Ralliuutisia, vol 2

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ruotsin mm-ralli on saanut kolmen vuoden jatkosopparin. Todennäköisesti 2017 ajetaan vielä nykyisellä alueella, mutta seuraavalle vuodelle etsitään uutta, lumivarmempaa paikkaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ruotsin mm-ralli on saanut kolmen vuoden jatkosopparin. Todennäköisesti 2017 ajetaan vielä nykyisellä alueella, mutta seuraavalle vuodelle etsitään uutta, lumivarmempaa paikkaa.
Olisin ollut tyytyväisempi jos koko Ruotsin rallattelu olisi pudotettu pois MM-kalenterista ja korvattu vaikka Norjan kisalla. Norskeilla on sentään kaksi kuskia MM-sarjassa ajamassa podium-sijoituksista ynnä Henning ajamassa muuten vaan... Ruotsalaisilla ei ole kuin peruutettuja erikoiskokeita ja yksi Tidemand ajamassa WRC2 luokassa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Norskeilla on sentään kaksi kuskia MM-sarjassa ajamassa podium-sijoituksista ynnä Henning ajamassa muuten vaan... .
No äläs nyt. Henning rakentaa vasta uraa ja kerää kokemusta MM-ralleista. Muutaman vuoden sisään johonkin WRC-tiimiin ja maailmanmestaruus sitten 5-10 vuoden sisään :p
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jari Ketomaan uusimmassa facebook päivityksessä oli, että ajaa Mikkelissä uutta R5 Mitsubishiä.
Onkos tuolla R5 Mitsulla vielä paljoakaan kilpailtu missään vai testiajoako lähinnä vaan? Viime vuonna ilmeisesti jotain kisoja kuitenkin. Aivan mahtavalta näyttää kyllä R5-luokan tulevaisuus. Skoda, Ford,Citikka,Peugeot, Mitsu, Hyundai ja jäikö jotain vielä mainitsematta. Toyotakin voi omansakin joskus kehittää ja tätä menoa uusiakin valmistajia vielä tulee.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onkos tuolla R5 Mitsulla vielä paljoakaan kilpailtu missään vai testiajoako lähinnä vaan? Viime vuonna ilmeisesti jotain kisoja kuitenkin. Aivan mahtavalta näyttää kyllä R5-luokan tulevaisuus. Skoda, Ford,Citikka,Peugeot, Mitsu, Hyundai ja jäikö jotain vielä mainitsematta. Toyotakin voi omansakin joskus kehittää ja tätä menoa uusiakin valmistajia vielä tulee.
On sillä varmaan pariin ralliin startattu... Mutta tuossa täytyy kyllä pistää runsaasti jäitä ajohaalareiden sisään, sillä vehkeellä ei ole vielä edes FIA-luokitusta eikä Mitsubishilla autonvalmistajana ole mitään arpaa auton kehitystyössä. Täysin privaatti-puuhastelua. Helpommalla olisivat ehkä päässeet jos olisivat aloittaneet rakentamisen siitä Etelä-Afrikkalaisten väkertämästä S2000 Toyotasta tai VW Golfista.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Hänninen Tojotan kehitysteamiin
http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/makiselta-vahvistus-maajussista-ensimmainen-kuskikiinnitys-toyotalle/5793490

Jaa'a. Mitähän tästä pestistä ajattelisi. Hyvä juttu toki Hänniselle mutta toivottavasti ei niin paha floppi tulisi mitä Hyundai-reissusta...
Hyvä juttu tuo on. Arvelinkin näin käyvän kun jostain luin, että Juho kävi nuotittamassa Meksikon. Tietääkö kukaan jatkaako Tomi Tuominen kartturina?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5625
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hänninen Tojotan kehitysteamiin
http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/makiselta-vahvistus-maajussista-ensimmainen-kuskikiinnitys-toyotalle/5793490

Jaa'a. Mitähän tästä pestistä ajattelisi. Hyvä juttu toki Hänniselle mutta toivottavasti ei niin paha floppi tulisi mitä Hyundai-reissusta...
Eipä tuo Hyundai-reissu nyt mikään floppi ollut. Ajovirheitä toki tuli aivan liikaa - mutta myös vauhtia oli paikoitellen vähintäänkin lupaavasti. Se, että Hyundai päätti sitten sitten ottaa talliinsa jonkun Kevin Abbringin tasoisen puuhastelijan, kertoo enemmän Hyundai surkeasta peliliikkeestä, kuin mistään Hännisen epäonnistumisesta. Hännisen huonot kisat olivat Portugali ja Wales, muissa homma ei ainakaan vauhdin puutteesta jäänyt kiinni.

Ja Kaj Lindström tuolla näyttää nyt Juhon kanssa ralleja nuotittamassa kiertävän.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Mut eikös tossa jutussa puhuta pelkästään tojotan testaamisesta? Ei ens vuoden kisakuskivalinnoista.

EDIT: Tai no mainitaan se "mahdollisesti" kyllä sivulauseessa.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mut eikös tossa jutussa puhuta pelkästään tojotan testaamisesta? Ei ens vuoden kisakuskivalinnoista.

EDIT: Tai no mainitaan se "mahdollisesti" kyllä sivulauseessa.
Kyllähän se kartturi siellä testeissäkin yleensä viereen istuu, vaikka se rooli ei siellä olekaan niin tärkeä kuin kisassa. Nuotista ne testipätkätkin ajetaan normaalisti. Tosin äkkiähän ne pätkät oppii ulkoa jos koko päivä tahkotaan samaa tienpätkää. Vahvasti näyttää siltä, että Juho ajaa kaudella 2017 ainakin osan kisoista. Se kausi kun menee väkisinkin vielä kehitystyön merkeissä. Eli varmaan sama kaava toistuu kuin Hyundaillakin. Ensin Juho testaa, sitten ajaa osan sorakisoista. Toivottavasti Toyotan kanssa tulis paremmin tulosta kuin Hyundailla. Huhtikuun alussa sitten pärähtää Yaris Puuppolan testipätkällä käyntiin. Mielenkiintoista kyllä seurata tätä projektia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllähän se kartturi siellä testeissäkin yleensä viereen istuu, vaikka se rooli ei siellä olekaan niin tärkeä kuin kisassa. Nuotista ne testipätkätkin ajetaan normaalisti. Tosin äkkiähän ne pätkät oppii ulkoa jos koko päivä tahkotaan samaa tienpätkää. Vahvasti näyttää siltä, että Juho ajaa kaudella 2017 ainakin osan kisoista. Se kausi kun menee väkisinkin vielä kehitystyön merkeissä. Eli varmaan sama kaava toistuu kuin Hyundaillakin. Ensin Juho testaa, sitten ajaa osan sorakisoista. Toivottavasti Toyotan kanssa tulis paremmin tulosta kuin Hyundailla. Huhtikuun alussa sitten pärähtää Yaris Puuppolan testipätkällä käyntiin. Mielenkiintoista kyllä seurata tätä projektia.
Jos Hänninen oikeasti pääsee ajamaan kilpaakin Toitsulla, mikä tämän hetkisen tiedon valossa ei ole kovin todennäköistä, niin tärkeintä lienee saada kilometrejä alle ja tuoda auto varmasti maaliin - ei ajaa kahdelle pätkälle nopeimpia ei VW tuloksia ja kolmannella sitten seljälleen johonkin jorpakkoon.

Epätodennäköiseksi Hännisen valinnan kisakuskiksi tekee se tosiasia, että EePee on jo lähes varma nakki toiseen autoon ja toiseen Tommi on halunnut jonkun kokeneen MM-sarjassa jo kyntensä näyttäneen kuljettajan. Meeke meni sivu suun, nyt tähtäimessä lienee Mikkelsen. Huhuihin Loebin comebackista en jaksa uskoa sen paremmin kuin Solberginkaan paluusta - etenkin kun PS on kiinni RX touhuissa tämän vuoden eikä ollut käytettävissä testikuljettajaksi. Ja mahdolliseen kolmanteen Toi-otaan on poliittisista syistä saatava se japanilaiskuljettaja, joka toivon mukaan ei olisi kovasti hitaampi kuin kassi-Alma....

Hännisen ainoa reaalinen sauma on siinä, että EePee ei sittenkään tulisi Toitsulle ja Sunista ajatetaan vielä 2017 kausikin WRC2 kalustolla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Meeke meni sivu suun, nyt tähtäimessä lienee Mikkelsen. Huhuihin Loebin comebackista en jaksa uskoa sen paremmin kuin Solberginkaan paluusta - etenkin kun PS on kiinni RX touhuissa tämän vuoden eikä ollut käytettävissä testikuljettajaksi. Ja mahdolliseen kolmanteen Toi-otaan on poliittisista syistä saatava se japanilaiskuljettaja, joka toivon mukaan ei olisi kovasti hitaampi kuin kassi-Alma....

Hännisen ainoa reaalinen sauma on siinä, että EePee ei sittenkään tulisi Toitsulle ja Sunista ajatetaan vielä 2017 kausikin WRC2 kalustolla.
Mikkelsenillä on jo pitkä sopimus tehty VW:lle, joten hän ei tule kysymykseen. Sama tilanne mm. Paddonilla. Itse uskon että siellä ajaa Tänak ja Lappi. Ehkä Hirvonenkin. Hänninen voi kuitenkin olla hyvä veto kisakuskiksi ainakin muutamiin sorakisoihiin, koska testihommista ehtii kertyä hyvä tuntemus autosta ja sen säädöistä. Tätä samaa testausta ja kehitystyötä voi jatkaa myös 2017 kisoissa ajamalla esim. kolmosautoa. Kovia sijoituksia ei pidä odottaakaan, vaan lähinnä maaliintuloa ja hyödyllistä tietoa kehitystyötä varten. Tällaiseen rooliin Juho varmasti sopisi hyvin kaudelle 2017, varsinkin kun ketään parempiakaan nimiä ei juuri ole saatavilla.
Luulen, että sitä japsikuskia ei väkisin istuteta kuskiksi vielä 2017, kun ei sopivia nimiä ole tällä hetkellä. Ehkä Hiroki Arai otetaan tallin leipiin johonkin "junioriohjelmaan" tavoitteena kouluttaa hänestä kisakuski tulevaisuudessa. Eli ajelemaan lähinnä testejä ja saamaan jotain koulutusta. Tämä saattaa riittää toistaiseksi myös Japanin päässä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Lappi lienee varma valinta Toyotalle, jos nyt ei onnistu saamaan Volkkaria alleen. Yhteen autoon voisin hyvin tulla Hänninen ja Hirvonen jakamaan ralleja, koska Hirvonen ei kuitenkaan halua ajaa koko sarjaa ja Hänninen ei ole oikein hyvä sijoitus tulevaisuuteen, eikä ihan se eniten WRC-kokemusta omaava testikuski, mutta kuitenkin saisi varmasti ainakin perusvarman auton kehitettyä. Ykköskuskiksi sitten Sordo tai Östberg voisivat olla saatavilla, Evans voisi ehkä myös kelvata, toisaalta jos kumpikaan näistä ei olisi saataville niin Breen tai Tidemand voisi olla kannattava riski.

Seuraavalla kaudella Lappi ajaisi vielä tallissa ja tämä mahdollinen ykköskuski, jos olisi viime kaudella ollut Lappia nopeampi. Kolmanteen autoon istutettaisiin japsi, jos sopiva löytyy ja tallissa on tilaa. Jonkun Neuvillen tai Mikkelsenin takia tuon japsin tai Sordon tai kuka muu nyt ajaisikaan, voisi syrjäyttää. Emil Berqvist tai Suninen voisi olla ihan hyvä ottaa vaikka heti suoraan, mutta jos Lappi on tallissa, niin kaksi tulokasta voi olla ongelma.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hänninen Tojotan kehitysteamiin
http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/makiselta-vahvistus-maajussista-ensimmainen-kuskikiinnitys-toyotalle/5793490

Jaa'a. Mitähän tästä pestistä ajattelisi. Hyvä juttu toki Hänniselle mutta toivottavasti ei niin paha floppi tulisi mitä Hyundai-reissusta...
Mahtavaa.
Hänninen on vähän sellainen Meeken tyyppinen. En nyt väitä, että yhtä nopea, mutta mielestäni potentiaalia löytyy.
Miksihän Hännistä pidetään puhtaasti soraspecialistina? Hänhän on kuitenkin voittanut Circuit of Irelandia, Ypres rallia yms.
WRC debyytti/paluu Fordilla Monte Carlossa oli lupauksia herättävä. Yhdet EK-pohjat ja varsin kohtuullisia aikoja muutenkin. Fordilla tosin muut kisat oli mitä oli. Hyundaillakin tuli pari ihan hyvää hetkeä, jotka sitten tietysti nollautui ulosajoilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mikkelsenillä on jo pitkä sopimus tehty VW:lle, joten hän ei tule kysymykseen. Sama tilanne mm. Paddonilla. Itse uskon että siellä ajaa Tänak ja Lappi. Ehkä Hirvonenkin. Hänninen voi kuitenkin olla hyvä veto kisakuskiksi ainakin muutamiin sorakisoihiin, koska testihommista ehtii kertyä hyvä tuntemus autosta ja sen säädöistä. Tätä samaa testausta ja kehitystyötä voi jatkaa myös 2017 kisoissa ajamalla esim. kolmosautoa. Kovia sijoituksia ei pidä odottaakaan, vaan lähinnä maaliintuloa ja hyödyllistä tietoa kehitystyötä varten. Tällaiseen rooliin Juho varmasti sopisi hyvin kaudelle 2017, varsinkin kun ketään parempiakaan nimiä ei juuri ole saatavilla.
Luulen, että sitä japsikuskia ei väkisin istuteta kuskiksi vielä 2017, kun ei sopivia nimiä ole tällä hetkellä. Ehkä Hiroki Arai otetaan tallin leipiin johonkin "junioriohjelmaan" tavoitteena kouluttaa hänestä kisakuski tulevaisuudessa. Eli ajelemaan lähinnä testejä ja saamaan jotain koulutusta. Tämä saattaa riittää toistaiseksi myös Japanin päässä.
Vahvistamattomien tietojen mukaan jaappanin poijaat ajelee vielä kevätkauden noilla TMR:n Subaruilla. Kesän tultua ja lumien sulettua kalusto vaihtuu WRC2 tason kalustoon (merkki voi olla ihan mikä vaan). Ja 2017 sitten mahdollisesti WRC1 Tojotaan. Ei Tommi niitä ihan vaan huvikseen ajata, vaan kyllä siellä on selkeät askelmerkit takana. (a la M-Sport ja Matthew Wilson) Kolmoskuski kun ei ilmeisesti tulisi muutoinkaan ajamaan Manufacturer-pointseista vaan olisi enimmäkseen markkinointityökalu. Ja sen markkinoinnin vuoksi ei ole kovin järjellistä täyttää kaikkia penkkejä suomi-kuskeilla. Volkkari halunnee jollain aikataululla yhteen autoon saksalaisen kuljettajan, eli käytännössä Armin Kremerin. Jos Mikkelsenillä on joku pitkä uusi kontrahti, niin sitten joko Ogier tai Latvala vaihtanee maisemaa kaudelle 2017. Ogier ajamassa voittoja Citruunalle olisi PR-mielessä win-win situation.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Vahvistamattomien tietojen mukaan jaappanin poijaat ajelee vielä kevätkauden noilla TMR:n Subaruilla. Kesän tultua ja lumien sulettua kalusto vaihtuu WRC2 tason kalustoon (merkki voi olla ihan mikä vaan). Ja 2017 sitten mahdollisesti WRC1 Tojotaan. Ei Tommi niitä ihan vaan huvikseen ajata, vaan kyllä siellä on selkeät askelmerkit takana. (a la M-Sport ja Matthew Wilson) Kolmoskuski kun ei ilmeisesti tulisi muutoinkaan ajamaan Manufacturer-pointseista vaan olisi enimmäkseen markkinointityökalu. Ja sen markkinoinnin vuoksi ei ole kovin järjellistä täyttää kaikkia penkkejä suomi-kuskeilla. Volkkari halunnee jollain aikataululla yhteen autoon saksalaisen kuljettajan, eli käytännössä Armin Kremerin. Jos Mikkelsenillä on joku pitkä uusi kontrahti, niin sitten joko Ogier tai Latvala vaihtanee maisemaa kaudelle 2017. Ogier ajamassa voittoja Citruunalle olisi PR-mielessä win-win situation.

Volkkari haluaa vain parhaat kuskit, kansallisuudella ei mitään väliä. Parasta PR:rää on voittaa kisoja ja se tallissa ymmäretään. Eikös siellä jatketa samalla miehityksellä jatkossakin. Tuskin kuitenkaan kovin monta kisaa voitetaan muulla merkillä. Ovat testanneet jo yli puolivuotta ensi kauden autoa, joten tuskin Ogier on pois lähdossä. Ja puuppolassa odotellaan vielä tässä vaiheessa voimansiirron osia, eikä aikaakaan kun auto pitäisi olla jo luokituksia varten valmiina. Saadaanko toyotaa viivalle vielä ollenkaan ensi vuonna?!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Vahvistamattomien tietojen mukaan jaappanin poijaat ajelee vielä kevätkauden noilla TMR:n Subaruilla. Ei Tommi niitä ihan vaan huvikseen ajata, vaan kyllä siellä on selkeät askelmerkit takana. Volkkari halunnee jollain aikataululla yhteen autoon saksalaisen kuljettajan, eli käytännössä Armin Kremerin. Jos Mikkelsenillä on joku pitkä uusi kontrahti, niin sitten joko Ogier tai Latvala vaihtanee maisemaa kaudelle 2017. Ogier ajamassa voittoja Citruunalle olisi PR-mielessä win-win situation.
Mäkinen on itse myöntänyt, että Toyota ei vaadi alkuun Japanilaista kuskia, vaan antaa poikien kehittyä rauhassa ja kun ovat valmiita, niin sitten WRC alle, eli tarkoittanee vuotta 2018 tai 2019. Mitä Kremeriin tulee, niin en usko lähes 50-vuotiaan kuskin syrjäyttävän yhtään ketään tehdastallissa.
 
Ylös