Rallipelit/simulaattorit

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Virtuaalinen 1994 Suurajot päättyi 200m ennen vikan pätkän Hassin maalia tyhmään ajovirheeseen. Harmi piti paikata heti perään ajamalla Hassi samalla autolla aivan täysiä. Jäin 7 sekuntia A-ryhmän maailmanennätyksestä, eli alle sekka kilsalla. On kyllä yksi suosikkipätkistä ja Mitsu istuu käteen A-ryhmäläisistä parhaiten.


Olen nyt innostunut myös tekemään säätöjä autoihin, esim tässä Mitsun säädöt on kokonaan itse tehty. Aiemmin en tiennyt mitä ralliauton ajotuntumaan ja suorituskykyyn tekee tasauspyörästön preload tai pyöränkulmien camber, mutta nyt tiedän.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Kävit siellä eka pätkälläkin ojanpohjalla pötköttämässä? Sinne humpsahtaa yllättävän helposti kyntämään, varsinkin jos on liukasta. Mulla on joku tyhmä juttu tuossa koneessa ja RBR:n esilletuonnissa, koska aika ajoin se kerpele ei suostu täyttämään kuin 1/4 näyttöpäätteen ruudusta. Täytyy katsoa, mikä siinä pykii. Äkistään en tiedä, mikä on ongelma.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Näköjään mut oli myös merkattu keskeyttäneeksi, vaikka tulin ihan normaalisti viitospätkän loppuun. Cest la vie.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
213
Uutta putkeen vaan seuraavassa kisassa👍

Itsellä jäi Ouninpohjan ensimmäiselle splitille. On kyllä maineensa veroisesti jäätävän paha pätkä pimeine nyppyineen ja kovinee vauhtineen joka pitäis kyllä ajaa muistista. Nuotti toimii vaan hyvänä tukena.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Uutta putkeen vaan seuraavassa kisassa👍

Itsellä jäi Ouninpohjan ensimmäiselle splitille. On kyllä maineensa veroisesti jäätävän paha pätkä pimeine nyppyineen ja kovinee vauhtineen joka pitäis kyllä ajaa muistista. Nuotti toimii vaan hyvänä tukena.
Ouninpohjaan on jäänyt ja tulee jäämään tulevaisuudessakin yksi jos toinen. Yllättäin pienen tien osuus on mulle jotenkin helpompi ajaa kuin se leveämpi osuus, jossa saa pujjuuttaa isoa kovaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitänää tykkäsit uudesta Svobodasta?
Tein nopeesti perussetupin ja ajoin Saalahtea pari kertaa ja kyllähän se tuntu tosi luontevalta, heti tuli ennätysaika, varmaan jatkossa R5/Rally2-ajot ajan sillä enkä Evolla. Mutta pitää ehkä myös testata Fiesta ja i20 joihin tuli myös päivityksiä muutama päivä sitten.
 

LeeFIN

Well-known member
Liittynyt
30.11.2006
Viestit
62
Tein nopeesti perussetupin ja ajoin Saalahtea pari kertaa ja kyllähän se tuntu tosi luontevalta, heti tuli ennätysaika, varmaan jatkossa R5/Rally2-ajot ajan sillä enkä Evolla. Mutta pitää ehkä myös testata Fiesta ja i20 joihin tuli myös päivityksiä muutama päivä sitten.
Toi rally2 fabia tuntu kyllä tosi hyvältä, pariin viikkoon kerinny yhtään ajelemaan ja heti ekalla testillä 1,2s nopeampi aika chirdonheadissa vaikka ei mikään puhtain ajo ollutkaan ja ilman kierrosmittaria, kun ei semmoista vielä näyttänyt autossa olevan. Tulee kyllä varmaan itsekin siirryttyä pääasiassa tuohon i20 hyundaista, kunhan siihen RBRHud saadaan, ajelen vain VR:llä ilman mitään onscreen-hommeleita niin vähän hankala uudella autolla arpoa äänen perusteella kierroksia ja että mikä vaihde sattuu silmässä olemaan.

Onkohan tuohon Rally2 hyundaihin tullu päivityksessä jotain muutosta forceihin, kun tuntui ratti jokseenkin raskaalta verrattuna aikasempaan, vai muistankohan vain väärin? Muut autot kuitenkin tuntu samalta kuin ennen.
 

LeeFIN

Well-known member
Liittynyt
30.11.2006
Viestit
62
Ainakin Hyundaissa ja Fiestassa vanhat setupit ei toimi, pyöränkulmat pitää säätää uusiksi.
Olisikohan ratin kääntösäde muuttunut, näyttäisi nyt olevan 444 astetta ja muistaisin että olisi ollut lähempänä 540 astetta ennemmin. RBR /NGP kaiketi käsittelee tuota ffb:tä sillälailla että jos auton ratin kääntösäde on isompi, niin ffb yleisesti tuntuu heikommalta, minkä takia autoissa joissa on isompi ratin kääntösäde, pitää säätää pienempi ffb herkkyystaso rsf launcherin asetuksista.
Täytynee koittaa etsiä löytäisikö jostain tietoa että mitä tuossahyundain fysiikkapäivityksessä mahdollisesti muuttunut. Tuntuu tosiaan samalta kuin että olisin muuttanut ratin asetuksista ffb:n normaalista 60%;sta 70-80%:iin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Säätäminen on oma taiteenlajinsa. Joskus kauan sitten sitä tuli kokeiltua, ja olihan se ensi alkuun aika kiehtovaa ja palkitsevaakin. iRacingissa oli jo silloin muhkeat säätömahdollisuudet ja jopa opastusta tarjolla. Jotenkin se aie kuitenkin minulta tyssääntyi. Vetelen karvalakkisäädöillä. Ne ovat hyvästä nyt, kun alkaa tulla pakkasta!:)

ps. Joonas Lönn lienee RBR:n paikallinen säätömestari?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
ps. Joonas Lönn lienee RBR:n paikallinen säätömestari?
Kyllä, ja varmaan ihan maailmanlaajuisestikin innokkain autonsäätäjä. Tekee myös säätöjä toisille, osittain inssimäisesti että asiakkaat kysyy mitä autoon pitäisi säätää jotta se käyttäytyisi tilanteessa X tavalla Y.

Defaulteista on aika helppo saada muutamia perusjuttuja säädettyä, esim pyöränkulmissa vähän lisää negatiivista camberia tuomaan sivuttaispitoa ja jarrubalanssi enemmän takapainotteiseksi. Lisäksi jouset on usein tosi löysät ja vakaajat jäykät etenkin jos ajaa Suomi-pätkiä. Nämäkin kun jo korjaa niin setuppi on paljon parempi.

Jousitusta säätäessä pitää aina käydä geometry front/back-sivuilla katsomassa todelliset pyöränkulmat ja maavara, koska jousien säätäminenkin vaikuttaa niihin.

Säätöjen tekemisessä itselle vaikeinta on tietää millaiset arvot on järkeviä, mikä esimerkiksi on tähän autoon "löysä" tai "jäykkä" vakaaja. Oikeastihan testeissä olisi tarjolla pari erilaista osaa joista valita eikä rajaton määrä desimaaleja. Tai montako astetta camberia on liikaa, ja kuinka monta kymmenystä pitää säätää että vaikutuksen voi tuntea?
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
213
Juu kyllähän perus jipot olisi hyvä hallita mutta itse olen vähän selainen höntsäilijä että ajaa vaan mutta ei ole kiire minnekkään😁
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Mulle tuli hiki jo ihan lukemisesta! Liikaa tietoa, kaistaleveys päässä ei riitä:) Bonuksena säätökyvyttömille jää myös se, että kun tulee käkättimeen, voi aina sanoa: "Kyllä määkin vetäsin, jos olisi säädöt kohillaan!". Tosin ei sitä kukaan kuuntele, ja koko internetti nauraa moiselle.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Mitä RBR:ää ja sen lukuisia modeja kokeillut, niin todettava et ehkä kunnon nuotit > säädöt. Tosissaan ajajilla toki molempien oltava kunnossa.

Siellä on muutamilla pätkillä semmoisia miinoja et jos niitä ei oo merkattu ollenkaan/kunnolla ja ekaa kertaa päättää rykäistä fullsendinä, niin "press escape for retire" tulee aika äkkiä vastaan.
 
Ylös