Ralliuutisia, vol 2

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
RalliSM on ihan helvetin yksinkertainen sarja. Nelivetoisille autoille ei ole kuin muutama hassu sarja, ryhmä, luokka tai kiertoilmaus: SM2, Tuotanto4, FIN R4WD, WRC-02, S2000, FIA R5, SM1, Super4, N4, R4, FIN N4WD
Veit jalat suustani.... Ainoastaan AKK:ssa voidaan tehdä yksinkertaisista asioista näin helvetin vaikeita.

Paljon parempi jako olisi ollut 1) Viritetyt 4-vetoiset 2) Viritetyt 2-vetoiset (ml. S1600 ja FIA F2 KitCar) 3) N 4WD 4)N 2WD

Nyt näemmä pyritään saamaan mahdollisimman monta "luokkavoittajaa" joille voidaan sitten myöntää SM-titteli ja joku viiden euron muovinen "palkinto".
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Paljon parempi jako olisi ollut 1) Viritetyt 4-vetoiset 2) Viritetyt 2-vetoiset (ml. S1600 ja FIA F2 KitCar) 3) N 4WD 4)N 2WD
No käytännössähän jako juuri noin onkin.

SM1: juuri nuo viritetyt 4wd autot
SM2: Tuotanto 4wd autot
SM3: R3 ja N 2000cm3 2wd FinR 2wd
SM4: R2 ja R1

Ainoa joka tuosta sun listasta on erilailla, on N 2wd. Niitä autoja kun ei käytännössä enää ole. Civicit menee R3:n kanssa samassa luokassa. Nekin kun taitaa suurin osa olla jo viritettyjä... Joku rellu ja Fiesta taitaa olla vielä N-ryhmässä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
No käytännössähän jako juuri noin onkin.

SM1: juuri nuo viritetyt 4wd autot
SM2: Tuotanto 4wd autot
SM3: R3 ja N 2000cm3 2wd FinR 2wd
SM4: R2 ja R1

Ainoa joka tuosta sun listasta on erilailla, on N 2wd. Niitä autoja kun ei käytännössä enää ole. Civicit menee R3:n kanssa samassa luokassa. Nekin kun taitaa suurin osa olla jo viritettyjä... Joku rellu ja Fiesta taitaa olla vielä N-ryhmässä.

Mitäs kaikkee tuo FinR 2WD pitää sisällään? Kai siinäkin on joku cc ja vm raja jotka leikkaa kelvollisten pirssien listan lähinnä vaimon kauppakassi-luokkaan.:doubtful:
Jos joku jessekrohni noin teoreettisesti haluaisi kokeilla GT3 Possullaan myös rallia, niin vahvasti epäilen ettei onnistuisi. Samoin M3 Bemareille ei löydy käyttöä kuin F-ryhmän puitteissa, samoin Cossy Sierroille (ei kait kelpaa vielä edes Historic ralleihin kansallisella tasolla). Riesan vain joutuu F-ryhmään raiskaamaan vaihtamalla nokalle SOCH koneen ja viskaamalla ahtimen lepikkoon...
Kansallisesti tulisi Suomessakin hyväksyä myös luokittelemattomat autot eikä hirttäytyä byrokratian köysistöön. Takavuosina eräs puolituttu tyyppi yritti tehdä 940 Volvosta F-ryhmäläistä, mutta kun Volvo AB kun ei koskaan ollut lähettänyt 940:sta papereita FIA:lle niin eihän tuollainen omavaltainen ajattelu mitenkään sopinut AKK:lle. Kyllä siellä norsunluutornissa Mahonen & co tiesivät paljon paremmin että kaikenlainen sooloilu on pahasta. :yuck:
No, onneksi Ruotsissa Volvo Orginal cupissa sillä pääsee ajamaan vaikka säännöt siellä on kiristetty äärimmilleen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mitäs kaikkee tuo FinR 2WD pitää sisällään? Kai siinäkin on joku cc ja vm raja jotka leikkaa kelvollisten pirssien listan lähinnä vaimon kauppakassi-luokkaan.:doubtful:
Jos joku jessekrohni noin teoreettisesti haluaisi kokeilla GT3 Possullaan myös rallia, niin vahvasti epäilen ettei onnistuisi. Samoin M3 Bemareille ei löydy käyttöä kuin F-ryhmän puitteissa, samoin Cossy Sierroille (ei kait kelpaa vielä edes Historic ralleihin kansallisella tasolla). Riesan vain joutuu F-ryhmään raiskaamaan vaihtamalla nokalle SOCH koneen ja viskaamalla ahtimen lepikkoon...
Kansallisesti tulisi Suomessakin hyväksyä myös luokittelemattomat autot eikä hirttäytyä byrokratian köysistöön. Takavuosina eräs puolituttu tyyppi yritti tehdä 940 Volvosta F-ryhmäläistä, mutta kun Volvo AB kun ei koskaan ollut lähettänyt 940:sta papereita FIA:lle niin eihän tuollainen omavaltainen ajattelu mitenkään sopinut AKK:lle. Kyllä siellä norsunluutornissa Mahonen & co tiesivät paljon paremmin että kaikenlainen sooloilu on pahasta. :yuck:
No, onneksi Ruotsissa Volvo Orginal cupissa sillä pääsee ajamaan vaikka säännöt siellä on kiristetty äärimmilleen.
Niin se vaan saattais lukeminen tuoda valaistuksen. autourheilu.fi -> säännöt -> tekniikka. Fin-R 2WD kuitenkin tiivistettynä vm 2000+, a-ryhmän luokkari pohjana, nykyisten R-ryhmien tekniikkasääntöjä soveltaen.

Niillä äffäläisillä muuten pääsee ihan samoihin SM-ralleihin ajamaan Suomi Cupin luokkiin. Saa ajaa het SM-luokkien jälkeen samat ladut paperista. Ikävästi vaan niillä mamman 1600cc kauppakasseilla on viety ämmäläisiä ynnä muita aika usein. Eikä siitä Sierrastakaan muuten pakko oo OoHooCeeta tehä, Cossun kone käy vallan hyvin mut ahtimen joutuu hylkäämään. Taksimallikin on oikein varta vasten hyväksytty äffään, ei pitäs liiaks rajottaa rakentelua.

Ja jos yhtään ois asioista selvillä, niin tän erään rakentajan 940:llä ei kyllä ois ollu mitään asiaa Volvo Original luokkaan. Johonkin muuhun ehkä. Mut ei kait sitä kannata faktoista niin olla tarkkana, pääasia että on mielipide.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Kansallisesti tulisi Suomessakin hyväksyä myös luokittelemattomat autot eikä hirttäytyä byrokratian köysistöön.
Jotain tämän tyypppistähän on jo tulossa. Mitä ja miten selvinnee myöhemmin. Mutta vaikka tuo Ruotsin malli kuulostaakin paremmalta niin totuus voi olla toinen. Jossain täällä oli linkki Tarkiaisen haastatteluun missä hän totesi että ensivuonna Ruotsissa ei järjestetä mestaruus sarjaa ollenkaan. Siihen ei riitä kilpailijoita. Eli jotain Suomessa on kuitenkin tehty paremmin koska SM-sarja on voimissaan ja varsinkin tuo R2 luokka tulee olemaan tosi kovatasoinen... Ja edelleen pätee se vanha totuus että sääntöjen vapauttaminen ei todellakaan laske kustannuksia vaan pitkässä juoksussa nostaa niitä...
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Volvo 940, ryhmä F:
Treen suunnallahan tuo oli tekeillä.
Koska ko. autoa ei ole koskaan luokiteltu mihinkään ryhmään (1, 2, N, A) ja se taas on edellytys F-ryhmään hyväksymiselle, tämän vuoksi AKK ei antanut katsastuskorttia F-ryhmään/hyväksyntää käytölle F:ssä.
Käytännön tasolla ongelma syntyi ilmeisesti siitä että rakentaja oletti saavansa AKK:n erivapauden luokittelun suhteen, näin ei käynyt, ja lupaa kai anottiin vasta rakentamisen aloittamisen jälkeen. Saattoi myös olla niin että lupaa oli suullisesti puollettu ensin ja myöhemmin asian käsittelyssä sitten ei. En muista enää, tästä on kuitenkin jo n.15v.
Tätä ei voi verrata esim. tapaukseen Lada Samara; siinä erivapaus annettiin vaikka auton luokitus oli kansainvälisesti vielä voimassa ryhmiin N ja A. Luokittelu on voimassa automaattisesti 5 vuotta valmistuksen päättymisen jälkeen. Veli venäläinen ei vaan halunnut lopettaa vehkeen valmistusta :) Yksi F:ssä käytön sallimisen edellytys on että kansainvälinen luokitus on päättynyt.

Sierra (RS) Cosworth, ryhmä F:
Cossun rakentamisessa ryhmään F ei ole mitään esteitä, mutta kuten mainittu, ahdinta ei saa käyttää niin se täytyy poistaa. Ei väliä onko 3-ovinen RS Cosworth vai 4D-taksimalli, ja jopa nelivetocossusta saa F:n auton tehdä, silloin myös etuvedon joutuu raksimaan pois. Myös Escocossuun pätevä keino.
Tuo AKK:n ylimääräinen F-ryhmän "luokittelu" (lupa) tarkoittaa oikeasti että F-ryhmään Sierran voi rakentaa mihin hyvänsä suomessa myytyyn korimalliin millä hyvänsä luokitellulla tekniikalla.

Teksti kokonaisuudessaan:
FORD SIERRAN ERIVAPAUS
Ford Sierralle on myönnetty erivapaus 27.1.1993 käyttää luokituksissa A5323, A5238, A5285 ja A5261 olevaa tekniikkaa Suomeen tuoduissa korimalleissa ryhmässä F.
Tekniikan tulee olla ryhmän F sääntöjen mukainen. Tämä erivapaus on voimassa toistaiseksi.


Koska kannen vaihto on sallittu sarjavalmisteiseen saman- tai pienemmän venttiilimäärän omaavaan, on mk1-2 Escorteista siirretty ohc-kansia/moottoreita Sierroihin. Lisämotivaatiota ohc-konversioon antaa Cosworthin YB-kannen hankaluus (kalleus) muuttaa hyvin virtaavaksi vaparikanneksi. Alakerta on -sääntöjen mukaisten vapautusten avulla- vaihtokelpoinen Escort v. Sierra.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Honda Integrallahan kävi niin että autolla ajettin F-ryhmässä kun tuo 5v valmistumisen päättymisestä tuli täyteen. Valmistaja oli kuitenkin anonut sallitun kahden vuoden jatkon kv-luokkarille ja siten autot ei olleet F-rymään kelpaavia. Näihinkin tuli erivapaus ja niillä saatiin edelleen F-rymässä ajaa...

Ja Sierrasta sen verran että saa kai siitä tehdä vaikka etuvetoisenkin... Kunhan se vain on kaksivetoinen...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Jotain tämän tyypppistähän on jo tulossa. Mitä ja miten selvinnee myöhemmin. Mutta vaikka tuo Ruotsin malli kuulostaakin paremmalta niin totuus voi olla toinen. Jossain täällä oli linkki Tarkiaisen haastatteluun missä hän totesi että ensivuonna Ruotsissa ei järjestetä mestaruus sarjaa ollenkaan. Siihen ei riitä kilpailijoita. Eli jotain Suomessa on kuitenkin tehty paremmin koska SM-sarja on voimissaan ja varsinkin tuo R2 luokka tulee olemaan tosi kovatasoinen... Ja edelleen pätee se vanha totuus että sääntöjen vapauttaminen ei todellakaan laske kustannuksia vaan pitkässä juoksussa nostaa niitä...
Rallattelu tuossa länsinaapurissa on jo pitemmän aikaa ollut katoavaa kansanperinnettä. PG taitaa olla viimeinen MM-sarjaan edes tyrkyllä ollut kuljettaja ja hänenkin ajamisensa on olleet parin viime vuoden aikana kovin hintsua. Samaan aikaan Norskeilla on kaksi kuskia tallipaikoilla. Ennen Petter Solbergia Norjan autourheilu oli lähinnä yhtäkuin Martin Schanke ja Terje Schie.
Saas näkee ottaisivatkos svedut hatun kauniisti käteensä ja tulisivat Suomen sarjaan ajamaan? Vatanenhan jo kaavaili ääneen Suomen ja Eestin kansallisten sarjojen yhdistämistä, mutta se(kään) suunnitelma ei kait ottanut AKK:ssa tuulta alleen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Saas näkee ottaisivatkos svedut hatun kauniisti käteensä ja tulisivat Suomen sarjaan ajamaan? Vatanenhan jo kaavaili ääneen Suomen ja Eestin kansallisten sarjojen yhdistämistä, mutta se(kään) suunnitelma ei kait ottanut AKK:ssa tuulta alleen.
Mitä olen kuullut niin kiinnostusta sarja vierailuihin on puolin ja toisin, ja myös muualta kuin Virosta. Ja eikös RataSM ole jo monena vuonna käynyt Viron puolella ajamassa osakilpailuita joten AKK:lla tuskin on mitään intressiä yhteistyön torpeedoimiseen jos vain ehdoista ja muista käytännön asioista päästään sopuun...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3215
Sijainti
Lahti
Rallattelu tuossa länsinaapurissa on jo pitemmän aikaa ollut katoavaa kansanperinnettä. PG taitaa olla viimeinen MM-sarjaan edes tyrkyllä ollut kuljettaja ja hänenkin ajamisensa on olleet parin viime vuoden aikana kovin hintsua. Samaan aikaan Norskeilla on kaksi kuskia tallipaikoilla. Ennen Petter Solbergia Norjan autourheilu oli lähinnä yhtäkuin Martin Schanke ja Terje Schie.
Saas näkee ottaisivatkos svedut hatun kauniisti käteensä ja tulisivat Suomen sarjaan ajamaan? Vatanenhan jo kaavaili ääneen Suomen ja Eestin kansallisten sarjojen yhdistämistä, mutta se(kään) suunnitelma ei kait ottanut AKK:ssa tuulta alleen.
Ihan huippuparhaaltahan se ei Ruotsissa tällä hetkellä näytä. Perinteitä ja menestystä on vuosien varrelta kertynyt kuitenkin kiitettävästi, joten sikälikin vahinko. Toki siellä on nykyäänkin kovia kuskeja. Pontus Tidemand ajoi enemmän kuin mallikkaasti Ruotsin MM-rallissa, paremmin kuin kukaan suomalainen pitkään aikaan vastaavassa Suomen MM-rallissa ensikertalaisena.
Silti aivot lyö tyhjää kun yritän pähkiä esiin lupaavia nimiä lähitulevaisuudessa menestyväksi. No, kyllä siellä ralleja edelleenkin ajetaan. Suvantovaiheita on lajissa kuin lajissa. Tuskin ne tähän lamaan nuukahtaa!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mitä olen kuullut niin kiinnostusta sarja vierailuihin on puolin ja toisin, ja myös muualta kuin Virosta. Ja eikös RataSM ole jo monena vuonna käynyt Viron puolella ajamassa osakilpailuita joten AKK:lla tuskin on mitään intressiä yhteistyön torpeedoimiseen jos vain ehdoista ja muista käytännön asioista päästään sopuun...
Ratapuolella ne visiitit Pärnuun ja Tallinnaan on pääsääntöisesti olleet suomalaisvoimin järjestettyjä. Kokonaisen rallin kursiminen kasaan Eestin maaperälle suomalaisvoimin onkin sitten astetta tai kahta vaativampi rasti.

Ratapuolella myös koitettiin saada aikaiseksi FIA NEZ sarjaa, mutta Formula Relluja lukuunottamatta se(kin) homma kuivui kasaan... Jotkut kuskit tosin tiesi kertoa jo etukäteen että hommat tulevat menemään reisille ennemmin tai myöhemmin. Ruotsalaisia ei koskaan suuremmin kiinnostanut ajaminen oman maan ulkopuolella ja siellä ajetuissa PM-osakilpailuissa (jo ison A-ryhmän aikoina) svedut vetelivät niin härskisti kotiin päin, että sen rinnalla kalpenivat vuoden 1980 olympialaisten kenttätoimitsijatkin.

Yhteispohjoismainen rallisarja olisi enemmän kuin tervetullut uudistus, jos vain säännöistä päästäisiin yhteisymmärrykseen. Ainakin takavuosina Ruotsissa oli paljon liki tehdastasoista (A-ryhmän) kalustoa. Nythän tietenkään ei WRC kalustolla saa ajaa kuin MM-osakilpailuissa joten siltä osin on otettu aimo harppaus taaksepäin. Mutta mitä syksyn Tampereen SM-rallissa näki, niin joku Karl Kruuda tarjoaa kyllä ihan kelpo vastuksen kelle tahansa SM-sarjan kuljettajalle.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1090
Ratapuolella ne visiitit Pärnuun ja Tallinnaan on pääsääntöisesti olleet suomalaisvoimin järjestettyjä. Kokonaisen rallin kursiminen kasaan Eestin maaperälle suomalaisvoimin onkin sitten astetta tai kahta vaativampi rasti.

Ratapuolella myös koitettiin saada aikaiseksi FIA NEZ sarjaa, mutta Formula Relluja lukuunottamatta se(kin) homma kuivui kasaan... Jotkut kuskit tosin tiesi kertoa jo etukäteen että hommat tulevat menemään reisille ennemmin tai myöhemmin. Ruotsalaisia ei koskaan suuremmin kiinnostanut ajaminen oman maan ulkopuolella ja siellä ajetuissa PM-osakilpailuissa (jo ison A-ryhmän aikoina) svedut vetelivät niin härskisti kotiin päin, että sen rinnalla kalpenivat vuoden 1980 olympialaisten kenttätoimitsijatkin.

Yhteispohjoismainen rallisarja olisi enemmän kuin tervetullut uudistus, jos vain säännöistä päästäisiin yhteisymmärrykseen. Ainakin takavuosina Ruotsissa oli paljon liki tehdastasoista (A-ryhmän) kalustoa. Nythän tietenkään ei WRC kalustolla saa ajaa kuin MM-osakilpailuissa joten siltä osin on otettu aimo harppaus taaksepäin. Mutta mitä syksyn Tampereen SM-rallissa näki, niin joku Karl Kruuda tarjoaa kyllä ihan kelpo vastuksen kelle tahansa SM-sarjan kuljettajalle.
Kannatusta täältäkin kisoille joihin pääsisi naapurimaista kuskeja. Ruotsista, Norjasta ja Virosta löytyisi hyvin paljon kuskeja luokkiin kuin luokkiin. SM:ään, jopa Cuppiin..? Todella paljon tuli ainakin Catroliin Volvo-kuskeja, vaikka poikien budjetit eivät varmaan päätä huimanneet. SM juurikin tarvitsisi lisäpiristettä, sillä "joku" Karl Kruuda ois pyyhkinyt lattiaa suomalaisilla kuskeilla, ellei olisi Suomen top-2-lupaus Jarkko Nikara ollut mukana kisassa. Ja Jarkkokin oli vaan yhden kisan piipahduksella. Selvää tietty, että Suomen SM:n taso nelivedoissa on hyvin kyseenalainen, ja kisaa ajetaan nimenomaan kaksvetoisilla.
 
Ylös