulla ollut ykköskuuma) perään. Portugalissa Sainzin (#9) edellä lähti jopa kaksi ännäläistä, Pascal Gaban ja Giovanni Del Zoppo. Ja jonkinmoinen pohjanoteeraus nähtiin tammikuussa Montessa, kun Sainz (#15) ja Vatanen (#16) joutuivat starttaamaan Jean-Pierre Ballet'n etuvetoisen 205 GTI:n perään 🥴
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
86' Ruotsin ralli -kasetilta löytyi pätkä Harri Toivosesta revittelemässä uudella Metrollaan ..jossain, epäilemättä joku tietäjä kertoo vielä että kenen takapihalla ja missä ->

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Päivän teemaan sopivasti, Team Finlandia! Kyseessä jättihankkeen julkistustilaisuus toukokuussa 1985 ja paikalla suomalaisen ralliautoilun kuka-kukin-on sekä Keke modernisti videotervehdyksen muodossa. Suurista puheista ja hienoista visioista huolimatta koko hommastahan tuli lopulta aikamoinen pannukakku, joka ajettiin vähin äänin alas vuoden 1986 aikana. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, myös suomalaiskuljettajille (=hankkeen kasvoille) luvatut rahat jäivät nekin ainakin suurelta osin (jolleivät kokonaan) saamatta. Mutta hetken näytti kuitenkin hienolta!



Suomen Autourheilu 6-7/1985
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Entisöidyn MG Metron varsin syväluotaava esittely ja koeajo. Mielenkiintoisia yksityiskohtia, mm. retrofittinä tehty 24 voltin sähköjärjestelmä, jotta korkeapuristeisen koneen käynnistykseen saadaan enempi kierroksia.

 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Siinä olis pari B-ryhmäläistä "Ranskan nettiautossa" myynnissä halvalla.
Sinne sitten vaan tarjoamaan omia veivi-ikkuna-Rutinoffeja vaihdossa, kuten kotimaisessa Nettiautossa. Saatesanoilla "ei mitään laittoa leimalle, ehkä katsastan mutta hinta POMPSAHTAA".
 
Ylös