Rallin B-ryhmä jutustelu

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
748
Jos b-ryhmä kiinnostaa niin Mobiliassa avautui/avautuu lähiaikoina rallimuseossa uusi näyttely tuolla teemalla. Onhan tuolla muutakin nähtävää ja toki sijainti mukava ja lähellä Tamperetta. Pitää itse käydä katsomassa tuo näyttely kun ehtii.
Jossain kohtaa ymmärsin, että ajankohta kohta olisi kesä-heinäkuun vaihde. Äkkiäkös tonne polkasee Tampereelta vaikka pyörällä kesäpäivästä nauttien. Vink vink, A.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kaksoisvoitto on toivottavasti ajankohtainen teema myös tällä viikolla, joten otetaan tunnelman kohottamiseksi otteita ikimuistoisen 1985 RAC:n jälkitunnelmista. Sivuhuomiona todettakoon, että Markun ohjelma kaudelle 1986 oli jo tuossa vaiheessa aika tuhti; ainoastaan Olympus lisättiin mukaan myöhemmin. Ja Henkka olisi ollut viivalla Safaria ja Olympusta lukuunottamatta kaikissa kisoissa.

1690833845832.png
1690833866543.png
1690833891344.png
1690833917531.png
1690833965008.png
1690833986849.png
1690834006505.png
1690834023549.png

HS 29.11.1985
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Missäs vaiheessa se s-ryhmän tuleminen oli alunperin suunniteltu? Oliko se 87 vai 88 kaudelle? Ja milloin päätös oli alkujaan tehty?

Kun vielä 86 kaudellekin kuitenkin tuli uusia autoja kuten s4 (no okei vikaan kisaan 85), rs200 ja mikä se Citroën nyt olikaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Missäs vaiheessa se s-ryhmän tuleminen oli alunperin suunniteltu? Oliko se 87 vai 88 kaudelle? Ja milloin päätös oli alkujaan tehty?

Kun vielä 86 kaudellekin kuitenkin tuli uusia autoja kuten s4 (no okei vikaan kisaan 85), rs200 ja mikä se Citroën nyt olikaan.
1988 piti alkaa S-ryhmän ja päätös siitä tehtiin kai 1985.

Vikaan kisaan 1985 tuli myös MG Metro 6R4. Ja Citroën oli BX4TC.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
1988 piti alkaa S-ryhmän ja päätös siitä tehtiin kai 1985.

Vikaan kisaan 1985 tuli myös MG Metro 6R4. Ja Citroën oli BX4TC.

Nii joo Metro unohtui kokonaan. Se oli mielenkiintoinen kokeilu ja aivan eri lähestymistapa kuin muissa vastaavissa autoissa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Timo Pulkkisen San Remo 86 videolla Ari Vatanen, joka Italiassa ajoi nolla-autoa kertoo haastattelussa, että RAC:sta olisi käyty neuvotteluja. Lopultahan Ari ei Englannissa ajanut. Mihin homma kaatui?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Olisi mielenkiintoista nähdä reaktiot nykypäivänä kun joku kuskeista yrittäisi vastaavaa. Eikös Salonen sanonut että ei edes halunnut yrittää enempää kuin yhtä mestaruutta? Ja Walter kanssa vastaavaa, että ei halunnut edes koittaa 82 mestaruuden jälkeen kolmatta.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
Eikös Salonen sanonut että ei edes halunnut yrittää enempää kuin yhtä mestaruutta? Ja Walter kanssa vastaavaa, että ei halunnut edes koittaa 82 mestaruuden jälkeen kolmatta.
Tietyllä tapaa eräs herra Ogier on tehnyt tätä viimeiset 1,5 vuotta. Ja Sordokin myöntänyt jo pitkän aikaa sitten että hänestä ei enää maailmanmestaria tule.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Timo Pulkkisen San Remo 86 videolla Ari Vatanen, joka Italiassa ajoi nolla-autoa kertoo haastattelussa, että RAC:sta olisi käyty neuvotteluja. Lopultahan Ari ei Englannissa ajanut. Mihin homma kaatui?
Oliskohan Todt pitäny Arin huilivuorossa, että on sitten Dakarissa kondiksessa....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Eikös Salonen sanonut että ei edes halunnut yrittää enempää kuin yhtä mestaruutta? Ja Walter kanssa vastaavaa, että ei halunnut edes koittaa 82 mestaruuden jälkeen kolmatta.
Tuskin Löysällä oli alunperinkään tavoitteena voittaa edes tuota yhtä mestaruutta, tais olla työtapaturma, olis varmaan mielellään ajellu takaveto Nissanilla muutaman kisan vuodessa hamaan tappiin asti ja nostanu lihavaa liksaa. Ton 85 mestaruuden jälkeen Löysää vietiin juhlallisuudesta toiseen ja Pösö laittoi Timpan kalenterin täyteen promokeikkaa joten ilmoitti Todtille että 86 on välivuosi.....

Toisaalta jotenkin ihailtavaa, että ollaan mukana vain ajamisen ilosta/ rahasta eikä peitellä sitä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Tuskin Löysällä oli alunperinkään tavoitteena voittaa edes tuota yhtä mestaruutta, tais olla työtapaturma, olis varmaan mielellään ajellu takaveto Nissanilla muutaman kisan vuodessa hamaan tappiin asti ja nostanu lihavaa liksaa.
Salonen ajoi kyllä Datsunilla/Nissanilla ihan täydeksi laskettavia kausia. Tuohon aikaan harvassa kuljettajat, jotka olisivat osallistuneet useampiin kisoihin kuin Salonen. MM-sarjassakin lopullisiin pisteisiin laskettiin 7 parhaan kisan tulokset.

1979 6 MM-rallia, yksi UK-ralli ja lisäksi 3 EM-rallia Fiatilla
1980 8 MM-rallia, 2 EM-rallia
1981 9 MM-rallia, 1 SM-rallia
1982 6 MM-ralli, 1 EM-ralli, 1 SM-ralli
1983 7 MM-rallia
1984 5 MM-rallia, vaikka kesä meni selkäleikkauksesta toipuessa

Lihavaa liksaa ilmeisesti sieltä Nissanilta sai.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
olis varmaan mielellään ajellu takaveto Nissanilla muutaman kisan vuodessa hamaan tappiin asti ja nostanu lihavaa liksaa.
Tuskin Salonen olisi Peugeotille mennyt, jos olisi vain halunnut ajella Nissanilla muutaman kisan vuodessa ja nostaa lihavaa liksaa.
Salosen haluun saada alle nelivetoauto vaikutti varmaan osaltaan Monaco 84, jossa Hannu Mikkola pyyhkäisi neliveto Audilla pätkällä Löysästä ohi. Timo on myöhemmin kertonut tajunneensa tuolla hetkellä, ettei kaksvetosilla ole enää mitään virkaa.
Kausi 85 olikin sitten melkoinen tuhkimotarina. Kaikki sujui kuin hyvinkäsikirjoitetussa elokuvassa.
Ja hyvin suurella todennäköisyydellä Löysä olisi vienyt mestaruuden myös ilman sitä Arin onnettomuutta. Argentiinan jälkeen tilanne mm-sarjassa oli 92-55 Salosen ja Vatasen välillä. Eli vaikka Ari olisi toistanut edellisvuoden suorituksensa, voittanut Suurajot, San Remon ja RAC: n (yhteispisteet 115) Saloselle olisi riittänyt 24 pistettä kolmesta kisasta tittelin varmistamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Tuskin Salonen olisi Peugeotille mennyt, jos olisi vain halunnut ajella Nissanilla muutaman kisan vuodessa ja nostaa lihavaa liksaa.
Salosen haluun saada alle nelivetoauto vaikutti varmaan osaltaan Monaco 84, jossa Hannu Mikkola pyyhkäisi neliveto Audilla pätkällä Löysästä ohi. Timo on myöhemmin kertonut tajunneensa tuolla hetkellä, ettei kaksvetosilla ole enää mitään virkaa.
Kausi 85 olikin sitten melkoinen tuhkimotarina. Kaikki sujui kuin hyvinkäsikirjoitetussa elokuvassa.
Ja hyvin suurella todennäköisyydellä Löysä olisi vienyt mestaruuden myös ilman sitä Arin onnettomuutta. Argentiinan jälkeen tilanne mm-sarjassa oli 92-55 Salosen ja Vatasen välillä. Eli vaikka Ari olisi toistanut edellisvuoden suorituksensa, voittanut Suurajot, San Remon ja RAC: n (yhteispisteet 115) Saloselle olisi riittänyt 24 pistettä kolmesta kisasta tittelin varmistamiseen.
Ehkä niin, mutta Timppa vaikuttaa sellaiselta hälläväliä tyypiltä, että jos tarjotaan voittaja-auto, se tietenkin otetaan, mutta jos ei tarjota, niin sitten ajellaan takaveto Nissanilla röökiä poltellen, pääasia että liksa juoksee. Mazda diililkin vaikutti vähän samalta, aivan sama millainen auto kunhan ajellaan. Ei oikein näyttänyt siltä, että nyt otetaan hulluja riskejä, että tulee sellaisia sijoituksia, että päästään huipputiimiin, toki tais jo olla jo jäähdyttelyä
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
734
Ehkä niin, mutta Timppa vaikuttaa sellaiselta hälläväliä tyypiltä, että jos tarjotaan voittaja-auto, se tietenkin otetaan, mutta jos ei tarjota, niin sitten ajellaan takaveto Nissanilla röökiä poltellen, pääasia että liksa juoksee. Mazda diililkin vaikutti vähän samalta, aivan sama millainen auto kunhan ajellaan. Ei oikein näyttänyt siltä, että nyt otetaan hulluja riskejä, että tulee sellaisia sijoituksia, että päästään huipputiimiin, toki tais jo olla jo jäähdyttelyä
Mazda vaikutti alkuun hyvältä. Lancian ja Audi 200:n ohella se oli kauden 87 alkuun ainoa nelivetoinen turboauto tehdastiimeissä. Audin jättimäisen koon näki jo päällepäin.

Mazda oli kai ajo-ominaisuuksiltaan tasapainoinen, mutta voimansiirto ei kestänyt ja kone oli auttamatta liian pieni. Satunnaisesti sillä pärjättiin. Salonenhan voitti sillä Ruotsin 87 ja taisi olla hyvässä vauhdissa myös Ruotsissa 89. Mikkolakin johti RAC:tä 1988. Ja Ingvar Carlsson voitti sekä Ruotsin että Uuden-Seelannin 1989.

Kovasta puurtamisesta Salonen ei kyllä ollut tunnettu. Mikkola sai ajaa suurimman osan testeistä ja hoitaa säädöt suunnilleen kohdalleen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mazdahan oli käytännössä ainoa vakavasti otettava nelivetoisella autolla operoiva tehdastalli, jonka autolla oli ehditty ajaa kisoja jo 1986. Eli ennen kauden 1987 alkua Salonen ja Mazda oli todella varteenotettava kombo - alunperinhän Timon oli tarkoitus myös ajaa 1987 Safaria (ja jotain 1-2 muuta kisaa joita en nyt muista) lukuunottamatta koko sarja.

Ja mitä tulee Peugeot-siirtoon kaudeksi 1985, niin täytyy muistaa, että Timolla oli muutenkin verkot vesillä ja 1984 Sanremo oli jo sovittu ajettavaksi Jolly Clubin Lancialla, kunnes selkäleikkaus perui ne suunnitelmat.

Ja Ruotsista vielä... Salonen voitti 1987 ja keskeytti johdosta 1986, 1988 ja 1991 (sekä ajoi epäonnisesti ulos selvästä johdosta 1989).
 
Ylös