Rallipäiväkirja

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Pakko kysyä että miten kerkisit Sordon kivelle asti, kävelit pätkän lähdöstä?
Jätin auton isolle tielle ja siitä jotain karvaa fillarilla niin pitkään kuin pääsi. Kirjoittelin streamin chatissa jonkun kanssa näistä, toisessa karvassa oli kuulemma mahdollisuus törmänä haulikkoon. Pätkällä meni siimoitettua polkua, polkua ilman siimaa mutta sisälsi myös umpiryteikköä jonka kohdalla mentiin jo ilman paitaa :LOL:. Jotain ulkolaisia siinä tötöili samaan suuntaan, huutelin että tulisivat ryteikön läpi vaan mutta oli vissiin liian extremeä. Lähdön kautta olis varmaan kanssa onnistunut, mutta ei tiennyt paljon on parkkijonoa ja polkua. Tää vaatii vielä vähän hiomista, Västilän alkupää purkaa autoja siihen eteen ja jos tuolla assulla ei pysty katsomaan kuin Kalleen asti.

Tänä vuonna näin muuten kaikenlaisia liikuntavälineitä pätkällä, esim sähköpyörällä pätkää vastaseen 40 min ennen Laukaa 1 starttia, sähköyksipyöräisellä pätkää vastaseen tunti ennen Ruuhimäki 1:n starttia ja sähköpyörällä metsässä polulla (myös Ruuhimäki 1), ilman kypärää, mutta ihan reippaasti kaatuneita puita yms. ylittäen. Näistä kaksi ekaa pitäisi siis olla kielletty, koska pätkä on suljettu, mutta ainakin Laukaassa järkkärit vain nyökkäilivät.
Saarikkaalla näitä tuli jostain parkista vaikka kuinka ja paljon.

...Ruuhimäkeen. P2:lle saatiin hyvin parkkiin puoli ysin aikoihin, siinä rauhalliset aamupalailut autolla ja endurouria pitkin mikroautoradan mutkiin. Katseltiin radan aidan takaa tuloa tiputtavaan oikeaan, hyvä paikka. Mikroautoradan puolella ei juuri väkeä ollut, ja radan kahviolle ja muille palveluille plussa. Pari tuntia katseltiin, pois lähtiessä hetki vielä edeltävässä vasurissa vauhdikasta menoa urien kasvaessa.
Taidettiin tehdä vahdinvaihto, tulin siihen aidan taakse vähän ennen kuin kun joku tuntomerkkeihin sopiva rytmiryhmä poistui siitä portilta.. Paikassa tuntui muuten olevan yksimielisyys siitä, ettei mutkasta voi niitä pään kokoisia kiviä käydä poistamassa turvallisesti.
 
Viimeksi muokattu:

R2

Member
Liittynyt
24.7.2024
Viestit
6
Suomen MM-ralli 2024

Noniin, parin päivän palauttelun jälkeen kotikisan raporttia.

Keskiviikkona kävin vilkuilemassa lähtölavaa sekä huoltoparkkia. Varsinainen ralli alkoi torstain karistusajosta, johon liikahdettiin kotoa 7:30. Pari tuntia ennen autoja penkalla ja ihan hyvän paikan sai vielä Al-Rajhin paikasta. Mutkassa maasto menee onneksi ylämäkeen, joten taaempaaakin näki oikein kivasti. Evansilta ja Solbergilta pikku liipit, muuten ei ihmeitä. Parin tunnin jälkeen kotiin. Harju jäi nyt toista vuotta putkeen väliin. Sen sijaan menimme puolison kanssa ihmettelemään huoltoparkkia vielä yhdessä ja katsomaan, kun kuskit lähtivät huollosta kohti Harjua. Tänä vuonna Satamassa näki kyllä pesun jälkeen autot ja kuskit todella läheltä mediazonen kohdilla. Tämä oli mukava yllätys!

Perjantaina aamulla taas seiskan jälkeen liikkeelle ja nokka kohti Myhinpäätä. Katsastimme ensin näkymän alun triplanypyille, mutta porukkaa oli meidän tullessa jo sen verran, että hyvää näkymää ei enää ollut tarjolla. Siirryttiinkin tästä 500m eteenpäin vinohypylle, jossa oli vain kourallinen porukkaa. Tänä vuonna tämäkin oli ihan kunnolla siimoitettu ja katselualue oli vain vasemmalla puolella tietä. Mukavia hyppyjä ja tuloon pystyi näkemään kohtuullisen pitkälle. Katsoimme Lindholmiin asti, ja lähdimme siirtymään kohti autoa, jonne kuitenkin oli kävelyä arviolta pari kilometriä. Lähtiessä sade alkoi oikein kunnolla ja vettä tuli kuin aisaa. Lounaspaikan kautta kotiin hetkeksi kuivattelemaan kamoja. Rouva jäi kotiin lepäämään, kun itse suuntasin vielä kohti Ruuhimäen toista vetoa. Sadetutkan mukaan Ruuhimäen yli oli alunperin tulossa parikin sade/ukkosrintamaa. Tätä silmällä pitäen istuin autossa parkissa, kun Antti käveli ohi. (Jos siis mietit, kuka hörhö sut pysäytti niin se olin minä 😄) Tuntia ennen alkua penkalle ja paikkana ison tien ensimmäinen hyppy. Siimalla oli vielä tilaa ja tässäkin näki kohtuullisesti. Paikka nyt ei ollut silti mikään erityisen sykähdyttävä. Lopulta keli oli oikein nätti eikä mitään sadetta ei tullutkaan.

Lauantaina suuntasimme aamulla kohti Päijälän metsäkangasta. Olimme parkkitiellä kaksi tuntia ennen pätkän alkua, mutta täällä viriteltiin busseja parkkiin, joten autossa istuskelua tuli noin puoli tuntia. Hiekkakuopalle mahtui kuitenkin onneksi vielä hyvin parkkiin. Porukkaa oli nypyn jälkeisessä oikeassa jo paljon, joten suuntasimme katsomaan edeltävää pientä hyppyä. Hyppyhän ei ole iso, mutta heitti autoja kahdelle pyörälle, joka teki paikasta heti näyttävämmän.

WRC-letkan jälkeen suuntasimme Kuhmoisten nesteelle syömään. Samalla oli hyvä mahdollisuus vaihtaa pätkää Västilään ja näin ainakin hieman lyhentää päivää. Luulen, että tuo Sappeentie olisi ollut myös aika tukossa, jos sieltä olisi vasta toisen vedon jälkeen yrittänyt pois.

Västilässä suuntasimme P5:lle ja risteyksen jälkeiseen oikeaan mutkaan, jossa oli tv-lähetyksen perusteella saanut ensimmäisellä vedolla olla kohtuullisen lähellä tietä. Ystävällinen järkkäri ohjasi meidät paikkaan, jossa katselu oli sallittu. Tämä paikka sykähdytti itseä ehkä eniten, sillä suunnanvaihdon seuraavaan vasuriin näki todella läheltä. Västilästä Jämsänkosken ja Petäjäveden kautta kotiin.

Sunnuntaiaamun herätys tuntui todella raskaalta, mutta suuntasimme silti jo Sahloinen-Moksin ekalle vedolle. Tässä haettiin lyhyen kävelyn jajaja-paikkaa ja suuntasimmekin alun loivaan vasuriin juuri ennen tuplaristeystä. Citroeneja lukuunottamatta kaikki tulivat suoralla autolla. Citikoilla perä tuntui luistavan todella paljon mutkan jyrkkyyteen nähden. Rally1-auton repivä ääni sekä fiilis, kun auton pohjaamisen voi tuntea omien jalkojen alla sykähdyttivät.

Toiselle kierrokselle siirryimme n. 500m eteenpäin talonpihaoikeeseen. Tästä näki kyllä kivasti ja fiilis oli katossa vielä Rovanperän ajaessa ohi. Latistunein fiiliksin kohti autoa ennen kuin ilmoitus pätkän keskeytyksestä tuli.

Pätkiä ei tänä vuonna tullut lopulta kuin 6 + testi-ek. Katselupaikat olivat kuitenkin kohtuullisen laadukkaita, joten määrää ei jäänyt kaipaamaan lisää. Ajoa tuli viikonlopun aikana n. 500 km ja kävelyä n. 15 km.

Tästä vielä paikat videon muodossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15946
Sijainti
Tampereen lenkki
Tätä silmällä pitäen istuin autossa parkissa, kun Antti käveli ohi. (Jos siis mietit, kuka hörhö sut pysäytti niin se olin minä 😄)
Kiitos tiedosta, tuli sellanen fiilis että olit joku joka mun pitäis muistaa ennalta joten en kehdannut ruveta kysymään nimeä. Kaikki tuntee apinan jne :ROFLMAO:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
Hyvä esimerkki tämän vuoden ralliradion 'tasosta' oli se kun Ruuhimäen puolen tunnin viivästymistä ei saatu kerrottua ilmoille uutisten ja soittolistojen seassa. Penkalla sitten epätietoiset italialaiset yritti vartin verran kysellä lähinnä elekielellä että mihinkä kellonaikaan pätkä oikein alkaa. :: kyllä Vanhasen aikaan jne.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Secto Rally Finland
Tälläkin kertaa esivalmistelut jäivät heikoiksi, rallia edeltävät pari viikkoa olivat työvuorolistan suunnittelun epämalliesimerkkiä.
Hyvää oli se, että rallipassiongelmat olivat ratkenneet jo kauan ennen kisaa. Hyvällä kaverilla oli pari vapaata Secton (suurasiakkaalleen) lahjoittamaa passia.
Torstainakin piti olla vielä töissä 05-13. Nukkuminen oli ollut niin huonoa, että klo 1330 ei lähdettykään Jyväskylän suuntaan vaan otin unet. Päätimme skipata niin Harjun kuin Paviljongin. Huikon Helmessä poistimme nälän ja olimme aivan turhan varhain Ruuhimäessä. Kiertelimme seutukuntaa. Emme halunneet pätkän pohjoispäähän emmekä etsineet metsäparkkeja. Jäimme parkkiin Ruuhimäen kylästä erikoiskokeelle vievälle tielle n.200m risteyksestä, josta kilpailijat tulevat isolle tielle. Yöpyminen onnistui hyvin, ei liikoja häiriöitäkään.

Perjantaiaamuna uuden Trangian ensimmäinen tosikäyttö, edelliset vastaavat kokemukset inttiajoilta... Hyvin onnistui kaurapuurokin... Jäimme ison tie eteläisimmälle hyppyrille - ja näin päin se on paljon vaatimattomampi kuin toiseen suuntaan. Risteyksessä erottui muutamia rajumpia linjoja, huipuista levein linja Munsterilla. Ja kyllähän kaikki hypyllä kevensivät selvästi - mutta ei kunnon loikkia. Katseluseuraksi saatiin ihana ex-kollegani (moottoriurheilusuvusta) ja tuoreehko miesystävänsä. Ajoittaista tiivistä kosteutta taivaalta.
Vetomiesten jälkeen käytiin autolla keittelemässä kahvi ja tee, toiselle ajokerralle mentiin sinne seuraavaan hyppyriin. Ja nyt sai ilman mitään ongelmaa kävellä tietä pitkin 30min säännön mukaisesti
Nyt sitten nähtiin kunnon loikkia, ei tosin mitään draamallisempaa. Kaikkia emme jaksaneet katsoa, joten paluu tapahtui metsän läpi ryynäämällä. Pajarin pätkäpohjat nostivat tunnelmaa.
Aamuinen katseluseura tavattiin vielä Jämsän Shellillä ja juuri puoliltaöin pääsimme parkkiin perinnepaikallemme Päijälän ketunlenkkiin. Täällä oltu kaikki Jyskälät vuodesta 2018 alkaen.

Lauantaina jäi aikaa nukkua ruhtinaallisesti. Sen verran ajoissa mentiin että näimme kunnolla kolme hyppyä ja taiton takaoikeaan. Huipuista oudoin linja Neuvillellä, Borodinilla lievä happipaikka saapumisessa. Fontanalla pientä hakua risteykseentulossa. Vetomiehistä Lindroos näyttävin.
Tauko ajokertojen välissä jäi suhteellisen lyhyeksi. Toisella kerralla Lappi taisi tulla näyttävimmin, kun Katsuta ensin oli löytänyt ison kiven tiestä. Jonkin aikaa satoi aivan kaatamalla. Sadetakin hupusta löytyi vettä vielä kun purin kamoja kotona maanantaina. Vaimoni sai innostuneen juttukaverin viisivuotiaasta tytöstä ja koko risteys sai nauttia Asunmaan fanien ohjelmasta!
Pätkän avaaminen joko tapahtui nopeammin kuin aikaisemmin, tai sitten odotuksemme olivat liian pessimistiset.

2021 ja 2023 oli sunnuntaina mulla töitä ja lähdimme Päijälästä kotia kohti. Nyt suunta oli Sahloinen-Moksiin. Ysitiellä yllätti ruuhka ennen Jämsää, mutta onnistuimme koukaamaan sen pienempiä teitä pitkin. Ensimmäinen kilometri erikoiskokeesta jäi kokematta, mutta muuten ajoimme pätkän läpi. Hieman olimme pohtineet jäätistä sille pätkällä isoa tietä, joka kisassa ei ajettu - mutta siinä oli pysäköintikielto. KSML:n umpisurkea katsojaopas ei tuostakaan kertonut mitään. Raivoisan pohtimisen jälkeen päätimme olla pirun tylsiä, auto P1:lle ja siinä unille.
Nukuimme tosiaan kolme yötä tuossa Ford Focuksessamme. Meillä oli jo varattuna Alkio-opistolta kolme yötä, mutta 435€ on sen verran rahaa että päätimme säästää sen muihin matkailusuunnitelmiin.

Heräsimme vilkkaaseen liikenteeseen. Emmekä vaeltaneen sen enempää kuin hieman reilut 100m kahden risteyksen kompleksiin. Ruokateltalta juomat ja lätyt, kaksi päivää ahkerassa käytössä ollut Trangia sai nyt pysyä kylmänä. Paikalle löytyi perjantaisen katseluseuran lisäksi tosiaan Itse forumin Sörsselsön.
Ekaan risteykseen aluksi hieman rajoitettu näkyväisyys, mutta jälkimmäiseen loistava. Tie kaivautui kyllä hämmästyttävän nopeasti auki, loppupään pienemmän autot saivat keskittyä ojien välttelyyn.
Kallen keskeytys kyllä oli sellainen pommi että.... Vasta nyt alkaa huomata uudestaan kisan valoisempiakin asioita. Katsoimme kyllä kaikki kilpailijat loppuun, mutta rallista emme jutelleet matkalla etelään. Tosin emme palanneet kotiin, vaan jäimme Tampereen keskustaan hotelliyöksi, sillä vaimollani alkoi kuntoutus Kangasalla maanantaina klo 0830. Olipa onneksi paljon muuta keskusteltavaa.

41. Jyskäläni. Etukäteissuunnittelu heikkoa ja Kallen keskeytys kirpaisi. Säätkin hetkittäin koettelevia. Eikä vanhat jaksa ryntäillä. Mutta upea reissu oli taas!
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Hyvä esimerkki tämän vuoden ralliradion 'tasosta' oli se kun Ruuhimäen puolen tunnin viivästymistä ei saatu kerrottua ilmoille uutisten ja soittolistojen seassa. Penkalla sitten epätietoiset italialaiset yritti vartin verran kysellä lähinnä elekielellä että mihinkä kellonaikaan pätkä oikein alkaa. :: kyllä Vanhasen aikaan jne.
Se jatkuvien uutisten lähettäminen raivostutti kyllä lähes yhtä paljon kun merisää aikanaan, juuri kun wrc2 kärki alkaa tulla maaliin mennään uutisiin, Perjantain aikana kerrottiin neljä kertaa että seksikauppa käy paremmin rallien aikana kuin mitä normaali viikonloppuna, sehän ei varsinaisesti ole edes uutinen.

Muutenkin huomasi että mentiin olympialaisten takia vähän aloittelija porukalla ja kun Juha Salokin oli roolissaan ensimmäistä kertaa ei Salo yksin pystynyt kannattelemaan lähetystä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
Secto Rally Finland 2024

Kesän ehdottomasti odotetuin viikonloppu oli käsillä, ja loppujen lopuksi viikonlopusta tulikin varsin onnistunut, joskin myös parannettavaa jäi tuleville vuosille. Rallia lähdettiin etukäteen spekuloimaan Joonas Lönnin spekulointistriimeissä, joita tuli ennen rallia tehtyä yhteensä reilut 15 tuntia. Keskiviikkona saapuminen Jyväskylään, Nico Valkosen kannatuspaidan haku (oli muuten hieno paita ja hintakin kohtuu edukas!), illalla hieman Fiesta Rally4-simulaattorilla ajoa, runkiakin tuli harjoitettua ja ratti tuli irroitettua kun pikalukite oli unohtunut laittaa kiinni. Illalla käynti Grilli 21:llä, jossa tuli tavattua mm. itse SpectatorPRO! Reissu tuli tehtyä ensin kahden, ja lopulta yhden hengen iskuryhmällä. Tuttuja kyllä oli joka ikisessä paikassa pakalla, joten aika ei käynyt tylsäksi.

Torstai

Herätys 5:30, matkaan hieman kuuden jälkeen. Suunnaksi Ruuhimäen shakedown, P2 parkki. Hieman tuntui rahastukselta maksaa 10 euron parkkimaksu jostain motocrossradan takaosasta, joka muistutti enemmän juuri kynnettyä peltoa, kuin parkkialuetta. Kävely pätkän pikkutien osuudelle, ja nousevaan vasuriin juuri hiekkamontun jälkeen. Samassa paikassa olin ollut toiseen suuntaan ajettaessa SM-sprinttiä katsoessa, joten ajattelin paikan olevan varsin näyttävä. Makeita liippejä kärkiluokan autoilta, Kalle tuli joka kerta kaikista leveimmältä. Muita mainittavia suoritteita Munster, Lappi ja taisipa Gryazinkin tulla ihan näyttävästi. Joskus yhden aikaan siirtyminen seuraavaan risteykseen, jossa katselin muutamat autot. Kun lähdin kävelemään poispäin, niin ensin Gill tuli hieman leveämmin, ja kuulohavaintona sen jälkeen yhdet peruuttelut risteyksestä. Kotona joskus kello 14 aikaan, tykkäsin myös tästä shakedownista!

Kotona evästelyt, ja hieman kolmen jälkeen liikenteeseen kaverin kanssa. Auto saatiin parkkiin Ahdinkadulle, vain reilut 500 metriä Harjun Family Park-sisäänkäynnistä. Jonossa tuli törmättyä jäseneen Reinweib, mukava oli vaihtaa pari sanaa ja saada päiväkirjan ehkä suurimmalle juoksijalle myös kasvot. Portit avautui noin 10 yli, kauhealla kiireellä kohti maalia ja sieltä saikin helposti eturivin. Maalin viihdyttävin anti oli hypyt rengaspinosta, niitä tuli noin nelisen kappaletta. Mukava oli myös nähdä Rally1-autojen renkaiden ja jarrujen lämmittelyä kerrostalojen välissä. Yhdyn kyllä edeltäviin arvioihin, että ei haittaisi nähdä Harju pienellä tauolla. Tai sitten pitää taas keksiä jokin uusi paikka, missä Harjua seurailla. Rally1-autojen jälkeen lähtikin todella iso lössi valumaan poispäin. Odoteltiin Kallio/Pynnönen paria, ja siinä vaiheessa Harjun maalissa oli noin 10 ihmistä, joista tuttuja oli ehkä kahdeksan. Olihan kello toki jo yli kymmenen illalla. Käynti illasta Seppälän Prismassa, jossa rallikansaa oli tekemässä ostoksia. Nukkumaan joskus puolenyön aikaan.

Perjantai

Herätys 5:40, matkaan myös hieman kuuden jälkeen. Saarikkaaseen matka, ja siellä jo aiemmin mainittu 13,7 kilometrin aukkovasen. Tykästyin paikkaan jo kesän alkupuolella incareista, ja päätin että tuota on käytävä kokeilemassa. Jonkun verran paikasta oli puhetta etukäteen, ei nyt mitään älytöntä mutta porukan määrä yllätti silti! Paikassa reilut 200 henkeä, ja kuten tänne kirjoiteltiinkin, saatiin järkkäreiltä hienosti lisää siimaa ulkomutkaan, jotta kaikki mahtuisi. Kyllähän se oli viikonlopun sykähdyttävin urheiluhetki, kun Neuville lyö nelosen tupaan ja eikun vaan pistoon suoraksi. Kieltämättä hieman harmitti, että MM-letkan ensimmäinen kierros jäi vaan 14 ensimmäiseen autoon, mutta kyllä Vetomiehet ja MM-letkan toinen kierros pelastivat päivää. Pistoon mentiin varsin vauhdikkaastikin, tyylikkäin suoritus kyllä turkkilainen kaveri joka löi vaan lisää kaasua. Rigleri kaateli puskia, ja loppupään pumppujaloista menikin neljä peräkkäin pistoon. Saldona 20+ pistoonvetoa (itse laskin 21, joku laski 24), ja saldoina 0+8, kun Vetomiehiä jäi pistoon jumiin.
Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Saarikas 1 – Laukaa 2 – Ruuhimäki 2, mutta ei tuo jäänyt jälkikäteen harmittamaan, että paikassa tuli vietettyä koko päivä. Iso plussa myös paikallisille asukkaille, jotka olivat tehneet metsäautotien päästä opastetun reitin pätkän varteen, ja lankkusillan ojan yli!! Tykkään, tykkään todella paljon!

Lauantai

Lauantaina myöskin herätys 5:30, ja matkaan hieman kuuden jälkeen. Suunnaksi Päijälässä Hännisen paikka, odoteltiin sadetta mitä ei saatu. Näinpä tilanteet jäivät melko vähiin, Gryazin tuli ihan mukavasti ja Ristolaisella oli pienet tilanteet Vetomiehistä. Mukavaa oli silti jutella jaksopäällikön kanssa viereisen talon pihalla rallia seuraten. Kuultiin sieltä esimerkiksi, minkä takia Pihlajakoskea ei ajella enää ralleissa, ja paikallisten seurojen tilanteista.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen kaveri päätti suunnata kotia kohti, mutta itselläni oli vielä halua katsella rallia. Jaksopäällikkö kysyi, että voisimmeko viedä ketunlenkille lisää siimaa yhdelle plussa-alueelle. Käveltiin sitten kierrosten välissä ketunlenkin ympäri ajankuluksi. Uria oli muutamissa paikoissa, ja yhdessä risteyksessä oli jälkipään Vetomies ajanut suoraksi, mutta ei löytynyt mitään niin mielenkiintoista, että sinne olisin jäänyt. Mentiin ketunlenkistä joku 500 metriä vastaiseen, jossa oli hyppy + oikea. Hypyn alastuloon oli ojarumpu (ei se foorumikäyttäjä) kaivautunut esiin, ja joku vetomies oli kyntänyt ojaakin. Kyseltiin järkkäriltä, olisiko siimaa mahdollista saada toiselle puolelle tietä, josta näkisi hypyn + seuraavan oikean paremmin kuin 10 metrin päästä tiestä kallion päältä. Paikassa joku 20 ihmistä, ja olipas tässä makeita hyppyjä! Etenkin kärkiautot hyppäsivät varsin mukavasti, Fourmaux etenkin leiskautti varsin pitkälle, samoin Latvala. McErleanin jälkeen alkoikin karmea sade, joka laski yrkkää melko totaalisesti. Kiva paikka oli siltikin tämä, jatkossa pitää mahduttaa hyppyjä ja vauhdikkaampia paikkoja omaan suunnitelmaan enemmänkin!



Sunnuntai

Reissun neljäs herätys kello 5:30, tänään jopa torkutin vartin verran. Suunnaksi Sahloinen-Moksi, ja nyt oli oman paikan hakua. Reissun toinen parkkimaksu, 10 euroa. Ensimmäisen tuplaristeyksen jälkeen ollut talonpiha-oikea, 1,7 kilometriä lähdöstä. Nimesin mutkan toiselta nimeltään hölmö-oikeaksi, mutkaksi joka ei näytä yhtään miltään, mutta jossa olisi pieni piilevä potentiaali ulosajoihin. Paikassa melko vähän porukkaa, yhteensä 20 henkeä. Rally1-autot tulivat paikkaan varsin mukavasti, Fourmaux kaikista leveiten. Solans vähän roikotteli pyörää jo ojassa, ja Creightonilla oli pienet tilanteet. Loppupäässä tultiin jo siistimmin, ulkolaitaan muovautui pieni sorapenkka. Heti viimeisen auton jälkeen nopeata ravia kohti edeltävää risteystä, ehdin hyvin ennen 30 minuutin aikarajaa pois tieltä ja kohti autoa.

Siirtymä kohti Jyväskylää, vastaan Ruoppaantiellä tuli Munster lämmittäen renkaita aggressiivisesti, oli varsin säväyttävä elämys. Ajelin auton parkkiin Haukkalaan, ja kun olin muutaman minuutin kävellyt kohti Laajavuorta, tuli tieto että Kalle on ajanut ulos. Parit perisuomalaiset perkeleet tuli päästeltyä, ja pian alkoikin jo porukkaa valumaan takaisinpäin Laajavuoresta. Laajavuoressa suuntasin alkuosuuden jälkeen olleeseen takapiikkiin isolle tielle, johon odottelin vähän uraa toiselle lenkille. Mitään massiivista uraa ei ensimmäisellä kierroksella ollut tullut, mutta kahteen kertaan ajettuna ura olisi varmasti luvassa. Paikassa porukkaa reilun eturivin verran, ja itsekin sain toiselle lenkille hyvän kuvauspaikan. Varsin erilaisia ajosuoritteita nähtiin tässä paikassa, Kauppisen spinnaus, pari puolispinniä joista matka kuitenkin jatkui, leveitä linjoja, kytkin pohjassa rajoitinta vasten huudatteluja jne. Loppupäässä myös jokkista, kun Hytönen ja Jaakkola ajoivat peräkanaa. Hyvä täsmähaku toiselle kierrokselle, ja erinomainen päätös viikonlopulle!

Reissun arvosanaksi sellainen 8/10. Reissussa 1072 kilometriä autolla, kävelyä reilut 20 kilometriä. Seuraava kisa ehkä lauantaina jo..

Ja 22 minuutin videopläjäys paikoista, olkaa hyvä:
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
29
Perjantain klo 3:40 pimeydessä starttasin Polaris Ranger Pro:llani Laukaaseen. Kahden ja puolen tunnin köröttelyn jälkeen viime vuodelta tuttuun P 3:n (?) peltoparkkiin. "Aja tuo tuonne mahdollisimman peränurkkaan."

Lossimutkan, mistä lie nimi, jätön sisäkurvissa vielä yksi paikka eturivissä vapaana sopivasti. Vesisateessa kyyhöttelyä puoli toista tuntia. Eväitten syöntiä. Yksi sikari. Kunnes ihana Huyndain rätinä kantautui alamäestä ennen mutkaa. Mieletön kiihtyvyys loivaan ylämäkeen sitten. Lyö hepnaalilla näitten pelien vauhti joka vuosi. Myöhemmin Jari-Matti Latvalan kasvojen tuttu kisaprofiili piirtyi kuin kuvana. Prkl! Nyt mennään!
Vetomiehistä säväytti se punainen Sierra Cosworth. Kuin terveiset vuosilta -87 ja -88.
Tauolla viereen ilmestyi kolmen nuoren naisen ryhmä. Pitkiä kynsiä, mascaraa. Samaan aikaan radiouutisista maksullisen seksin markkinat ja ralli. Hmm...

Toinen ajokerta kuusikossa parisataa metriä eteen päin. Täysvauhtinen loiva oikea, keskellä pitkää suoraa. Sama kuin viime vuonna, mutta nyt eri suuntaan tietysti. J-lauta, niin paljon kuin vehkeistä irtosi joo.
"Huomenna haluan nähdä nuo autot paikallaan."

Lauantaina neljän vuosikymmenen takaista tuttua reittiä Hämepohjaan.
Ouninpohjan lähtöviivalla retkituoli naisjärkkärin luvalla heti mainoskylttien taakse.
Kunnes pääjärkkäri käski pois. No, ymmärsihän sen. Miltä se olisi näyttänytkään harmaapäinen yksinäinen tuolissa istuja mainosten takana, kansainvälisessä tv-kuvassa...
Takaviistosta katsottuna sitten Katsutan ja Lapin revitys pätkälle. Ralli ykkönen tuuppaa muuten savua ihme paikoista...
At-asemalla näytin peukkua Neuvillelle ja Ogierille. (Toimi!)
Hurjan näköistä renkaiden lämmitystä.
Hämepohjan risteyksessä moottoripyöräpoliisi tutkasi Rovanperää tämän kaahatessa pätkälle.

Istuin risteyksessä tutulle kivelle vuosilta -79, -82, -84, -85, -86 ja -88. "Tässä silloin ja silloin Makan kanssa istuttiin."
Rovanperä äsken varmaan liki silloista kisavauhtia...

Kahvipaikalla lähellä 9-tietä hyvää keskustelua. Yksi sai rallipassini halavalla.
Kotimatkalla radiokanava vaihtui joo, pysyvästi.
Perillä huvilallani pahoittelut siskon tyttären etelä-korealaiselle poikaystävälle: "ei pärjää Huyndai suurelle Toyotalle."

Sunnuntai kaiken muuttaa voi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15946
Sijainti
Tampereen lenkki
Lossimutkan, mistä lie nimi
Siitä meni ennen tie suoraan alas lossille, josta liikenne kulki Laukaan puolelle. Siltaa ja sen jatkona olevaa asvalttitietä ei vielä ollut Näppymäentiestä länteen. Aiemmin se oli myös ysikymppiristeys, mutta joskus 2002 lossin lopetettua toimintansa se oikaistiin pyöreäksi mutkaksi. Ja tällöin paikka taisi toimia MM-rallissakin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
Miksei Pihlajakoskea muuten enää ajeta ralleissa?
Kuulin selityksenä että joku paikallinen asukas on rallivastainen. Ei auta mitkään voitelut rahallisesti yms. Ja senkin kuulin että jos reittien tekijät ovat saaneet kielteisen vastauksen, niin ei enää jäädä väkisin yrittämään että saisiko pätkää reitille vaan mennään seuraavaan vaihtoehtoon. Myös lähdön ja maalin tarvittavien alueiden rakentamisessa oli ilmeisesti ollut jotain haasteita.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
374
Kuulin selityksenä että joku paikallinen asukas on rallivastainen. Ei auta mitkään voitelut rahallisesti yms. Ja senkin kuulin että jos reittien tekijät ovat saaneet kielteisen vastauksen, niin ei enää jäädä väkisin yrittämään että saisiko pätkää reitille vaan mennään seuraavaan vaihtoehtoon. Myös lähdön ja maalin tarvittavien alueiden rakentamisessa oli ilmeisesti ollut jotain haasteita.
Ai, harmi. Erityisesti venelaiturin alue on tarjonnut hienot näkymät erikoiskokeelle.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1304
Secto Finland 2024

Torstai

Shakedownissa Lindroosin paikassa, jos varmaan iso osa muistakin. Taisi olla ehkä hieman liian tyhjä nykykunnossa, sillä ei aiheuttanut juurikaan toimenpiteitä kellekään, parit kivat liipit ja toki ihan mukava näkemä. Illaksi sitten Harjulle vahtihommiin järjestäjän apuna ns. takasuoran hitaaseen sumppuun. Väkeä oli mukavasti ja pätkän läpi vieminen meni järjestävältä porukalta rutiinilla hienosti läpi taas.

Perjantai

Saarikkaaseen valtaojalle (viimeksi 2014 samassa paikassa), jonka tapahtumat onkin jo mainittu. Täytyy sanoa, että oli kyllä pitkästyttävä päivä pellolla seistä tuon ensimmäisen kierroksen katkeamisen johdosta. Paikkana kyllä varsin näyttävä ja hyvällä sijoittumisella näki aika mukavan pitkälle tuloa ja seuraavaan risteykseen saakka. Tapahtumat jäivät ehkä hieman piippuun, olisiko kelillä ja sisämutkan täydellisellä perkuulla ollut asiaan vaikutusta...Illaksi sitten taas Harjulle samaan paikkaan shikaanivahdiksi kuin torstaina. Yksi junnu hieman siirsi betoniporsasta, mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä. Sisämutkan leikkuuesteetkin taisi selvitä ilman mitään kosketuksia torstain sekä perjantain letkat.

Lauantai

Aamulla ajoin vielä Ounin ison tien läpi ja ennakkoajatus vahvistui eli Kuistilan paikka kutsui. Siellä vahdattiinkin @Makinpo n kanssa. Jos hänellä on kaksi koppia Saarelaisesta tälle vuodelle, niin itsellä nyt Junttilasta sama juttu. 😅 Kaide oli aika kuritetun näköinen kisan jälkeen ja taitaa olla menossa uusiksi kokonaisuudessaan.

Sunnuntai

Tämä meni hieman lyhyemmällä kaavalla, eli vain ekalle lenkille Sahloinen-Moksin Surkeenlenkin alamäkioikea-vasempaan katsomaan, jossa moni muukin. Ihan näyttävä paikka katsella ja hyvin kuuli auton tuloa ja menoa pitkän matkaa. Tieto Roviksen kaadosta kun tuli, niin sammui radio välittömästi ja **tutus oli käsinkosketeltava. Noh, kuten JM sanoi, ralli on raakaa, mutta rehellistä...Taisi "kankkusmaiset"-talkoot tulla Jyväskylästä Kallelle, kun näin paljon vastustaa, mutta luulisi se isoin mutterikippo tulevan väkisin joku kerta.

Reitti oli kokonaisuudessan hieno ja Ouninpohja sekä Myhinpää voisivat olla kyllä vakiokalustoa jatkossakin. Päijälään toivoisi kyllä jo jotain muutoksia, sillä vaihtoehtoja siinä ympäristössä olisi vaikka kuinka.
 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
759
Vikat pari viikkoa on mennyt itsellä ensin täydessä lomamoodissa, josta Jyskälä-kuplan kautta siirryttiinkin suoraan hihnalle, niin ei ole tullut kirjoiteltua. Olisi kuitenkin varmaan syytä heittää jotain päiväkirjamerkintää, ennen kuin Juukan veteraanit tulevat kertoilemaan tarinoita kaukaa Itärajalta. Katotaan, mitä sitä mieleen muistuukaan...

HYACenter

... tai Hyasintti, kuten eräs brittikomediallekin perso forumtuttu kyseisen kisan nimen joskus kotimaan topikissa esitteli. En ajanut mitään läpi, joten faijan nuoteilla mentiin. Aloiteltiin ensimmäiseltä peltoaukealta Onkemäestä, jossa saatiin pitkää näkemää ja mukavaa sladia yhteensä kolmessa kovavauhtisessa mutkassa vähän sijoittumisesta riippuen. Rally1-auton brutaali äänimaailma sykähdyttää kyllä vuodesta toiseen vähän pitemmän tauon jälkeen. Fredrik Grahn yritti kovasti päästä Skodallaan sisähomelon makuun pellolel tuovassa, kirraavassa vasurissa, josta ainakin allekirjoittanut on käyttänyt nimitystä Esa Ruotsalaisen paikka. Tästä siirryttiin ennen äffäläisten alkua hissun kissun kohti Latomaan loppupuolella SM:ssä vuonna 2016 toiminutta peltovasuria, joka tarjosi pitkää näkemää mutta ei sen kummempia tilanteita. Rallipäivä päätettiin yhteen pirkanmaalaisen ralliteiden holy grailiin, eli niin kutsuttuun haulikkomutkaan Rautaniemen kakkosvedolla, jossa nähtiin taas ihan kunnolla sladin makua. Sen verran aiemmin ennen mentiin, että käveltiin vastaiseen 400m katsomassa JWRC-kilpailija Nataniel Bruunin melko lohduttomaan kuntoon mennyt Rally3-Fiesta. Kuljettajaparin kolhut olivat onneksi vain henkisellä puolella, ja samaan aikaan sättiessään Savon EK:n väliin jäämistä odottivat innolla tulevaa viikonloppua ja Ouninpohjaa. Mainittakoon vielä sen verran, että välitienä tuohon mestaan käyttämämme Viitasaarentie oli muuten hienoa baanaa, ja Rally-Mapsin mukaan vain kertaalleen kisassa käytettyä. Vinkkasin aiheesta paikallisille kontakteille...

Secto

Keskiviikkona lähdettiin liikkeelle jo perinteeksi muodostuneella rutiinilla ja samalla ajeltiin etelästä tullessa Päijälä ja Ouni läpi. Majoitus järjestyi tänä vuonna pariksi ekaksi yöksi Vaajakoskelta, joten heitettiin kamat sinne ja aikaa tappaaksemme lähdettiin vielä ajelemaan Saarikas läpi. Illalla seremoniastartin ja Paviljonkikierroksen (sisältäen myös ensikosketuksen paljon puhuttuun RBR:n) kautta siirryttiin unten maille.

Torstai-aamu aloitettiin Lindroosista / Al-Rajhista kuten moni muukin. Penkalla tuli sellainen fiilis, että yritystä ja vauhtia löytyisi napsu lisää myös alempien luokkien edustajilla edellisvuosiin nähden, joten kuin huomaamatta ja useista tuttavakontakteista nauttien katseltiin Ruuhimäessä ihan sulkuun asti. Eipä ollut tainnut ennen näin käydä itselle. Vaajakosken ruuhkat onnistuttiin välttämään kiertämällä yläkautta, ja Palokan Kotipizzassa nautiskeltiin kotzonet ennen Harjua. Harjun takana olevassa alamäkishikaanissa Jurgenson yritti jotain kahdellepyörälle nousevaa stunttia, mutta muuten tilanteitla vältyttiin. Tiedossa oli aikainen aamuherätys, joten junnujen jälkeen oltiinkin valmiita nukkumaan.

Perjantaina kohtasin koko rallinkatselu-"urani" aikaisimman aamuherätyksen kellon soittaessa hieman ennen neljää. Porukkaamme kalvoi epävarmuus parkkien täyttymisestä, joten päätettiin olla aikaisin liikkeellä. Katselupaikaksi valikoitui Hamun kisasta tuttu, nypyltä oikealle taittuva yleisörysä, joka näyttikin erinomaiselta keskiviikon reccellä. Päivä oli taukojen johdosta erittäin repaleinen, ja keli vaihteli paljon. Vetomiesten alkaessa tein "taktisen" kusella käynnin metsän reunassa ja vilkaisin samalla edeltävää ysikymppivasuria, joka alkoi kiinnostamaan. Kiinnnostus lopahti kuitenkin lähtemästäni yleisörysästä kuuluneisiin kohahduksiin äffäläisten alkaessa, ja lopulta onnistuinkin missaamaan Orbinskin nutulleenmenon. Tästä ei sitten mennyt kauaakaan, kun siirryin takaisin tuohon alkuperäiseen paikkaan, ja kuulin metsän takaa, kuinka Tonteri laski Mitsulla peltoon vasta väijymässäni ysikympissä. Esimerkillistä rungin välttelyä itseltäni, vaikka itse sanonkin :D Toinen kierros ei sen kummempaa tarjonnutkaan, joten siirryttiin alkuillasta Jämsään varaamaani Airbnb-majoitukseen.

Lauantaiaamuna suuntasimme ns. Leppäsen paikkaan ennen Päijälän kylää. Faija oli katsellut videolta paikkaa, ja tämä taisi sementoitua lauantain paikaksemme jo keskiviikkoisella läpiajolla. Kyseinen mutkayhdistelmähän on hieno lokaatio rallin katseluun; näet yhden mutkan exitin, naaman edessä mutkan kokonaan ja vielä taiton seuraavaan. Vauhtia on, ja auto tanssii puolelta toiselle. Sen kummempaa jälkipolville kerrottavaa täältäkään ei jäänyt, mutta sään vaihtelut olivat perjantaita maltillisemmat, joten viihtyminen oli taattua. Päijälän järjestelyt toimivat kyllä vuodesta toiseen, se on myönnettävä.

Olin varannut edellä mainitun majoituksen Jämsästä sunnuntaihin asti, joten pitihän se hyväksi käyttää. Tampereella tein nopean mutkan muun seurueen hälvettyä, ja hain itselle laina-auton, jolla suuntasinkin majoituksesta sunnuntaiaamuna Kaikkosen paikkaan Moksin loppupuolelle. Tämä oli itselleni viikonlopun adrenaliinisin paikka, sen verran tuossa on kyytiä ja auto menee luokasta riippumatta myös sivuttain. Kallen haihtuminen katkaisikin sitten kakkoskierroksen ja kotiin lähtö tuli ajankohtaiseksi. Matka eteläänpäin tarttui Ralliradion tahdissa, lähetys loppuun asti kuunnellen.

Tämä oli itselleni 22. Jyskälä, ja koko vuoden kohokohtahan tuo tapahtuma on edelleen. Taas pitäisi odottaa pitkä, vähän vajaa vuosi. Onneks aina voi spekuloida reittiä ja katsella videoita :cool:
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
897
Sijainti
Pohjois-Karjala
Juuka Ralli 10.8.2024

Kolmas viikonloppu putkeen penkalla! Reitin kiertelin perjantaina läpi, oli komeat tiet kyllä taas, merkkilinja oli kohdillaan ja mielenkiintoisia katselupaikkoja löytyi useita. Iso miinus nelospätkän pikkutiestä, joka muistutti enemmän Safarirallia kuin suomalaista rallia. Ehdin vain alkulenkin pätkälle töiden estäessä täysipainoisen rallin katselun. Katselupaikaksi valikoitui ykköseltä pienemmältä tieltä 10,6 kilometristä kiristyvä oikea alamäkeen. Muutama vuosi sitten ajettuna siinä ei ollut paljoa porukkaa mutta ilmeisesti jotain runkia kyllä oli. Nyt oli sitten toisinpäin eli paljon porukkaa mutta ei runkia. Viihdyttävä paikka siitä huolimatta, niin sanottua pitkää liippiä oli tarjolla. Joku jälkipään bemari hieman kädetti omiaan ja hieman nosti tassuakin mutta ei merkattavia saldoja. Yllättävän hyvältä tuntui olla pakalla kahden vauhdikkaamman viikonlopun jälkeen katsomassa Hamua. Kaikki autot katselin ja pikavauhdilla Joensuuhun töihin. Oishan tuota kelvannut käydä vaikka jollain toisellakin pätkällä.

Tällä kertaa ei videota, säästellään jotain actionia myös kausikoosteelle vuoden loppuun 😎 Seuraavat rallit varmaan kuun lopussa Keuruulla harrasterallien päätöksessä. Siitä se syksy lähtee sitten käyntiin!
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
PH-Peltiasennusralli 17.8.2024

Tällä kertaa Inkoon suuntaan. Harmittavasti vain 75autoa mukana, koska reitti oli maittava kuten näillä seuduilla aina on. Tiet on yllättäviä ja sisältävät paljon korkeuseroja. Runkipotentiaaliakin löytyy. 😉

Ajettiin läpi 2, 3 ja 5. Ykköstä olen ajanut läpi useamman kerran ja nelonenkin todettu VM Iltarallissa ja Hankirallissa tyhjäksi arvaksi. Kakkosella päädyttiin Markkasen mutkaan joka ajettiin nyt toisinpäin. Liippiä mutta ei muuta. Paikka vaikutti hyvälle kun oli tyhjää takana mutta ehkä talonpihan siima ohjasi liikaa.

Sitten pähkäiltiin kolmosen maalin ja vitosen valtion vasurin välillä. Vasuri oli selkeä paikka mut kolmosen maali olisi ollut enemmän ns. oma paikka. Reitti oli puristettu kompaktiksi joten kakkoselta olisi tullut kiire kolmoselle vaikka tauko olikin välissä niin mentiin rauhakseen sitten vitoselle jonne varmaankin tuli koko reitin katsojat. Katsojia tuntui olevan aika vähän muutenkin reitillä. Vasurissa meni Laakkio nutulleen ja Ignis liukui ojan puolelle. Ja muutama komea liippi, mm. Tiainen.

Mukava päivä. Piristävää että ralli alkoi vasta klo 15:00. Ehti rauhassa ajella läpi reittiä ja käydä syömässä yms. Kotona olin 21:30, mut eipä itselle ole välilä onko sitä kotona 19, 20 klo 21:00. Myöhään illalla se on silti. Myöhäisempi ajankohta mahdollisti myös sen että osa kävi katsomassa Saunamaailma.pro Rallisprintin ekan kierroksen ja sitten tulivat Inkooseen. mm. Aarne toimi näin (?).

Ensi viikolla Lahteen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Harmittavasti vain 75autoa mukana, koska reitti oli maittava kuten näillä seuduilla aina on. Tiet on yllättäviä ja sisältävät paljon korkeuseroja. Runkipotentiaaliakin löytyy. 😉
Tämä huomioiden on hämmästyttävää, miten vähän kotimaisia arvokilpailuja juuri tuolla Karjaa/Inkoo -seudulla on järjestetty. Teistä se ei tosiaan jäisi kiinni. 100-ralli oli viimeksi SM-sarjassa 1979 ja Junnu-sarjassa 1980-luvulla kolmesti (1983, 1985, 1989). Sen jälkeen ei arvosarjoista taida olla merkintöjä? Hanko-ralli oli mukana Junnu-SM:ssä 1994, mutta se menee jo vähän sivuun.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
178
Tämä huomioiden on hämmästyttävää, miten vähän kotimaisia arvokilpailuja juuri tuolla Karjaa/Inkoo -seudulla on järjestetty. Teistä se ei tosiaan jäisi kiinni. 100-ralli oli viimeksi SM-sarjassa 1979 ja Junnu-sarjassa 1980-luvulla kolmesti (1983, 1985, 1989). Sen jälkeen ei arvosarjoista taida olla merkintöjä? Hanko-ralli oli mukana Junnu-SM:ssä 1994, mutta se menee jo vähän sivuun.
Tolla alueella on kyllä Etelä-Suomen hienoimmat ja kieroimmat tiet. Mieluusti alueella näkisi vaikkapa SM- sarjan rallin.
Itsellä eilisen paikat kakkosen alun lato oikea ja siitä vitosen rysään. Kakkosen alun paikassa tuntui siltä, että paikan maine oli kiirinyt kyllä kuskeille, sillä useimmiten yritys oli luokkaa tasanopeus kilpailu.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Tämä huomioiden on hämmästyttävää, miten vähän kotimaisia arvokilpailuja juuri tuolla Karjaa/Inkoo -seudulla on järjestetty. Teistä se ei tosiaan jäisi kiinni. 100-ralli oli viimeksi SM-sarjassa 1979 ja Junnu-sarjassa 1980-luvulla kolmesti (1983, 1985, 1989). Sen jälkeen ei arvosarjoista taida olla merkintöjä? Hanko-ralli oli mukana Junnu-SM:ssä 1994, mutta se menee jo vähän sivuun.
Ihan totta. En sitten tiedä, eikö seurat tuolla ole olleet tarpeeksi ”vahvoja” jotta olisi rahkeita järjestää SM-tason kisoja. F-Cuppi tai HRT ei luulisi vaativan ihan samaa kuin SM ralli. HaMUa on toki ajettu sarjakisana pariinkin otteeseen, mutta ehkä se ei ole ihan arvokisa, vaikka toki sarjakisa onkin ollut.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Batteyr

Member
Liittynyt
12.6.2023
Viestit
11
Suomen MM-ralli 2024

Vuodet kun kuluvat, niin tahti hidastuu. Näin on käynyt itsellekin ja kaverit resonoi hyvin samanlaista laantumista. Vielä alkuviikosta pyöri ajatus mielessä, että onko pakko lähteä, mutta samalla tiesi, että kun MM-rallin pyörään hyppää, se vie mukanaan. Näin ollen, tänäkin vuonna tuli oltua ralleissa.

Oma ralli alkoi edellisviikonloppuna Hyasintista. Sunnuntaiaamuna takaisin mökille koko viikon kamat mukanani. Tuli pakattua vaatteet hieman erilaisille ennusteille kuin mitkä sitten toteutui. Esimerkiksi sadetta pitävää takkia en katsonut tarpeelliseksi pakata mukaan. Perussadevehkeet on aina rallirepussa.

Maanantaina olisi ollut mahdollista käydä kiertämässä testejä, mutta Ogier ja Pajari olivat makuuni liian kaukana ja mielenkiintoiset Rally2-nimet olivat jo testanneet aiemmin, niin päädyin jäämään mökille. Oli mukava päivä.

Tiistaina aamupäivällä ajoin nopsaan Ouninpohjan lähtöön seuraan nuottia. Muutama nopea sana kuskien kanssa ja rallihöpöttelyä rallyvolkin kanssa, niin siinä alkoi jo vähän muistaan, että mikä juttu. Ajoin siitä vielä pätkää pitkin takaisin mökille. Oli mukava päivä.

Keskiviikkona tuli kaverit aamusta ja lähdettiin käymään Saarikkaassa, makkaraperunoilla ja huollossa. En ollut tästä pätkätulokkaasta katsellut mitään videoita. Se oli helppo eturunkia kahdesti ja oli oikein sopiva tie kilpa-autoilulle. Lopun pikkutie veti enempi puoleen kuin alun isompi tie. Outo mies.

Huollon vierestä haettiin ePassit (Hämäläisen Köpi bongattu ja onniteltu paikalta!) ja sadekuurossa ilman sadevehkeitä jonotettiin, että huoltoon pääsisi. Keksin monia paikkoja, missä olisin ollut mielummin. Huollossa oli silti mukava käydä. Törmäsi muutamaan tuttuun ja olin ostotuulella Martini-raitojen ja Ouninpohja-tuotteiden kanssa. Sit illaksi porukalla syömään ja saunoon.

Torstaina pitkä aamumarssi Ruuhimäkeen. Yazeedin paikka ja vika nööli kohteina. Taas paljon rupattelua rallista ja muusta elämästä. Onneksi kävin katsomassa kourallisen vetoja isolla nöölillä. Lentävä ralliauto on kaunis. Oltiin shakessa melkein loppuun asti.

Emme olleet aikeissa mennä Jyväskylään, joten jatkoimme kohti majapaikkaamme Hankasalmella. Makkaraperunat ja kaljaa-a-go-go päälle illaksi.

Perjantaina sitten Saarikas. Peltoparkki + sade tarkoitti, että ei nopeita lähtöjä. Oli hauska mauste, kun parkkilipunmyyjä ilmoitti suoraan, että tarvittaessa traktorin apu kuuluu hintaan. Se samanaikaisesti sekä huojensi että stressasi. Tarkoitus oli onneksi olla pätkällä koko päivä ja illaksi olivat saaneet kulku-urat ja liittymät jotenkin selvittävään kuntoon.

Saarikkaalla odoteltiin, jotenkin niin että ekaan kuuteen tuntiin nähtiin 14 autoa. Oltiin siis pikkutiellä vähän ennen tulevaa Saarelaista. Paikasta kuuli, kun autot lähtivät ja ekat kilometrit. Kuultiin myös, kun Tänakin laulu katkesi. Siinä oli hetken aikaa huolestuttavia tunnelmia. Pätkä meni poikki ja pian nähtiin medihelinkin tulevan.

Sinniteltiin paikassamme Vetomiehet. MM-letkan toiselle kierrokselle vaihdoimme vajaan kilometrin aiempaan paikkaan eli muikkuvasuriin. Tässä oli ralliviihdettä vielä illaksi. Letka venyi yli 2,5 tunnin mittaiseksi. Auto oli peltoparkissa tasan 12 tuntia. Takaisin mökille.

Lauantaiaamu olikin lupsakka, kun oltiin Ouninpohjaan menossa ja sinne pääsisi mökiltä kävellen. Tämä toki vaikutti siihen, mitä osuuksia pätkästä oli käytettävissä. Päädyimme Mantan paikkaan. Siinä jo vähän heinillä mentiin, mutta ei kummempaa. Vetojen välissä pystyi käymään mökillä uimassa ja syömässä. Iltapäivän vetoa varten harkitsin keltaista taloa, mutta ihmisallergia vei rallikengät takaisin Mantan paikkaan. Sitten satoi. Kauppinen pääsi vielä meidän ohi ilman pisaroita ja kaksi minuuttia myöhemmin Raitaselle kaatosade ja urat virtasi vettä. Illalla saunaan ja Huilun tuhtia.

Sunnuntaiaamu ja tunnin ajelu Koskenpään taakse Moksiin. Mentiin pikkutien lenkin loppupäähän, sellainen nopea, sumputtava paikka. Oli potentiaalia ja etenkin ekalla vedolla muutamia naaman liikkeitä nähtiin. Syvimmälle heinille meni muuten Rovanperän Kalle. Toinen kierros sitten ensin lässähti ja loppui. Kotimatkalle. Takaisin autolle kävellessä tapahtui kaksi mieleen jäänyttä asiaa. Samalla kun suomalaiskatsojat menivät leuka rinnassa marssiaan, niin neljän ranskalaismiehen porukka otti kuvia soratien ojassa kasvaneista kanttarelleista. Ymmärtävät siellä hyvän päälle. Toinen mieleenjäänyt asia liittyi edellislauantaihin ja Savon pätkälle. Siellä kuuntelin pari tuntia nuoren poikaporukan suunnitelmia Jyskälä-viikonlopulle. Nyt tämä porukka kantoi kamojaan kohti autoaan, reissu pian tehtynä. Ympyrä sulkeutui ja elämä rallin maailmassa jatkuu.

Nyt vähän aikaa jotain muuta.
Et vaan sattunu olee siinä nypyn päällä ennen huomiota Savossa. Kuulostaa muuten niin tutulta porukalta, kun sunnuntaina oli sama paikka kun teikäläisellä:LOL:
 
Ylös