Ralliuutisia, vol 2

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15691
Sijainti
Tampereen lenkki
Eihän tuonne voi kirjata tarkkaan kaikkia tilanteita ja siksi hyvä kysymys onkin että tuleeko sinne kirjata ollenkaan tällaista tilannetta? Jos käsket ihmisiä pysymään penkalla mutta sillä lisäät toisen turvallisuusriskin, niin sitten tullaan tähän ongelmaan. Aina joku siellä on vaarassa ja ei niitä kaikkia skenaarioita voida laittaa johonkin ohjeisiin. Sitä juuri tarkoitan että ei siellä ole mitään väärin kirjoitettu, mutta pitäisikö jättää kirjoittamatta jos luot ohjeistuksella toisen ongelman.
Jos halutaan mennä sellaiseen malliin kuin vaikka Portugalin MM-rallissa (Kalle kaatoi, olisi voinut jatkaa mutta ei ollut nostajia, penkalla 20 ihmistä kuvasi tilannetta kännykällä) niin sitten kirjataan. Saksassa myös ollut aika tiukka kuri tämän suhteen.

Käytännössä järjestäjän pitää varautua näihin ulosajopaikkoihin suuremmalla määrällä järkkäreitä, joilla on sitten valtuutus mennä tielle ja ulosajaneen auton luokse.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15691
Sijainti
Tampereen lenkki
Jep, juurikin näin. Tämä ohjeistus ei anna mitään käytännön hyötyä järjestäjille vaan lisää todennäköisyyttä, että, jos jokin asia menee vikaa, niin todennäköisesti järjestäjä on itse syytettynä osapuolena.
Millä tavalla tämä kirjaus edesauttaa sitä, että järjestäjä on syytettynä?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1517
Sijainti
Porvoo
Jos halutaan mennä sellaiseen malliin kuin vaikka Portugalin MM-rallissa (Kalle kaatoi, olisi voinut jatkaa mutta ei ollut nostajia, penkalla 20 ihmistä kuvasi tilannetta kännykällä) niin sitten kirjataan. Saksassa myös ollut aika tiukka kuri tämän suhteen.
Niin, nyt on tosiaan haluttu kirjata asia noin. Sehän tässä itsellä hiertääkin. Jos nyt sitten seuraavassa rallissa tapahtuu ulosajo ja auto jää penkalle ja seuraava auto rysäyttää siihen ja sattuu vakava onnettomuus niin sitten järjestäjä ei ole vastuussa, koska ohjeissa sanottiin että autoa ei saa mennä nostamaan? Luuletko että rallin järjestävä taho pääsee vastuusta tuolla? Itse en nimittäin siihen usko. Ja suurempi ongelma on että onnettomuus olisi ollut estettävissä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1254
Millä tavalla tämä kirjaus edesauttaa sitä, että järjestäjä on syytettynä?
Rallitapahtuman järjestäjällä tulee olla suunnitelma ns. aktiivikatsojien vaarallisen toiminnan ennalta estämiseksi ja siihen puuttumiseksi kilpailun aikana. Kohdat, joissa tapahtuu paljon ulosajoja, houkuttelevat paikalle ns. aktiivikatsojia, jotka ryntäävät ulosajaneen auton luokse ja pyrkivät vetämään auton joko sivuun tai takaisin tielle. Katsojien hallitsematon toiminta, esim. kilpailuun osallistuvien autojen työntäminen erikoiskokeella rallireitillä tai ulosajovaaran alueella, aiheuttaa vakavaa vaaraa sekä katsojille että kilpailijoille ja se on sen vuoksi kiellettyä.

Mitä ihmettä tämä "suunnitelma" käytännössä tarkoittaa, eli siis kukaan ei saisi uloajaneeseen autoon koskea? Käytännössähän tuo ei tule ikinä onnistumaan vaan autoja nostetaan takaisin tielle tulevissa kisoissa entiseen malliin. Kun kaikki menee hyvin, niin kaikki on tyytyväisiä, mutta sitten, kun sattuu jotain niin tämä on selkeä kohta jolla voi vedota järjestäjään ja vierittää vastuuta heidän niskaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15691
Sijainti
Tampereen lenkki
Entä jos tätä ei olisi kirjattuna mutta jotain sattuisi? Ammattikatsoja olisi vain omalla vastuullaan tiellä ja järkkäriä ei voi syyttää? Miten kävi Pohjanmaalla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15691
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin, nyt on tosiaan haluttu kirjata asia noin. Sehän tässä itsellä hiertääkin. Jos nyt sitten seuraavassa rallissa tapahtuu ulosajo ja auto jää penkalle ja seuraava auto rysäyttää siihen ja sattuu vakava onnettomuus niin sitten järjestäjä ei ole vastuussa, koska ohjeissa sanottiin että autoa ei saa mennä nostamaan? Luuletko että rallin järjestävä taho pääsee vastuusta tuolla? Itse en nimittäin siihen usko. Ja suurempi ongelma on että onnettomuus olisi ollut estettävissä.
Rallissa on käytännössä aina mahdollista sattua tilanne, jossa paikalla ei ole yhtään katsojaa auttamassa, joten en usko että tästä voisi järkkäri saada syytöksen siitä että katsojat eivät menneet auttamaan. Ennemmin siitä, ettei järjestysmiehet hoitaneet tilannetta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1254
Entä jos tätä ei olisi kirjattuna mutta jotain sattuisi? Ammattikatsoja olisi vain omalla vastuullaan tiellä ja järkkäriä ei voi syyttää? Miten kävi Pohjanmaalla?
No se olisi juuri näin. Miksi kaikkeen pitää löytää syyllinen?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1254
En ole mielestäni sanonut, että pitää löytää syyllistä, yritän vaan kysyä sinulta miten vaikuttaa kirjataanko tätä asiaa vai ei.
Se olisi sitten tapauskohtainen tulkinta, mutta koska tällaisia onnettomuuksia sattuu niin harvoin, niin miksi niitä ei voisi käsitellä tapauskohtaisesti.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Tuo sanavalinta hallitsematon toiminta saattaa antaa mahdollisuuden myös siihen että järjestelmällisesti autot voidaan työntää takaisin tielle. Eli se on kiellettyä että jengi juoksee suunapäänä tielle kun auto vielä tekee voltteja, mutta järkkäreiden ohjeiden avulla auto saadaan työntää takaisin tielle, jos on selvää että se onnistuu siinä ajassa mitä kestää että seuraava ralliauto tulee paikalle. Eli hallitusti ralliautoja saa auttaa, hallitsematon on kiellettyä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15691
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja olishan sekin ihan hyvä lähtökohta että potentiaalisessa runkipaikassa on järkkäri varoittamassa ja varmistamassa että tie on tyhjä kun seuraava auto tulee, eikä niin että tämä jäisi katsojien vastuulle.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuo sanavalinta hallitsematon toiminta saattaa antaa mahdollisuuden myös siihen että järjestelmällisesti autot voidaan työntää takaisin tielle. Eli se on kiellettyä että jengi juoksee suunapäänä tielle kun auto vielä tekee voltteja, mutta järkkäreiden ohjeiden avulla auto saadaan työntää takaisin tielle, jos on selvää että se onnistuu siinä ajassa mitä kestää että seuraava ralliauto tulee paikalle. Eli hallitusti ralliautoja saa auttaa, hallitsematon on kiellettyä.
Se aika harvoin onnistuu siinä ajassa mitä kestää että seuraava ralliauto tulee paikalle, koska se aika on yleensä noin minuutti. Sen takia yleensä joku särmä ammo, tai useampi, tai järkkäri, varoittaa seuraavia autoja jotka tällöin ymmärtävät ohittaa paikan riittävää varovaisuutta noudattaen. Tämä onnistuu ihan ilman eri kirjauksia yleensä.

Itse näen tämän niin että pari asiansa osaavaa järkkäriä pelipaikkaan, jotka vastaavat varoittamisesta ja tien tyhjentämisestä ennen varoituksen poistamista. Tällöin toiminta ei ole hallitsematonta eikä siten kiellettyä.

Saa käyttää vapaasti.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
738
Itse näen tämän niin että pari asiansa osaavaa järkkäriä pelipaikkaan, jotka vastaavat varoittamisesta ja tien tyhjentämisestä ennen varoituksen poistamista. Tällöin toiminta ei ole hallitsematonta eikä siten kiellettyä.
Just näin. Ja mieluiten niitä, jotka pystyvät kanssakäymiseen (aktiivi)katselijoiden kanssa, ja joilla on pelisilmää ja kokemusta ulosajotilanteiden kanssa toimimisesta.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
738
Varoittajien vastuu nousee todella isoon rooliin aina, kun tapahtuu. Olen viime aikoina ruvennut ottamaan vastuuta siitä itse täysin omasta tahdosta, ja ilokseni olen huomannut että ne katselijat jotka ovat tehneet samaa, osaavat myös asiansa. Omalla empiirisellä kokemuksella samaa ei voi sanoa aina keltaliivisistä, joten tämänkin vuoksi ns. pelipaikkoihin tulisi saada nuo mainitsemani pelisilmää ja kokemusta näistä tilanteista omaavat järkkärit. Jos vaan on siis sellaisia saatavilla. Oikein hoidettuna varoittajan hommahan se lähtökohtaisesti vaarallisin on tuossa yhtälössä ulosajon jälkeen on, eikä työntäjien.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1517
Sijainti
Porvoo
Itse näen tämän niin että pari asiansa osaavaa järkkäriä pelipaikkaan, jotka vastaavat varoittamisesta ja tien tyhjentämisestä ennen varoituksen poistamista. Tällöin toiminta ei ole hallitsematonta eikä siten kiellettyä.
Saa käyttää vapaasti.
Just näin. Ja mieluiten niitä, jotka pystyvät kanssakäymiseen (aktiivi)katselijoiden kanssa, ja joilla on pelisilmää ja kokemusta ulosajotilanteiden kanssa toimimisesta.
Näin on toimittu Hamun kisoissa jossa olen ollut. Kolme järkkäriä, yksi valvoi yleisön, yksi valvoi mahdollisen nostotapahtuman ja itse olin paikkaa ennen passissa, että jos auto menee ulos, niin juoksen heti tielle varoittamaan. Olivat nimenomaan huolissaan tästä ammojen tielle juoksemista ja jo silloin oli tullut Tukesilta noottia siitä että siihen pitää reagoida, niin päätettiin toteuttaa se niin että se järkkäri (minä) oli heti valmis varoittamaan. Mutta nythän näin ei sitten tuon uuden ohjeistuksen mukaan enää saa toimia koska "katsojien vaarallista käyttäytymistä pitää pyrkiä estämään".

Otan siis myös itse aina vastuun tuosta varoittamisesta, koska koen että rimpulana itsellä ei ole oikein annettavaa siinä auton kiskomisessa. Siihen on paremmat miehet. :)
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mutta nythän näin ei sitten tuon uuden ohjeistuksen mukaan enää saa toimia koska "katsojien vaarallista käyttäytymistä pitää pyrkiä estämään".
No joo, jos halutaan itse tehdä tämä homma hankalaksi niin voidaan noinkin tulkita. Katsojien vaara tilanteessa liittyy seuraavien autojen ulosajovaaraan. Ja jos seuraavien autojen ulosajovaara on poistettu tai ainakin minimoitu, niin toiminta ei ole enää vaarallista. Tukes ei halua (eikä välttämättä lakikysymykset huomioon ottaen voikaan) luottaa katsojien omaan toimintaan tässä asiassa, vaan järjestäjän on tästä huolehdittava. Pysyn kannassani.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3314
Sijainti
Lahti
Varoittajien vastuu nousee todella isoon rooliin aina, kun tapahtuu. Olen viime aikoina ruvennut ottamaan vastuuta siitä itse täysin omasta tahdosta, ja ilokseni olen huomannut että ne katselijat jotka ovat tehneet samaa, osaavat myös asiansa. Omalla empiirisellä kokemuksella samaa ei voi sanoa aina keltaliivisistä, joten tämänkin vuoksi ns. pelipaikkoihin tulisi saada nuo mainitsemani pelisilmää ja kokemusta näistä tilanteista omaavat järkkärit. Jos vaan on siis sellaisia saatavilla. Oikein hoidettuna varoittajan hommahan se lähtökohtaisesti vaarallisin on tuossa yhtälössä ulosajon jälkeen on, eikä työntäjien.
Juurikin. Varoittajan rooli ja vaaran paikka hänelle itselleen on suuruusluokkaa mega. Liikkuvan kappaleen lähestymisen arviointi ja vakuuttavan kontaktin luominen ratinvääntäjään vaatii kylmien hermojen lisäksi elastiset aivot. Nostan hattua!
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Juurikin. Varoittajan rooli ja vaaran paikka hänelle itselleen on suuruusluokkaa mega. Liikkuvan kappaleen lähestymisen arviointi ja vakuuttavan kontaktin luominen ratinvääntäjään vaatii kylmien hermojen lisäksi elastiset aivot. Nostan hattua!
Eikö tohon voisi kehittää jonkun teleskooppipään päässämolevam keltaisen lipun (voisi ehkä olla monivärinenkim tuolla), joka vaan tungetaan tuulilasin korkeudelle keskelle ajorataa suht turvallisesti tien sivusta?
 
Ylös