Rally Estonia 2021
TO
Ykkönen tuli katseltua laivarannassa WRC+:sta, Eckeröllä yli ja pikaiset torkut Otepään keskustassa.
PE
SS 2 Arula 1 @ 9.2km. Ensimmäisenä parkkiin jossa jonnet ei tienneet mistään mitään, esimerkiksi katselualueen sijaintia. Suurimman osan paikallisista jäädessä katselemaan parkkipaikalta ohimenevää pätkää, lähdettiin muutaman virolaisen kanssa pusikon ja nokkosen läpi kohti rintamaa. Katselualueella tuleva mutka oli hidastettu paalilla niin ettei mitään ihmeempää äksöniä ilmaantunut. WRC+ toimi.
SS 5 Kambja 1 @ 10.3km Katselualue itsesään kokonaisuudessaan hienoin mitä on tullut nähtyä, kilometrin näkemä jossa jos jonkunlaista paikkaa järvinäköaloilla. Annoin enemmistön vippien kanssa ihmetellä isompaa hyppyä sillit suolassa ja menin itse pienemmälle ja haastavemmalle jossa vaihtelevia suorituksia, Kajtan kävi suosiolla pellolla kiertelemässä puita. Mm. Ogierilta roikkuja ja alueelle tullessa useampia risteyksen pitkäksi ajoja ym. tötöilyjä. WRC+ toimi. Ryysiksessä myös iso screeni. Älytön parkkijonotussotku, toista aluetta etsivät sekoilivat paikalla ja Vipit oli etusijalla, juoksuvarustus ja R5 kärjen jälkeen lähtö edelliseltä pelasti.
SS 8 Kanepi 2 @ 8.2 km nopealla osuudella hyppy jossa linjavikaa. R5:silla tosi näyttäviä leiskautuksia kun ei ollut varaa nostella. Tyhjä vippi vei suuren osan pellosta, piti valita katsooko autoja vai screeniä.
LA
SS 10 Peitsääre 1 @ 0.8km hiekkamonttupyöritys. Screenejä ja kenttää. Ei suurempia odotuksia, mielin lähteäkö ajamaan mutta ihan ok. Meni aika äkkiä huonoon kuntoon, Mikkelsen huimisteli jo kahdella pyörällä, jonka jälkeen ajamaan toiselle puolelle lääniä.
SS 13 Vastsemõisa 1 @ 6.7km hämäävä maalimutka, joka otettu pois paaleilla ja mainoksilla. Ei screeniä eikä kenttää WRC+:lle ja meni osin siirtymäksi kun Gryazin kippasi keskelle tietä eikä kääntäjiä ollut.
SS 16 Raanitsa 2 @ 16.2km Lievästi hämäävän T-risteyksen jälkeinen ylämäki, just ennen Emilin paikkaa ensimmäisellä kierroksella, pätkää on ajettu usein paikallissa karkeloissa ja tuonne meni selvä polku mutta katselualue oli rajattu. Keskelle parasta näkymää oli laitettu Ramirentin peräkärry-agrekaatti, jota virolaiset ammot oli jo siirtämässä, mutta ammo-järkkärit saivat toisiin aatoksiin, sen sijaan että olisivat tehneet asialle jotain. Etupäässä jonopyörää joka tokalla kiekalla oli odotettavissakin. Parkkikyltti oli kaatunut, paikalla päivystänyt likka osannut sitä nostaa, seisoi vain ajokieltomerkin vieressä. Kyllä, ajoin ensin ohi.
SU
SS 19 & 22 Neeruti 1 & 2 @ 4.2km, surkea katselualue jonopyörän ystäville. Jatkamalla sitä 50 metrillä samalla pellolla, olisi saanut linjavikainen ja haastava hypyn, seuraavalta pellolta kirraavan oikean, mutta ei. Kävin etukäteen katsomassa mestat ja hain tuolta ennen ensimmäistä autoa oman paikan. Autoja tuli puoltatoistasataa nypyn yli jos jonkin näköisessä kulmassa, kuitenkin ilman dramatiikkaa ja pikkuluokat teki ihan syvän ojan viereen spoorin. Toisen kiekan puolivälissä poistuessa piti näyttäytyä neuvostoliittolaisen peruskoulun tuottamalle ammo-järkkärille, jonka mielestä piti ensin mennä takaisin mistä tulikin, mutta kysellessäni toisella kotimaisella että oliko katselualue tuossa suunnassa, totesi että "rallit loppu nu" ja poisti minut alueelta No, Powerille olin jo menossa ja tuo taisi nopeuttaa asiaa ja rallipassi kuitenkin edelleen hallussa.
SS 24 Tartu vald Power stage @ 5.5km, pitihän tänne lähteä häröilemään koska Kalle ja muut, ihmettelin hetken paikkaa aidan takaa, mutta CCCP-zombie-vartioita ei tuntunut kiinnostavan millaisen paketin tulija oli ostanut, joten painelin alueelle. Vähän kuin Harju, mutta pidemmällä ja huonommalla näkymällä, näyttöjä piisasi.
Summa summarum...kyllähän tuolla kevyesti maailman parhaan rallin järjestäisi, mutta ei tolla konseptilla. Reitti oli hieno, mutta vaikka sieltä koitti poimia mielenkiintoiset paikat, niin ei siitä iloa ole jos ne eivät enää kisassa ole sitä mitä esitteessä on luvattu, eli katselualueilla olevien mutkien luonnetta voi olla muutettu olennaisesti keinotekoisin estein.
Ideana näyttää selvästi olevan että viimeiseen asti vältetään tilannetta jossa katsomosta juoksee 10 ihmistä nostamaan kaatunutta autoa. Sitten jos ja kun pätkä menee siirtymäksi, ei voi tehdä mitään korvaavaa peliliikettä, vaan seuraava pätkä mille voit mennä, on se mikä se olisi muutenkin. Sama jos ajat harhaan tms.
Järkkärit on siis ummikkoja, ostokamaa vartiontiliikkeiltä, eivätkä ymmärrä mistään mitään tai tunnu osaavan mitään kieltä. Ohjeistuksena on pitää katsojat aidatulla alueella ja siitä heille maksetaan. Pysäköintialueilla kielitaitoa vielä löytyi, lipuntarkastuksessa sai jo mykkäkoulua vastineeksi muuten reippailta neideiltä.
Vip-alueet tarkoitti sitä, että katselualueelta oli varattu parhaat paikat ja parhaat pysäköinnit tuohon käyttöön.
Kerran päivässä oli tienvarsiparkki, joka oli aika mielenkiintoinen ratkaisu tuollaiselle 1500 henkilölle mitoitetulle katselualueelle, jos laskee 2 henkilöä per auto, 5 metriä autolle ja jokaiselle metrin väliä, niin viimeiselle autolle olisi tunnin kävely. Huonona puolena myös paikallisten lakoaminen tien kahta puolta pois ajettaessa, hyvänä puolena heidän hidas eteneminen flipflopseineen eli pystyy ohittamaan paljon porukkaa jos vähänkään reippaammin kävelee.
Yritin mennä sähköisellä katsojaoppaalla kun viime vuonna en saanut sitä maksettua ilman pankkiavaimia. Täys emämunaus, sitä ei saa ladattua laitteelle, vaan jos kenttää ei ole, niin ei ole myöskään katsojaopasta. Navigoinnissa on myös haasteensa jos pitäisi katsoa pätkän sijaintia ja navigaattoria samaan aikaan. Navigointilinkkien kanssa oli myös ongelmia, ja tuntui koskettavan aika montaa muutakin. Opas heittää myös käyttäjän ulos tietyn ajan jälkeen, jolloin haetaan vauhtia uudelleen aloitussivulta, valitaan kieli, katsojaopan ja kirjaudutaan sisään..
Paikallisille poliiseille isot propsit, yleensä pätkältä poistuessa oli tutka, mutta tarkoitus oli näkyä, ottaa perseilijät pois joukosta ja pitää homma hanskassa. Onnistui mielestäni erinomaisesti.
Paljon oli hyvää, mutta saa kyllä formaatti muuttua jos kolmatta kertaa tulisi lähdettyä. Ja nyt kaikki mihin itse pystyi vaikuttamaan, meni nappiin, plus täydelliset kelit ja tuloksethan kaikki nyt tietää. Hyvä reissu kuitenkin!
Edit: Bonuksena euroopan mittakaavassakin upeita asfalttipätkiä, viimeksi tullut vastaavia vastaan Eifel-vuoristossa, tuolla maisemissa jäädään mutta tiet on jopa hienompia. Yleisesti linjaviat on pikemmin ominaisuus kuin poikkeus, nypyltä voi kääntyä ihan minne vaan. Kerran tuli siirtymällä vastaheittokin kun keskeltä nyppyä tuli vastaantulija, ja tie kääntyikin sitten vielä toiseen suuntaan. Miinuksia postitussekoilu rallipaketin kanssa, siihen oli jostain syystä lyöty random virolainen puhelinnumero vaikka tilauksessa oli oikea. Rallipaidat piti tilata Sportlandin Latvian nettikaupasta koska kisajärjestäjän englanninkielinenkin linkki vei Viron Sportlandiin, joka on olemassa englanniksi muttei osaa lähettää Viron ulkopuolelle. Latviasta ei vaan saanut enää viime vuotista paikaa joka jäi hommaamatta.
TO
Ykkönen tuli katseltua laivarannassa WRC+:sta, Eckeröllä yli ja pikaiset torkut Otepään keskustassa.
PE
SS 2 Arula 1 @ 9.2km. Ensimmäisenä parkkiin jossa jonnet ei tienneet mistään mitään, esimerkiksi katselualueen sijaintia. Suurimman osan paikallisista jäädessä katselemaan parkkipaikalta ohimenevää pätkää, lähdettiin muutaman virolaisen kanssa pusikon ja nokkosen läpi kohti rintamaa. Katselualueella tuleva mutka oli hidastettu paalilla niin ettei mitään ihmeempää äksöniä ilmaantunut. WRC+ toimi.
SS 5 Kambja 1 @ 10.3km Katselualue itsesään kokonaisuudessaan hienoin mitä on tullut nähtyä, kilometrin näkemä jossa jos jonkunlaista paikkaa järvinäköaloilla. Annoin enemmistön vippien kanssa ihmetellä isompaa hyppyä sillit suolassa ja menin itse pienemmälle ja haastavemmalle jossa vaihtelevia suorituksia, Kajtan kävi suosiolla pellolla kiertelemässä puita. Mm. Ogierilta roikkuja ja alueelle tullessa useampia risteyksen pitkäksi ajoja ym. tötöilyjä. WRC+ toimi. Ryysiksessä myös iso screeni. Älytön parkkijonotussotku, toista aluetta etsivät sekoilivat paikalla ja Vipit oli etusijalla, juoksuvarustus ja R5 kärjen jälkeen lähtö edelliseltä pelasti.
SS 8 Kanepi 2 @ 8.2 km nopealla osuudella hyppy jossa linjavikaa. R5:silla tosi näyttäviä leiskautuksia kun ei ollut varaa nostella. Tyhjä vippi vei suuren osan pellosta, piti valita katsooko autoja vai screeniä.
LA
SS 10 Peitsääre 1 @ 0.8km hiekkamonttupyöritys. Screenejä ja kenttää. Ei suurempia odotuksia, mielin lähteäkö ajamaan mutta ihan ok. Meni aika äkkiä huonoon kuntoon, Mikkelsen huimisteli jo kahdella pyörällä, jonka jälkeen ajamaan toiselle puolelle lääniä.
SS 13 Vastsemõisa 1 @ 6.7km hämäävä maalimutka, joka otettu pois paaleilla ja mainoksilla. Ei screeniä eikä kenttää WRC+:lle ja meni osin siirtymäksi kun Gryazin kippasi keskelle tietä eikä kääntäjiä ollut.
SS 16 Raanitsa 2 @ 16.2km Lievästi hämäävän T-risteyksen jälkeinen ylämäki, just ennen Emilin paikkaa ensimmäisellä kierroksella, pätkää on ajettu usein paikallissa karkeloissa ja tuonne meni selvä polku mutta katselualue oli rajattu. Keskelle parasta näkymää oli laitettu Ramirentin peräkärry-agrekaatti, jota virolaiset ammot oli jo siirtämässä, mutta ammo-järkkärit saivat toisiin aatoksiin, sen sijaan että olisivat tehneet asialle jotain. Etupäässä jonopyörää joka tokalla kiekalla oli odotettavissakin. Parkkikyltti oli kaatunut, paikalla päivystänyt likka osannut sitä nostaa, seisoi vain ajokieltomerkin vieressä. Kyllä, ajoin ensin ohi.
SU
SS 19 & 22 Neeruti 1 & 2 @ 4.2km, surkea katselualue jonopyörän ystäville. Jatkamalla sitä 50 metrillä samalla pellolla, olisi saanut linjavikainen ja haastava hypyn, seuraavalta pellolta kirraavan oikean, mutta ei. Kävin etukäteen katsomassa mestat ja hain tuolta ennen ensimmäistä autoa oman paikan. Autoja tuli puoltatoistasataa nypyn yli jos jonkin näköisessä kulmassa, kuitenkin ilman dramatiikkaa ja pikkuluokat teki ihan syvän ojan viereen spoorin. Toisen kiekan puolivälissä poistuessa piti näyttäytyä neuvostoliittolaisen peruskoulun tuottamalle ammo-järkkärille, jonka mielestä piti ensin mennä takaisin mistä tulikin, mutta kysellessäni toisella kotimaisella että oliko katselualue tuossa suunnassa, totesi että "rallit loppu nu" ja poisti minut alueelta No, Powerille olin jo menossa ja tuo taisi nopeuttaa asiaa ja rallipassi kuitenkin edelleen hallussa.
SS 24 Tartu vald Power stage @ 5.5km, pitihän tänne lähteä häröilemään koska Kalle ja muut, ihmettelin hetken paikkaa aidan takaa, mutta CCCP-zombie-vartioita ei tuntunut kiinnostavan millaisen paketin tulija oli ostanut, joten painelin alueelle. Vähän kuin Harju, mutta pidemmällä ja huonommalla näkymällä, näyttöjä piisasi.
Summa summarum...kyllähän tuolla kevyesti maailman parhaan rallin järjestäisi, mutta ei tolla konseptilla. Reitti oli hieno, mutta vaikka sieltä koitti poimia mielenkiintoiset paikat, niin ei siitä iloa ole jos ne eivät enää kisassa ole sitä mitä esitteessä on luvattu, eli katselualueilla olevien mutkien luonnetta voi olla muutettu olennaisesti keinotekoisin estein.
Ideana näyttää selvästi olevan että viimeiseen asti vältetään tilannetta jossa katsomosta juoksee 10 ihmistä nostamaan kaatunutta autoa. Sitten jos ja kun pätkä menee siirtymäksi, ei voi tehdä mitään korvaavaa peliliikettä, vaan seuraava pätkä mille voit mennä, on se mikä se olisi muutenkin. Sama jos ajat harhaan tms.
Järkkärit on siis ummikkoja, ostokamaa vartiontiliikkeiltä, eivätkä ymmärrä mistään mitään tai tunnu osaavan mitään kieltä. Ohjeistuksena on pitää katsojat aidatulla alueella ja siitä heille maksetaan. Pysäköintialueilla kielitaitoa vielä löytyi, lipuntarkastuksessa sai jo mykkäkoulua vastineeksi muuten reippailta neideiltä.
Vip-alueet tarkoitti sitä, että katselualueelta oli varattu parhaat paikat ja parhaat pysäköinnit tuohon käyttöön.
Kerran päivässä oli tienvarsiparkki, joka oli aika mielenkiintoinen ratkaisu tuollaiselle 1500 henkilölle mitoitetulle katselualueelle, jos laskee 2 henkilöä per auto, 5 metriä autolle ja jokaiselle metrin väliä, niin viimeiselle autolle olisi tunnin kävely. Huonona puolena myös paikallisten lakoaminen tien kahta puolta pois ajettaessa, hyvänä puolena heidän hidas eteneminen flipflopseineen eli pystyy ohittamaan paljon porukkaa jos vähänkään reippaammin kävelee.
Yritin mennä sähköisellä katsojaoppaalla kun viime vuonna en saanut sitä maksettua ilman pankkiavaimia. Täys emämunaus, sitä ei saa ladattua laitteelle, vaan jos kenttää ei ole, niin ei ole myöskään katsojaopasta. Navigoinnissa on myös haasteensa jos pitäisi katsoa pätkän sijaintia ja navigaattoria samaan aikaan. Navigointilinkkien kanssa oli myös ongelmia, ja tuntui koskettavan aika montaa muutakin. Opas heittää myös käyttäjän ulos tietyn ajan jälkeen, jolloin haetaan vauhtia uudelleen aloitussivulta, valitaan kieli, katsojaopan ja kirjaudutaan sisään..
Paikallisille poliiseille isot propsit, yleensä pätkältä poistuessa oli tutka, mutta tarkoitus oli näkyä, ottaa perseilijät pois joukosta ja pitää homma hanskassa. Onnistui mielestäni erinomaisesti.
Paljon oli hyvää, mutta saa kyllä formaatti muuttua jos kolmatta kertaa tulisi lähdettyä. Ja nyt kaikki mihin itse pystyi vaikuttamaan, meni nappiin, plus täydelliset kelit ja tuloksethan kaikki nyt tietää. Hyvä reissu kuitenkin!
Edit: Bonuksena euroopan mittakaavassakin upeita asfalttipätkiä, viimeksi tullut vastaavia vastaan Eifel-vuoristossa, tuolla maisemissa jäädään mutta tiet on jopa hienompia. Yleisesti linjaviat on pikemmin ominaisuus kuin poikkeus, nypyltä voi kääntyä ihan minne vaan. Kerran tuli siirtymällä vastaheittokin kun keskeltä nyppyä tuli vastaantulija, ja tie kääntyikin sitten vielä toiseen suuntaan. Miinuksia postitussekoilu rallipaketin kanssa, siihen oli jostain syystä lyöty random virolainen puhelinnumero vaikka tilauksessa oli oikea. Rallipaidat piti tilata Sportlandin Latvian nettikaupasta koska kisajärjestäjän englanninkielinenkin linkki vei Viron Sportlandiin, joka on olemassa englanniksi muttei osaa lähettää Viron ulkopuolelle. Latviasta ei vaan saanut enää viime vuotista paikaa joka jäi hommaamatta.
Viimeksi muokattu: