Rallipäiväkirja

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
194
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Jyväskylän Talviralli 2025

Oma penkkakauden avaus venähti ennakkoitua myöhemmäksi, mutta saatiinpa tälle kaudelle edes yksi talviralli.

Viikolla oli vielä suunnitelmissa kahden pätkän taktiikka reissulle, mutta mukana olleen kaverin äkillisesti muuttuneiden työaikojen takia päädyimme yhden pätkän taktiikkaan Mökkiperään. Aamulla pätkä läpi, josta arvottiin parin eri paikan väliltä mihin mennä ja lopulta päädyttiin noin 9km ilman merkkiä olleeseen ysikymppi oikeeseen. Paikkaan päästessämme tajusimme että emme ottaneet läpiajaessa huomioon ollenkaan kuinka pusikkoinen näkemä penkalla onkaan ja jouduimme tyytymään heikkoon näkemään. Mitään suurempia tilanteita ei ollut, vaikka yrkkä olikin ihan kohtalaista. Noin puolenvälin paikkeilla, seuraavassa vasurissa meni civic ilmeisesti teknisen vian takia lievästi sisäpenkkaan kumminkin jääden sen verran kiinni, että jouduttiin työntämään jotta pääsevät ajamaan seuraavaan pistoon korjaamaan autonsa. Lisähuomiona tähän että paikassa näytti olevan ensimmäisenä varoitusta hoitamassa Toyotan junioriohjelman Japanilaiskuljettajat.

Hienoa oli taas pitkästä aikaa päästä penkalle vaikka paikka valinta ei ihan ollutkaan se parhain. Seuraavaa kisaa ei ole vielä tiedossa, mutta pieni mahdollisuus saataisi olla lähteä Savonlinnaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3835
Sijainti
JKL
Jyväskylän Talviralli 2025

Oma penkkakauden avaus venähti ennakkoitua myöhemmäksi, mutta saatiinpa tälle kaudelle edes yksi talviralli.

Viikolla oli vielä suunnitelmissa kahden pätkän taktiikka reissulle, mutta mukana olleen kaverin äkillisesti muuttuneiden työaikojen takia päädyimme yhden pätkän taktiikkaan Mökkiperään. Aamulla pätkä läpi, josta arvottiin parin eri paikan väliltä mihin mennä ja lopulta päädyttiin noin 9km ilman merkkiä olleeseen ysikymppi oikeeseen. Paikkaan päästessämme tajusimme että emme ottaneet läpiajaessa huomioon ollenkaan kuinka pusikkoinen näkemä penkalla onkaan ja jouduimme tyytymään heikkoon näkemään. Mitään suurempia tilanteita ei ollut, vaikka yrkkä olikin ihan kohtalaista. Noin puolenvälin paikkeilla, seuraavassa vasurissa meni civic ilmeisesti teknisen vian takia lievästi sisäpenkkaan kumminkin jääden sen verran kiinni, että jouduttiin työntämään jotta pääsevät ajamaan seuraavaan pistoon korjaamaan autonsa. Lisähuomiona tähän että paikassa näytti olevan ensimmäisenä varoitusta hoitamassa Toyotan junioriohjelman Japanilaiskuljettajat.

Hienoa oli taas pitkästä aikaa päästä penkalle vaikka paikka valinta ei ihan ollutkaan se parhain. Seuraavaa kisaa ei ole vielä tiedossa, mutta pieni mahdollisuus saataisi olla lähteä Savonlinnaan.
Isontien jälkeisen nyppysuoran päässä oikea? Eli Latvalan paikka? Arvottiin myös sitä mutta jäi väliin juuri näkemän takia...

Mentiin vielä edemmäksi eli loppu-osuudelle missä alamäkeen pudottava vasen. Arveltiinkin että ei tule olemaan suurempaa ohjelmaa mutta halusimme välttää yleisörysät. Hieno paikka ja arveluiden mukaan ei tapahtumaa mutta hienoja linjoja muutamia. Nopea paikka. Ei harmittanut. Yhden pätkän taktiikalla myös... Kotiin paremmalla fiiliksellä kuin Toivakasta... Piiroinen ja Pietarinen esiintyi varsin edukseen kyllä...
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1617
Sijainti
Porvoo
Jyväskylän Talviralli 22.2.2025

Talvikausi päätökseen. Oli kertyny hotellipisteitä ja ne piti käyttää niin päädyttiin kaveriporukalla lähteä jo perjantaina kohti Jyväskylää niin että ollaan heti aamusta pelipaikoilla. Jälkeenpäin ajateltuna ykkönen alkoi niin myöhään että kotoa olisi voinut lähteä aamullakin, mutta saatiinpahan iltama Jyväskylässä. Aamulla aamiaisen kautta suoraan ykköselle. Tiedossa oli että kakkosella ei ole mitään ja Mökkiperästä tulee kiire Leustuun niin mentiin Tahkon mutkaan kun tiedettiin miltä se näyttää. (-23 paikassa). Leveitä liippejä mutta ei muuta.

Paikassa paljon tuttuja ja seuraan liittyi myös @Ojarumpu. Penkalla meillä oli kovasti eturunkia siitä että mihin sitten lopulta Leustussa. Pikkukarvan kaksi paikkaa, maalipää, Novikov, Sarjula vääriinpäin jne. Päädyttiin pikkutien 200m oikeaan mutta kun kaikki tutut paineli kohti Louhoksen oikea + risteys, päädyttiin mekin siirtymään myös sinne. Eihän sitä vittuilun määrää olisi jaksanut kuunnella jos muualla tapahtuu kun itse olet toisessa paikassa. 😅 Lopulta oikeassa meni sitten ihan loppupäässä viisi suoraksi kun penkka oli puhkottu. Meidän oikeassa louhoksen luona ainoastaan kaksi. Mutta tällaista tämä on. Ei voi tietää.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu. Ulkoilua, tuttuja, hienot kapinat, mitäpä sitä muuta kaipaa. Jälleen kerran kiitos Ojarummulle vinkeistä ja hyvästä seurasta. Tähän on hyvä päättää talvirallit, mutta ei talvikautta.

Lähinnä Audin takia tein hyvin pienen koosteen. Koljosen ulosajo meni ohi, kun oli piti lämmitellä sormia.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
841
Jyväskylän Talviralli 22.2.2025
Lämmin kiitos huomioinnista, ja perinteisen huonosta huumorista penkalla. Ja onneksi olkoon myös nollapaikkaan siirtymisestä avustuksellani.

Revin märkää ja laulan karaokea Kortepohjan Pub Kierre:ssä. Annan kisaraporttini huomenna.

E. Meni ylihuomiseen, sori siitä.

Jyväskylässä tosiaan käytiin, tai no, oltiin pe-su. Varailtiin kumppanin kanssa hotelliviikonloppu Suurajojen nostalgisoinnin hengessä Laajavuoresta ja lilluttiin kisan ulkopuolisella ajalla kylpylässä.

Pe ajeltiin pätkiä läpi, joista eniten mielenkiintoa herätti parin vuoden takaisen Tahkon paikkaa edeltävä vasen + Novikovin 2009 mesta vitosella. Näihin ei kuitenkaan lopulta päädytty, sillä jäätiin @Fiesta :n kanssa kuvainnollisesti suustamme kiinni Tahkon sisäpenkalle ja vitosella sorruin ryhmäpaineen alla louhos-oikeaan. Hyvät paikat oli katsella kisaa nämäkin. Selkärangattomuus omien paikkojen suhteen maksoi yhden BMW:n noston, mutta ei sen kummempaa.

Kiitokset kanssafoorumisteille seurasta, vähemmän kiitosta säiden jumalille vesisateesta helmikuun kisassa.

Varmaan toukokuussa jatketaan jossain.
 
Viimeksi muokattu:

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
43
Sijainti
Kuopio
Jyväskylän Talviralli 22.2.2025

Talvikausi päätökseen. Oli kertyny hotellipisteitä ja ne piti käyttää niin päädyttiin kaveriporukalla lähteä jo perjantaina kohti Jyväskylää niin että ollaan heti aamusta pelipaikoilla. Jälkeenpäin ajateltuna ykkönen alkoi niin myöhään että kotoa olisi voinut lähteä aamullakin, mutta saatiinpahan iltama Jyväskylässä. Aamulla aamiaisen kautta suoraan ykköselle. Tiedossa oli että kakkosella ei ole mitään ja Mökkiperästä tulee kiire Leustuun niin mentiin Tahkon mutkaan kun tiedettiin miltä se näyttää. (-23 paikassa). Leveitä liippejä mutta ei muuta.

Paikassa paljon tuttuja ja seuraan liittyi myös @Ojarumpu. Penkalla meillä oli kovasti eturunkia siitä että mihin sitten lopulta Leustussa. Pikkukarvan kaksi paikkaa, maalipää, Novikov, Sarjula vääriinpäin jne. Päädyttiin pikkutien 200m oikeaan mutta kun kaikki tutut paineli kohti Louhoksen oikea + risteys, päädyttiin mekin siirtymään myös sinne. Eihän sitä vittuilun määrää olisi jaksanut kuunnella jos muualla tapahtuu kun itse olet toisessa paikassa. 😅 Lopulta oikeassa meni sitten ihan loppupäässä viisi suoraksi kun penkka oli puhkottu. Meidän oikeassa louhoksen luona ainoastaan kaksi. Mutta tällaista tämä on. Ei voi tietää.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu. Ulkoilua, tuttuja, hienot kapinat, mitäpä sitä muuta kaipaa. Jälleen kerran kiitos Ojarummulle vinkeistä ja hyvästä seurasta. Tähän on hyvä päättää talvirallit, mutta ei talvikautta.

Lähinnä Audin takia tein hyvin pienen koosteen. Koljosen ulosajo meni ohi, kun oli piti lämmitellä sormia.

Subarulla ulkoili Karjalainen, jos sitä ulkoiluksi voi laskea.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
140
Oma tämän vuotinen penkkakausi alkoi kanssa Jyväskylän talvirallilla. Omien aamun menojen takia päästiin kummipojan kanssa liikenteeseen Tampereen suunnalta vasta iltapäivällä ja suunnaksi Leustun maalipää.

Oltiin siinä maalilippujen kohdalla pellolla kattomassa. Paikka sinällään hieno, kun tulosuuntaan näkyi todella kauas ja autoja sai kattoa yli puoli minuuttia aina kerralla. Yksi keltainen bemari meinas vetää maalilippujen jälkeen pihalle, mutta muutoin oli aika hiljaista tapahtumien osalta.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
915
Sijainti
Pohjois-Karjala
Jyväskylän Talviralli 22.2.2025

Kolmatta viikonloppua putkeen penkalla. Perjantaina talven hienoin reitti läpi, iltapäivän lenkiltä löytyi useampi hieno katselupaikkaoptio, mutta alkulenkiltä piti hieman pohtiakin että minne sitä suuntaisi katselemaan. Oikein mikään ei tuntunut miellyttävän, ykkösellä eniten itseä kiinnosti takapiikkiristeys 5,6 kilometrissä, joka oli erittäin ahdas ja tiukka. Tiekirjaan se oli kuitenkin piirrelty oikeaoppisesti, niin päätin jättää väliin. JPeltsin videoltahan ne tilanteet siitä näkyikin.

Lauantaina puoli kympiltä liikenteeseen, rallipaketin haku Savelan Nesteeltä ja pikainen pyörähdys huoltoparkissa. Lopulta suunnaksi erikoiskoe 2, ja sen ensimmäistä risteystä edeltänyt tiukka oikea. Toisinpäin tunnetaan Kankkusen Juhan kiveenajopaikkana vuodelta -95. Paikassa reilut parikymmentä henkeä, leppoisa meininki. Kärki tuli kyllä todella kovaa, Kuusinen mukavassa kulmassa Starletilla. Pikkutilanteita aina silloin tällöin noin 100 ensimmäisen auton aikana, vielä jäi kuitenkin matkaa edes penkkaosumiin. Melko kovat urat paikkaan muodostuikin, joten loppu sitten jonopyörää. Ihan positiivinen yllätys oli kuitenkin tämä kun ei juuri odotuksiakaan ollut.

Iltapäiväksi siirtymä Leustuun Jyväskylän kautta, ja auto maalin jälkeen parkkiin. Talsittiin yhteensä kahden miehen iskuryhmällä maalista vajaa kilometri vastaiseen, oikea + vasen yhdistelmään hakkuulla. Hieman tuli lamppuun perjantaina läpiajaessa niin mietin, olisiko niitä tilanteita ollut myös kilpailijapareilla mutta eipä juuri. Kärki suoritti varsin näyttävästi, nelikkojen kärki myös suhteellisen kovaa. Senioreista Kämpillä pikkutilanteet vasurissa, penkka sai hieman kyytiä. Hyvä oli tästä kuunnella autojen ääniä aina maaliin asti (etenkin Audi <3) Maalilippujen jälkeen kaksi suistumista, keltainen bemari ja joku vakioauto. Kuulohavaintona myös parit hypyt mutkia seuranneelta huomiolta, etenkin Aatu Hakalehdon suoritus säväytti pimeässä.

Että semmoinen kisa. Olikohan tuo nyt sitten pettymys vai ei, ainakin kamppeet oli märkänä majapaikkaan päästyä ja pipon vaihto ei tälläkään kertaa tuonut runkia. Eipä sitä nyt juuri ollutkaan tuossa kisassa, keli vesitti suurimman osan ison tien paikoista / yrkkäpaikoista.

Seuraavana luvassa Savonlinna ainakin jossakin roolissa.

Ja videota:
 

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
87
Oma tämän vuotinen penkkakausi alkoi kanssa Jyväskylän talvirallilla. Omien aamun menojen takia päästiin kummipojan kanssa liikenteeseen Tampereen suunnalta vasta iltapäivällä ja suunnaksi Leustun maalipää.

Oltiin siinä maalilippujen kohdalla pellolla kattomassa. Paikka sinällään hieno, kun tulosuuntaan näkyi todella kauas ja autoja sai kattoa yli puoli minuuttia aina kerralla. Yksi keltainen bemari meinas vetää maalilippujen jälkeen pihalle, mutta muutoin oli aika hiljaista tapahtumien osalta.
Tää tuntui hytissäkin ihan likitilanteelle jo. 😄
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
469
Oltiin Onzan kanssa näköjään melkein samassa paikassa katsomassa, itse olin siinä Polton ja Pylvänäisen paikkaa edeltävässä alamäkivasurissa mutta tilanteita ei ollut 😄
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
841
Lämmin kiitos huomioinnista, ja perinteisen huonosta huumorista penkalla. Ja onneksi olkoon myös nollapaikkaan siirtymisestä avustuksellani.

Revin märkää ja laulan karaokea Kortepohjan Pub Kierre:ssä. Annan kisaraporttini huomenna.

E. Meni ylihuomiseen, sori siitä.

Jyväskylässä tosiaan käytiin, tai no, oltiin pe-su. Varailtiin kumppanin kanssa hotelliviikonloppu Suurajojen nostalgisoinnin hengessä Laajavuoresta ja lilluttiin kisan ulkopuolisella ajalla kylpylässä.

Pe ajeltiin pätkiä läpi, joista eniten mielenkiintoa herätti parin vuoden takaisen Tahkon paikkaa edeltävä vasen + Novikovin 2009 mesta vitosella. Näihin ei kuitenkaan lopulta päädytty, sillä jäätiin @Fiesta :n kanssa kuvainnollisesti suustamme kiinni Tahkon sisäpenkalle ja vitosella sorruin ryhmäpaineen alla louhos-oikeaan. Hyvät paikat oli katsella kisaa nämäkin. Selkärangattomuus omien paikkojen suhteen maksoi yhden BMW:n noston, mutta ei sen kummempaa.

Kiitokset kanssafoorumisteille seurasta, vähemmän kiitosta säiden jumalille vesisateesta helmikuun kisassa.

Varmaan toukokuussa jatketaan jossain.
Niin, kisan paikkahan oli ehdottomasti Kortepohjan Pub Kierre. Vuodesta 1969 asti paikassa ollut lähiökuppila tarjoili viimesen päälle karaokelistat, vähintäänkin kelvollisen hanaolutvalikoiman, erinomaista pubiruokaa ja hyvää palvelua. Saatan käydä joskus jopa selvinpäin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
915
Sijainti
Pohjois-Karjala
Kaksi kisaa yhteen viikonloppuun!

SM Savonlinna Ralli 8.3.2025

Helmikuussa sain viestiä AKK:n päästä että vaikka Kuopio menikin persauksilleen, niin olisiko kiinnostusta lähteä tekemään maalihaastatteluja Savonlinnaan. Totta kai kiinnosti, joten diili sovituksi ja perjantaina aamusella matkaan. Kävin omat haastopätkät ajamassa lävitse (1 + 3/6), ja olipas täällä kaikenlaista keliolosuhdetta. Puhdasta jäätä, loskaa, lumipintaa, vesilätäköitä, soraa jne. Majoituksena toimi Lossiranta Lodge aivan Olavinlinnan kupeessa, kiitos Pynskille majoitusseurasta! Illan aktiviteetteihin kuului mm. Savonlinnan parhaan kebab-paikan testaaminen (Uskudar, lämmin suositus), mediatarvikkeiden lastaaminen autoon ja hieman myöskin maailman parantamista!

Lauantaina herätys kasilta, aamupala ystävällisen majapaikan omistajan seurassa, ja kuvaaja kyytiin kello 9. Meikäläinen ensimmäistä kisaa kunnolla haastatteluissa ja kuvaajana mm. 280 F1-kisaa kiertänyt Tomi Pulkkinen eli duo oli koossa. Lyhyt siirtymä EK1 maaliin, jossa kuvauslaitteiden virittelyä ja bannerien asentelua (ei ollut minulle luotu tämä jälkimmäinen homma). Treeninä haastattelin nolla-auton, ja siinä kyllä huomasi että jännitti aivan pirusti, mutta sitten kun kilpailu alkoi, niin jännitystä ei enää ollutkaan samalla lailla. Todella luontevaa oli esimerkiksi höpötellä Esapekka Lapin kanssa, ja sieltä elämään varmaankin jäävä someklippikin taisi ykköseltä ilmaantua.

20 ekaa autoa haastattelin, komennon kuultuani kamat kasaan, ja 5min pakkaamisen jälkeen kohti EK3. Se olikin näistä kahdesta haastatteluerikoiskokeesta huonommassa kunnossa, joten oletin palautteen olevan melko kitkerää. Kuitenkin kuskit olivat suhteellisen hyvällä fiiliksellä, enemmän ne haastikset kääntyivät sille puolelle että "huhhuijaa miten haastavaa oli". Vajaa 40 haastattelua tuli täällä kolmosella tehtyä, mieleen jäi esimerkiksi Jarkko Nikaran haastis, mies jota olen ehkä itse katsonut aikanaan ylöspäin. Myöskin Jylhän Tommi heitti hauskaa kommenttia. Tieto oli tosiaan etukäteen jo, että EK6 saatetaan perua keliolosuhteiden takia.

Lähdettiin 40+ auton jälkeen evästauolle Enonkoskelle, ja siellä syödessämme tulikin tieto, että EK6 on peruttu. Se tarkoitti sitä, että omalta osaltani hommat loppuivat tähän. Käytiin hakemassa EK3 stopilta sinne jätetyt tavarat, ja suunnattiin takaisin Savonlinnaa kohti. Kuvaajalla oli vielä kuvauksia maalissa, joten yhteistuumin purimme auton tyhjäksi, palauttelin tarvittavat asiat, ja suuntasin hieman ennen kello 16 kotimatkalle. Eipähän tarvinnut istua tyhjän panttina Savonlinnassa, vaikka siellä aurinko paistelikin. Kotimatkalla seurailin viimeistä jännittävää erikoiskoetta, jossa olikin tapahtumia yllinkyllin.

Olipas se mahtava päivä, tykkäsin todella paljon haastishommista, ja vissiinpä noita haastatteluja oli myös ihan tv-koosteelle päätynyt. Erityiskiitos Pynskille meikäläisen suosittelusta AKK:n puolella, majoituspaikasta ja kaikesta muustakin tuesta, mies vailla vertaa!

Kun päivä päättyi suhteellisen aikaisin, niin arvelin tehdä tuplaviikonlopun, ja lähteä sunnuntaiksi Rautavaaralle katselemaan uudelleen henkiin herätettyä Kipari Sprinttiä, joten siitä rapsa seuraavaksi:

Rautavaara Rallisprint 9.3.2025

Reilu 60 auton sprintti oli tiedossa, joten 6:45 kello soimassa ja hieman seitsemän jälkeen matkaan. Tein pienen arviointivirheen, kun lähdin härkäpäisesti suorinta reittiä kohti kilpailupaikkaa, ja reitti suuntautui Juukan jälkeen jollekin pienemmälle tielle. En ole hetkeen kyllä yhtä huonossa kunnossa olevaa tietä ajanut, kuin mitä seututie 508 oli tänään aamulla. Jopa seuraava soratiekin oli parempi, ristus sentään! Noh, kisapaikalle ehjin nahoin kello 9:30, ja rataan hieman tutustumista. Samahan se oli kuin aiempinakin vuosina Kiparilla oli totuttu näkemään.

Olinkin jo kotona päättänyt ensimmäisen kierroksen paikan ennakkoon, lippupisteen 9 kohdille, missä oli haastavahko risteys isolta tieltä pienelle tielle. Paikassa kymmenkunta henkeä + lippumiehet. Aiempina vuosina tässä oli ollut runsaasti pitkäksiajoja yms. hölmöilyjä, mutta nyt niitä ei juuri nähty. Muutamia sladeja sisäänmenossa mutkaan, ja vasen-oikea mutkista jälkimmäinen alkoi kulumaan sisälaidasta jonkin verran, kun yksi nelikko siitä hieman leikkasi enemmän. Lopulta yksi Escortti sisähönöili itsensä jumiin, ja tarvitsi nostoapua. Loppupään nelikoista Joni Toivaselta ehta Kankkus-tyylin vastaheitto mutkaan lähestyttäessä.

Toiselle kierrokselle lampsin rataa vastakarvaan, ja löysinkin itseni lippupisteen 3 kohdalta, missä avauskierroksella oli Mini vetänyt hartialukot syvälle ojaan. Täällä ei ollut edes kymmentä henkeä enää katsomassa. Pari pistoonvetoa, muutama likitilanne missä penkka jo pöllysi ja vaihtelevia ajosuorituksia mutkan sisääntulossa. Viihdyttävä paikka katsella, ja hyvä tapa oli päättää rallin täyteinen viikonloppu.

Talven saldoksi neljä rallia/sprinttiä penkalla, ja kolme töissä. Yhdeltä työkeikalta ehdin vielä katselemaankin. Saldoina hyvinkin vaatimattomat 0+3 tälle talvea. Kesän aikatauluista ei tietoa.

Ja videota Rautavaaralta:
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1617
Sijainti
Porvoo
Subida El Bogueron 22.3.2025

Perheen lomareissu ja piti taas katsastaa Kanarian kisakalenteri että osuisiko jotain mäkikisaa kohdille ja osuihan siellä.

Yritin vielä eilen kysellä järjestäjältä (espanjaksi toki, kääntäjällä) tarkempaa aikataulua, mut ei tullut vastausta. Niinpä matkaan kasin jälkeen ja oltiin ysin jälkeen Guamasan kylässä. Ihan ei ehditty sulkuun joten oli tyytyminen maalimutkaan ja sen jälkeiseen suoraan harjoitusvedolle. Oli vaan vaikea paikkana kuvaamiseen.

Ekaan vetoon mentiin viimeiseen neulansilmään ja satiin eturivin paikat. 10min ennen lähtöä tulikin pilvet ja oltiin pilven ”sisässä” joten näkyvyys vähän heikkeni. Sitten kun eka nolla tuli satoikin jo kaatamalla ja satoi koko kierroksen vaakatasossa. Ei ollut päällä vaatekappaletta joka ei olis ollu märkä. Vauhdit putosi täysin ja lopulta kuulorunkina 205 Pösö kallionseinään. En tiedä loppuiko kisa siihen kauksikin aikaa, mutta kaikki lähtivät kävelemään pois. Meidänkin oli pakko, koska oli märissä vaatteissa aika kylmä.

Vähän paska reissu mut tulipahan tehtyä. Saaret ja vuoret voi yllättää.

Tässä pieni pätkä videoo. Kuten tuosta näkee, keli on mitä on, joten videokin on aika huttua:
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
406
Sijainti
Vantaa
Paimion asfalttisprint 19.4.2025

2025 on näköjään aloitettu Hamun kisoilla, kun helmikuussa tuli oltua Vesilahdella ja nyt sitten vuorossa Paimio ja asfalttisprint-sarjan ensimmäiset osakilpailut. Jos aloitetaan säästä, niin varsin hyvä keli oli, pilvistä, mutta ei satanut, vaikka sitä oli ennustettukin.

Ja sitten se kisa. Tai siis teknisesti kaksi eri kisaa. Ensimmäisessä tuli oltua eka veto takapiikkioikeassa, jossa pari pitkäksi, mutta ei sen ihmeellisempiä ja toinen veto sitten maalia edeltäneessä oikeassa, jossa ei edes niitä pitkäksi vetoja. Toiseen kisaan sitten rataa uusiksi ja katselupaikkana ekalla vedolla sama kuin ensimmäisen osakilpailun ykkösvedon paikka, tosin nyt se oli takapiikin sijaan shikaani. Vähän jäi pettymykseksi näin päin, kun karttaan verrattuna tulo tuolle kohtaa oli hitaampi ja sitä myöten ei ollut kauheammin tilannetta tuossa, tosin toisella vedolla taisi yksi Legendsi päätyä pusikon puolelle, mutta sitä en ollut todistamassa. Toiselle vedolle sitten maalimutkiin, jotka kyllä näin videoinnin kannalta ei ollut mikään ideaali paikka. "Normikatsojalle" kyllä hyvä, kun autot näki melkeinpä koko radan viimeisen kolmanneksen samalta kohtaa. Tapahtumaa ei tuossa juurikaan ollut, yksi spinni maalin jälkeen ja muuten sitten savujarrua.

Mutta ei siinä, kivaa oli ja hyvin toimi järjestelyt ja aikataulu oli kompakti ja piti niin hyvin, että toinen osakilpailu päästiin aloittamaan puoli tuntia etuajassa.

Videota tässä:
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
550
Rally Regione Piemonte 2025

Jesse kysyi tuossa helmikuussa, että lähdetäänkö Italiaan asfalttikisaan. Ei tarvinnut kauan kysellä. Jesseltä loistokisa ollen yleiskilpailun 15. ja nopein ei-rally2 auto.

Tunnelmat välittyy parhaiten 41min Vlogin muodossa, nauttikaa.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
1169
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Rally Regione Piemonte 2025

Jesse kysyi tuossa helmikuussa, että lähdetäänkö Italiaan asfalttikisaan. Ei tarvinnut kauan kysellä. Jesseltä loistokisa ollen yleiskilpailun 15. ja nopein ei-rally2 auto.

Tunnelmat välittyy parhaiten 41min Vlogin muodossa, nauttikaa.
Oli kyllä viihdyttävä ja kaiken kattava dokumentti👌 Huomaa motorsporttimedia-alan ammattilaisen olleen asialla👍
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1617
Sijainti
Porvoo
Rally Islas Canarias 2025

Sunnuntai-ilta ja kisat taputeltu. Aattelin tähän vähän laittaa kommenttia reissusta.

Tosiaan, paljon oli ennakkohuhua ja uhkailua siitä että pätkille ei pääse kun bussilla, autoja ei saa parkkiin ja ruuhkia tulee olemaan. Niinpä tehtiin hyvät ennakkovalmistelut ja lopulta mihinkään ongelmiin ei törmätty. Ajatuksena oli että yhdelläkään pätkällä ei olla kahta rundia. Toki, viralliset parkit oli aika kaukana parkeista ja teitä katkottiin jo isommista risteyksistä niin se tiesi aika paljon kävelyä ja nousumetrejä.

Perjantaina aloitettiin EK2:lta. Kuten vähän pelättiin, oli välitie suljettu 2km päässä olevasta risteyksestä. Ja autojono melko pitkä siitä eteenpäin. Espanjalaisethan ajaa aina pientareen toiselle puolelle, eli jonoa ei muodosteta kuten suomessa. Pätkällä iski sumu ja kylmyys. 7astetta. (Kun Inglesistä lähdettiin ulkona oli 19) Paikka ihan ookoo. Sumu vaan esti sen että vastapuolen rinnettä ei nähty kuten oli suunniteltu ja näkemä jäi aika lyhyeksi. Vasurissa pari tilannetta. Pätkältä ei päässyt välissä pois, siitä huolehti Guardia Civil. Iltapäivästä mentiin EK4:selle katsomaan pienelle tielle. Tänne päästiin välitien avulla mutta nousu oli aika hurja ja hapoille meni. Paikka oli sama kuin WRC:n lähetyksissä. Vauhtia ahtaalla tiellä oli mukava katsoa. Päivän saldona kävelyä 12,3km ja nousua n. 350m.

Lauantaina otettiin aamuun EK9 ja virallinen parkki jota ei sitten ollutkaan. Tie oli poikki taas n. 2km päästä mutta onneksi pätkällä ei tarvinnut kävellä. Virallinen parkki oli n. 5 autolle. Huoh. Hyvä oikea serpo josta hyvät näkemät. Iltapäivälle EK10 missä mentiin maalipään mäntymetsään. Välille pääsi hyvin polkua pitkin. Täällä oli todella hieno pitkä näkemä. Loivat mutkat alamäkeen ja tiukka vasen joka tosin ei ollut likainen niinkuin oletettiin. Illalla oli tarkoitus mennä yleisöek:lle mutta huoltoparkissa katseltiin ihmismassaa ja jätettiin väliin. Pätkä katseltiin hotellin aulan telkkarista. Lauantain saldona vähemmän kävelyä, vain 10km. Nousuakin vain 100m.

Sunnuntaina aamulla Arguineginin EK14:lle matkaan. 5:45. Täällä auto tuulimyllyn alle joka oli käyty katsomassa torstaina kun ajeltiin eturunkia. Kävelyä melkoinen nousu. Ensimmäiset mutkat kiinnosti eniten ja tässä katsottiin ensimmäinen kierros. Toka kierros oli ajatuksissa, mutta sitten todettiin että liian kiire tulee Powerille. Iltapäivästä tosiaan Powerille EK17 ja käveltiin n. 3km suuntaan. Auto kun oli Maspalomasissa. Maalimutka, ei kovin kummoinen paikka, mutta muualle oli todella vaikea päästä niin ei jäänyt vaihtoehtoja. Kävelyä tänään 12km ja nousua se 300m.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu. Päivät meni hyvin paikkoja vaihtaessa ja aina varattiin se n.3h siirtymisiin ja pätkille kävelyyn. Hyvin piti aikataulut. Tiet ovat kyllä todella hienoja ja hyväkuntoisia. Kääntyy myös koko ajan. Eturunkia olisi voinut harrastaa enemmänkin mutta tultiin paikalle vasta torstaina. Ensi kerralla aiemmin. Kävelyä kolmen päivän aikana 35km. Nousua useampi sata metri.

Hyvää jutustelua palstaveli @Seniorikansalainen kanssa. Kiitos siitä! Ihan ei saatu aikatauluja yhteen et oltaisi törmäilty mutta ensi kerralla sitten. (y)

Perinteiseen tapaan videota paikoista niin helpompi ymmärtää selittelyt yllä.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
185
Sijainti
Joensuu
Rally Islas Canarias

Taas tuli uusi rallimaa omaan katsojakarttaan. Tai ei ehkä sittenkään jos lasketaan Gran Canarialla ajettu mestarien kisa ralliksi, ei, ei lasketa sitä. Kerran vuosia sitten oltiin lomalla samaan aikaan kun jossakin kanasaaren sorakuopalla ajettiin mestarien kisa. Livahdin vaimolta puoleksi päiväksi katsomaan sitä, ei olis kannattanut edes sen vertaa. Lähdin kesken pois.

No, asiaan. Oltiin jo ennen rallia pariin kertaan @Fiesta:n kanssa yhteydessä ja mietittiin mihin ja miten mennään katsomaan. Tuli hyvin selväksi se ero millä tavalla tällainen analogisen ajan ukko ja kaikki nykyajan digi-incar-streetwiew ym. keinot käyttävä nuoremman ikäpolven rallikatsoja kisareissuun valmistautuu. Lähes tieteellisen tarkka ennakkovalmistelu oli minulle aivan uutta. Itse olen kyllä rallia käynyt seuraamassa aika monessa maassa ja muutamassa eri maanosassakin. Aina oma lähestymisvinkkeli on ollut karttaan ja aikatauluun tutustuminen ja sitten katsomis-suunnitelman teko pääosin tunnepohjalta. Kaiken maailman rallymapsit ja runkipaikkakartat kyllä tiedän, mutta en käytä. Siis tällä asenteella mentiin tälläkin kertaa. Koska olimme lomalla ja aikaa oli, niin muutama pätkä ajettiin läpi ennakkoon jo ihan maisemien vuoksi. Lähinnä tutkimme miten suunnittelemiimme katselupaikkoihin, ja varsinkin niistä pois kesken kisan, pääsee.

Majoitus meillä oli Aqüimesissa. Pieni hotelli, viisi huonetta, noin kaksisataa metriä reitiltä ja alle kaksi kilometriä EK14/17 lähdöstä. Oikein hyvä paikka!

Shakedown

Pikkuteitä pihojen kautta suunnistellen pääsimme vajaan puolen kilometrin päähän pätkästä. Autoja oli tuntia ennen ensimmäistä vetoa teiden varsilla ehkä noin sata. Kekseliäästi ja toiset huomioiden pysäköity. Täällä ei näkynyt kertaakaan koko viikonlopun aikana sellaista Jyväskylästä tuttua känniporukan asuntoautoa, jota on pantu ajamaan se ravintoketjun alin (=kokemattomin) kuski joka seilaa keskellä tietä rystyset valkoisena ja niska punaisena estäen kaikkien muiden kulkemisen.

Shaken varrella pari-kolmesataa katsojaa, hyvin löytyi paikka meillekin. Heti tuli huomattua miten rauhallisesti ja hiljaa paikalliset kisaa seurasivat. Olin luullut, että etelämaiseen tapaan huuto kaikuu ja kädet heiluu mutta ei lainkaan sellaista. Sama toistui kaikissa paikoissa. Me vaimon kanssa heiluteltiin Suomen lippuja ja hurrattiin suomalaisille. Taputukset taisivat tulla meidän innostukselle, ei niinkään Kallen, Samin tai Emilin suoritukselle. Suorituksissa ei tässä katselupaikassa ollut mitään mainittavaa.

EK 1 Casadoresin risteys

Lähdettiin aikaisin liikkeelle. Pätkä oli korkealla ja aamulla pimeää, kylmää ja lisäksi oltiin pilven sisällä. Kaksi tuntia ennen ensimmäistä autoa kävelymatkaa tuli noin kilometri, ylämäkeen. Katselupaikka löytyi hyvin, eväät esille ja odottamaan. Pilvi tuli ja meni, välillä näkyi muutama metri ja taas puolen minuutin kuluttua paljon paremmin. Risteys oli pikkukylässä ja näkymä muutama sata metriä. Gryazin vähän lipsahti kylän keskellä olevassa oikeassa, ei muuta tapahtumaa. Katsottiin kolmisenkymmentä autoa ja siirryttiin hotellille MTV3 Maksin pariin.

EK 9 Ayacatan risteys

Tänne ensimmäinen auto tuli yhdentoista pintaan ja sen huomasi autojen määrästä. Vajaa kaksi kilometriä kävelyä pari tuntia ennen yhtätoista. Saatiin oikein mainio katselupaikka viitisen kymmentä metriä muiden katsojien takaa ja yläpuolelta. Irlannin poika Fiestalla vähän veti liukua risteyksessä, samoin Gryazin taas. Kalle niin täydellisellä linjalla että melkein tuli kyynel silmään. Siinä näki heti mistä ne ajat tulee.

Tämän jälkeen ajettiin Service Parkiin, jossa missattiin Kalle, mutta katsottiin metrin päästä kun Tomi haastatteli Neuvillea. Muutakin haastattelua oli tarjolla. Vähän aikaa ihmeteltiin ja taas hotellille Maksin pariin.

EK 14 Los Corallillosin risteys

Arvottiin että kävelläänkö pätkän lähtöön vai mennäänkö vähän pidemmälle risteykseen, no sinne mentiin. Puolitoista tuntia ennen ensimmäistä autoa kävelymatkaa vajaa kaksi kilometriä. Paikka löytyi taas vähän kauempaa, pitkä näkymä, varmaan yli kilometri. Ei mainittavaa suoritusta. Paikalliset kyllä tietävät paikat sillä ajettiin pätkä edellisenä päivänä läpi ja ihmeteltiin että parikymmentä autoa oli parkissa pellolla keskellä pätkää kilometrien päässä lähimmästä sivutiestä. Porukat teltoissa ja grillit savusi. No se oli se paikka jossa McErlean tömäytti kaiteseen seuraavana päivänä...

Käytiin hotellilla välipalalla. Hurrattiin reitin varressa kun Kalle meni Ek17:lle ja suunnattiin sitten palkintojen jakoa katsomaan. Oli mieleenpainuva ja hieno tapahtuma, kyllä kelpasi olla suomalainen ja Kalle-fani!

Plussat
- näkökulmaa avartanut ennakko- ja kisan aikainen jutustelu @Fiesta:n kanssa. Tätä lisää!
- hienot pätkät ja maisemat
- maksullisia oli vaan mikkihiiri pätkät
- Kalle on ainakin näissä olosuhteissa täysin lyömätön, ja sen näki joka pätkällä
- Samin hyvä vauhti, sitä ei yksi virhe poista mihinkään
- Emilin vauhti, kylmiltään samanlaisella autolla muutamalla pätkällä nopeampi kuin Gryazin
- paikallinen liikennekultturi pysäköinnissä ja yleensä

Miinukset
-
suomalaisten "asiantuntijoiden" suoraan sanottuna typeryys. Ei ollut ratakokemuksesta hyötyä, eihän? Ja Samille nelonen koska ajoi ulos, miten ne Ogierin kyykyttämiset siihen arvosanaan sopii?
- kilpailun nettisivut
- ei mitään opastusta pätkille missään. Ei edes tietoa edellisessä ristyksessä että tie on poikki xx kilometrin päästä
- yhdelläkään pätkällä ei ollut edes virvokkeita myynnissä
- lomahelvetti -alueen ulkopuolella pikkukylissä on vaikea löytää mitään kelvollista ruokapaikkaa
- pikkupaikkojen ja järkkäreitten kielitaito, ei puhuta englantia eikä saksaa

Mutta, kaiken kaikkiaan mainio ja mieleen painunut ralliretki. Vaimon mielestä paras ralliretki ikinä. Seuraavaksi sitten Viroon.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
406
Sijainti
Vantaa
Rengas Turku -ralli 3.5.2025

Ja näin on kesäkausi avattu myös rallin puolella ja samalla eka AKK:n kisa tälle kautta.

Neljä pätkää joista kaksi ekaa Kiskon suunnalla ja kaksi vikaa sitten Kiikalan ja Somerniemen suunnalla. Nuotti oli aamulla ja sitä myötä aikataulu oli hyvä, kun ehti aamulla hyvin ajella pätkät läpi, mutta toisaalta sitten olisi saanut olla sellaisen puoli tuntia väljempi, niin olisi ehtinyt järkevästi vielä ykköseltä sulun sisältä neloselle, nyt olin nelosen maalipään kohdalla siirtymällä sen 5 minuuttia sen jälkeen kun eka auto oli pätkälle lähtenyt. Toki olisi voinut juosta, mutta kun ei kuskikattaus kuitenkaan ollut niin erikoinen ja kärjessä olisi olleet ne kiinnostavimmat, niin lopputuloksena oli jatkaa samalla vauhdilla kotia kohti.

Paikaksi valikoitui siis EK1 Aijala ja sieltä n. 8,5 km kohdalla ollut S-mutka alamäkeen. Näkemä oli tässä kyllä hyvä, mutta itse mutka oli vähän pettymys; vähän turhan pitkä ja loiva, että olisi edes kunnon liippejä tullut, mutta ei sentään pelkkää jonopyörää. Siinä oli myös betonit sisäreunassa niin olisi voinut olla näyttävämpi paikka, jos olisi suuremmalla nopeudella päässyt tuohon, tai jos se mutka olisi ollut hieman lyhkäsempi. Toisaalta sitten voi miettiä, että mitä se mekäläisen paikan hausta kertoo, että samaan pistoon tuli sen viitisen muuta autoa ja niistä kaikki menivät eri paikkaan kuin minä...

Mutta keli oli hyvä (tuli hankittua helvetin kalliit uudet sade/ulkoiluvaatteet, niin ei varmasti sada enää ikinä), ja videota tässä:
 
Ylös