Ralliuutisia, vol 2

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mitäs kaikkee tuo FinR 2WD pitää sisällään?
Toimin kansankynttilänä ja liitän katkelman tuoreista (2014) tekniikkasäännöistä:

"X Erityismääräykset ryhmälle FIN R 2WD
1. Määritelmä
Vain ryhmään A luokiteltua tai AKK:n kansallisesti luokittelemaa autoa saa käyttää. Auton vuosimallin tulee olla 2000 tai uudempi, mikäli auton KV-luokitus on ollut voimassa vuonna 2000, voidaan autoa käyttää vuosimallista riippumatta luokitusten ja lisäluokitusten mukaisena. Automallin tulee olla alun perin kaksivetoinen ja moottoriltaan ahtamaton enintään 2000 cm3."

90-luvun kitcarit, S1600, N1-N2-N3, A5-A6-A7, ym ym. Hirveen ankeesti se ikävä AKK taas rajottaa SM-sarjan kalustoo. Pääsee E36 jatkeella ja kanttiladalla SM-sarjaan, jos vaan intoo riittää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Toimin kansankynttilänä ja liitän katkelman tuoreista (2014) tekniikkasäännöistä:

"X Erityismääräykset ryhmälle FIN R 2WD
1. Määritelmä
Vain ryhmään A luokiteltua tai AKK:n kansallisesti luokittelemaa autoa saa käyttää. Auton vuosimallin tulee olla 2000 tai uudempi, mikäli auton KV-luokitus on ollut voimassa vuonna 2000, voidaan autoa käyttää vuosimallista riippumatta luokitusten ja lisäluokitusten mukaisena. Automallin tulee olla alun perin kaksivetoinen ja moottoriltaan ahtamaton enintään 2000 cm3."

90-luvun kitcarit, S1600, N1-N2-N3, A5-A6-A7, ym ym. Hirveen ankeesti se ikävä AKK taas rajottaa SM-sarjan kalustoo. Pääsee E36 jatkeella ja kanttiladalla SM-sarjaan, jos vaan intoo riittää.

Ymmärrän tuon s.e. vuotta 2000 aiemmat mallit kelpaa vain ja ainoastaan silloin jos auton kv. luokitus ryhmään A on ollut voimassa vuonna 2000. E30:n luokitukset meni umpeen jo 90-luvun puoella ja E36:n viimeiset mallit tais valmistua 99. Ensimmäiset E46:t tulivat eniveis jo 98. Samoin III korimallin Kitti Golfin luokitukset on siinä kintaalla. IV korimalli tuli näet jo 99 loppuvuodesta.

Ja tuo 2-litran maksimi koko sulkee varsin tehokkaasti pois E36 ja E46 M3:t.

Ilmeisesti sääntöjen laatijan mielestä autoja/kilpailijoita on tyrkyllä liikaa, kun on varaa karsia "yli-ikäiset" ja "liian isolla" moottorilla varustetut pirssit pois...
Mun puolestani saisi ajaa rallia vaikka V10 Viperilla jos jollakulla mieli tekee, eihän toki sillä soralla/lumella mitään jakoja olisi, mutta autoja ei voi olla "viivalla" koskaan liikaa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ymmärrän tuon s.e. vuotta 2000 aiemmat mallit kelpaa vain ja ainoastaan silloin jos auton kv. luokitus ryhmään A on ollut voimassa vuonna 2000. E30:n luokitukset meni umpeen jo 90-luvun puoella ja E36:n viimeiset mallit tais valmistua 99. Ensimmäiset E46:t tulivat eniveis jo 98. Samoin III korimallin Kitti Golfin luokitukset on siinä kintaalla. IV korimalli tuli näet jo 99 loppuvuodesta.

Ja tuo 2-litran maksimi koko sulkee varsin tehokkaasti pois E36 ja E46 M3:t.

Ilmeisesti sääntöjen laatijan mielestä autoja/kilpailijoita on tyrkyllä liikaa, kun on varaa karsia "yli-ikäiset" ja "liian isolla" moottorilla varustetut pirssit pois...
Mun puolestani saisi ajaa rallia vaikka V10 Viperilla jos jollakulla mieli tekee, eihän toki sillä soralla/lumella mitään jakoja olisi, mutta autoja ei voi olla "viivalla" koskaan liikaa.
KV-luokitus kun jatkuu sen valmistamisen jälkeenkin vielä jonkun vuoden, niin ei taija III-Kolvilla, E36 318IS:llä, 2017 Ladalla ja monella muullakaan olla mitään hätää. Luokitukset ollu voimassa 2000, pitäs riittää. Nämäkin muuten lukee siellä sääntökirjassa suoraan että millon luokitus on päättyny, ei ois pakko veikkailla. Mut ohan se pekulointi aina hienoo.

Edelleen, niillä ämmäläisillä, e30, muilla vanhuksilla, v1600 yms yms pääsee sinne SM-ralliin ajamaan, niille on siellä luokat. Ei oo ollu mikään varsinainen ryntäys kertaakaan, eli ei se siitä sallitusta kalustosta ole kiinni. Niitä autoja ei saada sääntöjä vapauttamalla hirveästi lisää viivalle, saadaanpahan entisten kuskien touhu vielä vähän kalliimmaksi.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
http://www.iltasanomat.fi/ralli/art-1288620692462.html

IS:n mukaan Hirvonen sopinut Fordin kanssa jatkosta. Ei iso yllätys.
Hieno homma, että auto löytyi alle myös ens vuodelle.
Nimenomaan yllätys. F1-forumin asiantuntijat ovat varmasti yllättyneitä. Olen nimittäin lukenut monta kertaa palstalta, että tämä meneillään oleva on Hirvosen viimeinen kausi MM-tasolla. Otteet ovat olleet sellaisia, ettei jatkoon pitänyt olla mitään mahdollisuutta. Korkeintaan yksittäisiä ralleja, jos pystyy itse kasaamaan budjetin.

Ja oli pakko kirjoittaa ihan vaan siksi, että jokainen urpo varmasti muistaisi palstalle suoltamansa paskan. Internetin ongelma on siinä, että kaikki pääsevät sanomaan, vaikka kaikilla ei ole sanottavaa.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Nimenomaan yllätys. F1-forumin asiantuntijat ovat varmasti yllättyneitä. Olen nimittäin lukenut monta kertaa palstalta, että tämä meneillään oleva on Hirvosen viimeinen kausi MM-tasolla. Otteet ovat olleet sellaisia, ettei jatkoon pitänyt olla mitään mahdollisuutta. Korkeintaan yksittäisiä ralleja, jos pystyy itse kasaamaan budjetin.

Ja oli pakko kirjoittaa ihan vaan siksi, että jokainen urpo varmasti muistaisi palstalle suoltamansa paskan. Internetin ongelma on siinä, että kaikki pääsevät sanomaan, vaikka kaikilla ei ole sanottavaa.
Erittäin hyvin sanottu! Ei tuo Hirvonen mikään mestari ole mutta kelpo kuski kuitenkin. Sarjassa ei kaikki muutkaan ole Ogierin tasolla.

Hirvonen olisi/on ehdottomasti sarjan paras kakkoskuski, kun vain olisi jompikumpi Sebastian tallikaverina :ahem:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Mikko saattaa olla varma, mutta ajopeli ei.

Hirvosen ensi kausi yhä neuvoteltavana
..
Hirvonen ei jatka Citroenilla ensi kaudella.

Paluu M-Sport-tallin Fordin rattiin on vahva vaihtoehto, mutta hanke ei etene ennen kuin M-Sportin jatkosuunnitelmat varmistuvat. Hirvosen taustavoimien mukaan keskusteluja on käyty myös Hyundain kanssa, eikä keskusteluyhteys talliin ole vielä katkennut.

TS/STT
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Gardemeister, Rovanperä, Hirvonen - lupauksiksi jääneitä Suomen rallitoivoja.
Nyt voi vain toivoa, ettei esim. Latvala, Lappi, Korhonen ja Hänninen liity tuohon kuoroon. :dunno:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Gardemeister, Rovanperä, Hirvonen - lupauksiksi jääneitä Suomen rallitoivoja.
Nyt voi vain toivoa, ettei esim. Latvala, Lappi, Korhonen ja Hänninen liity tuohon kuoroon. :dunno:
Nyt sun on kyllä pakko määritellä mitä lupaukseksi jäämisellä tarkoitat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt sun on kyllä pakko määritellä mitä lupaukseksi jäämisellä tarkoitat.
Ettei saavuta maailmanmestaruutta tai mittavaa määrää osakilpailuvoittoja? Itse en Mikkoa ihan ikuiseksi lupaukseksi laskisi - kyllä Sebastian Loebin aikakaudella ajetut kaksi hopeaa, kaksi pronssia ja 15 osakilpailuvoittoa ovat ihan kelpoja saavutuksia - vaikkakin nyt vaikuttaisi siltä että miehen ura alkaa olla hiipumaan päin.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Garden ja Rovanperän aikaan sarjassa kilpailu oli myös ihan eri tasolla, kuin nyt.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Garden ja Rovanperän aikaan sarjassa kilpailu oli myös ihan eri tasolla, kuin nyt.
Numeroryhmien aikaan kilpailu oli vieläkin kovempaa kun ralliauton saattoi tehdä miltei mistä merkistä tahansa ja silti suomalaisia vilisi MM-kärjessä useampiakin. Oli Aleenia, Timo Mäkistä, Salosta, vatasta Mikkolaa, SImo Lampista, Tapsa Rainioo, Pena Airikkalaa ja Afrikan olosuhteiden erikoismies Rane Aaltonen.

Nyt kilpailua ei oikeastaan ole nimeksikään mutta silti nämä kaksi sankaria (Latvala ja Hirvonen) eivät kykene kuin hädin tuskin taistelemaan MM-sarjan kolmos sijasta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Numeroryhmien aikaan kilpailu oli vieläkin kovempaa kun ralliauton saattoi tehdä miltei mistä merkistä tahansa ja silti suomalaisia vilisi MM-kärjessä useampiakin. Oli Aleenia, Timo Mäkistä, Salosta, vatasta Mikkolaa, SImo Lampista, Tapsa Rainioo, Pena Airikkalaa ja Afrikan olosuhteiden erikoismies Rane Aaltonen.

Nyt kilpailua ei oikeastaan ole nimeksikään mutta silti nämä kaksi sankaria (Latvala ja Hirvonen) eivät kykene kuin hädin tuskin taistelemaan MM-sarjan kolmos sijasta.
Anteeksi, mutta mitä? Mihin vittaat tarkemmin numeroryhmillä? B-ryhmän ajalta kärjessä taistelivat Peugeot, Lancia ja Audi suhteellisen tasaisesti vuosina -84, -85 ja -86. -86 mukana oli enää Lancia ja Peugeot. Miten kilpailu oli "vieläkin kovempaa"? Kyllä kapinat olivat kovimmillaan 1990-luvun puolesta välistä 2000-luvun puoleen väliin. Laadukasta ja nimenomaan tasaista kalustoa ja kuskeja oli todella paljon.

Suosittelen ottamaan ne nostalgialasit päästä pois, ja koittaa ajattelemaan hiemen objektiivisemmin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Numeroryhmät oli ennen B-ryhmän aikakautta, silloin kun Escortit, Mirafiorit ja Saabit oli voittaja-autoja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Anteeksi, mutta mitä? Mihin vittaat tarkemmin numeroryhmillä? B-ryhmän ajalta kärjessä taistelivat Peugeot, Lancia ja Audi suhteellisen tasaisesti vuosina -84, -85 ja -86. -86 mukana oli enää Lancia ja Peugeot. Miten kilpailu oli "vieläkin kovempaa"? Kyllä kapinat olivat kovimmillaan 1990-luvun puolesta välistä 2000-luvun puoleen väliin. Laadukasta ja nimenomaan tasaista kalustoa ja kuskeja oli todella paljon.
Pistä sä ne klasit takaisin nenälles ja opettele lukemaan. En maininnut sanallakaan B-ryhmää.

Esim. 1979 2/4-ryhmän autoilla kilpailtaessa MM-pisteille pääsi 73 kuljettajaa ja 20 automerkkiä. Näistä 20:sta tosin nyt Vauxhall, Talbot, Saab ja Triumph ovat siirtyneet historiaan, mutta muut ovat yhä mukana kuvassa. Ja joinakin vuosina (ei välttämäti juuri 1979) Lancialla oli 1. tiimi Martini-Lancian ohessa myös Englannin maahantuojan tiimi, Jolly Club, Team Chardonnet, HF Grifone ja Tre Gazelle. Nykyään ei satelliitti-talleja enää ole ensimmäistäkään. Fordit on kaikki Qatarin väreissä, Sitruunalla ja Volkkarilla on kolme autoa tallin väreissä jne.

Ja kalusto on mennyt sellaiseksi, että vain harvoilla ja valituilla on mahdollisuus sellainen valmistaa - ja ainakaan yksityistiimeille se on silkka mahdottomuus (osin teknisesten, osin sääntömääräisten syiden johdosta). Ja niille harvoille ajopaikoille päästäksesi sinun tarvitsee omistaa parit öljylähteet tai vähintäin tuottava timanttikaivos. Ei varmaan paljoa miljoonasta eurosta jää auki koko kauden ohjelma WRC-autolla.

Ralliautoilusta (kuten F1:stakin) alkaa urheilu olemaan yhtä kaukana kuin Inari Esso on eduskunnasta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Esim. 1979 2/4-ryhmän autoilla kilpailtaessa MM-pisteille pääsi 73 kuljettajaa ja 20 automerkkiä.
Tarkkaan ottaen 82 kuljettajaa.
Mutta siinä samalla selviää myös se yksi olennainen ero. Tuskin kukaan ajoi kaikkia kisoja, tuonakin vuonna korkeintaan kymmenen kuskia ajoi edes puolet MM-ralleista.
Aika ja maailma olivat erilaisia. Sen ajan palaamisen kaihoaminen on hourailua, vaikka se OLI hienoa aikaa!!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Aivan, tuolloin saattoi voittaa mestaruuden vaikka ei olisi ajanut yhtään asfalttikisaa, yhtään lumikisaa tai yhtään huonojen teiden hidasta kisaa - nykyisin täytyy osata ajaa lujaa alustalla kuin alustalla.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Juuh, ERC:ssä on tänä vuonna päässyt pisteille 73 kuskia.

Omasta mielestä WRC oli parhaimmillaan suunnilleen sen ajan kuin Grönholm oli mukana. Tuolloinkin oli toki yleensä niin, että vain 2 tallia taisteli voitosta ja muut olivat enemmän tai vähemmän jäljessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
B-ryhmän aikana tuntui aina olevan kaksi merkkiä taistelemassa voitoista, vaikka merkit tuntuivatkin vaihtelevan. Aluksi Audi ja Lancia, sitten Audi ja Pösö, sitten taas Pösö ja Lancia. Kiinnostavimman ajan tullessa kävi sitten miten kävi. A-ryhmä oli aluksi pelkkää Lancian hallintaa, sitten Lancian ja Toyotan välienselvittelyä. Vuoden 1993 kohdalla Ford ja Subaru olivat jo varteenotettavia kilpailijoita, mutta Lancia jäi vähitellen sivuun. Vuosina 1996-1997 taas Mitsubishi, Subaru ja Ford olivat melko tasaväkisiä keskenään, ja sen jälkeen pakkaa hämmentämään tulivat vielä Toyota ja Peugeot, kaikki mestaruuskelpoisia talleja. Myöhemmistä vaiheista en niin tiedä, mutta Pösön ja Mitsun lopettaminen vuonna 2005 taisi olla melkoinen naula arkkuun kiinnostavuudessa.
 
Ylös