Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Tuleehan YLEltä nyt aina muutama pätkä per ralli.
Totta muuten. Mutta toisaalta tämäkin on aika tuore homma ja myös loppumassa. Ei oikeastaan kuitenkaan muuta tuota pointtia, koska livepätkät tulivat vasta kun all live lanseerattiin, eli viisi vuotta sitten?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Tämähän johtuu siitä, että ns. yhtenäiskulttuuria ei enää ole kuten menneinä vuosikymmeninä. Siis sellaista, että kaksi miljoonaa ihmistä tuijottaa samaan aikaan samaa Reinikaisen jaksoa.

En tarkalleen osaa sanoa, milloin yhtenäiskulttuuri loppui, mutta jonnekin 90-luvun laman päättymiseen sen sijoittaisin. Ainakin omissa muistoissa ihmisten katselutottumukset muuttuivat kun MTV sai oman kanavapaikan ja pirstoutuminen oli jo vahvasti käynnissä kun PTV:stä tuli Nelonen.

E: tästä yhtenäiskulttuurista vielä. Silloinhan koulun pihalla pystyi keskustelun avaamaan kahdella sanalla: "Katoitko eilen?" Kenenkään ei tarvinnut edes yhtä sekuntia miettiä että minkä, koska kuka tahansa sadan oppilaan poolista tiesi, että se tarkoitti uusinta Ihmemies McGyverin jaksoa. Ja todennäköisesti 98 tuosta oli sen katsonut, niillä kahdella ei eettisistä syistä ollut telvisiota.
Minä lähtisin ajoittamaan sitä jossain määrin netin tulemiseen, DVD-boksien saapumiseen ja piratismin helppouteen, eli tuonne ysärin loppuun. Ei oltu enää parin konsernin varassa sen suhteen että mitä voi katsoa. HBO:n sarjoista puhuttiin netissä, niiden DVD-bokseja ostettiin ja sarjoja ladattiin torrentteina eri paikoista. Jengi alkoi katsomaan sarjoja omaan tahtiinsa. Samalla tavalla musiikki laajeni, kun uuden musiikin etsiminen ja suosittelu helpottui hurjasti kun netti saapui.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Meinasin kirjottaa samaa että kyllä kiinteiden internet-kotiliittymien yleistyminen vuosituhannen taitteessa oli varmasti se isoin muutos siinä miten asioista saattoi ottaa selvää ja jos nyt laittomat latailut jätetään pois, niin ainakin netin kautta pystyi ostamaan kulttuuria kotiin. Ja sitten 2010-luvulla suoratoistopalvelut ovat vieneet homman toiseen potenssiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Totta muuten. Mutta toisaalta tämäkin on aika tuore homma ja myös loppumassa. Ei oikeastaan kuitenkaan muuta tuota pointtia, koska livepätkät tulivat vasta kun all live lanseerattiin, eli viisi vuotta sitten?
Joo en minäkään usko että muuttaisi mitään jos kaikkien MM-rallien kaikki pätkät tulisi livenä YLEltä ilmaiseksi. EIhän perjantain pätkiä kukaan ehtisi katsoakaan, eikä varmaan lauantaisinkaan TV:n ääressä ihan hirveän moni ole. Minusta power stage on tavallaan vastaava urheiluelämys kuin formulakisa, lätkä/futismatsi tai hiihtokisa. Siinä saadaan 1-2 tuntia actionia ja lopussa tulokset. On sääli, ettei niitä sitten enää näy ensi vuonna ilman maksupalveluja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Ei oltu enää parin konsernin varassa sen suhteen että mitä voi katsoa.
Nykyihmisen silminhän muutaman vuosikymmenen takainen tuntuu todella vieraalta. Oli kaksi Yleisradion kanavaa ja MTV vuokrasi aina jommalta kummalta kanavapaikalta ruutuaikaa. Vasta Kolmoskanava (joka siis ei ole sama kuin MTV3, vaikka MTV siitä osan omistikin) toi oikeaa muutosta, koska se ei tuottanut itse ohjelmiaan vaan panosti kansainväliseen ohjelmahankintaan ja osti kotimaiset markkinaehtoisesti itsenäisiltä tuottajilta (mm. Kyllösen Masan Crea-Sport).
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Montako polttomoottoriauton mainosta olet nähnyt viime vuosina televisiossa tai lehdissä?
Esimerkiksi tämän päivän sanomalehdessä oli BMW ja Volvo mainokset polttomoottoriautoista. Ei ollut muita mainoksia tänään. Kaikki Toyotan mainokset ovat polttiksia ja esim. hiljattain oli mainos Skoda Kodiak, jota ei saa edes hybridinä. Huom. minun asteikolla myös kaikki hybridit ja plugarit ovat polttomoottoriautoja.

Mutta oletteko nähneet mainoksissa mitään joka muistuttaisi näitä nykyisiä GTI magazinen amisprojektin näköisiä Rally1 autoja ? Ja silti pari (kolme?) tehdasta pyörittää sellaisia talleja.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Minä lähtisin ajoittamaan sitä jossain määrin netin tulemiseen, DVD-boksien saapumiseen ja piratismin helppouteen, eli tuonne ysärin loppuun. Ei oltu enää parin konsernin varassa sen suhteen että mitä voi katsoa. HBO:n sarjoista puhuttiin netissä, niiden DVD-bokseja ostettiin ja sarjoja ladattiin torrentteina eri paikoista. Jengi alkoi katsomaan sarjoja omaan tahtiinsa.
Väittäisin että tv-kanavien määrän lisääntymisellä on varmasti ollut suurempi vaikutus kuin DVD-bokseilla ja piratismilla. Ainakaan omassa lähipiirissä ei DVD-bokseja osteltu kymmenittäin ja loppujen lopuksi ainakin omasta mielestäni sarjojen ja elokuvien piratismi oli varsin pienen piirin hommaa. Suoratoistopalvelut tietysti tekivät edellämainitut suurimmalle osalle täysin tarpeettomiksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Esimerkiksi tämän päivän sanomalehdessä oli BMW ja Volvo mainokset polttomoottoriautoista. Ei ollut muita mainoksia tänään. Kaikki Toyotan mainokset ovat polttiksia ja esim. hiljattain oli mainos Skoda Kodiak, jota ei saa edes hybridinä. Huom. minun asteikolla myös kaikki hybridit ja plugarit ovat polttomoottoriautoja.

Mutta oletteko nähneet mainoksissa mitään joka muistuttaisi näitä nykyisiä GTI magazinen amisprojektin näköisiä Rally1 autoja ? Ja silti pari (kolme?) tehdasta pyörittää sellaisia talleja.
Minusta tässä on monilla bensalenkkareilla vinouma: ei rallin markkinoinnilla ole tarkoitus myydä urheilullisia malleja, vaan ihan niitä perusautoja. Ihmisille muodostuu positiivinen kuva jostain merkistä ja/tai mallista; lamput yms. yksityiskohdat ja siluetin muoto on heti tuttu kun auto tulee kadulla vastaan. Tai en tiedä teistä jotka ehkä autoja harrastatte enemmän, mutta 2018 paikkeilla kun uuden korimallin Fiestoja alkoi näkyä kadulla niin kyllä ne aina herätti minun tuntemuksissa jotain erilaista kuin muut vastaavanlaiset autot, koska samannäköinen auto oli pärjännyt rallissa. Ja sama juttu Yaris, C3, i20, Fabia, Polo jne.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Täytyy muistaa myös se että urheilulla ei ole enää samanlaista yhteensitovuuden vaikutusta kuin vaikkapa vielä 20-vuotta sitten. Eipä Suomessa tuollaisia lajeja ole enää kuin jääkiekko, jolla on mahdollisuus saavuttaa kansassa suurta hurmostilaa.
Noh noh, itse kyllä laittaisin Em futiksen edelle. Muuten kyllä olen samaa mieltä koko kirjoituksestasi.
Jos ja kun ralli siirtyy sähkövempuloihin ja kokonaan maksukanaville, laji tulee supistumaan suosiossaan huomattavasti, perustelu: minä ja todella monet muut " jäärät" ja muut emme maksupaketteja mokomien surisijoiden takia ota, mutta vastaavasti uutta katsojakuntaa ei tule tilalle. Eloapinat seuraa maailman menoa kadulla perseillään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Moni asia sähköistyy, ei vain autoilu. Esimerkiksi minun suosikkiharrastukseni metsätyö, tarkemmin manuhakkuu, sähköistyy. Tällä hetkellä akkusahat ovat jo niin hyviä, että ketjunopeuksien puolesta niillä tekee jo kuitupuusavottaa ongelmitta. Suurin haaste on akut, joita palstalla pitäisi olla vähintään kolme, mielellään viisi, jos kokopäivätyötä tekisi. Se nostaa kunnollisen sahan hintaa pitkälle yli tuhanteen euroon, mikä tällä hetkellä enemmän kuin metallirunkoisen ammattisahan hinta.

Tukkipuun hakkuussa, yli tukkimitan olevien jättiläisten palastelussa polttopuuksi ja pihapuuhommissa sähkösahat eivät vielä korvaa polttomoottorikäyttöistä ammattikonetta, mutta sitä eivät tee halpahallien lelusahatkaan, itse asiassa sellaisilla metsurointi on jopa vaarallista. Omalla kohdalla kaluston sähköistäminen ei tule kyseeseen ainakaan niin kauan kuin käyttötunteja on sylintereissä jäljellä ja ehkei vielä sen jälkeenkään tuon kustannuskysymyksen vuoksi. Pienkonebensalla ja 2% seoksilla pakokaasu ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Kuulosuojaimia tarvitsee sähkövermeenkin kanssa, eli hiljaisuudella markkinointi on vähän harhaanjohtavaa.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Minusta tässä on monilla bensalenkkareilla vinouma: ei rallin markkinoinnilla ole tarkoitus myydä urheilullisia malleja, vaan ihan niitä perusautoja. Ihmisille muodostuu positiivinen kuva jostain merkistä ja/tai mallista; lamput yms. yksityiskohdat ja siluetin muoto on heti tuttu kun auto tulee kadulla vastaan. Tai en tiedä teistä jotka ehkä autoja harrastatte enemmän, mutta 2018 paikkeilla kun uuden korimallin Fiestoja alkoi näkyä kadulla niin kyllä ne aina herätti minun tuntemuksissa jotain erilaista kuin muut vastaavanlaiset autot, koska samannäköinen auto oli pärjännyt rallissa. Ja sama juttu Yaris, C3, i20, Fabia, Polo jne.
Tavallaan vaikea nähdä että rallista saisi mikään muu valmistaja erityisen positiivista mielikuvaa autoilleen rakennettua tällä hetkellä kuin Toyota. Fordilla on hyvä alku nyt Puman kanssa, mutta lisää voittoja vaatii. Hyundai taas saannut paluun jälkeen oikeastaan vuosi toisensa jälkeen märkää rättiä naamalle. Toisin sanoen auton täytyy voittaa jotta hyötyä voi saada. Jos auto ei ole voittava niin urheilullisen näköisestä autosta saa ainakin jonkinlaista hyötyä.

Käytännössähän A-ryhmän loppumisen jälkeen mm-sarjassahan ei enään kovinkaan sporttisia autoja ole enää nähty ennen WRC+ aikaa. WRC-aikakaudelta ei oikeastaan tule muita tapauksia mieleen kuin Subarut, Polo WRC, Fiestat ja loppupään Focukset, Yaris WRC ja WRC+ ajan Hyundai. Mitsun WRC:kin alkoi olemaan jo tylsän näköinen. Värityksillä saattoi tosin olla asiassa myös vaikutusta. Auton tuleekin olla sporttinen mutta yhdistettävissä vastaavaan henkilöautomalliin muutenkin kuin pelkän nimen perusteella. Vaikea keksiä sellaista merkkiä joka ei nyt ole mukana jolle WRC:hen liittymisellä olisi edes täyssähköillä suurta markkinoinnillista hyötyä.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
... Hyundai taas saannut paluun jälkeen oikeastaan vuosi toisensa jälkeen märkää rättiä naamalle. Toisin sanoen auton täytyy voittaa jotta hyötyä voi saada. Jos auto ei ole voittava niin urheilullisen näköisestä autosta saa ainakin jonkinlaista hyötyä.
...
Voittaja on aina voittaja. Mutta muistan kun B-ryhmän aikaan oli usein teknisiä ym. ongelmia, niin Audin joku iso pomo sanoi, että markkinamielessä pahinta on kun auto keskeyttää. Toki tuo on voittamisen ja tulosten kanssa naimisissa, eli ei voi pärjätä jos ei tule maaliin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
https://www.rallit.fi/fian-uusi-rallipomo-avaa-mm-sarjan-tulevaisuuden-suunnitelmia/
Uusi FIA:n rallipomo meinaa että hybrideillä jatketaan pienin muutoksin. Vaikea ennustaa tulevaisuutta, mutta toki siinä olisi mahdollisuus saada uusi valmistaja mukaan jo ennen vuotta 2025, toisaalta myös mahdollisuus että tiputaan kokonaan kelkasta.
Miten asiaan tulee vaikuttamaan se, että hybridit on autotehtaille pelkkä välivaihe ja todennäköisesti v.25 hybridit eivät ole heidän ykköstuotteensa, vaan täyssäkö tai vety ehkä oletettavasti. Onko autotehtailla v.25 edes yhtään hybrid mallia tuotannossa, koska suunta on täyssähköön. Se argumentti, joka täälä on nostettu esiin, että hybridit piti saada mukaan ralliin koska autotehtaat haluavat markkinoida/ myydä hybridejä ei ole välttämättä enään v.25 relevantti.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
todennäköisesti v.25 hybridit eivät ole heidän ykköstuotteensa, vaan täyssäkö tai vety ehkä oletettavasti.
Vuosi 2025 tulee jo niin nopeasti ettei isot autotehtaat siihen mennessä ole ehtineet saada ykköstuotteeksi sähköautoja, puhumattakaan vetyautoista joiden infraa ei edes ole olemassa.
Puhumattakaan käyttöautopuolen sähköistämisestä, tällähetkellä sähköiset voimalinjat hyötyajoneuvoilla rajoittuvat todella lyhyille matkoille.
Isoin ongelma sähköajoneuvoille on akuston äärettömän huono energiatiheys ja latausnopeus.
Hybridid tulevat olemaan päätuote autotehtailla ainakin vuoteen 2030 asti, akkutuotanto on aivan lasten kengissä ja akustojen pitää kehittyä vielä valtavasti.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Isoin ongelma sähköajoneuvoille on akuston äärettömän huono energiatiheys ja latausnopeus.
Hybridid tulevat olemaan päätuote autotehtailla ainakin vuoteen 2030 asti, akkutuotanto on aivan lasten kengissä ja akustojen pitää kehittyä vielä valtavasti.
Sanoisin myös, että latausinfra tulee olemaan ongelma siirtymävaiheessa. Koko ajan vuosimallin 2017-2020 autoa tulee tässä vaihtoikään (mikä se kullekin on, jollekin se on 60 tonnia, jollekin 200 tonnia, kynnyskilometreistä puhutaan myös) ja sähköauto alkaa houkuttelemaan kun bensan ja dieselin hinnat karkasivat. Kauhesti ei ole medioissa puhuttu latauspaikkaraivosta, vaikka aineksia tähän on.

Tällaisia havaintoja on jo, että pienemmillä paikkakunnilla mennään jonnekin Lidlin parkkipaikalle kylän ainoalle latauspisteelle, istutaan autossa, näpärätään puhelinta ja käydään auton ulkopuolella polttamassa tupakka, muttei asioida siinä kaupassa. Siinä vaiheessa kun olisi enempi halukkaita lataajia, aivan varmasti alkaa ikkunaan koputtelu, huutelu ja jopa vahingonteko. Muutenkin tuollainen kuulostaa omaan korvaan vähän hölmöltä, jos oikeasti haluaa vapaa-aikansa kuluttaa jossain kaupan laturissa, niin no... noniin.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Sanoisin myös, että latausinfra tulee olemaan ongelma siirtymävaiheessa.
Tämä on kyllä myös yksi isoista ongelmista. Sivuutin tämän omassa postauksessani sillä ongelma ei varsinaisesti suoraan koske autonvalmistajia vaan kuluttajia.

Pikalatauksesta on helppo puhua ja hehkuttaa, se alkaa olla vain aikalailla eri asia kun ruvetaan vetämään essolle kahden megawatin sähköliittymää pikalatureille.
Sähköverkot eivät ole niin yksinkertainen asia kuin luullaan.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Sähköverkot eivät ole niin yksinkertainen asia kuin luullaan.
Juuri näin, jo pelkät jakeluverkon laajennukset tarkoittavat usein sitä, että katu on kuukausitolkulla auki. Ajan lisäksi palaa rahaa, maanrakennustöissä kymppitonni on vasta voiteluraha.
 
  • Like
Reaktiot: T.K

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Ylös