Olin myös katsomassa Juuan rallia. Ykköspätkällä, puolen välin huomiolla varoitetussa risteyksessä. Huomion syynä risteyksen jälkeen ollut kapea silta.
Miten tämän nyt oikein aloittaisin? Aikaisemmissa viesteissä kommentoitiin, ettei näillä teillä ole ajettu pitkään aikaan, ei ole incaria, eikä tietoa ns. paikoista. Suurin osa ajoi kuitenkin ns. pimeää rallia. Siihen ei kai incarit ynnä muut kuulu, vaan tosi vetomiehet vetävät pelkästään vaistolla?
Tiedän toki, että pätkän varrella on helppo nähdä kuljettajien tekemät ajovirheet, mutta silti... Oli melko lohdutonta katsottavaa. Osa jarrutti kolme kertaa ja silti se viimeinen jarrutus liian myöhään. Sillan kaide kolisi monta kertaa. Paikasta läpi menemisen vauhdilla ja kaiteeseen osumisella ei näyttänyt olevan mitään korrelaatiota. Ne muutamat, jotka paikkaan tulivat oikeaa linjaa (=myöhään kaarteeseen sisälle ja veto päälle kun näkee mihin tie jatkuu) selvittivät paikan aika reippaalla vauhdilla. Tässä joukossa oli sekä nuotista ajavia ja ei nuotista ajavia. Toiset, joilla homma ei ollut hallussa ajoivat paljon hiljempaa, vetivät aikaisin kaarteen sisäreunaan ja silti osa vielä osui kaiteeseen. Tässäkin kumpaakin porukkaa.
Yksi auto kaatui kaiteen yli puoliksi jokeen (näytti jarruvialta). Sen jälkeen alkoi mielenkiintoinen episodi. Meitä meni kolme varoittamaan, selkeästi varoittaen ja selvästi tiellä seisoen, ensimmäinen sata metriä ennen, toinen noin 50 metriä ennen ja viimeinen ulos ajaneen auto kohdalla näyttämässä että tie on vapaa tästä eteenpäin. Auto oli silloin vielä nurin joessa ja selvyyttä miehistön tilanteesta ei ollut. (Ihan pienillä naarmuilla selvisivät.) Parin auton jälkeen alkoi huuto, että pois tieltä ja varoitus pois. Ulos ajanut auto edelleen suoraan ajolinjalla ja puoliksi joessa. Tähän emme suostuneet ennen kuin huomion jälkeen tien reunaan vietiin varoituskolmio. Huomiomerkistä ja varoituskolmiosta huolimatta muutama ajoi edelleen kaiteeseen!!!
Olen seurannut rallikilpailuja -60 -luvulta lähtien. Ralleja on nähty satoja ja monessa maassa. Nykyinen tilanne Suomessa huolestuttaa minua todella paljon. Pidetään kiinni ns. pimeistä ralleista, joita ne eivät todellakaan ole vaan enemmän tai vähemmän salaharjoiteltuja. Sen lisäksi niitä taitamattomia jotka "laittavat kopan vinoon" pidetään sankareina. Missä muussa lajissa pidetään kovina tyyppeinä niitä, jotka eivät osaa? Mäkihyppääjä joka kaatuu kaikki hypyt, onko kova tyyppi?
Juuassa noin kolmasosa osallistujista ajoi ulos, osa särki autonsa pahoin ja jopa loukkasi itsensä. Nämä autojen tuohoamisleikit eli pimeät rallit pitäisi minun mielestäni lopettaa ennen kuin tapahtuu jotakin lopullista ja siirtyä samaan malliin kuin muualla Euroopassa. Siellä rallireitti pitää ajaa ennakkoon läpi ja joka pätkältä pitää olla tutustumisesta kuittaus, muuten ei kisaan pääse. Tätä eivät tietenkään halua ne, jotka hyötyvät eniten nykyisestä tilanteesta. Siis ne, joilla on etuautot ja jotka harjoittelevat salaa.
Tiedän, tuli varmaan tökättyä kusiaispesään. Sana on vapaa.