Rallipäiväkirja

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6948
Pakko selventää vielä, jos vaikka kisan järjestäjiäkin sattuu foorumille, että vitsailin tuosta tiekirjan laaduttomuudesta, yritin olla vaan hauska kun katsojat ei meinanneet löytää pätkälle ja kilpailijatkin oli reitiltä eksyksissä. :geek:
 

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
74
Tuli oltua Abc Toijala Rallissa 1.sellä Rossi meni risteyksesä vähän ojaan ja oli muitakin peruuteluja paikassa .
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
384
Sijainti
Penkalla
Kuopion Sorarallisprint Arctic Machine 5.9.2020

Heinjoen moottoriurheilukeskukseen on rakennettu vajaa kolme kilometriä pitkä sorapintainen rallisprint-rata, ja sen avauskilpailu suoritettiin tänään 5.9. Aamusta ripeksi vettä, ja nolla-autojen ollessa liikkeellä ensimmäistä kertaa vettä tuli ihan kaatamalla, mutta sade lakkasi juuri ennen ensimmäistä kilpailijaa. Itse olin lippupisteen 3 kohdalla olleessa risteysoikeassa, missä ei mitään kummoisempaa tilannetta nähty, mutta pöhinä oli paikan päällä hyvä. Mukana noin 65 autoa, ja kisan kesto 2h 20 min, joten pääsi suht aikaiseen kotiinkin. Ei mikään kummoinen kilpailu, mutta tulipahan käytyä.

Sprintin jälkeen tuli kohdattua hirvikolari ennen Suonenjokea (en itse ollut osallisena) ja sit tuli käytyä ajamassa Myhinpään erikoiskoe läpi. Vauhdikasta tietä. Seuraavaksi kuukaudeksi armeijan harmaisiin ja varmaankin Autoagentit-Ralli Joutsassa 3.10 on seuraava.

Video nyt julkisena:
 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Active member
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
42
ABC Toijala käyty, ei uskottu ykkösen ison tien osuuden oikeaan ja vasempaan, joka kostautui. Kateltiin sit enemmän ja vähemmän jonopyörää kakkosen ekassa risteyksessä, ja siitä kolmosen alun kuusiaitaoikeeseen. Ei mitään leveää linjaa kummallisempaa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
906
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
ABC Toijala käyty, ei uskottu ykkösen ison tien osuuden oikeaan ja vasempaan, joka kostautui. Kateltiin sit enemmän ja vähemmän jonopyörää kakkosen ekassa risteyksessä, ja siitä kolmosen alun kuusiaitaoikeeseen. Ei mitään leveää linjaa kummallisempaa.
Ei muuten uskonut moni muukaan. Aika rauhassa sai olla vasurissa, pysyi turvavälit. Ei myöskään tainnut olla yhtään videokameraa ennenkun viimeisen kaadon aikaan. Valokuvia sentään on.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2644
Sijainti
Muualla
Eilen äsämrallin kakkosella vaihtelevissa keliolosuhteissa. Tikkisen kolme ja puol rinkiä sekä pari pikkutilannetta ->
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
583
Sijainti
Porvoo
Itse kävin Kouvolassa (mukana yhdeksän hengen porukka) kattomassa kisailua. Iltaohjelmien takia en jääny toiselle kierrokselle vaan otettiin ykkösen lähdössä löysät pois ja kärjen jälkeen mentiin kolmoselle ”Laurosen” nyppyoikeaan. Yks ilmava sähkötolppa kolhasu ja nättiä linjaa. Hyvä paikka, mahtava reissu porukassa.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
219
Sijainti
Vantaa
Kouvolassa tuli myös oltua, kakkos-ek:lla juuri ennen 6 km risteystä ja siinä ei tapahtumaa (no, Koski-Lammi ajoi siitä rengas tyhjänä ja keskeytti sinne risteykseen).

Sadekeli vei motivaation toiselle kierrokselle jäämisestä, mutta muuten oli ihan mukavaa.

Videota tässä:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11123
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
12.9 Länsirannikon ralli. EK:t 1 ja 4. Kaikki action tais olla kolmosella.
Heikkilä, Nevä, Joona ja Mäkelä. Jotkut vaan osaa.
Ja kaatosade nelosella pistää edelleen viluttamaan, nyt saunaan!
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
94
Itselle ei mennyt oikein jakeluun, että miksi nelosen lähdössä annettiin kaikille kilpailijoille varoitus nelosen maalista.
Kyseinen tiukka mutka oli kuitenkin selkeästi piirretty tiekirjaan ja ei mitään mainittavaa ulosajolinjalla. Enemmin sit olis pitänyt varoittaa alun yllättävästä vasurista, jossa oli ulkona puita vastassa.


12.9 Länsirannikon ralli. EK:t 1 ja 4. Kaikki action tais olla kolmosella.
Heikkilä, Nevä, Joona ja Mäkelä. Jotkut vaan osaa.
Ja kaatosade nelosella pistää edelleen viluttamaan, nyt saunaan!
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
906
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Itselle ei mennyt oikein jakeluun, että miksi nelosen lähdössä annettiin kaikille kilpailijoille varoitus nelosen maalista.
Kyseinen tiukka mutka oli kuitenkin selkeästi piirretty tiekirjaan ja ei mitään mainittavaa ulosajolinjalla. Enemmin sit olis pitänyt varoittaa alun yllättävästä vasurista, jossa oli ulkona puita vastassa.
Annoin jo lähtöviivalla palautetta samasta aiheesta. Jos ei osaa tiekirjasta täysin selvästi piirrettyä asiaa lukea, niin peltolenkki on aivan validi rangaistus ja täysin oma vika.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
583
Sijainti
Porvoo
Ja kaatosade nelosella pistää edelleen viluttamaan, nyt saunaan!
Sen verran myöhään oltii kotona että ei jaksanu eilen kirjottaa. Joo, ek2 huomio ja sit nelosen maali. Hemmetti että sitä vettä tuli, pisti ärsyttämään. 6mm piti sataa. Se määrä tuli varmaan jo ekan tunnin aikana, 13:00-14:00. Jos olisin tiennyt, ei oltais menty kattoo.

Ihan taivaskuvasta katsoin että nelosen maali hyvä paikka tulla 6-vuotiaan kanssa. Eli ns. paikan löysi ihan kartalta, ilman ennakkovarotuksia, huhuja tai muita. Ja kuskeille oli vielä tiekirjassakin piirrettäynä eli en itsekkään ymmärrä varoitusta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
583
Sijainti
Porvoo
Sama Jari-Pekka ralli. Ei uskoa kakkosen ”paikkaan”, omasta mielestä liian selvä. Ei sitten ollut. Oltiin EK2 lähtöpään tiukassa oikeassa. Cortina nurin ja Kalliokoski ihan katkolla. Nelosella ei mitään mainittavaa. Hyvä päivä. 👍
 

Makinpo

Active member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
35
Juukassa ei tosiaan voinut tapahtumilta välttyä. Kisa tuli aloittettua Ek 1 loppupään hieman tiukemmasta vasurista, jossa yksi bemari ulos. 5 henkeen ei saatu autoa pois, joten siitä siirtyminen 500 metriä edempänä olleeseen nyppy oikeaan, jossa oli jo kaksi mennyt pihalle. Tuossa sitten loput autot ja saldona tuosta paikasta oli 3 kaatoa ja 2 ulosajoa. Sieltä vaihto Ek 4 paikkaan, jossa tulikin sitten vielä enemmän romua. Kaikissa paikoissa jotka tuli ylös kirjattua pätkiä läpiajaessa, niin jokaisessa meni ainakin yksi pihalle.
 

Seniorikansalainen

Well-known member
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
59
Olin myös katsomassa Juuan rallia. Ykköspätkällä, puolen välin huomiolla varoitetussa risteyksessä. Huomion syynä risteyksen jälkeen ollut kapea silta.

Miten tämän nyt oikein aloittaisin? Aikaisemmissa viesteissä kommentoitiin, ettei näillä teillä ole ajettu pitkään aikaan, ei ole incaria, eikä tietoa ns. paikoista. Suurin osa ajoi kuitenkin ns. pimeää rallia. Siihen ei kai incarit ynnä muut kuulu, vaan tosi vetomiehet vetävät pelkästään vaistolla?

Tiedän toki, että pätkän varrella on helppo nähdä kuljettajien tekemät ajovirheet, mutta silti... Oli melko lohdutonta katsottavaa. Osa jarrutti kolme kertaa ja silti se viimeinen jarrutus liian myöhään. Sillan kaide kolisi monta kertaa. Paikasta läpi menemisen vauhdilla ja kaiteeseen osumisella ei näyttänyt olevan mitään korrelaatiota. Ne muutamat, jotka paikkaan tulivat oikeaa linjaa (=myöhään kaarteeseen sisälle ja veto päälle kun näkee mihin tie jatkuu) selvittivät paikan aika reippaalla vauhdilla. Tässä joukossa oli sekä nuotista ajavia ja ei nuotista ajavia. Toiset, joilla homma ei ollut hallussa ajoivat paljon hiljempaa, vetivät aikaisin kaarteen sisäreunaan ja silti osa vielä osui kaiteeseen. Tässäkin kumpaakin porukkaa.

Yksi auto kaatui kaiteen yli puoliksi jokeen (näytti jarruvialta). Sen jälkeen alkoi mielenkiintoinen episodi. Meitä meni kolme varoittamaan, selkeästi varoittaen ja selvästi tiellä seisoen, ensimmäinen sata metriä ennen, toinen noin 50 metriä ennen ja viimeinen ulos ajaneen auto kohdalla näyttämässä että tie on vapaa tästä eteenpäin. Auto oli silloin vielä nurin joessa ja selvyyttä miehistön tilanteesta ei ollut. (Ihan pienillä naarmuilla selvisivät.) Parin auton jälkeen alkoi huuto, että pois tieltä ja varoitus pois. Ulos ajanut auto edelleen suoraan ajolinjalla ja puoliksi joessa. Tähän emme suostuneet ennen kuin huomion jälkeen tien reunaan vietiin varoituskolmio. Huomiomerkistä ja varoituskolmiosta huolimatta muutama ajoi edelleen kaiteeseen!!!

Olen seurannut rallikilpailuja -60 -luvulta lähtien. Ralleja on nähty satoja ja monessa maassa. Nykyinen tilanne Suomessa huolestuttaa minua todella paljon. Pidetään kiinni ns. pimeistä ralleista, joita ne eivät todellakaan ole vaan enemmän tai vähemmän salaharjoiteltuja. Sen lisäksi niitä taitamattomia jotka "laittavat kopan vinoon" pidetään sankareina. Missä muussa lajissa pidetään kovina tyyppeinä niitä, jotka eivät osaa? Mäkihyppääjä joka kaatuu kaikki hypyt, onko kova tyyppi?

Juuassa noin kolmasosa osallistujista ajoi ulos, osa särki autonsa pahoin ja jopa loukkasi itsensä. Nämä autojen tuohoamisleikit eli pimeät rallit pitäisi minun mielestäni lopettaa ennen kuin tapahtuu jotakin lopullista ja siirtyä samaan malliin kuin muualla Euroopassa. Siellä rallireitti pitää ajaa ennakkoon läpi ja joka pätkältä pitää olla tutustumisesta kuittaus, muuten ei kisaan pääse. Tätä eivät tietenkään halua ne, jotka hyötyvät eniten nykyisestä tilanteesta. Siis ne, joilla on etuautot ja jotka harjoittelevat salaa.

Tiedän, tuli varmaan tökättyä kusiaispesään. Sana on vapaa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
583
Sijainti
Porvoo
Olin myös katsomassa Juuan rallia. Ykköspätkällä, puolen välin huomiolla varoitetussa risteyksessä. Huomion syynä risteyksen jälkeen ollut kapea silta.

Miten tämän nyt oikein aloittaisin? Aikaisemmissa viesteissä kommentoitiin, ettei näillä teillä ole ajettu pitkään aikaan, ei ole incaria, eikä tietoa ns. paikoista. Suurin osa ajoi kuitenkin ns. pimeää rallia. Siihen ei kai incarit ynnä muut kuulu, vaan tosi vetomiehet vetävät pelkästään vaistolla?
Tällä ilmeisesti viitattiin meikäläiseen. Kyllähän reitit tulee tietoon monasti ja siten niitä vanhoja Incareja voi tutkia läpi. Se kun ei kuitenkaan ole salaharjottelua, vaikka ehkä kyseenalaista toimintaa.

Parin auton jälkeen alkoi huuto, että pois tieltä ja varoitus pois. Ulos ajanut auto edelleen suoraan ajolinjalla ja puoliksi joessa. Tähän emme suostuneet ennen kuin huomion jälkeen tien reunaan vietiin varoituskolmio. Huomiomerkistä ja varoituskolmiosta huolimatta muutama ajoi edelleen kaiteeseen!!!
Tästä on ollut hyvä keskustelu (mm. kesken oleva Hokkala tapaus). Itse en siedä yhtään tuota varoituksen poistamisen kiirettä. O.K auto rallissa varoitin vielä vaikka oli huutoa että varoitus pois. En nimittäin olisi jättänyt Fiestaa sinne. Tuli se kolmio sitten lopulta paikkaan.

Varoittamisessa on tosiaan pari ongelmaa:
- Kiire saada varoitus pois = Ei, aina katsotaan onko kaikki kunnossa ja onko auto vaarallisessa paikassa seuraavaa ajatellen. Tätä en ymmärrä runkimiesten keskuudessa.
- Varoituksen välinpitämättömyys kuskien kesken = Ei, varoitukset on otettava vakavasti. Se että menetät pari sekunttia kunnon jarrutuksen takia ei voi olla sen väärti, kun että vedätät hiekat toisten niskaan kun auttavat ulos ajanutta kuljettajaparia. Kuten aiemmin kirjoitin, on yritetty myös auttaa vaikka lopputulos oli se huonoin mahdollinen. Silti saatiin hiekat niskaan. Tää on ihan normaalia. Heinolassakin niin kyl sitä hiekkaa sai taas niskaan nostopuuhissa vaikka kurviin hiljempaa tulivatkin.

Juuassa noin kolmasosa osallistujista ajoi ulos, osa särki autonsa pahoin ja jopa loukkasi itsensä. Nämä autojen tuohoamisleikit eli pimeät rallit pitäisi minun mielestäni lopettaa ennen kuin tapahtuu jotakin lopullista ja siirtyä samaan malliin kuin muualla Euroopassa. Siellä rallireitti pitää ajaa ennakkoon läpi ja joka pätkältä pitää olla tutustumisesta kuittaus, muuten ei kisaan pääse. Tätä eivät tietenkään halua ne, jotka hyötyvät eniten nykyisestä tilanteesta. Siis ne, joilla on etuautot ja jotka harjoittelevat salaa.

Tiedän, tuli varmaan tökättyä kusiaispesään. Sana on vapaa.
Ihan hyvä pointti toi että reitti ajettaisiin aamulla läpi mutta ei nuotitettaisi. Nuotitus kun aina lisää kustannuksia ja vauhdin määrää (ja riskiä oikeasti isosta vahingosta). Tuotahan pitäisi harkita. 👍
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
78
Kaikki kuskitkaan ei nuotista tykkää ajaa, se nuotin teko vaatii taitoa ja harjoitusta, paljon hankalampi juttu kuin luulisi. Kaikissa tämän vuoden kisoissa missä itse olen käynyt on pimeät luokat olleet kuitenkin osallistujamäärältään suurempia.

Jos huomiolla tilanteita riittää niin eikö se nimenomaan kerro siitä että reittikartta on tehty huonosti tai vastaavaa, nehän on niitä ainoita paikkoja mitkä ovat pimeissä kisoissa julkisia.

Kyllä sitä romua on ennen ihan yhtä paljon tullut kun nykyään, todennäköisesti enemmänkin, nyt ongelmaksi alkaa muodostua nopeudet, ne kun on budjettitason renkailla ja alustoilla aika huimia.
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
113
Sijainti
Tallissa
Jos huomiolla tilanteita riittää niin eikö se nimenomaan kerro siitä että reittikartta on tehty huonosti tai vastaavaa, nehän on niitä ainoita paikkoja mitkä ovat pimeissä kisoissa julkisia.
Se kertoo vain ja ainoastaan kuljettajaparin välinpitäämättömyydestä varoitettua paikkaa kohtaan.
 
Ylös