Tämä ehkä paras:https://tukes.fi/rallitapahtuman-turvallisuus
Nyt on rallin järjestäminen helppoa... Noudattaa vain ohjeita...
Niin, eli parempi jättää se auto sinne pellolle? Johon sitten seuraava vetää perään ja aiheuttaa kummallekkin autolle tuhoa ja lisää loukkaantumisen riskiä? Joo, varoittaa voi (onko se sitten turvallista heilua 2h siellä tiellä) mutta turvallisempaa on sen auton siirtäminen.Katsojien hallitsematon toiminta, esim. kilpailuun osallistuvien autojen työntäminen erikoiskokeella rallireitillä tai ulosajovaaran alueella, aiheuttaa vakavaa vaaraa sekä katsojille että kilpailijoille ja se on sen vuoksi kiellettyä.
Ehkä en ymmärrä, mutta kun tuon lukee kokonaisuutena läpi, niin ei sieltä muutamaa yksittäistä kohtaa - nekin toki kontekstista tavallaan irrotettuna - lukuunottamatta mitään erityisen pöljää nouse esiin. Ei ralli mikään muusta yhteiskunnasta erillinen saareke voi kuitenkaan olla, regulaationkaan osalta. Olen työni puolesta jonkin verran tekemisissä tähän ainakin jollain tasolla rinnastettavissa olevan viranomaisraportoinnin ja -vaatimusten kanssa ja sanoisin että teksti on velvoittavuutensa osalta aikalailla tavanomaista. Ja mielestäni tuossa on paljon myös ehdottoman hyvää - toiminnan läpinäkyvyys, johon tuolla myös pyritään, on aina hyvä tavoite.
Tämäpä tämä, ei näitä nyt tarvitse lukea kuin piru raamattua, vaikka vähän itse karsastankin tätä et jokaiseen pikkuasiaan arjessakin vaaditaan n. 10 sivun ohjenivaska. Yleisellä maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle.Kysymyshän on, että ei noita varmasti pilkun tarkasti voi kukaan noudattaa ja mennään "paikoin soveltaen". Mutta jos tapahtuu jotain, niin viranomainen voi sanoa, että "oli ainakin sanottu" ja joku voidaan saada vastuuseen.
Eikö ne ollleet vain vaarallisia, ei välttämättä kiellettyjä?Jos Pohjanmaarallin katsojaoppaan ohjeistusta oltaisiin noudatettu sanatarkasti ja satakymmenprosenttisella vakavuudella, niin kaikki omat kolme katselupaikkaa olisivat olleet kiellettyjä koska eivät olleet virallisia.
Olen tästä eri mieltä, minusta kuitenkin laji esitetään dokumentissa ihan oikeilla faktoilla ja esimerkiksi kuvaukset aktiivikatsojien toiminnasta ovat hyvin paikkaansa pitäviäNäkee että laatija ei ole käynyt kisoissa ollenkaan. Tai ainakin sellainen kuva välittyy.
Tämän kuulin järjestävän seuran henkilöltä että Tukesin porukka oli näissä Aarnen tapauksissa eli aktiivikatsojien kuvauksissa katellu tilanteet Youtubesta ja siitä on tehty johtopäätökset.Olen tästä eri mieltä, minusta kuitenkin laji esitetään dokumentissa ihan oikeilla faktoilla ja esimerkiksi kuvaukset aktiivikatsojien toiminnasta ovat hyvin paikkaansa pitäviä
Mutta onko niihin liittyvissä kohdissa jotain faktuaalista virhettä?Tämän kuulin järjestävän seuran henkilöltä että Tukesin porukka oli näissä Aarnen tapauksissa eli aktiivikatsojien kuvauksissa katellu tilanteet Youtubesta ja siitä on tehty johtopäätökset.
Mutta omasta mielestä dokumenttiin olisi ollut hyvä kirjata miten toimitaan ulosajotilanteessa (varoittaminen, miehistön kunnon tarkistaminen, tarvittaessa pätkän katkaiseminen). Suurempaa vaaraa aiheutuu siitä jos auto on katollaan tiellä ja kukaan ei varoita tai tarkista miehistön kuntoa (tai toki järkkärit tämän saa tehdä...)Rallitapahtuman järjestäjällä tulee olla suunnitelma ns. aktiivikatsojien vaarallisen toiminnan ennalta estämiseksi ja siihen puuttumiseksi kilpailun aikana. Kohdat, joissa tapahtuu paljon ulosajoja, houkuttelevat paikalle ns. aktiivikatsojia, jotka ryntäävät ulosajaneen auton luokse ja pyrkivät vetämään auton joko sivuun tai takaisin tielle.
On mielestäni. Auton jättäminen tielle/pellolle on mielestäni turvallisuusriski. Se että se poistetaan katsojien toimesta ja varoittamalla ei mielestäni pitäisi olla kiellettyä jos tilannetta puretaan. Ehkä tuossa olisi voinut enemmän puuttua siihen ryntäämiseen tielle. Ei siihen että se auton poistaminen on kiellettyä turvallisuusriskinä. Ihan yhtä riski se on sinne jättääkin.Mutta onko niihin liittyvissä kohdissa jotain faktuaalista virhettä?
Juuri näin.Mutta omasta mielestä dokumenttiin olisi ollut hyvä kirjata miten toimitaan ulosajotilanteessa (varoittaminen, miehistön kunnon tarkistaminen, tarvittaessa pätkän katkaiseminen). Suurempaa vaaraa aiheutuu siitä jos auto on katollaan tiellä ja kukaan ei varoita tai tarkista miehistön kuntoa (tai toki järkkärit tämän saa tehdä...)
Tämä. Eihän kukaan kuvaa sitä, että vähintään yhtä kiireellä sinne tuloon ryntää kärjestä varottaja. Jonka on usein syytäkin pitää kiirettä.Mut jos katsot pelkkää Youtubea, niin näet ainoastaan ryntäävät runkipenat ja sen että raatoa siirellään tiellä kun muita autoja menee ohi. Eihän youtube kerro ollenkaan koko totuutta tilanteesta.
Mutta tämä ei ole mikään faktuaalinen havainto joka olisi jotenkin kirjattu tuossa dokumentissa väärin. Tässä mennään jo tulkinnan ja linjausten puolelle. Samaa mieltä toki olen kanssasi asiasta, että suurempi riski olla tekemättä mitään.On mielestäni. Auton jättäminen tielle/pellolle on mielestäni turvallisuusriski.
Eihän tuonne voi kirjata tarkkaan kaikkia tilanteita ja siksi hyvä kysymys onkin että tuleeko sinne kirjata ollenkaan tällaista tilannetta? Jos käsket ihmisiä pysymään penkalla mutta sillä lisäät toisen turvallisuusriskin, niin sitten tullaan tähän ongelmaan. Aina joku siellä on vaarassa ja ei niitä kaikkia skenaarioita voida laittaa johonkin ohjeisiin. Sitä juuri tarkoitan että ei siellä ole mitään väärin kirjoitettu, mutta pitäisikö jättää kirjoittamatta jos luot ohjeistuksella toisen ongelman.Mutta tämä ei ole mikään faktuaalinen havainto joka olisi jotenkin kirjattu tuossa dokumentissa väärin. Tässä mennään jo tulkinnan ja linjausten puolelle. Samaa mieltä toki olen kanssasi asiasta, että suurempi riski olla tekemättä mitään.
Mielestäni on kiistaton fakta, että kun autoa nostetaan ojasta tielle, niin nostajat on aina vaarassa, vaikkakin sillä ehkäistään uusia riskejä ja varmistetaan erikoiskokeen suorittamisen jatkuminen. Sieltä takaa tulee kuitenkin aina kilpa-auto, eikä voida tarkkaan tietää miten pian, ja varoittamisesta ei ole mitään virallista koodikieltä mitä kerrottaisiin tutkintoa suorittaessa vaikkapa.
Lisäksi lisäriskiä tuo, että nostajien lisäksi tielle menee mukaan pällistelijöitä jotka eivät tee mitään mutta vaan seisovat tiellä. Joskus on jopa lapsia (Länsirannikon rallissa nähtyä). Tai sitten autoa nostamaan mennessä tielle lasketaan kaljatölkki (myös Länsirannikon rallissa nähtyä).
Ei ole mitenkään mahdollista, että tällaiseen dokumenttiin kirjattaisiin jotenkin että autoa saa mennä nostamaan tielle kilpailun ollessa käynnissä. Eri asia sitten miten vakavasti kukin järkkäri sitä tulkitsee penkalla.
Olisi myös ollut hyvä kirjata, että onnettomuuden sattuessa pitää pyrkiä ehkäisemään lisäonnettomuuksien sattuminen varoittamalla.
Jep, juurikin näin. Tämä ohjeistus ei anna mitään käytännön hyötyä järjestäjille vaan lisää todennäköisyyttä, että, jos jokin asia menee vikaa, niin todennäköisesti järjestäjä on itse syytettynä osapuolena.Eihän tuonne voi kirjata tarkkaan kaikkia tilanteita ja siksi hyvä kysymys onkin että tuleeko sinne kirjata ollenkaan tällaista tilannetta? Jos käsket ihmisiä pysymään penkalla mutta sillä lisäät toisen turvallisuusriskin, niin sitten tullaan tähän ongelmaan. Aina joku siellä on vaarassa ja ei niitä kaikkia skenaarioita voida laittaa johonkin ohjeisiin. Sitä juuri tarkoitan että ei siellä ole mitään väärin kirjoitettu, mutta pitäisikö jättää kirjoittamatta jos luot ohjeistuksella toisen ongelman.
Otetaan esimerkkinä : "Moottoritiellä kävely on kielletty" mutta myös "auttamatta jättämäminen" on rangaistava teko. Jos auto on ajanut ulos moottoritiellä, niin kyllähän ihminen menee auttamaan, mutta toimii silloin väärin koska joutuu parkkeeraamaan auton moottoritielle (sekin kiellettyä) ja kävelemään pientareella (kiellettyä). Mutta jos ei tee mitään niin sekin on rangaistava teko. Tämä on tätä sääntö suomea.