Ralliuutisia, vol 2

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1853
Eikö tohon voisi kehittää jonkun teleskooppipään päässämolevam keltaisen lipun (voisi ehkä olla monivärinenkim tuolla), joka vaan tungetaan tuulilasin korkeudelle keskelle ajorataa suht turvallisesti tien sivusta?
Ei tulisi riittämään tämä. Varotuksen pitää olla riittävän selkeä ja itsevarma, riittävän hyvin näkyvä ja optimaalosesti vielä parempaan reunaan tietä ohjaava.

Sitten hieman vaativampi tehtävä on saada seuraava auto pysähtymään, etenkin mitä kovemmasta karkelosta kyse. Pysäyttämisessä on yksi vahvasti ohjaava tekijä ja se on pakko. Siinä ei auta kuin seistä keskellä tietä kädet ristissä pään päällä, valmiina hyppäämään alta pois, jos siltä tuntuu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Eikö nykytekniikalla pysty toteuttamaan jonkun varoitus signaalin joka reitille pysähtyneessä autossa kytketään päälle joka sitten varoittaa takaa tuleviaa esim vaikka älykello ranteeseen joka hälyttää.
 

evg

Active member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
41
[
Eikö nykytekniikalla pysty toteuttamaan jonkun varoitus signaalin joka reitille pysähtyneessä autossa kytketään päälle joka sitten varoittaa takaa tuleviaa esim vaikka älykello ranteeseen joka hälyttää.
SM ralleissa ja ainakin F-cupissa myös on tällainen käytössä, MUTTA se vaatii että siellä pysähtyneessä autossa on signaali aktivoitu. Käytetään käytännössä vain pahoissa onnettomuuksissa kun pätkä pitää saada poikki, ei pikku ulosajoissa. Kännykkään perustuva varoitusjärjestelmä.

Varoituksista sen verran, että kun katsojat lähtevät varoittamaan seuraavia autoja, olisi hyvä, että ei mennä liian kauas kohteesta. Tiestä riipuen edellinen mutka (n. 50-100 m riittää hyvin). Usein on sattunut, että porukka on varoittamassa jo kolme-neljä mutkaa aiemmin ja kun et tiedä mitä ja missä on edessä odottamassa, tulee ihan turhaan hidasteltua ja sitten kun ollaan oikeassa paikassa voi tilanne tullakin jopa "yllätyksenä". Joka tapauksessa iso kiitos kaikille varoittajille, tärkeä on tehtävä!
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1853
Varottamisesta, hankalimpia ovat ne paikat, missä pitää mennä mutkan taakse varoittamaan eli ei näe, mitä ulosajopaikalla tapahtuu. Onneksi siinä huutamalla saa kommunikaatiota aikaiseksi. Tilannehan voi nopeastikin muuttua ääripäästä toiseen eli pelkän varoittamisen sijaan pitäisi saada vauhdit enemmän pois, jos raato on just nostettu tielle tai sitten varottamiselle ei enää ole tarvetta, kun tilanne on saatu siivottua.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1467
Sijainti
Porvoo
Varottamisesta, hankalimpia ovat ne paikat, missä pitää mennä mutkan taakse varoittamaan eli ei näe, mitä ulosajopaikalla tapahtuu. Onneksi siinä huutamalla saa kommunikaatiota aikaiseksi. Tilannehan voi nopeastikin muuttua ääripäästä toiseen eli pelkän varoittamisen sijaan pitäisi saada vauhdit enemmän pois, jos raato on just nostettu tielle tai sitten varottamiselle ei enää ole tarvetta, kun tilanne on saatu siivottua.
Toisaalta turha varoittaminen ei ole koskaan haitannut. Joo, ehkä vähän harmittaa kuskeja ja varmasti harmittaa ammoja, mutta näin se on vaan tehtävä jos ei ole selvyyttä onko kaikki pois. Itseä korpeaa se kun joku ei kato selkänsä taakse ja huutaa että "varoitus pois" ja silti siellä on vielä porukkaa könymässä ojasta pois. Aika edesvastuutonta. Mielestäni hyvä on myös se että varoittajia voi olla useampikin pelipaikoilla. Se auttaa useasti, mut on sitä ollu sellaisissakin tilanteissa missä on pitäny yksin hoitaa tilanne. Ja totta, se on vaan mentävä siihen tielle seisomaan, jotta auto näkee sinut. Talvella/pimeällä käytän apuna kännykän valotoimintoa niin että se vilkkuu.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3265
Sijainti
Lahti
Oikein hyvä ajatus sinällään, kunhan niitä teleskooppipäitä ei työnnellä näkökenttään ties kenenkä toimesta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Ei tulisi riittämään tämä. Varotuksen pitää olla riittävän selkeä ja itsevarma, riittävän hyvin näkyvä ja optimaalosesti vielä parempaan reunaan tietä ohjaava.

Sitten hieman vaativampi tehtävä on saada seuraava auto pysähtymään, etenkin mitä kovemmasta karkelosta kyse. Pysäyttämisessä on yksi vahvasti ohjaava tekijä ja se on pakko. Siinä ei auta kuin seistä keskellä tietä kädet ristissä pään päällä, valmiina hyppäämään alta pois, jos siltä tuntuu.
Luulisi, että eteen tuleva parin neliön lippu herättää kyllä huomion ja jos tollaset olis järkkäreillä, voisivat ekana näyttää tuollasta ja perinteisempää varotusta sitten 100 m myöhemmin alkaen. Olis näille normivarottajille kuitenkinmvähän turvallisempaa, kun jo kaasua luultavasti ois nostettu. Tuskin ainakaan haittaa?

Juurikin järkkärin sovitulla, ja kuskeille informoidulla tavalla suoraan eteen työntämänä.

Saa käyttää, tai olla käyttämättä. Mutta kun tänäänkin ihan jo toi oma kolmevuotiaskin osasi reagoida ihan radan vieressä heiluvaan lippuun, niin luulisi, että ammattikuskitkin vähän havahtuisivat, vaikka vauhtia toki enemmän piisaakin.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
103
Luulisi, että eteen tuleva parin neliön lippu herättää kyllä huomion ja jos tollaset olis järkkäreillä, voisivat ekana näyttää tuollasta ja perinteisempää varotusta sitten 100 m myöhemmin alkaen. Olis näille normivarottajille kuitenkinmvähän turvallisempaa, kun jo kaasua luultavasti ois nostettu. Tuskin ainakaan haittaa?

Juurikin järkkärin sovitulla, ja kuskeille informoidulla tavalla suoraan eteen työntämänä.

Saa käyttää, tai olla käyttämättä. Mutta kun tänäänkin ihan jo toi oma kolmevuotiaskin osasi reagoida ihan radan vieressä heiluvaan lippuun, niin luulisi, että ammattikuskitkin vähän havahtuisivat, vaikka vauhtia toki enemmän piisaakin.
Rallisprintissähän varoitus hoidetaan keltaisilla lipuilla, mutta riittääkö rallipätkän varteen järkkäreitä, joille liput annettaisiin? Pitää kuitenkin aika ison osan vahtia risteyksiä yms., josta ei voi irrota heiluttelemaan lippua.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Rallisprintissähän varoitus hoidetaan keltaisilla lipuilla, mutta riittääkö rallipätkän varteen järkkäreitä, joille liput annettaisiin? Pitää kuitenkin aika ison osan vahtia risteyksiä yms., josta ei voi irrota heiluttelemaan lippua.
Tuo nyt voisi olla vain hyvä lisä normaalin varoituksen päälle, mikä tekisi siitä turvallisempaa silloin, jos se lippu sattuisi olemaan. Ja pahimpiin runkipaikkoihinnkuitenkin järkköreitä varmaan riittäisi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1853
Ja pahimpiin runkipaikkoihinnkuitenkin järkköreitä varmaan riittäisi.
Jaa'a. Viime lauantaina Naarajoen pätkällä vanhassa paikassa olleet korjatkoon, mutta väittäisin että siellä ei ollut järkkäreitä. Oliko Länsirannikollakaan siinä kolmosen jälkihuomiolla? Risteyksissä ja väliteillä kyllä on.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5026
Sijainti
Parc Fermé
Tähän väliin huumorikommentti siitä miten järkkärit lippuineen pilaa jatkossa potentiaaliset runkipaikat.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
552
Sijainti
Tallissa
Jaa'a. Viime lauantaina Naarajoen pätkällä vanhassa paikassa olleet korjatkoon, mutta väittäisin että siellä ei ollut järkkäreitä. Oliko Länsirannikollakaan siinä kolmosen jälkihuomiolla? Risteyksissä ja väliteillä kyllä on.
Risteyksissä ja väliteillä ei välttämättä ole järkkäriä, mutta liikenteenohjaaja kyllä. Niilläkin on vissi ero. Toki järjestyksenvalvojien määrää on jatkuvasti vaadittu enemmän ja enemmän. Ja sikäli jos eräs lakialoite menee läpi, kallistuu järjestyksenvalvojat entisestään.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3397
Sijainti
JKL
Mun mielestä mitään varoituslippua ei tarvita. Liputus käytännöt on jo olemassa rallissakin (keltainen ja punainen) joten lisäliput sotkevat vain asiaa. Nyt lipun jälkeen kilpailusuoritus päättyy, joten jos luodaan lippu millä varoitetaan vain ulosajosta, ja sen jälkeen kilpailusuoritus saisi jatkua aiheuttaa sekaantumisen vaaran siitä milloin lopetetaan ja milloin jatketaan. Eli mielestäni tuollainen käytäntö potentiaalisesti loisi uusia vaaranpaikkoja. Ja myös ihan käytännön kannalta lippja ja liputtajia pitäisi olla paljon, lähes joka mutkassa, joten senkin kannalta vaikea järjestää toimivaa tapaa hoitaa sellainen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1182
Eniten mietityttää, että eihän järjestäjä voi selvittää kuin selkeimmät miinat reitillä. Hyvin vaaratilanne voi tapahtua paikassa, joissa ei ole juurikaan katsojakuntaa ja kukaan ei tiedä oikein mitän tehdä ulosajotilanteessa. Miten tässä tilanteessa tämä ohjeistus tulkitaan, jos ei ole järkkäreitä, merkattuja katselualueita ja kourallinen katsojia?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1432
Ihan hyvin voi näillä meriiteillä lyödä kymmenen vuoden pahvin kouraan....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5396
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jouhki aika pessimistinen Sunisen tilanteesta...

https://www.is.fi/ralli/art-2000010524670.html
– Autoon on tehty paljon kehitystyötä, mutta kaikkia kehitysosia ei ole eri syistä johtuen saatu paikalleen. Autossa ei ole sitä kaikkea, jota siinä voisi tai pitäisi olla. On tapahtunut valitettavia juttuja, joiden takia asia on nyt näin, Jouhki muotoilee.
Jossain vaiheessa keväällä Suninen oli vielä toiveikas, että Portugaliin mennessä auto saataisiin sellaiseen iskuun että sillä voisi johonkin ehtiäkin. Nyt menee (taas) yksi kausi ihan hukkaan.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
263
Eikö tohon voisi kehittää jonkun teleskooppipään päässämolevam keltaisen lipun (voisi ehkä olla monivärinenkim tuolla), joka vaan tungetaan tuulilasin korkeudelle keskelle ajorataa suht turvallisesti tien sivusta?
Lippupisteet ekn varteen kuin rallikrossissa ikään. Ja yleisö johonkin piikkilangalla rajattuun aitaukseen josta ei voi poistua nostamaan ketään tielle missään olosuhteissa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
422
Lippupisteet ekn varteen kuin rallikrossissa ikään. Ja yleisö johonkin piikkilangalla rajattuun aitaukseen josta ei voi poistua nostamaan ketään tielle missään olosuhteissa.
Yksi asia mitä Tuksein ohjeistuksessa ei ole huomioitu on se että usein katsojilla on paljon parempi käsitys kuinka tulee toimia ulosajotilanteessa verrattuna järkkäreihin, vaikka siellä nämä muutamat mädät omenat onkin olleet liian innokkaina juoksemassa auton perään on myös järkkärinä aina välillä sellaista porukkaa millä ei ole hajuakaan miten toimitaan kun ralliauto menee ulos, tai edes missä kannattaisi itse seistä.
 
Ylös