Rallipäiväkirja

ruutisormi

Active member
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
25
Ensimmäistä kertaa erikoiskokeen varrella vuoden 2002 jälkeen! Viime vuonna satuin olemaan Jyväskylässä ralliperjantaina, joten silloin tuli pyörittyä huoltoparkissa, mutta sitä ei lasketa. Näin Jämsänkoskella asuvana, nuo ralliruuhkat ovat alkaneet todella tympäistä tässä vuosien varrella, ja kun nykyään All Liven kautta hommat näkee niin paljon mukavammin kotisohvalta, niin näin laiska mies on valinnut seuraamiseen sen helpomman vaihtoehdon.

Nyt tuli kuitenkin tilaisuus lähteä ensimmäistä kertaa elämäni aikana rallitalkoisiin, niin olihan se mahdollisuus käytettävä. Pikkusiskon kyläyhdistys piti Patajoen erikoiskokeella kioskia P2-parkin lähistöllä. Välttääkseni ruuhkat ja saadakseni lauantaiaamuna ylimääräiset puoli tuntia unta, lähdin siskolle yökylään jo perjantaina. Kaupasta muutama olut mukaan, ja ilta meni mukavasti hyvää ruokaa syöden, ja siskon miehen kanssa perjantai-illan pätkiä YLE Areenasta katsellen. Yhdentoista aikaan sitten aittaan nukkumaan.

Lauantaiaamulle oli sovittu kokoontuminen Turkinkylän kylätalolle klo 6:00. Siellä lastattiin sitten kioskin myyntiartikkelit mönkijän peräkärryyn, ja siirryttiin vajaa parin kilometrin siirtymä tuohon katselualue B:n risteykseen. Muutama matkailuauto oli jo tullut parkkiin edellisenä iltana, mutta itse risteyksessä ei vielä ollut ketään, kun siihen saavuttiin joskus puoli seitsemän jälkeen. Kyläyhdistyksen aktiivit olivat pystyttäneet kioskiteltan edellisenä päivänä, joten meille jäi lähinnä myyntiartikkeleiden esillepanot, grillin virittely ja kahvinkeiton aloitus. Pikkuhiljaa väkeä alkoi myös valumaan matkailuautoista. Ensi vuotta ajatellen (jos silloin ajetaan, ja näissä hommissa ollaan) piti laittaa muistiin, että ensimmäiset kahvit olisi pitänyt keittää termariin jo heti aamulla. Meillä oli käytössä iso monen litran teollisuuskeitin, joka keitti yhtä pöntöllistä sen kolme varttia, niin ensimmäiset asiakkaat joutuivat odottamaan kahvejaan aika kauan.

Aamu meni mukavasti sateen ropistessa kioskiteltan kattoon ja ralliradion luodessa tunnelmaa. Kahdeksan jälkeen porukkaa alkoi tulemaan yhä enemmän ja enemmän, ja meidän viiden hengen kioski ei tuntunut enää yhtään ylimiehitetyltä. Työnjako muodostui aika selkeäksi, yksi hoiti rahastuksen, yksi täytti tiskiin pullia, pasteijoita, juomia ja suklaata, yksi latasi grilliin jatkuvasti lisää makkaraa, yksi hoiteli makkaroiden kääntelyn ja yksi antoi makkaroita asiakkaille. Kahvihommat oli jo jiirissä tässä vaiheessa, meillä oli viisi isoa termaria jotka oli täytetty ensimmäisestä pöntöstä, ja toinen pönttö oli jo kovaa vauhtia valmistumassa.

Porukkaa valui risteykseen aika tasaisesti melkein ensimmäisen auton pätkälle lähtöön asti. Kun tuo 10:08 koitti, ja siitä hetken kuluttua ensimmäiset äänet alkoivat kuulumaan, kioskin asiakkaiden määrä loppui aivan kokonaan, niinkuin olimme ennustaneet. Itse kioskistakin olisi nähnyt tuon risteyksen jollain tavalla, mutta päätin kuitenkin lähteä metsän puolelle katsomaan, josko sieltä olisi jäänyt yhtään vapaata paikkaa. Jengiä oli ihan tolkuttomasti, mutta jostain syystä yksi kannonnokka aika lähellä siimaa oli jäänyt vapaaksi. Tähän sitten parkkeerasin, ja katselin Rally 1 -autot siitä. Tosiaan kyllä ihan erilaisilla linjoilla kuskit tulivat tuohon risteykseen, myös käsijarrun käytössä oli ihan selkeitä eroja. Fordit varsinkin tuntuivat tulevan tosi varovasti, näyttävimmät suoritukset nähtiin ehkäpä Takamotolta ja Evansilta. Vaikka paikalla oli paljon virolaisia, niin kyllä Kalle silti sai ylivoimaisesti kovimmat kannustukset.

Tänakin jälkeen otin nopean spurtin takaisin kioskiin. Rally kakkosten aikana asiakkaita kävi tasaisesti pienenä virtana, kunnes jossain vaiheessa homma räjähti aivan käsiin, ja meillä oli pahimmillaan monen kymmenen metrin jonot. Työnjako kuitenkin toimi, eikä kukaan joutunut odottamaan rallimakkaroitaan kohtuuttoman kauan. Jopa yksi kahdenkymmenen makkaran tilaus saatiin aika nopeasti paketoitua foliovuokaan, grillissä oli kuitenkin jatkuvasti semmoiset 40-50 kyrsää tulilla.

Ruuhka loppui miltei yhtä äkkiä kuin se oli alkanutkin, ja kun vetomiehet tulivat vuoroon, oli kioskissa taas sen verran hiljaista, että pääsin takaisin metsän puolelle. Takavetomiehet säväyttivät kyllä kovasti tuossa risteyksessä, aika laveaa linjaa tultiin. Yksi Bemari oli aika lähellä spinnausta, mutta hienosti sekin selvitti tilanteen.

Vuoronvaihto oli sovittu kioskille klo 14:00, mutta yhden aikaan oli jo niin hiljaista, että sain itse tavallaan ylimääräisenä kyläyhdistykseen kuulumattomana jäsenenä vastustamattoman tarjouksen mönkijäkyydistä takaisin kylätalolle. Tartuin tuohon tarjoukseen, ja kylätalon kautta suunnistin siskon kotiin josta sitten toisen siskon kyydillä takaisin Jämsänkoskelle ja kotisohvalle loppupäivän ralliseurantaan.

Oli ihan älyttömän mukava päivä! Käytännössä ei tuntunut yhtään siltä että olisi tavallaan työpäivän verran tehnyt hommia metsässä. Fiilis oli mahtava, ihmiset hyväntuulisia, eikä känniääliöitä näkynyt kuin yksi koko päivän aikana! Lupasin jo, että jos ensi vuonna ajetaan tuolla, niin olen myös silloin käytettävissä.


Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Secto Rally Finland 2022

Ennen kisaa tosiaan kuljetuskaluston vaihto teknisistä syistä, mikä pakotti ensin lykkäämään lähtöä ja etsimään hotellimajoituksen sekä välttämään huonokuntoisimpia tieosuuksia, eli vähän kevennetty ohjelma.

TO

Shakedown olohuoneesta, ralliradiota luureista nurmikkoa ajellessa ja Harjun Liveä taas olkkarista.

PE

Lankamaa 1
Herätys 2:30 parin tunnin unien jälkeen ja kohti Lankamaata. Matkalla pysyi hyvin hereillä kun rallipassien myyntipaikat nukkuivat ja ajaessa naputteli passien nettikauppaan luottokortin tietoja ja hyväksyi tapahtumaa verkkopankissa. Koodin aktivointia ei myöskään liene tarkoitettu tehtävän ajon aikana. Hyvästä tarjonnasta potetiaalisimmaksi valitsin loppupään hakkuun, raivasin itselleni oman kärkipaikan ryteikköön piiloon josta näki edeltävän ja hakkuumutkan ok. Yksi ulos, tuli melkoinen kiire varoituksen kanssa kun seuraava auto tuli tosi nopeasti perässä, melkein kaadoin itseni tässä vaiheessa. Järkkärit oli vähän ihmeissään tilanteessa ja komensin yhden edeltävään mutkaan varoittamaan Team Kaljahatun repiessä autoa hakkuusta yhtä nopeasti kuin se oli sinne mennytkin. Olisko toiminut paremmin jos mutkaan tuloon ei olisi ahtautunut porukkaa, mene ja tiedä? Meinasin lähteä Laukaaseen tokalle vedolle, mutta arvelin että edeltävään mutkaan nostetaan vielä kyytiä, mutta häntä koipien välissä pois koska Motoun.

Sahloinen Moksi 1 Alkupään metsäsuoran jälkeiseen mutkayhdistelmään, syksyllä samassa paikassa. Oli nyt vieläkin nopeampi, Kalle tuli ja meni täysin absurdia kyytiä, entry 176kmh jolla ensimmäinen nopea läpi, tähän hitaampaan doseerattuun otettiin kolme kymppää pois:
.518A7E30-238A-43F4-A1E0-E413D8EB07C3.jpeg
Pöly vähän haittasi näkymää tuonne doseerattuun, siellä ulkokurvissa olleet Irlantilaiset lienee kuolleet keuhkoahtaumatautiin ennen kotiin pääsyään. Muutama kymmenen katsojaa joista merkittävin osa paikallisia tai ulkomaalaisia. Toka piti katsoa hotellilla jonne piti lähteä kirjautumaan sisään.

LA

Päijälä 1.
Herätys viideltä, ketunlenkille taannoiseen Sunisen happipaikkaan. Alkupään WRC:t pomppi hauskasti minne sattuu, mutta kärkeä kohti paikka helpottui, ja R5:sen kuumien jälkeen vesisateessa tetsaten kohti autoa, matka oli lyhyt mutta maasto hankalaa. 5 muuta katsojaa jotka olivat olleet tuossa aikaisempinakin vuosina.

Vekkula 1 Loppupäähän haastavaan pudottavaan oikea-vasen yhdistelmään. Alunperin tarkoitus oli mennä parkkialueen kautta, mutta pelasin varman päälle ja otin metsätie & tetsaus vaihtoehdon jolla ainakin ehtii. Kalle tuli molemmat todella reippaasti ja oikean veteli jätössä ojia pitkin ja jyräsi pihaliittymän, toivottasti siinä istuskellut järkkäri selvisi kalsaripyykillä, valitettavasti ei näkynyt enää omalle paikalle. Annoin ensimmäisten vetomiesten esitellä osaamistaan, ja päätin siirtyä Päijälään. Apexissa kolme ukkoa, tulossa 6-7 ja seuraavalla suoralla inkkarien perusteella jotain.

Päijälä 2 Sappeentien pysäköintilippujen myynti, jossa yksi jono palveli palvelu kahta parkkia, oli tuotu kilometritolkulla parkeista isolle tielle päin, myivät parkkiliput=tuosta etenemisen omalla vastuulla koska parkit oli täynnä. Välitietä olisi päässyt ajamaan Veibyille, mutta koska kieltomerkki niin jätin auton Sappeentielle ja juoksin pelipaikoille. Veibyn jälkimmäinen paikka kuten muukin tie oli hyvässä kunnossa, joten kärkiukot tyytyivät tarjoilemaan näyttäviä suorituksia. Kymmenkunta katsojaa Itämeren rannoilta. Peräpäätä katsomaan Veibyn ensimmäiseen, jossa pääsi tässä vaiheessa hyvälle eturivin paikalle. Jossain vaiheessa spoori alkoi levetä auto autolta ulkokurviin, mutta autot alkoivat loppua kesken, jolloin takaisin Vekkulaan. Jäin vähän ihmettelemään mikä tässä piti tänä vuonna olla niin ihmeellistä..

Vekkula 2 Kaikille matkavauhdin pito ei ollut ihan yhtä helppoa, joten aikataulu alkoi vähän painaa, päätin ottaa suunnaksi viimeisen parkkialueen jonne autoilla kestäisi 10 minuuttia ajaa starttiajan päälle. Porukkaa oli paljon eikä nettiyhteydestä ja sitä kautta mobiili-rallipassin toiminnasta tarvinut haaveilla, mutta kerkesin ennen autoja kuitenkin pätkän varteen. Katselualue oli malli Viro, eli peltoristeys, josta innostuneena juoksemaan pätkän vartta pohjoiseen, Ehikintieltä kyllä löytyisi paikkoja. Ihmisiä katseli siinä Ehikintien alkupäässä todella surkeilta paikoilta, jossain vaiheessa huomasin olevani Teiskosen Vipissä, jossa Kalle antoi kivisuikuja tärkeille ihmisille, itseni mukaanlaskien. Seuraavan suon takaa löytyi sitten jo hyvä paikka jossa sai pönöttää omassa rauhassa, nyppyoikeaa seurasi 100 metriä suoraa ja vasuri, jossa tietä reunustanut kasvillisuus peitti äläbetonia. Suurin osa R5 kuskeista oli nuotittanut paikan päin honkia/ja tai ei ajanut nuotista vaan joutuivat ajamaan kahtena mutkana. Asunmaa jäi positiivisesti mieleen ajosuorituksen osalta. Jätössä muutamia roikkuja, kaikilla matka kuitenkin jatkui.

SU

Oittila 1
Nukkumatti oli vieraillut illalla ennen kuin kerkesin varmistaa sunnuntain mestat, onneksi herätys oli jäänyt päälle lauantailta, mutta kaikki mikä voi olla loppu, oli loppu, alkaen voimista, eväiden kautta parkkirahaan, mutta kohti Oittilaa. Ajattelemani metsätie oli suljettu paaleilla, joten vedin hatusta vaihtoehdon B, ja lähdin Batteryn voimin tetsaamaan Tidemandin paikkaan metsien läpi ja totesin karttapohjan vanhentuneeksi, merkatut reitit saattoivat olla hyväkuntoisia mökkiteitä tai sitten täysin umpeen kasvaneita. Ja sama toisinpäin, jolloin pääsi sentään ihmettelemään pätkälle valmistautuvia autoja mikä pelasti fiilistä tämän suhteen. Huttunen näytti mielellään juttelevan fanien kanssa.

Ruuhimäki 2 Alamäkimutkiin 5.7-5.9km. Jäänyt tuo kilometrimäärä mieleen kun radiossakin toitotettiin kuutta kilsaa jossa oli katsojen kanssa ongelmia, olin kysymässä sinne suuntaavalta järkkärien esimieheltä että tarvitaanko apuja, mutta hänen kollegensa tuli toisesta suunnasta vastaan ja sitten kaikki paikalla olijat ihmettelivät ja levittelivät käsiään. Lieviä roikkuja ja leveitä linjoja, Pajari tais säväyttää eniten.

Summa summarum, paljon ulkolaisia, en muista että ruotsalaisia olisi ollut noin paljoa. Osaavat olla penkalla. Tykkäsin reitistä ja sen aikataulutuksesta, olisi saanut paljon pätkiä paremmilla kotiläksyillä. Motounin linjasta tullut kommentteja, mutta kun sen vaihtelusta esim. kierrosten välillä tulee kisaorganisaatiosta kommenttia, niin kyllähän siitä jotain ajatuksia herää.

Statseja: Askeleet 20014, 30453 ja 25711, matkat 16.9km, 26.3km ja 21.8km, kiivetyt kerrokset 23/26, 54/56 ja 94/93. Yht. 76178, 65km ja 171/175. Nyt jälkikäteen naurattaa kun älykellon appi tunnistaa umpiryteikössä etenemisen Crosstreineriksi, mikä lie Full Send tullut kun pyöräilykin on löydetty. Pätkävideot on menneet unen piikkiin.
Capture.GIF
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Sunnuntaina paikaksi valikoitui Lapin paikka. Lähinnä taas katselin viime vuoden incareista että paikka on vauhdikas ja tulee hieman yllättäen mäen takaa. Paikassa oli ehkä 15 ihmistä. Lappi veti ilmavat kolme volttia mutta tuli onneksi pyörilleen niin pääsi heti jatkamaan. Edeltävässä risteyksessä ollut järkkärihän ei kyllä ollenkaan ymmärtänyt että meidän porukka oli menossa auttamaan jos auto ei liikahdaan. Itse kuvasin vielä Evansin mutta en Lappia jotta kädet olisivat vapaat hurraamiseen. Tosiaan kaksi ihmistä sen kaadon sitten lopulta kuvasi. Toivottavasti tulee näkyville. Itse sain sentään kuvata ranskalaiselta hänen kameran skriiniltä tuon ulosajon muistoks.
Laitoitko Ralliradioon videon videosta? Nostaa arvoa jos se kerran Ranskaan asti lähti se alkuperäinen.. Mietin tuota paikkaa viime vuoden pimeälle, mutta olisko sitten ollut niin että olis pitänyt katsella vastavaloon.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Ensimmäistä kertaa erikoiskokeen varrella vuoden 2002 jälkeen!
Hattu nousee päästä et joku kertoo talkoohommistakin. Ilman teitä meillä muilla olisi aika orpoa.

Kokeillaas omaa näkökulmaa tähän kisaan.

Torsdag: Rannankylän SD. Pätkänä voi olla ihan hieno, mutta katsojan kannalta vähän hankalahko, kiitos väliteiden puutteen ja sen et joka toinen paikka on no-go zonea. Tetsasin itseni edeltävänä ehtoona paikanpäälle, linkkapysäkille, aivan kyseisen pätkän startin läheisyyteen. Turhaan. Aamuyön pikkutunteina ainakin opasteitten laita olisi saanut olla vähän parempi, ysitien risteyksessä oli kyllä tienviitta missä näytettiin tienvarsiparkin suunta, mutta kun tämän jälkeenkin oli yksi risteys. Ts. tein ketunlenkin väärään suuntaan. Myös parkkeerausohjeissa olisi ollut parantamisen varaa, aamulla tuli selkeä ukaasi siitä et jos auto ei siirry 500m päähän niin se siirretään hinausautolla pois siitä. Ei kyllä edeltävänä ehtoona hirveämmin kieltomerkkejä näkynynnä. Muutenkin takaisintullessa samalla 500m matkalla oli useampi auto parkissa. Logiikka ontuu.

Kävelymatkalla pätkälle joku järjestävästä tahosta halusi skannata passin. Tietenkään ennen tätä passin skannausta ei oltu minkäänlaista käyttökoulutusta pidetty passinlukijana olleen aparaatin käyttämisestä. Noh, passi saatiin lopulta skannattua ja matka jatkui eteenpäin. Alkupään kiristyvä vasen katselupaikaksi, oikeestaan kaikki WRCt veti makealla liipillä, Evans taisi saada ekalla vedollaan suurimmat aplodit. Marcyk oli lähellä vetää pihalle ensimmäisellä vedollaan, eikä se toinenkaan nyt sitä paremmin mennyt. Paluumatka olikin sitten metsää pitkin melkoista rynkytystä. Muuta mainitsemisen arvoista ei tähän hätään. Join sämpyläkahvit ja pakenin töihin loppupäiväksi.

Fredag: Lankamaa 1+2. Hakkuuvasuri, reipas 7km lähdöstä. Potentiaalia oli monenlaisiin tilanteisiin, mutta ykkösvedolla ei nyt nähty mitään hivenen leveitä linjoja kummempaa. Fourmaux ja Rytkönen jysäyttivät samaan kiveen mikä oli muutaman sadan metrin päässä kyseisestä paikasta, ainakin Fourmauxin menon hyytyminen tuli kuultua. Loix vaihtoi pyörän paikan läheisyydessä katsojien avustuksella, maavaraa oli ilmeisesti niin vähän et tunkki ei sopinut alle vaan väen piti vähän nostaa keulasta.
Kaunis aurinkoinen sää, järkkärit reissun kenties asiallisimpia, myös paikassa olleen karavaanarin seremoniamestari ihan asiallinen, loppua kohden rupesi kuuluttamaan oman JBL:nsä ja mikrofonin avustuksella pyyntöjä järjestyksenvalvonnan puolesta miten tiellä ei saa kävellä. Samassa paikkaa näkyi olevan TGR:n puolelta Salminen ja japanilaiset joita yritetään kouluttaa rallimaailman huipulle.

Lankamaa 2... tämän voi kiteyttää lauseeseen "helvetin hyviä mustikoita". Saattoi olla et muutama painokelvoton sana pääsi paikasta poismennessä...

Sahloinen-Moksi 1+2. Ei mitään muistikuvia kilsojen suhteen, minne on tullut kiivettyä katsomaan... Tienvarsiparkki, varsin kivinen sellainen. Parkkilippujen myyjä sanoi suoraan ettei aio skannata passia, kun ei täällä netti toimi. P3 läheisyydessä olleella rinteellä tuli kuitenkin oltua. Hieno näkemä. Edessä joukko japsikuvaajia.

Osastolla "pyyhkeet": Järkkäritoiminta reissun paskinta. Ja tämäkin on oikeestaan yhden henkilön aikaansaamaa. Risteysalueella on ehkä parisensataa metriä kävelyä tietä pitkin (jonka välissä pari suht hyväkuntoista metsäpolkua). Tämä tiellä kävely tuntui olevan jonkinsortin punainen vaate hänelle. Muutenkin tuntui et tämä herrasmies oli vähän väärässä paikkaa, jossain vaiheessa kommentit oli tielläkävelijöiden ja lähialueen katsojien suuntaan äksyilyä ja luokkaa "miten kävi Lankamaalla, siinä on isot rahat kyseessä, mä kysyn et kuka maksaa"...

Myös en ihan ymmärtänyt hänen logiikkaa et ensimmäisen vedon viimeisen auton jälkeen odotutetaan poistuvaa yleisöä tiensivussa ja sitten safetyauton tullessa kohdalle paheksutaan kun yleisö seisoo tiensivussa. Sama henkilö ei myöskään meinannut ymmärtää toisen vedon viimeisen auton poistumisen jälkeen et tie on tyhjä. Toivottavasti pysyy jv-toiminnasta kaukana jatkossa. Ja tämä kommentti henkilöltä joka oli selvinpäin ja asiallisesti koko vedon.

Lördag:
Tästä oli hyvä suunnata kohti Päijälää, siellä kumpikin veto. Paikkana se tuttuakin tutumpi hakkuu... yöparkkiin mentäessä selkeesti karttamyyjä tiesi minne väki suunnistaa, kun kartan antaessa suunnilleen toinen lause oli luokkaa "tuossa on P1... -> osoittaa sormellaan -> "tuolla on se Ogierin mutka".

Vähän meinasi univaje jo vaivata tässä kohtaa, nukahdin herätyksestä pommiin, kerkesin kuitenkin. Kyseisen paikan maine on ehkä alkanut jo karisemaan/menettämään katsojien mielenkiintoa, 1.5h ennen ekaa autoa pääsi suht eturivin paikoille. Huomaa et kaikki tietää tämän paikan ja maisema on vaihtunut tehokkaasti kulta-ajoista, jarrulla seistään todella aikaisin vrt. viimevuosiin. Yksi vetomieshän mutkan jälkeiseen ojaan lopulta sukelti, vetari hajalle ja game over. Nostohommiksi meni. Hemmetin hyvät lettukahvit (taas kerran). Pätkänä kyllä sellainen et kaikki fasiliteetit on järkätty todella hyvin (ehkä jopa kisan paras), ja jokaiselle katsojatyypille löytyy katselupaikkaa, mutta en kyllä pistäisi pahitteeksi vaikka olisi vuoden pari tauolla.

Täältä huoltoparkkiin. Jämsän ruuhkat tuli vältettyä juuri ja juuri kun koukkasi Partalan kautta Petäjävedelle, toki sitä en ottanut huomioon et tosiaan yksi Vekkulan tienvarsiparkeista oli matkan varrella. Erheistä opitaan ensi kerralle.

Huoltoparkkia voisi kuvailla... noh. Kisaajamäärä on laskussa, sattuneista syistä, mutta jotenkin tuntuu et teamien motorhomet isonee ja vie enemmän tilaa sen mukaan mitä vähemmän muita kisaajia on. Paviljonki on hyvällä paikalla, mutta jotain uutta huoltoparkkiinkin pitäisi keksiä, jäi vähän kädenlämpöiseksi ja oikeastaan mitään uutta ei tullut nähtyä, pl. simulaatioracingiin liittynyt telttaosasto ja tämän yhden valokuvaajan valokuvanäyttely 30v ajalta yhdessä kulmassa. On sanottava kyllä tähän viimeiseen kohtaan et tuon näyttelyn haluaisin nähdä "täysikokoisena", muutama aivan nerokas kuva, niin kisasta kuin kisan ulkopuolelta.

Ruuhimäki 1+2. Hyppysuora, ja loppuhyppy.
Kartingradalla yöpyminen, johtuen ihan siitä et muutama tuttu oli menossa tänne. Yleisen seurustelun pilasi suhteellisen vittumainen keli, suhtkoht vahvaa tuulenpuuskaa oli havaittavissa, grillausoperaatiot vaihtui suoraan läheiselle grillille menemiseen. Työntekijät todella asiallisia.

Hyppysuoralla oli suhteellisen kansainvälinen meno, mutta tämäkin katselupaikka on menettänyt ehkä sen suurimman hohtonsa, vaikka suht kansainvälistä menoa olikin havaittavissa. WRCt hyppäsi oikein makeasti, samaten Kaur. Powerstage katsottiin loppuhypyltä. Kyllähän ne WRCt vaan komeesti loikkaa, ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Vaikka moni kritisoi Ruuhimäen loppuhyppyä keinotekoiseksi, niin se sentään sopii tuon ek:n luonteeseen. Olisi ihan eri juttu jos tuo keinotekoinen hyppy olisi tehty johonkin Jukojärven tai Palsankylän loppuosuuteen. Areenaosuus on tehty hyvin, huonona puolena imo se et joka kojusta ois kyllä saanut sapuskaa, mutta juotavamyyntiin keskittyvä koju olisi saanut olla kaverina.

Ja loppuun ne ah niin ihanat lukemat:
1 rallipassi
8kpl erikoiskokeita, mukaanlukien shakedown + huoltoparkki
1kpl peruttuja erikoiskokeita, mukaanlukien vittuuntunut katsoja
Reipas 500km autolla ajoa, ihan tarkka lukema ei tiedossa
Unta keskimäärin 20h välillä to-su
71 631 askelta, puhelimen mukaan n. 52km kävelyä yhteensä, en sano mittään mutta outoa on.
1kpl kertakäyttögrillauksia
1 paketillinen rallimakkaraa
2 tölkkiä alkoholitonta olutta
pari pullollista vichyä, niin 1.5l kuin 0.33
aivan liikaa energiajuomia, n. 10 tölkkiä taitaa olla lukema
2kpl lettukahveja, lettuja yhteensä 4kpl
1 pehmis

Sainko vastinetta rahoilleni? Tottakai.
Menenkö uudelleen? Tottakai.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Laitoitko Ralliradioon videon videosta? Nostaa arvoa jos se kerran Ranskaan asti lähti se alkuperäinen.. Mietin tuota paikkaa viime vuoden pimeälle, mutta olisko sitten ollut niin että olis pitänyt katsella vastavaloon.
En laittanut. Jotenkin kun en omaa oikeuksia siihen videoon, niin ajattelin että jos jompikumpi ”virallisista” tulisi esille. Toki nyt on jo mennyt sen verran aikaa että ehkä tuon voisi jakaa? Ja tosiaan, jos astun ranskalaisen varpaille niin ehkä se voi tulla sitten Suomeen vetämään avolitsarin. 🤷‍♂️
 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
636
Jaha, nyt kun vuoden odotetuin viikko on kääntynyt uuden maanantain kautta tiistaiksi, lomaa on jäljellä ja univelkoja on saatu kuitailtua ilman sen pahempia korkoja, lienee aika raapustaa oma reissu mustalla valkoisella tänne interwebsiin, kuten muutkin ovat tehneet...

Ralliviikko oli tarkoitus aloittaa virallisesti jo viime maanantaina, mutta kesäloman aloitus siirtyikin parilla päivällä. Pääsin kuitenkin kiertämään Päijälän jo tiistai-aamuna ennen puolikkaan työpäivän tekemistä Tampereella. Ajatus oli hakea tuolta lauantain ensimmäisen (ja ehkä toisenkin) kierroksen katselupaikat, eikä varsinkaan pätkän alkuosa tuottanut parin vuoden tauon jälkeen pettymystä. Se on täynnä upeita ja saavutettavissa olevia katselupaikkoja, ja tarjoaa jokaiselle jotain. Hakkuulla tuli vietettyä aamu- ja iltapäivä mähinävuonna 2017, joten tuon päätin skipata jo hyvissä ajoin, joskin paikka näytti edelleen syötävän hyvältä. Jäin kypsyttelemään paikkoja takaraivoon, ja valmistautumaan keskiviikkoiseen Jyväskylään lähtöön päin.

Keskiviikkoaamuna nostin kamat autoon, ja ohjastin vehkeet ysitietä nielemään. Alkupäivästä kävin ajelemassa Shakedownin, Rapsulan alun pikkutien ja Lankamaan. Näiden jälkeen ehdin käydä tunnelmoimassa Paviljonkia, jonka yleisötiloihin vasta pystytettiin kojuja, eikä rallipassilla ollut vielä asiaa varsinaiseen huoltoparkkiin. Tämän yhteydessä kävin katselemassa, kun TGR suuntasi vehkeensä ja henkilöstönsä kohti Kuokkalan siltaa perhepotrettia varten, jolloin silloin sain ensifiiliksen liikkuvasta hybridi-Yariksesta. Rallifiilis otti viimeistään tässä vaiheessa vallan. Tästä suuntasin kohti Sahloinen-Moksin ja Vekkulan pimenevää iltaa Korpilahden Satamakapteenin poro-aurajuusto-punasipuli-pekonipitsan kautta. Moksista nostettakoon pinnalle suurpetohavainto, kun täysikasvuinen ilves (lynx lynx) kipitti tietä pitkin autoni edessä. Olisiko sitten ollut parturoimassa ns. Kaikkosen paikan taustaa, kun lähti niin nopeasti karkuun hämärtyvään sekametsään. Tuolta sitten pikkuhiljaa kohti majapaikkaa, joksi tänä vuonna valikoitui Bookingin ylivoimaisesti halvin ratkaisu. Jämsä Gasthaus oli todellakin huhujen mukainen paikka, ja henki mennyttä aikaa. Ei sillä, majoittuisin varmasti jatkossakin. Edullinen ja hyvien yhteyksien varrella. Luksusta on toki turhaa hakea vajaan viidenkympin / hlö yöhintaan, mutta ei kai noilla reissuilla ennenkään olla vaahtokylvyissä tai aamupaloilla aikaa kulutettu. Otin tämän majoituksen ke-pe.

Torstaina aamu alkoi shakedownilla. Päädyimme alun nopeaan oikeaan ja olimme 1,5h ennen ekaa autoa paikalla. Ainakin tuolloin auton sai kohtuu lähelle lähtöä, eikä käsittääkseni muutenkaan tälläkin foorumilla ennakoitua, kovan luokan yleisöfarssia päässyt syntymään. Paikka oli nopea, tarjosi erilaisia ajolinjoja ja Oliverin spinnin. Tästä puolenpäivän maissa heitin vielä mutkan Jämsän majoituksessa ottamassa päivätirsat, koska loppupäivän agendana oli ainoastaan käydä tsekkaamassa vuosi vuodelta pienenevä Paviljongin tarjonta ja Harju. Päiväunet itseasiassa piristivätkin oloa, ja kun liityin kolmen maissa ysitielle, olikin Jyväskylään päin havaitttavissa jo pitkät jonot. Auto paviljongin parkkihalliin, jossa kiertelyä, kaartelua, tuttujen katselijoiden sekä kuskien kanssa ajatustenvaihtoa reitistä, ja näiden jälkeen siirtyminen kävelykadun teltta-kebabin kautta Harjulle. Harjulla katselupaikaksi valikoitui Rikhardtin onnettomuuspaikan shikaani, jossa Henkolan S1:n lukkojarrutuksen ja Rytkösen melko surullisen viikonlopun aloittaneen aidanpainoon osumisen lisäksi ei mainittavia tapahtunut. Pikkuhiljaa Antonovin jälkeen siirryinkin sitten hakemaan autoa jo aavistuksen rauhoittuneesta paviljongista ja suuntasin kohti Jämsää.

Perjantain vastainen yö sujui auringon lämmittämässä huoneessa olosuhteisiin nähden melko mukavasti, ja kellonsoittoon heräsin klo 5.00. Jääkaapista vedin rahkan ja puoli litraa vettä naamaan, sillä Lankamaalla pätkän varrella istumiseen olin budjetoinut aikaa pari tuntia ennen ensimäistä autoa, ja silloin ehtisi ravita kuvun vielä paremmin. Korpilahdella joku oli ajanut peurakolarin ja sitä olikin jo tiepalvelu selvittämässä. Lankamaalla katselupaikaksi valikoitui, kuten monella muullakin, 7,5km uudehko hakkuu, joka ei tarjonnut oikein mitään mielenkiintoista. 500m aikaisemmin Fourmauxin äänet loppuivat kiviosuman seurauksena, ja sama kivi lopetti myös Rytkösen kisan perjantain osalta. Muita osumia taisivat ottaa ainakin Loix (vaihtoi renkaan hakkuun pistossa), Prokop ja Thomson. Toista kierrosta ei sitten ikinä päästykään aloittamaan, ja sekös otti päähän, sillä iltalenkille en enää ehtinytkään muiden harrastusten vuoksi katselemaan.

Lauantaina olikin sitten mukava herätä taas kotoa viiden pintaan ja suunnata kohti Päijälää. Paikaksi valikoitui arpomisen jälkeen hakkuulta muutama sata metriä eteenpäin ns. Lehessaari, joka on paikkana mukava katsella; nopea oikea, josta taitetaan alas vasempaan ja jälleen seuraavaan ylämäkioikeaan. Leveitä linjoja esitteli yleiskilpailusta Rally Ykkösten lisäksi Tahko, ja Vetomiehet tulivatkin vähän joka paikkaan mielenkiintoisemmin. Loppujen lopuksi nelivetomies Jarmo Leppänen kellautti Evo-Nelosen pehmeästi katolleen. Muutaman tunnin väli ajokierrosten välissä menikin sateen kastelemia kuteita kuivatellessa ja loppupäivän suunnitelmaa tehdessä. Kakkoskierroksella katselin Gilliin asti samassa paikassa, josta suuntasin Jämsän alueen kiertäen Vekkulan maalipäähän ilman ruuhkia. Katselin miltei kaikki autot 500m ennen maalia seisovassa alikessu-vasurissa, joka oli omiaan päättämään tämän vuoden Jyväskylän itselleni. Sunnuntai menisi jälleen harrastuksen parissa, joten ei edes harmittanut ettei tarvitse lähteä Oittilaan katselemaan muutamaa kymmentä autoa.

Hyvä reissu jälleen. En nyt jaksa alkaa mitään plussia tai miinuksia erittelemään. Pätkiä tuli nähtyä shake mukaanlukien 5,5, kävelyä tuli harrastettua vajaat parikymmentä kilsaa ja Hartwallin lonkeroita meni yhteensä kolme.
 
Viimeksi muokattu:

helge

Well-known member
Liittynyt
22.5.2009
Viestit
77
Olipahan reissu pienen korona tauon jälkeen ralleihin. Muisteltavaa riittää taas jatkossa ja aina pientähän näissä sattuu.
Torstaina alkoi illalla reissu jätettiin Harju väliin ainakin tänä vuonna. Suunnattiin suoraan Laukaan ek:lle ja meille uusi paikka. Matkalla auton radio sekoili omiaan vaihtaen asemia itsekseen mihin sattuu kun koitettiin ralliradioo kuunnella. Mentiin yöksi P2 alueelle missä vasta matkakumppani huomasi vesikanisterin vuotaneen hänen omaan autoonsa. Paikkana oli ihan mukava nukkua mitä nyt pientä meteliä oli.
Perjantai: Katsottiin katselualue B kohdassa molemmat vedot. Ekalla kierroksella risteyksen jälkeen pellolla. Oli minusta laitettu turhan kauaksi tuo alue ja näkymä ihan jees. EI mitään erikosta ja katottiin kaikki autot silloin mikkä siihen kohtaaan tuli. Tässäkohtaa koin reissun kaadon kun väistin autoa ojaan pätkälle kulkiessa teloen käteni haavoille ja nivuset huusi hoosiannaa. Ei onneksi matka päättynyt tähän. Toinen kierros oli metsikön puolella vähän ennen risteystä jossa katottii wrc2 kolmen kärkeen asti. Ajettiin sieltä Sahloinen-moksi P4 parkkiin auto illan lenkkiä katsoon. Paikaksi valikoitui katsoa rinteessä ennen risteystä screenin alla. Tanakki heitti mullat mutta hienoja ajolinjoja oli. Harmi oli Huttusen näkeminen ongelmissa siinä alueella. Ekalla katsottiin kaikki ja toisella lähdettiin Sunisen jälkeen autolle. Parkista poistuminen oli vähän kaaos kun porukkaa oli todella paljon alueella. Päästettiin vähän erikoisesti autoja pois. Toisessa jonossa kaksi kerralla seuraavassa jonossa olikin kuusi kerralla sit kolmannessa kolme. Matkaan päästyämme ajoimme jämsän shellille missä oli väkeä paljon. Yöpaikaksi valikoitui kakariston risteys ja saatiin sopivan rauhallinen paikka lopulta.
Lauantai: Kakaristo on kakaristo tällä kertaa ei mitään ihmeellistä kellään mitä nyt vetomies keskeytti siihen risteykseen tekniseen vikaan. Mukava paikka katsella aina ja fiilis hyvä. Lähtiessä oli hieno päästää tallipäällikö tien yli kopterille saaden ison hymyn meille. Ajettiin pienen kiertotien kautta ruuhkien ohitte Jyväskylään ystävän tykö suihkuun. Matka jatkui tästä ruuhimäkeen yöparkkiin P2 alueelle missä löytyi hyvä paikka olla sekä rauhallinen. Tuuli taisi tehdä sen että oli rauhallista.
Sunnuntai: Katsottiin ensi hyppyjä noin 50m kohdilla oikealla puolella ja puut oli haittana vähän. Mistä käveltiin sinne toiselle puolelle rallimakkaralle noin puolessa välissä autoja. Jonoja oli joka ruokapisteellä paljon.Varsinainen poweri sitten katsottiin vasemmalla puolella maalikennojen kohdalla. Ärsytti kovin kun joku viron ukko toi siihen 3metrin rakennustikkaat suoraan eteen mistä näki parhaiten. Hyviä hyppyjä oli autoilla toisella lenkillä.

Kokonaisuutena matka oli hyvä jossa uutena Laukaa. Muuten meni katsoen tuttuja paikkoja mikkä on todettu meille hyväksi olla. Känni väkeä oli yllättävän vähän omalla kohdalla siis sellaisia jotka hyvä kun pysyy pystyssä. Sunnuntaina taisi olla ainoa joka kaatui humalan takia. Passi oli hankala ja parissa paikkaa ei edes kysytty passia. Kaulanauha on edelleen paras passi. Tämä mobiili ei vaan toimi kun yhteydet on huonot ihmisten takia samalla alueella. Mulla toimi mutta matkakumppanilla ei toiminut aina passi puhelimessa. Ne hiton tikkaat vois jättää kotiinihan vaan et takarivi näkisi myös.
 

mufcAleksi

Well-known member
Liittynyt
17.7.2017
Viestit
68
Tässäpä tarinaa omasta reissusta. Tavoitteena kaikkien karsinoiden välttely niin paljon kuin mahdollista, samalla mahdollisimman monella pätkällä huippujen näkeminen.

Torstai:
Shakedownin lähtöristeyksestä 20 metriä sivuun ja auto siihen, ei ongelmaa. Kohteena eka vasuri johon päästiin toiseen riviin vajaa 3h ennen autoja. Heti alkuun Evansin tilanne herätti hyvin ja muutenkin hienoja ajosuorituksia. Rally1:sten lopetettua ajot kotiin syömään ja paviljongille mm. wrc-kuskien simulaattorikisaa seuraamaan. en tiedä kuka voitti mutta sain ainakin lippiksen täyteen nimmareita :D Illalla harjulle tanhuantien ja pitkäkadun risteykseen, hyvä paikka josta näki koko alamäen ja kaikki kolme seuraavaa mutkaa.

Perjantai:
Lankamaalle pohjoiskautta ja 11km nyppyoikeaan. Parhaat kivet oli viety, joten mentiin vielä 100m eteenpäin, josta näki nypyn ja seuraavan suoran kokonaan edestäpäin. Täällä kerkesi katsomaan kaikki, ja suht kiireellä lähtö Laukaaseen jossa parkit oli ilmeisen tukossa. No, maaliristeyksen kohdille sai auton noin 500m päähän, ei paha. Mentiin noin 400m ennen maalia olevaan flatout-vasuriin jossa sai aamun adrenaliinit lähellä tietä. Iltapäivän lenkille moksiin, ketunlenkin lopun alamäkihyppy/mutkiin. Paikkaan käveltiin Niemisjärventien risteyksestä ihan rauhassa 1,5km tietä pitkin vaikka oli alle tunti aikaa ennen autoja. Tässä molemmat vedot, hieno paikka katsoa. Ekalla vedolla Huttusen auton sammuminen kuului ja näkyi, ja Kaurilla oli pieni tilanteenpoikanen. Poispäin pääsi lähtemään pätkää pitkin, kun purkuautot tuli hyvin nopeaan pätkän päätyttyä (y)Hyvä näin, sillä kotimatka lyheni ja ei tarvinnut ajaa sitä Niemisjärventietä takaisinpäin, oli muuten melkoista röykkysoraa ja siinä oli joltain öljypohjakin mennyt paskaksi.

Lauantai:
Rapsulaan, Lopeistontien flatout-paikkaan ensimmäisinä katsojina joskus seiskan maissa. Lähellä tietä sai olla molemmin puolin, ja järkkäri oli erittäin asiallinen. Siimoja ei aluksi ollut, mutta ne vedettiin parikymmentä minuuttia ennen autoja. Ei paljoa haitannut. Tässä pääsi myös katsomaan siirtymää kun autot oli menossa Päijälään, metsän läpi kun alkoi äänet kuulua niin kipaisin siitä parisataa metriä ison tien laitaan katsomaan kärkikuskit. Harvoin tulee nähtyä siirtymää näillä hektisillä reissuilla :). Sitten heti rally1:sten jälkeen saman metsän läpi autolle ja Vekkulaa kohti. Epävirallisessa parkissa Palviantiellä joutui maksamaan parkkimaksun... Tänne kerettiin about 30min ennen autoja ja sieltä pikaisesti osittain tetsaten ja osittain tietä pitkin noin kilometri lähtöön päin pikkutiellä tiukkaan vasuriin. Oltiin ainoat katsojat näköetäisyydellä. Tässä katsottiin vetomiehetkin, kävin sen mäen päällä missä oli iso lammikko ihan tien vieressä myös hetken aikaa. Tie meni tosi surkeaan kuntoon, alkoi melkein saman tien kaivautumaan kantoja ja pään kokoisia kiviä keskelle tietä. Täältä takaisin Rapsulaan samaan paikkaan, tällä kertaa tien toiselle puolelle. Alkoi jo olla pieni väsymys päällä mutta taas sai virkeän olotilan päälle kun näki autot läheltä.. Jälleen samalla taktiikalla heti rally1 jälkeen metsän läpi ja Vekkulaan samaa välitietä pitkin. Paikkana juuri ennen välitien risteystä penkka, josta näki edellisen tiukan vasurin ja risteysoikean. Kotiin petäjäveden kautta ja ei metriäkään ruuhkaa vielä tässä vaiheessa reissua.

Sunnuntai
Kohteena Ruuhimäki, hypyt on nähty joten tällä kertaa haettiin runkipaikkaa. Auto mikkelintien varteen ja osittain umpimetsää pitkin Greensmithin paikkaan, joka sitten toimikin Rytkösen toimesta. Jes. Toiselle kierrokselle Pietarisen paikkaan jossa Gill oli hilkulla ekalla kierroksella. Toinen kierros tarjosi vain pari hienoa liippiä.

Erittäin onnistunut reissu. Shakedown, 11 pätkää WRC:tä ja kerran vetomiehet.
Kuvagalleria löytyy täältä -> LINKKI
Video löytyy tästä -> YOUTUBE
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Tosi hauska lukea näitä rapsoja! Aleksilla tuo Toyota kuva (DSC_0916) on kyllä hieno ja tunnelmainen!
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Meillä oli suht löysin rantein vedetty rallireissu, eikä oikein missään vaiheessa tullut suorittamisen makua. Jos viime syksynä ainakin kolmelle pätkälle rämmittiin metsien läpi, niin tällä kertaa ei stetsattu kertaakaan. Niin vuodet ovat erilaisia ja kyllä myös itsestä huomaa, että suurin into ravata on poissa ja ei haittaa, vaikka passittaa samaa paikkaa koko päivän.

Ralliviikko alkoi maanantaina testeillä (Toksport, Loix/Prokop ja Evans). Siinä tuli neljä eri osuutta käytyä katsomassa, joten päivä oli samalla testiä katsojana toimimiselle. Evansin ja Rally1:n raaka voima pikkutiellä oli kyllä jotain, mikä välittömästi muistutti, miksi ralli on niin tärkeää.

Tiistaina kävin aamulla Rapsulan lähdössä seuraamassa nuotti ja poikkeuksellisesti pyysin nimmareita. Ostin alkukesästä McKleinin uuden WRC50-kirjan, niin ajattelin että se olisi passeli hyväksyttää kuskien nimmareilla. Erikoisesti nuotin aikana pätkän lähdössä ei ollut enää ketään pitämässä kirjaa.

Keskiviikkona tuli käytyä hakemassa passit ja pohjoispuolen pätkien eturungilla. Tiistai- ja keskiviikkoiltoina vielä kestittiin rouvan kanssa rallikavereita mökillä. Kyllä siinä oli jo soraa levitelty alkuviikoksi ja valmiiksi väsyneenä itse tapahtumaan.

Shakedowniin lähdettiin hieman aikataulua aikaistaen, että oltaisiin ainakin pahimman ruuhkan alta pois. Kaksi tuntia ennen ekaa autoa auto parkkiin ja mitään ruuhkaa ei ollut, vain normaalia liikehdintää. Oli hienoa nähdä, että väkeä lopulta riitti runsaasti paikalle. Katselualue oli alun alamäkioikea täydellisellä näkymällä. Siinä jauhettiin paskaa tunti tolkulla ja oltiin shakessa käytännössä loppuun asti. Osa jatkoi uimaan, osa kauppaan. Siitä päälle perinteiset turinatuokiot huoltoparkissa ja yhteinen päivällinen yläkaupungilla.

Harjun kaksi kierrosta sai sellaisen ajatusvinouman aikaiseksi, että tuli mentyä pätkälle sisään, eikä jäätyä lämmittelyalueelle. Tämä oli virhe. Ajelu Harjulla on tylsää ja Kallen mentyä, alueelta poispääsy kesti pienen ikuisuuden. Jälkeen päin ajatellen olisi pitänyt ajella ruoan päälle majoitukseen, missä olisi ollut hyvät puitteet lepäillä ja katsoa Harjua telkkarista.

Perjantai alkoi Lankamaasta. Ajoissa paikalle ja autolta jälkimmäiselle hakkuulle kertyi kävelyä runsaat 3,5 kilometriä. Oli jälleen hauskaa, miten kävelyn aikana ei penkalla ollut juuri ketään kilometrien aikana, mutta sitten mutkan takana odottikin jo toistasataa katsojaa. Ei siinä, hyvät paikat saatiin, aurinko paistoi polttavasti ja lopulta nähtiin runkiakin.

Taktiikka oli jatkaa lähemmäs siimaa toiselle kierrokselle, mistä sitten poistuminen Ässämäkeen sopivassa kohtaa. Odoteltiin pätkän alkua kaukana McRaen jätössä siiman takana ja seurattiin, kun Mouton pysähtyi tyhjentämään sisämutkaa. Operaatiossa suttaantui 3-4 minuuttia ja pätkän ihanteeseen oli enää 10 minuuttia, kun Michelle lähti. Siinä kohtaa jo alkoi epäilykset pätkän ajamisesta herätä. Järkkäri tuli siitä tyhjentämään myös jätön siimantakuisen ja hypättiin toiselle puolelle. Tässä kohtaa alkoi olla jo aivan sama jääkö vai lähteekö heti. Kello oli pykälässä ja pian tuli kavereilta viesti, että Kalle matelee. Se oli 1+1 ja lähdettiin välittömästi autolle ruuhkan alta pois. Kun autossa laittoi ralliradion, niin tuli varmistus sille, että pätkä on peruttu.

Ässämäkeen siirryttiin täysin ilman ruuhkia. Lähdöstä sisään ja aikaa oli. Taas jauhettiin paskaa. Vetojen välissä oli ajatus käydä hieman nuuhkimassa jälkiä, että olisko vaihtanut paikkaa, mutta Lankamaan jäljiltä järkkärit eivät antaneet tielle astua. Eipä siinä. Pidettiin leiri sitten samassa paikkaa toinenkin veto.

Lauantaina halusimme Vekkulaan eli lenkin vikalle pätkälle. Aikataulu olisi niukasti mahdollistanut käydä ottamassa Päijälässä jonkun ajantappopaikan, mutta lopulta päädyttiin siihen, että ei maksa vaivaa. Vekkulasta löytyi nasta mesta, missä samoilta jalansijoilta näki kaksi mutkaa, joissa molemmissa pientä rypemistä. Tilastomerkinnät jäivät tekemättä, mutta etenkin Vetomiehissä ja MM-rallin toisella vedolla oli useita viihdyttäviä vetoja. Lopulta tuli oltua samalla aarilla koko päivä, noin 10 tuntia.

Sunnuntaina oli vaihtoehtona jäädä kotiin tai lähteä Ruuhimäen kannolle odottamaan isoa kalaa. Kannolle siis. Viides kerta kahdeksan vuoden aikana. Tällä kertaa ei osumia, mutta esimerkiksi Gill roikutti niin, että voisi sanoa, että läheltä piti, vaikka nousikin takaisin tielle 2 metriä ennen kantoa. Ekan vedon jälkeen reppu selkään ja kohti mökkiä ja loman jälkeistä arkea.

Perushyvä MM-ralli oli ja etenkin näin, kun ei itse tehnyt mitään valmisteluja. Hieno tapahtuma ja edelleen ihan parasta todellisuudenpakoa.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Semmoiset Jyskälät tällä kertaa!

Paikalle tuli mentyä jo maanantaina kaverin kämpille Vaajakoskelle muutamaksi päiväksi. Pavilla tuli pyörittyä tiistaina ja keskiviikkona simulaattoriluolassa ainakin morjestelemassa tuttuja.

Torstai
Liikuin koko rallin ajan shakella lähdössä töissä olevien kanssa, joten aamuherätys oli sen mukainen. Auto parkkiin lähtöviivan lähelle ja siinä kun autokunnasta muut jäivät töihin, minä lampsin kameroineni sinne pätkän ekaan mutkaan. Siellä koko shaken ajan tuli istuttua ja puhuttua pärinäjuttuja tuttujen kanssa. Oliverin spinni ainut kerrottava asia kilpureiden suorituksista.


Siinä sain sitten aamupäivän aikana "käskyn" Salmisen Markolta viedä Laukaan pätkällä kylmäkamera tiettyyn paikkaan, toki kerroin Laukaan olevan meillä kohteena perjantaina, joten Marko siinä sanoi että vieppä ihmeessä kylmäkamera "pöllipinovasuriin".

Tässä vaiheessa oli jo tiedossa, että perjantaina herätys olisi myös erittäin aikainen, joten päätettiin jättää Harju TV:n välityksellä seurattavaksi. Roviksen saavuttua pätkän maaliin niin varmaan 1min siitä oli meikäläisellä jo pää tyynyssä ja kuorsaus täytti kämpän.

Perjantai
Katselupaikaksi valittiin Laukaan pätkältä loppupään peltoässien jälkeinen ylämäkivasen. Tämä tarkoitti sitä, että pätkälle oli mentävä ennen sulkuajan alkua. Saatiin auto parkkiin mukavasti heti paikasta lähtevään pistoon. Ja juu, vein sen kylmäkamerani siihen edeltävään vasuriin kuvaamaan. Kierrosten välissä kun lampsin hakemaan kameraa pois, niin jälkiä tutkiessa totesin että muutama leveempi linja siinä oli ollut. Ylämäkivasurissa myös muutama levee linja ja Loubetin sisäkallioon osuminen (melkoinen pamaus, kipinöitä ilmassa ja etunurkka savutti tuon osuman jälkeen). Paikan jälkeisessä oikeessa Neuville otti pienet roikut (tämä toisella kylmäkameralla nauhalla).

Toisen kierroksen ajaksi vaihdoin pöllipinokameran kuvaamaan tuota nousevaa vasuria ja siirryin itse kuvailemaan sitä edeltävää. Toka kierros ei tarjoillut sen ihmeempiä suorituksia. Täältä sitten purkuauton saattelemana kohti Moksin risteystä. Siitä tallattiin noin 800m vastakarvaan katsomaan tarjoileeko vanha Kaikkosen paikka jotain, eipä tarjoillut tällä kertaa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen päätettiin sitten välttää toisen kierroksen jälkeinen ruuhka kokonaan ja lähdettiin takaisin Jyväskylään majoitukseen.

(Jossain vaiheessa täytyy editoida jonkinsortin videoo mihin ymppää nuo kylmäkameraotokset, tai ainakin näyttävimmät liipit niistä...)

Lauantai
Aikaiset aamut kuuluu tämän rallin "hienouteen". Jälleen oli päästävä pätkälle sulun sisään parkkiin. Tällä kertaa valittiin katselupaikaksi Päijälästä y-haara. Siellä mukavasti eturivin paikat ja vesisateessa fiilistelyä. MM-letkalaiset eivät sen koommin tarjoilleet ihmeellisiä ajosuorituksia, mutta Vetomiehet ei petä ikinä. Yksi BMW lipesi puihin ja toinen päätti mutkaan tullessa kiertää sakkolenkin y-haaran kautta.


Toisella kierroksella sama paikka, mutta rauhallisemmat ajosuoritukset. Täältä sitten Petäjäveden kautta takaisin Jyväskylään ruuhkat kiertäen, ei edes se Vekkulan EK aiheuttanut liiemmin viivästystä meidän ajeluun.

Sunnuntai
Aikaiset aamut alkoi jo painaa melko rajusti ja aamuärhäkkyyttä oli havaittavissa kun tallasin Ruuhimäen pätkällä vanhaan Sordon mutkaan. Siima meinas olla ns. punainen vaate meikäläiselle, mutta siinä kun aamupalan sai penkalla syötyä, niin verenpaine pääsi tasaantumaan. Ja juu tiedän että siinä paikassa on aiemminkin se siima ollut, tosin viime vuonna ei mitään siimaa näkynyt. Rytkönen sitten jätti jarrutuksen vasta nypyn jälkeen ja lopputulos on nähtävillä videolta:


Täällä katseltiin ensimmäinen kierros jonka jälkeen nokka kohti kotia!

Hieno viikko taasen! Ens vuonna todellakin uusiks mikäli terveys antaa myöden!
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Juuka Ralli 2022

Täähän oli melkein kotikisa, kun matkaa pätkille 50 kilometriä. Perjantaina kiersin reitin läpi, ja reittihän oli tuttua Juukaa, hienoja katselupaikkoja löytyi vaikka millä mitalla. Pitkään oli pohdinnassa erikoiskokeelta 1 nouseva vasen ison kivenlohkareen viereen, jossa oli ollut ulosajoja viime vuonna. Toisena vaihtoehtona oli erikoiskokeelta 2 isolta tieltä nouseva vasen, jossa oli vuonna 2020 Fabia R5:den suistuminen ja taisi siinä Starlettikin mennä neljä rinkiä. Jälkimmäisen paikan huimavauhtisuus kiinnosti, joten sinne katsomaan.

Erikoiskokeen 2 paikassa oli noin 20 katsojaa, joista paikallisia suurinosa, ja kisoja kiertäviä ihan maksimissaan kymmenkunta. Muutama hieno liippi (Pekka Moilanen Escortilla noin mainitakseni), ja viimeisenä numerona tullut (nro 76) meinasi vielä ojan reunaa kutkutella. Ei siinä, lähdettiin kävelemään takaisin autolle, kunnes kuullaan että sieltähän tulee vielä joku auto. Noh, Hosionahohan sieltä tuli Bemarilla ja totta kai se meni selälleen siinä mutkassa sitten. Eli kuulin kyllä, että pihalle meni, mutta en nähnyt. Ajoitus oli kyllä hienosti kohdillaan.

Noh, sitten lyhyt siirtymä erikoiskokeelle 3, ja ajomatkalla ehti purkaa pahimpia ärräpäitä omaan höntyilyyn. Erikoiskokeella 3 paikkana pitkän suoran päästä vasen mutka, joka hieman kiristyi loppua kohti. Komea paikka oli katsella ja kuunnella, kuka uskaltaa jättää jarrupaikan myöhäisimmäksi. Maininnanarvoisia suorituksia numerolla 7 Jarno Pentinpuro Citroenilla, kyllä oli komeata kuunneltavaa ja mutkakin tultiin hienossa luistossa läpi. Myös Pekka Moilanen esitti jälleen hienon luiston. Sitten numerolla 40 ajanut bemarikuljettaja tuli mutkaan liian kovaa, ajautui leveäksi ja ojanpenkalla pyörien jäi tielle katolleen. Ei itsessään kovin vaarallisen näköinen ulosajo, mutta ojanpenkkaa vasten pyöriminen oli melko raaka BMW:n korille. Kaaret pitivät hyvin tehtävänsä mutta katto nitkahti kyllä monesta kohtaa melko rajusti. Kuljettaja lähti tarkastukseen ambulanssilla, ilmeisesti mitään sen vakavampaa ei kuitenkaan sattunut. Erikoiskoe oli poikki miltei tunnin, ja osa siirtyikin erikoiskokeelle 4. Itse jäin kuitenkin kolmoselle, ja mitään mainittavampaa siellä ei enää sitten tapahtunutkaan. Tsempit kuljettajalle!

Ja videota päivän tapahtumista:

Seuraavaksi varmaan Keuruulle R-Rallicuppiin tai sitten 27.8 Mikkelin SM-Ralliin/Peurunka Ralliin Laukaaseen.

ja ps. Kyseinen kaarre ei ollut huomion tai varoituksen arvoinen, normaali kaarre muiden joukossa.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
72
Itsellä myös sama kisa ja melkein samat katselupaikatkin kuin Onzahilla. Kakkosen nousevasta vasurista aloittelin myöskin ja melkein missasin paikan ainoan kaadon, sillä kuten moni muukin lähdin kävelemään autoa kohti. Taisinpa kävellä vielä ihan Onzah sun perässä, kuitenkin hetken käveltyäni kuuntelin että ainakin yksi auto tulee vielä ja ei muutakun pikainen spurtti takaisin paikkaan ja niinhän sieltä sitten saatiin klassinen viimeisen auton pelastus kun bemari kellahti nurin.

Kakkoselta matka jatkui tuohon samaan kolmosen paikkaan, jossa sitten tuli tuo yksi lanssivetoon johtanut kaato. Samassa paikassa olinkin jo kaksi vuotta sitten kun kyseinen pätkä viimeksi ajettiin. Silloin lysti loppui melko lyhyeen kun yksi bemari poistui paikassa emmekä viiteen henkeen saaneet autoa ylös. Tää kolmosen paikka perustuu mun mielestä puhtaasti vauhtisokeuteen kun tullaan kilometri kaupalla lappu lattiassa, vaikka nyt ekat nelisen kilometriä olikin uutta pienempää tietä niin ihan tajuttoman nopee sekin osuus silti oli. Mitään merkin arvoistahan tuossa paikassa ei tosiaan ole.

Kolmonen kun saatiin pakettiin, pyörähdin vielä nelosella katsomassa viitisentoista autoa alun pikkutien tiukassa siimaoikeassa. Näistäkin vähistä autoista mitä paikassa näin, kolme sukelsi siimojen alle.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2702
Sijainti
Penkalla
Lahden hisse/expertrallissa olin myös penkalla. En jaksa sen kummempia turista, video saa taas kertoa kaiken olennaisen. Tosin tuli ladattua väärä versio siitä tubeen, mut saa kelvata tollaisena. Teknisten ongelmien vuoksi kuvanlaatu hieman kusee, samasta syystä videon tekemiseen meni melkein viikko...
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
139
Sijainti
Tampere
Keuruu meni surullisissa merkeissä. Penkalla pyöri huhuja pahemmasta osumasta, mutta siitä kaikkein kauheimmasta lopputuloksesta luin vasta päästyäni kotiin. Syvimmät osanottoni kaikille, joita tapaus kosketti henkilökohtaisesti. Moottoriurheilu ei ole koskaan vaaratonta, mutta silti tällaiset tapahtumat pysäyttävät.

Katsojan kannalta ei ollut helpoimmaksi tehty kisa. Olisin halunnut kokoelmiini kunnollisen reittikartan, mutta kilpailukeskuksessa lykättiin käsiin kaksi epämääräistä A4-paperiarkkia, joissa oli suttuisia lähikuvia erikoiskokeista. Näistä piirroksista ei hahmottanut kunnolla väliteitä, paikannimiä tai oikeastaan mitään muutakaan. Yritä tuollaisten perusteella suunnistaa. Lisäksi yksi erikoiskoe oltiin jätetty lapuilta kokonaan pois, sillä "siellä ei ole yleisöalueita". Ilmeinen ajatus oli tosiaan ohjata katsojat muutamalla ennakolta määrättyyn karsinaan, joihin (ja siis sulun sisään, joskin sulku alkoi vain puoli tuntia ennen ensimmäisen kilpailijan ihannelähtöaikaa) oli väsätty myös pysäköintialueet. Kilpailukeskuksessa virkottiin tällaisten karsinoiden olevan nykyään pakollisia.

Ykkösen maalipään vasurin yleisöalueella oli kovin väljää ja parkissa taisi olla lopulta kaksi tai kolme autoa. Makkaramyynti oli mukava lisä, vaikka kauppa ei käynyt kovin vilkkaasti. Epäselväksi jäi, oliko reittikeskuksesta käteen annettu paperinivaska myös erikoiskoelippu vai pitäisikö myös pätkille pääsystä maksaa erikseen. Tätä ei oltu kerrottu myöskään järjestysmiehille, joiden osaa ei käynyt kateeksi. Muutenkin kilpailun ennakkotiedottaminen katsojien suuntaan oli olematonta. Reitti vaikutti aika nopealta, ja esimerkiksi tuo kielletty nelospätkä oli käytännössä suoraa tietä. Siimaa oli käytetty todella runsaasti. Loppukilpailun sen keskeytymiseen saakka katselin Jukojärvellä vähän ennen Novikovin paikkaa olleessa nousevassa vasurissa, jossa oli paljon tökkötapahtumia ja pölyä.

Edelleen jatkuva alakuloinen tunnelma jäi tästä reissusta.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
102
Katsojan kannalta ei ollut helpoimmaksi tehty kisa. Olisin halunnut kokoelmiini kunnollisen reittikartan, mutta kilpailukeskuksessa lykättiin käsiin kaksi epämääräistä A4-paperiarkkia, joissa oli suttuisia lähikuvia erikoiskokeista. Näistä piirroksista ei hahmottanut kunnolla väliteitä, paikannimiä tai oikeastaan mitään muutakaan.
Kuulostaa kaiken kaikkiaan raskaalta reissulta. Pystytkö laittamaan kuvaa tuosta A4-tekeleestä? Kiinnostaa, oliko tutuilla ralliteillä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Kilpailukeskuksessa virkottiin tällaisten karsinoiden olevan nykyään pakollisia.
Niin, luulen että se on vähän järjestäjästä kiinni. Hamussa tuo on otettu kirjaimellisesti, mutta AKK:ssa ei. Liittyy tähän Seinäjoen tapaukseen, jossa se humalassa ollut katsoja kuoli. Silloin tuli ohjeistukseksi (Elyltä??) että katsojille on osoitettava turvallinen paikka missä katsoa kisaa.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Niin, luulen että se on vähän järjestäjästä kiinni. Hamussa tuo on otettu kirjaimellisesti, mutta AKK:ssa ei. Liittyy tähän Seinäjoen tapaukseen, jossa se humalassa ollut katsoja kuoli. Silloin tuli ohjeistukseksi (Elyltä??) että katsojille on osoitettava turvallinen paikka missä katsoa kisaa.
Molempien (Hamu ja Saul) kisoja tänä vuonna kiertäneenä en oo kertaakaan nähnyt että ihmiset ois pakotettu vain tietyille alueille. Oisko tää joku Keuruun spesiaalijuttu sit.
 
Ylös