Rallipäiväkirja

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4992
Sijainti
Parc Fermé
Eväsleipien syöminen, puheluun keskittyminen ja vaikkapa kusella käynti ovat ihan kivoja tapoja saada paikka toimimaan. Kokemusta omaavana ammattilaisena käytän itse paikan toimivaksi saattamiseen seuraavalle pätkälle tai kotiin lähtöä! 😎
Boldaukseen liittyen, on myös hieno hetki kun puhut jotain "virallisempaa" puhelua penkalla ja puhelun toinen osapuoli saattaa kysyä yhtäkkiä et mitäs siellä nyt tapahtuu kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan n. 25m säteellä lähialueelta kovaäänistä tuulettelua joka johtuu siitä et kuski vetää suhteellisen leveällä, viittä vaille käsistä karkaavalla ajosuoritteella mutkaan/risteykseen.

Asiaa sivuten, muistaakseni eräällä tälläkin foorumilla piipahtaneella henkilöllä on käynyt joskus niin et joku suhteellisen huima/ilmava kaato on jäänyt kuvaamatta sen takia kun luuli että samaan seurueeseen kuulunut toinen henkilö oli ns. sormi rec-napilla. Ja sama juttu toisinpäin.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
670
Tuon kaadon näin, mutta kaksi muuta kertaa on kurkittu olan yli muna kädessä.
Tämä menee hiukan väärään topiciin, mutta koska konteksti munan pitämisestä kädessäsi ei välttämättä aivan aukea sellaisenaan Jyskälän erikoiskokeet -keskusteluun, niin totean vain kuulleeni mainitsemasi Bergin lipan osuvan Myhinpäällä viime vuoden lähdöstä 9,05 km kohtaan. Jos siis runkikartan päivittäjät haluavat ottaa aiheesta koppia.

Ja se kaato:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3303
Sijainti
JKL
Totean vain vielä tuohon ylle että 2015 Myhinpää ajettiin siis eri suuntaan kuin viimevuonna... Ja kilsoista en muista mutta tuo Bergin kaato oli aika alussa pätkää...
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
65
Totean vain vielä tuohon ylle että 2015 Myhinpää ajettiin siis eri suuntaan kuin viimevuonna... Ja kilsoista en muista mutta tuo Bergin kaato oli aika alussa pätkää...
Jatketkaan nyt hetki vielä offtopicia:

https://maps.app.goo.gl/UFWe3PQ6GtLUBohe7?g_st=ic

Tuossa se kellahti. Jäänyt kusirungin lisäksi muutenkin mieleen tuo reissu. Ajettiin ennen sulkua auto pistoon, joka on muutama sata metriä Bergin paikasta eteenpäin. Pisto päättyy talon pihaan ja sille tielle oli moni muukin ajanut ennen sulkua.

Siinä sitten penkalla pätkän alkua odotellessa talon asukas ilmaantui paikalle ympäripäissään. Oli omien sanojensa mukaan ryypännyt ja saunonut tsekkiläisten katsojien kanssa koko yön. Hän oli hyvin tuohtuneena siitä, että hänen pihatielleen oli ajettu autoja ilman lupaa ja ilman maksua. En tarkalleen muista, mitä kaikkea hän autoille uhkasi tehdä, mutta kyllä siinä taidettiin polttamisestakin jo puhua.

Kun ukko lähti hoipertelemaan takaisin kotiinsa, niin päätettiin, että käyn antamassa hälle vitosen parkkimaksua. Jospa pysyisi ainakin oma auto sitten ehjänä. Sain ukon kiinni läheltä talon pihaa ja hän otti vitosen vastaan vähän hämillään. Ei tainnut enää edes muistaa, mitä 10min aiemmin oli käynyt möyhyämässä.

Noh, loppu hyvin, kaikki hyvin. Ukko sai vitosensa ja taisi aika nopeasti vetäytyä unten maille rallin ajaksi. Ymmärtäähän sen. On se rankkaa touhua tsekkiläisten kanssa saunominen.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1760
Päihtyneet paikalliset tuovat aina väriä ralleihin. Joskus on meno surullistakin. Vajaa kymmenen vuotta sitten Jyskälän sunnuntaina odoteltiin pätkän alkua ja siinä käveli väkeä ohitse, myös yksi noin kolmekymppinen isä noin kuuden vanhan tyttärensä kanssa. Eväskorit ja kaikki. Kun pari tuntia myöhemmin pari kulki takaisin päin, niin pikkutyttö sai kantaa koria ja ohjailla isäänsä pysymään suunnassa, kun tämä oli sunnuntaiaamupäivän kunniaksi onnistunut juomaan itseltään jalat alta.
 

Batteyr

Member
Liittynyt
12.6.2023
Viestit
8
No, on sitä itsekkin tullut missattua ulosajo jossain hissekisassa. Ennen nollaa lähdin käymään sissipaskassalla pitkällä tiheessä metsässä, kun meinasin ettei ne hisset mene pihalle kuitenkaan. Noh, tarpeiden jälkeen katoin sitten vitsillä gepsistä, että joko siellä on palluraa paikallaan. Ilme oli varmaan näkemisen arvoinen kun siellä oli kun olikin yksinumerosen auton pallo paikan kohalla. Lähemmäs menin ja vetämisen huuto kuulu paikasta.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
99
Jatketkaan nyt hetki vielä offtopicia:

https://maps.app.goo.gl/UFWe3PQ6GtLUBohe7?g_st=ic

Tuossa se kellahti. Jäänyt kusirungin lisäksi muutenkin mieleen tuo reissu. Ajettiin ennen sulkua auto pistoon, joka on muutama sata metriä Bergin paikasta eteenpäin. Pisto päättyy talon pihaan ja sille tielle oli moni muukin ajanut ennen sulkua.

Siinä sitten penkalla pätkän alkua odotellessa talon asukas ilmaantui paikalle ympäripäissään. Oli omien sanojensa mukaan ryypännyt ja saunonut tsekkiläisten katsojien kanssa koko yön. Hän oli hyvin tuohtuneena siitä, että hänen pihatielleen oli ajettu autoja ilman lupaa ja ilman maksua. En tarkalleen muista, mitä kaikkea hän autoille uhkasi tehdä, mutta kyllä siinä taidettiin polttamisestakin jo puhua.

Kun ukko lähti hoipertelemaan takaisin kotiinsa, niin päätettiin, että käyn antamassa hälle vitosen parkkimaksua. Jospa pysyisi ainakin oma auto sitten ehjänä. Sain ukon kiinni läheltä talon pihaa ja hän otti vitosen vastaan vähän hämillään. Ei tainnut enää edes muistaa, mitä 10min aiemmin oli käynyt möyhyämässä.

Noh, loppu hyvin, kaikki hyvin. Ukko sai vitosensa ja taisi aika nopeasti vetäytyä unten maille rallin ajaksi. Ymmärtäähän sen. On se rankkaa touhua tsekkiläisten kanssa saunominen.
Taisi olla sama herra hieman "maistissa" ihan pätkänkin varressa kertomassa juttua parkkimaksun perimisestä ja oli tuohtunut, kun tsekkiläiset (saattoi olla puolalaisetkin) eivät maksaneet...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15094
Sijainti
Tampereen lenkki
Rantaralli 2024

Viimeiseen saakka arvoin Pohjanmaan ja Rantarallin välillä, kun Turussa pätkien peruuntumisen ja katkaisemisen takia jäi vähän rallinnälkä, mutta lopulta sitten tarjoutui perheen puolesta tilaisuus lähteä Rantaralliin niin tartuin siihen.

EK1 Seijaisiin "ladolle" "siilolle", tosin nyt sellaiseen suuntaan ajettuna ettei se ole pelipaikka. Näkymä oli pitkä ja laadukas,taas yksi parhaista rallinkatselupaikoista ikinä. Ville Uskin kaadon ekassa mutkassa näin osittain, auto pyöri vähän metsäsaarekkeen taakse mutta ilmavalta näytti. Hyviä liippejä ja hyvää yrkkää monella, hyviä erilaisia ajolinjoja ja etenkin se kohta missä itse seisoin oli selvästi haastava


V1600 alkaessa totesin että nyt riittää ja kävelin autolle, samassa alkoi sataa. Ruokaa naamariin ja kohti EK5 pikkutietä Onzan suosituksen mukaisesti. Tuntia ennen pätkän alkua aivan jäätävä kaatoraesade ukkosen säestämänä. Kääriydyin sadetakkiini, kyyristyin reppuni päälle suojatakseni sitä ja housuja sateelta kun en viitsinyt mennä salamaniskujen pelossa puiden alle suojaan, mutta kyllä tästäkin selvittiin. Sadetutka näytti moneen otteeseen sateen menevän ohi mutta se ei loppunut koko pätkän aikana vaikka aurinkokin lopulta paistoi. Onzakin saapui kuvaaja NRK:n kanssa lähempänä pätkän alkua ja oli mukava seurata rallia hyvässä seurassa. Paikka oli pienellä peltoaukealla, tiukka oikea ja sitten pyöreämpi vasen, molemmissa nyt ekaa kertaa äläbetonit. Ei runkia mutta näyttäviä suorituksia, etenkin Tuukka Kauppinen jäi mieleen.


Jälleen kerran oikein onnistunut rallipäivä.

EDIT: ja oli ilo ja ylpeys todistaa Pynskin paluuta rallipoluille, rallin ajamiselta näytti jo heti rallin alussa, kuten ylläolevalta videolta voi nähdä

EDIT2: en siis kuulemma ollut Seijaisten ladolla vaan Seijaisten siilolla :D kuulin penkalla väärää tietoa. Sen takia kirjotinkin ladon quoteihin koska minusta siinä ei ollut latoa.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2393
Rantaralli 2024

Viimeiseen saakka arvoin Pohjanmaan ja Rantarallin välillä, kun Turussa pätkien peruuntumisen ja katkaisemisen takia jäi vähän rallinnälkä, mutta lopulta sitten tarjoutui perheen puolesta tilaisuus lähteä Rantaralliin niin tartuin siihen.

EK1 Seijaisiin "ladolle", tosin nyt sellaiseen suuntaan ajettuna ettei se ole pelipaikka.
Hittolainen - niin monena vuotena samalla paikalla olen tönöttänyt mutta tänä vuonna oli muuta ohjelmaa. Ehkä sitten jossain muualla pääsee vielä livenäkin ”reitti-Anttia” morottamaan!
 

Batteyr

Member
Liittynyt
12.6.2023
Viestit
8
Rantaralli 2024

Matkaan taas perjantaina iltapäivästä ja pätkät läpitte. Ek5 maisemissa takakonttimajoituksen kautta itse pääpäivään.

Ek1 paikaksi valikoitui Seijaisten lato oikea. Porukkaa taisi olla aika paljon näkyvissä ja kuitenkin moneen kertaan sahattu paikka, niin sisäkurvin hinkkaukseksi meni.

Ek5 päätin pitää mieleni ja mennä alkuperäisen suunnitelman mukaan samaan paikkaan, missä Anttikin oli. Paikassa muutama luisu, mutta yrkkä ei millään riittänyt kunnon tapahtumiin. Kesäkauden ekat kiikarit tosiasia.

Olin muuten hitto vie siinä teidän takana istumassa pilkkirepun päällä, katoin että jotenkin on tutun näköistä porukkaa siinä, mutta en sitten kuitenkaan tunnistanut. Laitan kovan sateen piikkiin😁

Kilsoja tuli 950km, kiikarit ja vielä kaiken lisäksi kaulaketju oli lauennut ja risti tippunut jonnekkin matkan varrelle.


Ei tainnut olla vaan tarpeeksi mielikuvitusta paikkojen valinnassa. Muutenkaan ei se tuuri voi aina olla puolella. Otan ilomielin vastaan kaksi R5 kaatoa, jos seuraavassa kisassa napsahtaa kiikarit. Noh, ei ne saldotkaan niin tärkeitä ole, vaan lähteminen. Onhan siinä nyt tunnelmaa herätä rallipäivään luonnon keskeltä.

Semmonen kisa ja semmoset pohdinnat tällä kertaa. Kiskon hamusta jatkuu reilun kuukauden kuluttua. Kuulemma osaa pätkistä ei ole ajettu vuosikymmeniin ja merkkilinjakin pitäisi olla ihan ok. Mutta nyt kuitenkin kalastamista, töitä, lepoa, ja kohti uusia seikkailuja.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
437
RANTARALLI 2024

Heh, 3v siinä meni kunnes selkäranka katkesi ja heti seuraava kilpailu kuskina. Autovalinta oli pitkään hautunut, että Rellun Rally3sta pitäisi päästä kokeilemaan, kun on osoittautunut hyvän suorituskyvyn omaavaksi. Lisäksi onneksi Mannisenmäki Ville pääsi kartturoimaan, niin paketti oli oikein hyvä pitkän tauon päättävään kilpailuun.

Sunnuntaina 40km testit ja hiukan pyörän keksimistä luonnollisesti, mutta yllättävän nopeasti se ajaminen sieltä alkoi löytymään. Sitten hiukan nuottireeniä ennen viikonloppua ja perjantaina kohti kisan nuotitusta.

Aikansa se nuotitus otti, mutta kiitos ammattikartturin, nuotti lopulta muodostui kenties parhaimmaksi mistä on koskaan tullut rallia ajettua. Etenkin kun kaikki erikoiskokeet ajettiin vain kertaalleen.

Kuten odottaa saattoi, EK1 Seijainen oli kisajännityksen purkamista ja väkisinkin hakemiseksi se meni. Silti yllättävän hyvä aika ja antoi toivoa, että kunhan rentous ja luottamus tulee kisan edetessä, niin tässä voi ehkä häpeän välttää.

Heti EK2sta lähtien kehityskaari lähti muodostumaan ja ajo sai rohkeutta kilometri kilometrilta. Kisan nopea rytmi myös edesauttoi tätä, kun huolto ainoastaan muodosti pidemmän tauon. Muuten käytännössä sykkeet alas ja taas kulho päähän ja vetoja. Huoltoon tullessa huomasi hiukan yllättäen, että EK4lla oli jo YK:n 4.nopein vauhti ja kokonaistilanteessa Raoulia perässä ainoastaan 0,3sek luokkakakkosena.

Huollon jälkeinen EK5 ja EK6 hiukan mietitytti, kuinka huolto rikkoisi fiilistä + ilmennyt sade, mutta kyllä se siitä lähti etenemään. Päätöseklle mentäessä Kasari luokan kärjessä oli 0,1sek edellä ja Raoul vuorostaan 1,8sek takana.

Kilpailuasetelmaa ei tietenkään karkuun päässyt ja tavoite oli ajaa parhain erikoiskoe rallissa. Tämä onnistui varsin heittämällä mutta valitettavasti tämä ei riittänyt Kasaria vastaan ja Raoul myös päätti ajaa rallia, joten häneltä hieno päätösek ja meni lopputuloksessa eteen 1,7sek turvin.

Lopputuloksena siis luokan kolmas ja yleiskilpailun viides sija. Tulos mitä ei ihan osannut etukäteen odottaa, mutta kun luokkavoitto ja yk:n kakkossija jäi 1,9sek päähän, niin harmittihan se loppuillan. Tänään alkanut jo vähän hymyilemäänkin omaan tekemiseen.

Helvetin kiva viikonloppu, auto oli loistava ajaa ja Ville kartturoi ammattimaisesti vieressä mutta silti sillein, että hauskaa oli kabiinissa!

Linkistä EK6 incar missä jopa alkoi paikoin näyttää rallilta tekeminen:

Jospa seuraavaan kisaan ei menisi kolmea vuotta, polte ja nälkä jäi...
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
846
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Rantaralli 8.6.2024

Kouvolan jälkeen olikin pari viikonloppua taukoa (Länsirannikon aikaan katselin jokkista), joten teki mieli lähteä Rantaralliin penkalle. Vielä kun varmistui, että saisin kaverin luota reitin lähistöltä yöpaikan, oli päätös helppo tehdä ja suuntana Rantaralli!

Liikkeelle Joensuusta perjantaina 11:30, ja ajomatkaan hurahtikin lähes koko perjantaipäivä. Yhden ruokatauon vietin Sastamalassa ja Sastamalan Ege Kebab&Pizzeria tarjoilikin hyvän pizzan. Kaveri kyytiin Laitilasta kello 19 nurkilla, ja iltapuhteeksi vielä reitti läpi. Reittiin olin jo etukäteen tutustunut pienillä videosulkeisilla, joten jonkinlainen käsitys oli reitistä ja olihan se mukavaa ajeltavaa ja jonkun verran potentiaalisia paikkojakin löytyi. Muutama sellainen huomio oli, mitä en itse ymmärtänyt, ja EK6 oli melkoisen vauhdikasta, mutta olin positiivisesti yllättynyt. Reittiä kiertäessä nähtiin yksi kettu ja kolme peuraa, joten tarkkanakin sai olla!

Etukäteen oli jo vähän tullut mietittyä suunnitelmaa, ja mieli teki mennä erikoiskokeen 5 pikkutielle peltomutkiin, jossa edelliskerralla oli ollut vähän ohjelmaakin (liippejä ja Tuuri bemarilla pöykkyyn). Ensimmäinen paikka aiheutti kuitenkin mietintää, sillä Seijaisiin meneminen ei kiinnostanut ei sitten yhtään. Jotenkin niin väsynyt EK kun ajetaan aina samassa muodossa vain suuntaa kääntäen, joten ihan tarkoituksellisesti jätettiin se väliin. Kakkospätkä läpiajettuamme tykästyttiin kakkoserikoiskokeella isolle tiellä vauhdikkaamman osuuden jälkeiseen tiukempaan vasuriin puurivien väliin, jossa kääntymispaikkaa oli hieman hankalaa arvioida. Muina vaihtoehtoina olisivat olleet seuraavat valtionmutkat (Matias Valkonen roikkui) ja maalin mutkat.

Lauantaina liikenteeseen hieman ennen yhdeksää, ja auto parkkiin paikan läheisyyteen välitielle. Paikkaan ilmestyi lopulta reilu parisenkymmentä henkeä, joista suurin osa aktiivisesti kisoja kiertäviä. Heti ensimmäisenä autona tullut Lindroos tulikin todella komeasti ihan reunaa myöten, mutta tapahtumat jäivät sen jälkeen melko vähiin yksittäisiä liippejä lukuunottamatta, lähinnä sisäkurvin hinkkaamista. Numerolla 57 paikkaan tullut Otto Autio tekikin sitten jonkinlaisen pahemman luokan arviointivirheen, ja tähtäsikin mutkassa olleen risteykseen kääntämättä ollenkaan mutkaan ajautuen suoraan keula edellä melkoisen syvään ojaan. Keula oli melkoisen syvällä, ja meikäläisen liinalla + reilulla 15 nostajalla autoa ei parinkymmenen minuutin tappelun myötä saatu ylös ojasta, jolloin porukka luovutti ja vaihtoikin maisemaa muille pätkille. Jäätiin vielä kuvaamaan sarjalaisten loppuun + nopeimmat lisäluokkalaiset (Kauppinen jne.), ja nähtiin kuinka paikallinen tulikin traktorilla vetämään auton ylös ojasta. Autoon ei juuri tullut vaurioita ja sillä ajettiin siirtymää pitkin huoltoparkkiin, mutta leikki jäi kesken vetoakselin rikkoonnuttua. :LOL: Ukkosen jyrinää kyllä kuultiin, mutta vettä ei satanut pisaraakaan, ja aurinkokin vähän paisteli!

Suunta kohti vitospätkää, ja reilun 50 minuutin aikana ehti sataa useamman kuuron sadetta, ja tulipa jopa rakeita hetken. Välitiellä oli parkissa vain reilut 10 autoa, mutta paikkaan ilmestyi loppujenlopuksi kolmisenkymmentä henkeä. Mukava oli Antin kanssa rupatella ja katsella autojen menoa. Liippejä näkyi jonkun verran, mutta oikeastaan ei juuri muuta. Katsottiin loppuun asti ja käveltiin sitten autolle. Paluumatkan suoritin kahdessa osassa, ensin lauantaina illalla Jyväskylään, ja tänään loppumatka Joensuuhun. Reissun kokonaiskilometrit 1430 kilometriä, mutta kannatti lähteä!

Seuraava kisa varmaankin Kiskon harrasteralli heinäkuun puolenvälin tienoilla. Sitä ennen ainakin Jokkiksen SM-kisat Joensuussa.

Ja videota:
 
Viimeksi muokattu:

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2712
Sijainti
Penkalla
Seuraavaksi sitten varmaan Rantaralliin sadatta kertaa Seijaisten ladolle tai jotain...
Torstai-iltana patja ja muut kamat volvon konttiin, tarkoituksena lähteä perjantaina suoraan töistä ajamaan reitti läpi, keksiä jotkut itselle uudet katselupaikat reitiltä ja nukkua yö autossa kun ei takaisinkaan olisi järkeä lähteä ajelemaan. Matkalla reitille soitteli sitten melkein 76v isukkini, ja halusi kovasti lähteä lauantaina mukaan katsomaan, kun ei ollut moneen vuoteen käynyt missään, eikä ollut varma tarvitsisiko äitini heidän autoaan lauantaina, ja lopulta totesi että olisi oikeastaan mukavampi olla kyydissä kuin ajaa itse. Totesin että olen jo matkalla, Seijainen alkaa puol11 kinttailla että koita keritä sinne.

Jatkoin hetken eteenpäin miettien et eihän tuo varmaan enää edes löydä koko Seijaista, montaa vuotta muutenkaan enää ralleja katsomaan lähde, ja on kummiski ollut se joka aikanaan sai oman innostuksen motorsporttiin aikaan viemällä pikkukendaa ralleihin yms. Tana, auto ympäri ja kotiin, patja sisälle, penkit ylös ja soittamaan että tuun aamulla kasin pintaan hakemaan.

Em syystä sitten katselupaikoiksi valikoitui *rummun pärinää* Seijaisten lato sekä vitosen alkupään oikea, koska kumpaankin pääsi siedettävällä kävelyllä ja aikataulusta muodostui näin sopivan jouhea.

Ykkösellä jalansijani oli muuten hyvät paitsi että tuuli toi kaikki pölyt tauluun, sekä teki äänistä paikoitellen melkolailla kamalat. Lisäksi takapuolelta välillä paistanut aurinko aiheutti sen ettei kameran pölyisestä näytöstä nähnyt mitään. Vitosella ei pölyttänyt, eikä paistanut aurinko.

Pynski veti taustoihin nähden hyvin ja Leikola oli itelle jokseenkin positiivinen yllätys. Vaikka paljon jäikin niin oli yritystä kuitenkin.

Seuraavaksi pohojammaalle, jos hyvin käy.

Rantsun klippiä, kakkoskuvailija valitsi kolmoselta saman vasurin jossa olin itse pari vuotta sitten, joten ei mitään uutta auringon alla ->
 
Viimeksi muokattu:

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
75
Pynskin tavoin olin Rantarallissa ajamassa, itsellä ajotauko ei tosin ollut kolmea vuotta, sillä edellisestä kisasta oli aikaa vain kuukausi. Tämänkin jälkeen oli ehditty ajamaan testiä, joten ajotuntuma oli suhteellisen hyvä. Kisaan valmistautumista häiritsi vain ylimääräinen stressi liittyen mahdollisiin ulkomaan opintoihin ja niihin liittyviin pääsykokeisiin ja haastatteluihin, jotka sijoittuivat juuri molemmin puolin kisaviikonloppua. Kokeiden pyöriessä mielessä sanoinkin ekalla siirtymällä kartturille, että jos mun focus näyttää olevan jossain muussa kuin ajamisessa tai että alan höpöttelemään jotain tutkimussuunnitelmasta niin koita vaikka lyödä mua jos sillä saisi mut palaamaan takaisin tähän maailmaan.

Ehkä johtuen yllä mainitusta stressistä ei ykkösen lähdössä ollut tietoakaan mistään kisajännityksestä. Ja näin vertailun vuoksi voin sanoa, että tänään Japanin suurlähetystössä haastattelun odottelu jännitti paljon enemmän kuin odottelu pätkän lähdössä. Pätkälle startattua focus tuntui kuitenkin löytyvän ajamiseen ja vaikkakin autosta tuntui kuuluvan jokin ylimääräinen häiritsevä sivuääni ja pienoinen tehonpuute pyöri myös mielesssä, tuli tulokseksi uran ensimmäiset luokkapohjat sekä oman kategorian yleiskilpailun nopein kellotus.

Vauhtiin kun oltiin kerran päästy niin samalla tahdilla jatkettiin myös tauolle asti. Ainoastaan kakkoselle ei saatu ajettua yleiskilpailu pohjia, mutta muuten luokkapohjat jokaiselta pätkältä takasivat melko turvallisen johdon. Pito oli tautisen hyvä kolmella ekalla pätkällä ja vielä nelosen alkuosuudellakin, joten oli mukava päästellä menemään.

Tauon aikana alkanut rankka vesisade, joka jatkui koko matkan vitoselle mentäessä huoletti hieman, sillä metriäkään ajokokemusta ei autosta ollut kosteista olosuhteista. Vitonen tuli kuitenkin ihan ok, vaikkakin liukkaita paikkoja oli useita ja ajallisesti se olikin heikoin suoritus kaikista ajetuista pätkistä. Kutoselle lähdettäessä tilanne oli hyvä, selkeä johto luokassa ja yleiskilpailussa piti periaatteessa mielen rauhallisena, mutta koska en ole ollut vastaavassa tilanteessa aikaisemmin en osannut tarkemmin laskea minkälaista vauhtia mun tulisi ajaa johdon säilyttämiseksi. Onneksi kutosella ei satanut, joten oli mahdollista ajaa samalla hyvällä draivilla kuin alkulenkillä. Tämä taktiikka onnistuikin hyvin, sillä tuloksena oli taas yhdet pohjat ja samalla uran ensimmäinen yleiskilpailun voitto.

Tulos oli yllättävä sillä, vaikka jo Imatralla vauhti oli ollut keskeytykseen asti erittäin hyvää en kokenut ajamisen nyt olleen mitenkään kummoista. Riskejä ei tarvinnut ottaa ja eipä kisaan mahtunut minkäänlaisia tilanteitakaan. Voitosta huolimatta menestymis mahdollisuudet sarjassa on jo kuopattu kahden keskeytyksen myötä, mutta koitetaan kuitenkin jatkaa samalla hyvällä vauhdilla lopuissa sarjan kisoissa.

Jos Pynskillä oli tiukka sekuntitaistelu sijoituksista, joka kuitenkin kääntyi tappioksi, omalla kohdalla voi sanoa osittain samaa. Vaikka kisassa saatiin aikaiseksi oman tähän astisen uran paras suoritus, olisi vajaa pari sekuntia nopeammalla ajolla ollut mahdollista saavuttaa nopeimman ilman nuottia ajaneen kuskin titteli. Nyt oli kuitenkin tyytyminen toiseen sijaan tässä kamppailussa.
 
Ylös