Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,6%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,3%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,4%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,1%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 18 18,4%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    98

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Kullakin markkinalla on erityispiirteensä johon lainsäädäntö ja maan politiikka vaikuttaa. Taisi johonkin aikaan esim pikkudieselit olla ranskassa suositumpia kuin vaikka Suomessa. Kuitenkin esim intia ja afrikka voivat puutteellisen infran johdosta olla hyvinkin relevantteja vety-markkinoita.

En usko että esim Toyota suunnittelee mallistoaan juurikaan Suomen ympäristön mukaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
2. Sarjaan osallistuville auto- ja (monissa tapauksissa) monialakonserneille se on ihan se ja sama, onko hintalappu 10 vai 50 miljoonaa. Näkyvyys ratkaisee ja jos panostus katsotaan järkeväksi, niin ei se loppusummasta jää kiinni.
Vaikea uskoa tähän. Noissa puljuissa on paljon kouluja käyneitä ihmisiä, jotka laskevat ja arvioivat, miten eurolla saadaan tehtyä eniten lisää euroja. 40 miljoonalla eurolla saa monenlaista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1306
2. Sarjaan osallistuville auto- ja (monissa tapauksissa) monialakonserneille se on ihan se ja sama, onko hintalappu 10 vai 50 miljoonaa. Näkyvyys ratkaisee ja jos panostus katsotaan järkeväksi, niin ei se loppusummasta jää kiinni.
Tuo pitää paikkansa esim Toyotan ja Huyndain tapauksessa. On kuitenkin muistettava, että esim prodrive tuli Subarulla ja Minillä mukaan mm-sarjaan ilman tehtaan täyttä tukea, vähän M-sport tyylisesti. Subarun tapauksessa aloite ralliin lähtemisessä oli enemmänkin Prodriven päässä, emotehdas alkoi sitten jossain vaiheessa pumpata lisää rahaa rallitoimintaan kun huomasivat, että mahdollisuus menestykseen on, Minin tapauksessa tämä uhkapeli ei kannattanut, vaan se projekti epäonnistui. Tästä oli VM ssä artikkeli v.2011. Olisiko Subarua edes nähty koskaan sarjassa mukana jos kynnys olisi ollut nykyisenkaltaisen iso ja autot maksaneet miljoonan. M-sport tyylisessä osallistumisessa on aika merkittävää maksaako rallitoiminta 10 vs 50 miljoonaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1306
Vaikea uskoa tähän. Noissa puljuissa on paljon kouluja käyneitä ihmisiä, jotka laskevat ja arvioivat, miten eurolla saadaan tehtyä eniten lisää euroja. 40 miljoonalla eurolla saa monenlaista.
Myös ns. tuhlaaja imagoa ei mikään autotehdäs nykyään halua. Se antaa ulospäin huonon vaikutelman jos rahaa poltetaan surutta kymmeniä miljoonia kilpailutoiminnassa. Esim Ford lähti virallisesti tehdastallina pois vuosikymmenen alussa koska samaan aikaan suljettiin Hollannin tai Belgia tehdas ja annettiin monoa tuhansille ihmisille. Samaan aikaan miljoonien polttaminen moottoriurheilussa olisi ollut valtava imagotappio.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
158
Kyllä se vaan alkaa näyttää siltä, että kaikki "pienet" säädöt, oli sitten hybridillä jatkaminen, tai vety, tai vaikka muutos sähköautoon, niin suunta on ennemmin se, että hyundai haluaa lähteä menemään ja edes sen tilalle ei ole mitään tulossa. Pääluokassa tarvitaan just just toisen käden sormia palkkakuskien laskemiseen. Ei tämä vaan voi jatkua näin, kerta kaikkiaan.

Jos sitten rally2:n ottaminen pääluokaksi veisikin tehdastallit, nykyisen promoottorin jne pois niin mitä sitten? Jos yhden rally1-auton hinnalla pystyy suunnilleen maksamaan koko kauden ajamisen rally2:lla, niin on siinä sen verran eroa, että mukaan haluajia riittää ihan toisella tavalla, vaikka koko nykyinen systeemi räjäytettäisiin ja vanhat rahanhimoiset promoottorit lähtisivät menemään? Kyllä useimmat mm-rallien järjestäjät edelleen haluaisivat niitä ralleja järjestää, vaikka se olisikin tapahtumana aluksi pienempi ja uusiakin halukkaita löytyisi. Kyllä ihan varmasti edelleen löytyisi se taho, jota kiinnostaisi jopa laittaa kameroita noihin jorpakoihin ja autoihin. Hyvänen aika, kameratekniikka ja tuotantoproduktiot ovat halvempaa kuin koskaan ja kaiken maailman kansallisiakin sarjoja nyt kuitenkin ajetaan ja jopa kuvaa lähetetään.

Paluuta menneeseen? Ehkä osittain joo, mutta olisi ainakin sarja, jossa olisi kuljettajia. Ja kenelle tätä rallia lopulta ajetaan? Yleisölle, jota kiinnostaa vauthi ja vaaralliset tilanteet, sekä kiinnostava kilpailullinen sarja. Lopettaisiko yleisö paikalle tulon, tai televisiosta katselemisen, jos ne autot nyt sitten eivät olisikaan tehtaan rahoittamia? Kiinnostaako oikeasti ketään katsojaa lopulta, että onko se tehdastalli, vai yksityistalli, jos sarja itsessään on kiinnostava ja se pärinä kiinnostaa? Joka tapauksessa jotain isoa tarvitsee tehdä ja pian.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
158
Niin siis meinaat että miljoonalla eurolla ajetaan 13 MM-rallia testeineen ja palkkoineen? Ja vaikka ajettaisiin, kuka sen miljoonan maksaisi?
Ei sillä varmaan 13 kilpailua aja ja ei tietenkään palkkoja. Mutta netistä löytyvän tiedon (ja sehän ei valehtele) perusteella tuo olisi se hintalappu nykyiselle rally2-kaudelle. Ja jos siihen on pakko mennä, niin menköön vaikka lyhennettyyn sarjaan. Jätetään vaikka aluksi kaukokilpailut väliin ja olisi jo 9 rallin sarja, jos ei muuten taivu. Siihen pari uutta rallia eurooppaan, tai vaikka sitten yksi kaukoralli resurssien mukaan.

Ja niin, kuka nämä rally2-autojen kurvailut nyt maksaa? Kummasti niitä tuntuu riittävän ralleihin, monteen 41 kappaletta. Niitä riittää jopa kotimaisessa tunturirallissa viivalle enemmän kuin rally1:ä monteen.

Eihän tuo varmaan optimaalista ole, mutta ihan oikeasti, mikä sitten on se vaihtoehto, jos ei kerran halukkaita tähän rally1:een ole?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14384
Sijainti
Tampereen lenkki
WRC2-sarja onkin lyhyempi kuin täysi MM-sarja, tyypillisesti 7 kisaa. Ja kuinka moni WRC2:ssa oikeasti saa palkkaa ajamisestaan? Kuinka moni hakee itse sponsseja tai on jonkin mesenaatin alaisuudessa? Lähtisikö Kalle ja Tänak ajamaan jotain ihan muita sarjoja ennemmin kuin hakemaan sponsseja?

Lopputulos olisi varmaan lähempänä jotain nykyistä EM-sarjaa, että se jolla on rahaa ajaa koko sarja, voittaa mestaruuden.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1306
Kyllä se vaan alkaa näyttää siltä, että kaikki "pienet" säädöt, oli sitten hybridillä jatkaminen, tai vety, tai vaikka muutos sähköautoon, niin suunta on ennemmin se, että hyundai haluaa lähteä menemään ja edes sen tilalle ei ole mitään tulossa. Pääluokassa tarvitaan just just toisen käden sormia palkkakuskien laskemiseen. Ei tämä vaan voi jatkua näin, kerta kaikkiaan.

Jos sitten rally2:n ottaminen pääluokaksi veisikin tehdastallit, nykyisen promoottorin jne pois niin mitä sitten? Jos yhden rally1-auton hinnalla pystyy suunnilleen maksamaan koko kauden ajamisen rally2:lla, niin on siinä sen verran eroa, että mukaan haluajia riittää ihan toisella tavalla, vaikka koko nykyinen systeemi räjäytettäisiin ja vanhat rahanhimoiset promoottorit lähtisivät menemään? Kyllä useimmat mm-rallien järjestäjät edelleen haluaisivat niitä ralleja järjestää, vaikka se olisikin tapahtumana aluksi pienempi ja uusiakin halukkaita löytyisi. Kyllä ihan varmasti edelleen löytyisi se taho, jota kiinnostaisi jopa laittaa kameroita noihin jorpakoihin ja autoihin. Hyvänen aika, kameratekniikka ja tuotantoproduktiot ovat halvempaa kuin koskaan ja kaiken maailman kansallisiakin sarjoja nyt kuitenkin ajetaan ja jopa kuvaa lähetetään.

Paluuta menneeseen? Ehkä osittain joo, mutta olisi ainakin sarja, jossa olisi kuljettajia. Ja kenelle tätä rallia lopulta ajetaan? Yleisölle, jota kiinnostaa vauthi ja vaaralliset tilanteet, sekä kiinnostava kilpailullinen sarja. Lopettaisiko yleisö paikalle tulon, tai televisiosta katselemisen, jos ne autot nyt sitten eivät olisikaan tehtaan rahoittamia? Kiinnostaako oikeasti ketään katsojaa lopulta, että onko se tehdastalli, vai yksityistalli, jos sarja itsessään on kiinnostava ja se pärinä kiinnostaa? Joka tapauksessa jotain isoa tarvitsee tehdä ja pian.
Täyttä asiaa joka sana....ja tähän lisäyksenä vielä kunnon kalenteriremontti, joka myös tarvitaan, 1-3 kaukokisaa riittänee....Nykymuotoisen MM- sarjan olemassaolo on käytännössä katsoen vain yhden automerkin exitin päässä, Huyndain lähtiessä esim 2-3v kuluttua, joka saattaa olla jopa realismia, romuttaa pohjan koko nykymuotoiselta sarjalta
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1306
Lopputulos olisi varmaan lähempänä jotain nykyistä EM-sarjaa, että se jolla on rahaa ajaa koko sarja, voittaa mestaruuden.
Nykyinen EM sarja on vähän huono verrokki, kun se ei ole pääsarja, niin status on heikko, jos EM sarja olisi pääsarja, niin vetäisikö se puoleensa enemmän huippuja? Otetaan mieluummin verrokiksi vaikka IRC jolla oli omat hetkensä ja potentiaalinsa vaikka se sitten kuihtuikin. Eikä DTM:stäkään kukaan valita, että tämä on vain yhden maan sarja, autoja ja sponsseja on enemmän kun koskaan aiemmin ja kilpailu kovempaa ja viihdyttävämpää kuin koskaan.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
158
WRC2-sarja onkin lyhyempi kuin täysi MM-sarja, tyypillisesti 7 kisaa. Ja kuinka moni WRC2:ssa oikeasti saa palkkaa ajamisestaan? Kuinka moni hakee itse sponsseja tai on jonkin mesenaatin alaisuudessa? Lähtisikö Kalle ja Tänak ajamaan jotain ihan muita sarjoja ennemmin kuin hakemaan sponsseja?

Lopputulos olisi varmaan lähempänä jotain nykyistä EM-sarjaa, että se jolla on rahaa ajaa koko sarja, voittaa mestaruuden.
Tällä hetkellä em-sarja tulee vielä selvästi tuon wrc2:n takana. Jos nyt mietitään sitä rahaa, mitä tällä hetkellä menee wrc1-wrc2 luokkiin, niin tuskinpa nyt ihan kaikki se katoaisi, vaikka tehdastallit katoaisivat. Kuten sanottua, ei ne maksavat rallifanit siinä yhtäkkiä ilmaan haihtuisi, vaan kyllä siellä edelleen olisi maksavia katsojia ja markkinoijille kiinnostavaa yleisöä. Kun se olisi sitten kuitenkin edelleen se korkein sarja ja sille kuitenkin se tv-produktio saataisiin varmasti aikaiseksi, niin kyllä siellä edelleen rahaakin liikkuisi. Edit: ja jos nyt vaikka ajatellaan, että 9 kilpailun sarja maksaisi 1,5 miljoonaa ja siihen vaikka keskipalkaksi kuljettajaparille puoli miljoonaa, niin 20 auton sarjan saisi pyörähtämään 40 miljoonalla, joka on alle yhden wrc1 tehdastallin budjetti. Nyt noita talleja on 2,5 ja sitten ne jo olemassa olevat 20-40 wrc2-autokuntaa per kilpailu päälle. Eiköhän sitä rahaa nyt sen verran löytyisi, että yksi 20 autokunnan pääsarja saataisiin ajettua.

Edelleenkin, jopa tunturiralliin saadaan enemmän rally2-autoja kuin monteen rally1-autoja. Kyllä se jotain kertoo. Annetaan se mm-arvo sitten helvata vaikka suomen nykyiselle sm-sarjalle, niin jo kotimaisista osallistujista kertyisi ilman lisäresursseja enemmän autokuntia. Jos sitten väittää, ettei tuota saada aikaiseksi koko maailman mittakaavassa, niin aika kaukaa on haettu.

Ja toisaalta, jos ajatellaan lähitulevaisuutta: mietitään että Tänakki vielä lopettaa tämän kauden jälkeen. Fordille tulee sitten taas 1-2 maksukuskia viivalle lisää. Aika vähälle alkaa kiinnostavuus mennä siinä kohtaa noin yleisessä mielessä. Näin suomalaisittain ajatus, että melkein puolet koko kauden ajavista palkkakuskeista olisi suomalaisia, niin tekisi toki sarjasta ihan seuraamisen arvoisen, mutta sanoisin kyllä, että tämän sarjan markkinointi jo nykyisessä tilanteessa on aika haastavaa aika monessa paikassa, kun ei oman maan kuskeja ole. Mahtaisiko etelä-euroopan ralleissakaan enää yleisöä vaivautua paljoa paikalle, jos niitä oman maan edustajia ei olisi siellä alemmissa luokissa? Varmasti katoaisi yleisöä aika paljon, eli jo nyt wrc2 kannattelee varmasti sarjaa enemmän kuin halutaan myöntää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14384
Sijainti
Tampereen lenkki
Tällä hetkellä em-sarja tulee vielä selvästi tuon wrc2:n takana. Jos nyt mietitään sitä rahaa, mitä tällä hetkellä menee wrc1-wrc2 luokkiin, niin tuskinpa nyt ihan kaikki se katoaisi, vaikka tehdastallit katoaisivat. Kuten sanottua, ei ne maksavat rallifanit siinä yhtäkkiä ilmaan haihtuisi, vaan kyllä siellä edelleen olisi maksavia katsojia ja markkinoijille kiinnostavaa yleisöä. Kun se olisi sitten kuitenkin edelleen se korkein sarja ja sille kuitenkin se tv-produktio saataisiin varmasti aikaiseksi, niin kyllä siellä edelleen rahaakin liikkuisi.
Jos autotehdas laittaa vuodessa 50-100 miljoonaa euroa lajiin niin ne rahat jää vaan saamatta jos tehdas ei ole mukana. Mikään yksittäinen sponsori ei laita samaa määrää tiskiin. Lisäksi sarjan näkyvyyskin kyykkää jos promoottori häviää, koska samalla menee televisioinnit sun muut uusiksi. Valmistajat maksavat myös promoottorille sarjan pyörittämisestä.
Ja toisaalta, jos ajatellaan lähitulevaisuutta: mietitään että Tänakki vielä lopettaa tämän kauden jälkeen. Fordille tulee sitten taas 1-2 maksukuskia viivalle lisää. Aika vähälle alkaa kiinnostavuus mennä siinä kohtaa noin yleisessä mielessä. Näin suomalaisittain ajatus, että melkein puolet koko kauden ajavista palkkakuskeista olisi suomalaisia, niin tekisi toki sarjasta ihan seuraamisen arvoisen, mutta sanoisin kyllä, että tämän sarjan markkinointi jo nykyisessä tilanteessa on aika haastavaa aika monessa paikassa, kun ei oman maan kuskeja ole. Mahtaisiko etelä-euroopan ralleissakaan enää yleisöä vaivautua paljoa paikalle, jos niitä oman maan edustajia ei olisi siellä alemmissa luokissa? Varmasti katoaisi yleisöä aika paljon, eli jo nyt wrc2 kannattelee varmasti sarjaa enemmän kuin halutaan myöntää.
Mites vaikka Italia tai Kreikka jossa ei ole tälllä hetkellä yhtään kuskia pääluokassa eikä WRC2:ssa, onko Sardiniassa ja Akropoliksessa ollut penkat tyhjinä?

Tänakin lopettamisen yms. osalta turhaa spekulointia, asiat ehtii muuttua siihen mennessä vielä moneen suuntaan, eikä vielä edes tiedetä yhdistelmän suorituskykyä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14384
Sijainti
Tampereen lenkki
Heitän tässä myös tiskiin joillekin epämiellyttävän mielipiteen: on helpompaa seurata 10-15 (ja 20-30 support-luokan), kuin 30-40 pääluokan auton kilpailua.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
158
Jos autotehdas laittaa vuodessa 50-100 miljoonaa euroa lajiin niin ne rahat jää vaan saamatta jos tehdas ei ole mukana. Mikään yksittäinen sponsori ei laita samaa määrää tiskiin. Lisäksi sarjan näkyvyyskin kyykkää jos promoottori häviää, koska samalla menee televisioinnit sun muut uusiksi. Valmistajat maksavat myös promoottorille sarjan pyörittämisestä.

Mites vaikka Italia tai Kreikka jossa ei ole tälllä hetkellä yhtään kuskia pääluokassa eikä WRC2:ssa, onko Sardiniassa ja Akropoliksessa ollut penkat tyhjinä?

Tänakin lopettamisen yms. osalta turhaa spekulointia, asiat ehtii muuttua siihen mennessä vielä moneen suuntaan, eikä vielä edes tiedetä yhdistelmän suorituskykyä.
Rahaa lähtisi, mutta myös kulupuoli laskisi kummasti. Edelleen, miten selität, että montessa saadaan viivalle 41 wrc2 autoa ja tunturiralliin toista kymmentä, jos rahaa kerran ei ole ilman tehdastalleja?

Uskaltaisin myös väittää, että wrc2-valmistajat kyllä myös tukisivat jonkun verran tuossa kohtaa. Kyllä se 5 miljoonan päätös edelleenkin on paljon helpompi kuin 100 miljoonan.

Ja en ymmärrä sitäkään, mikä jumalan asema tällä nykyisellä promoottorilla oikein on. Kuka edes tietää, ketä siellä on takana? Mikä on se taikavoima, jolla juuri tämä nykyinen promoottori onkin saanut tämän mm-sarjan näkyvyyden niin suureksi. Miten ihmeessä ne pärjäsivät 80-luvulla ilman tätä promoottori-ihmettä? Kyllä niitä promoottoreita on maailma täynnä. Kuten sanottua, tv-produktion tekeminen tänä päivänä on halvempaa kuin koskaan. Kun on yksi selvä FIA:n mm-sarjaksi julistama sarja, sille hankittu tv-produktion tekijä ja sarja koostuu vanhoista perinteisistä ralleista, joilla on ne omat olemassa olevat järjestäjät, niin suurin osa yleisöstä ei huomaisi mitään eroa nykyiseen. Mikä on se suuri ihmeellinen voima, jota tämä nykyinen promoottori oikein tekee, mitä ei vaikka AKK pystyisi tekemään? MM-sarjan brändi on siellä olemassa ja suurin osa sitä brändiä ovat itse asiassa nämä perinteiset kilpailut ja muutenkin historia ja ihan vaan se pääluokan status, ei se, kuka siellä taustalla häärää.

edit: ja mitä sardiniaan ja kreikkaan tulee, niin kyllä noissa nyt sentään aika monta paikallista autokuntaa oli. Kreikassa Jopa rally1-luokassa. Ei ehkä kärkisijoista kamppailemassa, mutta mukana kuitenkin. Kuinka moni lähtisi paikalle katosmaan, jos ohi ajaisi keskeytysten jälkeen alle kymmenen autoa, eikä kukaan olisi läheltäkään kotimaata? Ja tänakin lopettamisella spekulointi on ihan relevanttia jo nyt. Miltä sinusta sarja näyttäisi tuon jälkeen? Kyse nyt kuitenkin vain yksi kuljettaja, joka on lopettamisellaankin spekuloinut ihan itse. Ja jos sarjan kiinnostavuuden selkäranka alkaa olla tuosta kiinni, niin aika oljenohut se on.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
158
Heitän tässä myös tiskiin joillekin epämiellyttävän mielipiteen: on helpompaa seurata 10-15 (ja 20-30 support-luokan), kuin 30-40 pääluokan auton kilpailua.
15 autokuntaa varmaan olisikin melko lähellä optimia ja sen alla sitten nykyiset wrc3-4. 15 riittäisi siihen, että siellä olisi jo tilaa nuorille tulokkaille päästä kokeilemaan. Ja en tiedä, miksi huolestuit nyt sitten 40 pääluokan auton sarjasta, kun juuri samaan aikaan väitit, ettei sinne riittäisi rahaa koko sarjaa järjestämään. Jos sitten pääsarjasta tulisikin 40 autokunnan sarja ja se koettaisiin liian suureksi ongelmaksi, näkisin että sen ratkaiseminen olisi helpompaa kuin liian vähäisten osallistujien ongelman ratkaisu.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1306
Heitän tässä myös tiskiin joillekin epämiellyttävän mielipiteen: on helpompaa seurata 10-15 (ja 20-30 support-luokan), kuin 30-40 pääluokan auton kilpailua.
Ei formula ykkösissäkään televisio seuraa kaikkia autoja, kärjessä ajavia seurataan enimmäkseen
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1306
Jos autotehdas laittaa vuodessa 50-100 miljoonaa euroa lajiin niin ne rahat jää vaan saamatta jos tehdas ei ole mukana. Mikään yksittäinen sponsori ei laita samaa määrää tiskiin. Lisäksi sarjan näkyvyyskin kyykkää jos promoottori häviää, koska samalla menee t.
Tällähetkellä Ford ei laita tuota summaa ralliin. En tiedä mikä on se summa minkä he laittavat, mutta se on murto-osa veikkaisin, silti M-sport on viivalla, okei heidän bisnes on autovuokraus, mutta jokatapauksesss, todistettavasti ralliautoja saadaan viivalle jo nyt ilman tehtaan 50-100 milliä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14384
Sijainti
Tampereen lenkki
Rahaa lähtisi, mutta myös kulupuoli laskisi kummasti. Edelleen, miten selität, että montessa saadaan viivalle 41 wrc2 autoa ja tunturiralliin toista kymmentä, jos rahaa kerran ei ole ilman tehdastalleja?
Yhden kisan ajaminen, mahdollisesti harrastuspohjalta, ei ole sama kuin koko MM-sarjan ajaminen tosissaan.
Uskaltaisin myös väittää, että wrc2-valmistajat kyllä myös tukisivat jonkun verran tuossa kohtaa. Kyllä se 5 miljoonan päätös edelleenkin on paljon helpompi kuin 100 miljoonan.
Varmasti nykyiset valmistajat voisivat olla vielä mukana, eli Hyundai ja Toyota sekä Skoda. Ehkä myös Citroen. Mutta vaikea nähdä että sieltä voitaisiin kustantaa kunnon testiohjelmia tai tähtikuljettajien palkkoja.
Ja en ymmärrä sitäkään, mikä jumalan asema tällä nykyisellä promoottorilla oikein on. Kuka edes tietää, ketä siellä on takana? Mikä on se taikavoima, jolla juuri tämä nykyinen promoottori onkin saanut tämän mm-sarjan näkyvyyden niin suureksi. Miten ihmeessä ne pärjäsivät 80-luvulla ilman tätä promoottori-ihmettä? Kyllä niitä promoottoreita on maailma täynnä. Kuten sanottua, tv-produktion tekeminen tänä päivänä on halvempaa kuin koskaan. Kun on yksi selvä FIA:n mm-sarjaksi julistama sarja, sille hankittu tv-produktion tekijä ja sarja koostuu vanhoista perinteisistä ralleista, joilla on ne omat olemassa olevat järjestäjät, niin suurin osa yleisöstä ei huomaisi mitään eroa nykyiseen. Mikä on se suuri ihmeellinen voima, jota tämä nykyinen promoottori oikein tekee, mitä ei vaikka AKK pystyisi tekemään? MM-sarjan brändi on siellä olemassa ja suurin osa sitä brändiä ovat itse asiassa nämä perinteiset kilpailut ja muutenkin historia ja ihan vaan se pääluokan status, ei se, kuka siellä taustalla häärää.
Promoottorin tehtävä on hoitaa MM-sarjasta sellainen tuote, että autonvalmistaja kiinnostaa sijoittaa siihen rahaa, ja yleensä lopputuloksena kaikki voittavat kisajärjestäjiä ja sponsoreita myöten. Aika huono argumentti että "miksei nykypäivänä kun 80-luvulla". Maailma on muuttunut,.
edit: ja mitä sardiniaan ja kreikkaan tulee, niin kyllä noissa nyt sentään aika monta paikallista autokuntaa oli. Kreikassa Jopa rally1-luokassa. Ei ehkä kärkisijoista kamppailemassa, mutta mukana kuitenkin. Kuinka moni lähtisi paikalle katosmaan, jos ohi ajaisi keskeytysten jälkeen alle kymmenen autoa, eikä kukaan olisi läheltäkään kotimaata?
No mieti tilannetta että Jyskälässä ajaisi joku Jouni Virtanen ainoana WRC-kuskina ja paras suomalainen WRC2-kuski on luokassaan 16. (Sardinia 2022). Suomessa meinasi lipputulot huveta jo siinä kohtaa kun podiumilla ei ollut yhtäkään suomalaista vuonna 2013.
Ja tänakin lopettamisella spekulointi on ihan relevanttia jo nyt. Miltä sinusta sarja näyttäisi tuon jälkeen? Kyse nyt kuitenkin vain yksi kuljettaja, joka on lopettamisellaankin spekuloinut ihan itse. Ja jos sarjan kiinnostavuuden selkäranka alkaa olla tuosta kiinni, niin aika oljenohut se on.
Katsotaan nyt ensin esimerkiksi mitä tarroja siinä Tänakin autossa on, pärjääkö Tänak sillä pätkäajoissa, kestääkö se auto, vaikuttaako siltä että yhteistyö jatkuu. Vai jatkaako Tänak sitten vielä Toyotalla myöhemmin? Eikä se koko sarja ole yhdestä Tänakista kiinni. 2019 ei osattu ennakoida että Evans ajaisi mestaruudesta, tai 2021 että Rovanperä ajaisi. Tilanteet muuttuu nopeasti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14384
Sijainti
Tampereen lenkki
15 autokuntaa varmaan olisikin melko lähellä optimia ja sen alla sitten nykyiset wrc3-4. 15 riittäisi siihen, että siellä olisi jo tilaa nuorille tulokkaille päästä kokeilemaan. Ja en tiedä, miksi huolestuit nyt sitten 40 pääluokan auton sarjasta, kun juuri samaan aikaan väitit, ettei sinne riittäisi rahaa koko sarjaa järjestämään. Jos sitten pääsarjasta tulisikin 40 autokunnan sarja ja se koettaisiin liian suureksi ongelmaksi, näkisin että sen ratkaiseminen olisi helpompaa kuin liian vähäisten osallistujien ongelman ratkaisu.
Koko sarjaa ei tietenkään kiertäisi 40 autoa, vaan oletin tilanteen jossa nykyiset Rally1-autot muuttuu Rally2-autoiksi ja kaikki nykyiset Rally2-autot pysyy mukana. Yksittäisessä kisassa voi olla nykyisin jopa 50 Rally2-autoa, ja siihen päälle 10-15 pääluokan autoa.
 
Ylös