Susiraja
Active member
- Liittynyt
- 24.11.2012
- Viestit
- 29
RalliSM on ihan helvetin yksinkertainen sarja. Nelivetoisille autoille ei ole kuin muutama hassu sarja, ryhmä, luokka tai kiertoilmaus: SM2, Tuotanto4, FIN R4WD, WRC-02, S2000, FIA R5, SM1, Super4, N4, R4, FIN N4WD
Veit jalat suustani.... Ainoastaan AKK:ssa voidaan tehdä yksinkertaisista asioista näin helvetin vaikeita.RalliSM on ihan helvetin yksinkertainen sarja. Nelivetoisille autoille ei ole kuin muutama hassu sarja, ryhmä, luokka tai kiertoilmaus: SM2, Tuotanto4, FIN R4WD, WRC-02, S2000, FIA R5, SM1, Super4, N4, R4, FIN N4WD
No käytännössähän jako juuri noin onkin.Paljon parempi jako olisi ollut 1) Viritetyt 4-vetoiset 2) Viritetyt 2-vetoiset (ml. S1600 ja FIA F2 KitCar) 3) N 4WD 4)N 2WD
No käytännössähän jako juuri noin onkin.
SM1: juuri nuo viritetyt 4wd autot
SM2: Tuotanto 4wd autot
SM3: R3 ja N 2000cm3 2wd FinR 2wd
SM4: R2 ja R1
Ainoa joka tuosta sun listasta on erilailla, on N 2wd. Niitä autoja kun ei käytännössä enää ole. Civicit menee R3:n kanssa samassa luokassa. Nekin kun taitaa suurin osa olla jo viritettyjä... Joku rellu ja Fiesta taitaa olla vielä N-ryhmässä.
Niin se vaan saattais lukeminen tuoda valaistuksen. autourheilu.fi -> säännöt -> tekniikka. Fin-R 2WD kuitenkin tiivistettynä vm 2000+, a-ryhmän luokkari pohjana, nykyisten R-ryhmien tekniikkasääntöjä soveltaen.Mitäs kaikkee tuo FinR 2WD pitää sisällään? Kai siinäkin on joku cc ja vm raja jotka leikkaa kelvollisten pirssien listan lähinnä vaimon kauppakassi-luokkaan.:doubtful:
Jos joku jessekrohni noin teoreettisesti haluaisi kokeilla GT3 Possullaan myös rallia, niin vahvasti epäilen ettei onnistuisi. Samoin M3 Bemareille ei löydy käyttöä kuin F-ryhmän puitteissa, samoin Cossy Sierroille (ei kait kelpaa vielä edes Historic ralleihin kansallisella tasolla). Riesan vain joutuu F-ryhmään raiskaamaan vaihtamalla nokalle SOCH koneen ja viskaamalla ahtimen lepikkoon...
Kansallisesti tulisi Suomessakin hyväksyä myös luokittelemattomat autot eikä hirttäytyä byrokratian köysistöön. Takavuosina eräs puolituttu tyyppi yritti tehdä 940 Volvosta F-ryhmäläistä, mutta kun Volvo AB kun ei koskaan ollut lähettänyt 940:sta papereita FIA:lle niin eihän tuollainen omavaltainen ajattelu mitenkään sopinut AKK:lle. Kyllä siellä norsunluutornissa Mahonen & co tiesivät paljon paremmin että kaikenlainen sooloilu on pahasta. :yuck:
No, onneksi Ruotsissa Volvo Orginal cupissa sillä pääsee ajamaan vaikka säännöt siellä on kiristetty äärimmilleen.
Jotain tämän tyypppistähän on jo tulossa. Mitä ja miten selvinnee myöhemmin. Mutta vaikka tuo Ruotsin malli kuulostaakin paremmalta niin totuus voi olla toinen. Jossain täällä oli linkki Tarkiaisen haastatteluun missä hän totesi että ensivuonna Ruotsissa ei järjestetä mestaruus sarjaa ollenkaan. Siihen ei riitä kilpailijoita. Eli jotain Suomessa on kuitenkin tehty paremmin koska SM-sarja on voimissaan ja varsinkin tuo R2 luokka tulee olemaan tosi kovatasoinen... Ja edelleen pätee se vanha totuus että sääntöjen vapauttaminen ei todellakaan laske kustannuksia vaan pitkässä juoksussa nostaa niitä...Kansallisesti tulisi Suomessakin hyväksyä myös luokittelemattomat autot eikä hirttäytyä byrokratian köysistöön.
Lehessaarelta taas mielenkiintoinen palkinto muille kilpailijoille.Uuteen nelikkoluokkaan palkintoakin tarjolla
Rallattelu tuossa länsinaapurissa on jo pitemmän aikaa ollut katoavaa kansanperinnettä. PG taitaa olla viimeinen MM-sarjaan edes tyrkyllä ollut kuljettaja ja hänenkin ajamisensa on olleet parin viime vuoden aikana kovin hintsua. Samaan aikaan Norskeilla on kaksi kuskia tallipaikoilla. Ennen Petter Solbergia Norjan autourheilu oli lähinnä yhtäkuin Martin Schanke ja Terje Schie.Jotain tämän tyypppistähän on jo tulossa. Mitä ja miten selvinnee myöhemmin. Mutta vaikka tuo Ruotsin malli kuulostaakin paremmalta niin totuus voi olla toinen. Jossain täällä oli linkki Tarkiaisen haastatteluun missä hän totesi että ensivuonna Ruotsissa ei järjestetä mestaruus sarjaa ollenkaan. Siihen ei riitä kilpailijoita. Eli jotain Suomessa on kuitenkin tehty paremmin koska SM-sarja on voimissaan ja varsinkin tuo R2 luokka tulee olemaan tosi kovatasoinen... Ja edelleen pätee se vanha totuus että sääntöjen vapauttaminen ei todellakaan laske kustannuksia vaan pitkässä juoksussa nostaa niitä...
Mitä olen kuullut niin kiinnostusta sarja vierailuihin on puolin ja toisin, ja myös muualta kuin Virosta. Ja eikös RataSM ole jo monena vuonna käynyt Viron puolella ajamassa osakilpailuita joten AKK:lla tuskin on mitään intressiä yhteistyön torpeedoimiseen jos vain ehdoista ja muista käytännön asioista päästään sopuun...Saas näkee ottaisivatkos svedut hatun kauniisti käteensä ja tulisivat Suomen sarjaan ajamaan? Vatanenhan jo kaavaili ääneen Suomen ja Eestin kansallisten sarjojen yhdistämistä, mutta se(kään) suunnitelma ei kait ottanut AKK:ssa tuulta alleen.
Ihan huippuparhaaltahan se ei Ruotsissa tällä hetkellä näytä. Perinteitä ja menestystä on vuosien varrelta kertynyt kuitenkin kiitettävästi, joten sikälikin vahinko. Toki siellä on nykyäänkin kovia kuskeja. Pontus Tidemand ajoi enemmän kuin mallikkaasti Ruotsin MM-rallissa, paremmin kuin kukaan suomalainen pitkään aikaan vastaavassa Suomen MM-rallissa ensikertalaisena.Rallattelu tuossa länsinaapurissa on jo pitemmän aikaa ollut katoavaa kansanperinnettä. PG taitaa olla viimeinen MM-sarjaan edes tyrkyllä ollut kuljettaja ja hänenkin ajamisensa on olleet parin viime vuoden aikana kovin hintsua. Samaan aikaan Norskeilla on kaksi kuskia tallipaikoilla. Ennen Petter Solbergia Norjan autourheilu oli lähinnä yhtäkuin Martin Schanke ja Terje Schie.
Saas näkee ottaisivatkos svedut hatun kauniisti käteensä ja tulisivat Suomen sarjaan ajamaan? Vatanenhan jo kaavaili ääneen Suomen ja Eestin kansallisten sarjojen yhdistämistä, mutta se(kään) suunnitelma ei kait ottanut AKK:ssa tuulta alleen.
Ratapuolella ne visiitit Pärnuun ja Tallinnaan on pääsääntöisesti olleet suomalaisvoimin järjestettyjä. Kokonaisen rallin kursiminen kasaan Eestin maaperälle suomalaisvoimin onkin sitten astetta tai kahta vaativampi rasti.Mitä olen kuullut niin kiinnostusta sarja vierailuihin on puolin ja toisin, ja myös muualta kuin Virosta. Ja eikös RataSM ole jo monena vuonna käynyt Viron puolella ajamassa osakilpailuita joten AKK:lla tuskin on mitään intressiä yhteistyön torpeedoimiseen jos vain ehdoista ja muista käytännön asioista päästään sopuun...
Kannatusta täältäkin kisoille joihin pääsisi naapurimaista kuskeja. Ruotsista, Norjasta ja Virosta löytyisi hyvin paljon kuskeja luokkiin kuin luokkiin. SM:ään, jopa Cuppiin..? Todella paljon tuli ainakin Catroliin Volvo-kuskeja, vaikka poikien budjetit eivät varmaan päätä huimanneet. SM juurikin tarvitsisi lisäpiristettä, sillä "joku" Karl Kruuda ois pyyhkinyt lattiaa suomalaisilla kuskeilla, ellei olisi Suomen top-2-lupaus Jarkko Nikara ollut mukana kisassa. Ja Jarkkokin oli vaan yhden kisan piipahduksella. Selvää tietty, että Suomen SM:n taso nelivedoissa on hyvin kyseenalainen, ja kisaa ajetaan nimenomaan kaksvetoisilla.Ratapuolella ne visiitit Pärnuun ja Tallinnaan on pääsääntöisesti olleet suomalaisvoimin järjestettyjä. Kokonaisen rallin kursiminen kasaan Eestin maaperälle suomalaisvoimin onkin sitten astetta tai kahta vaativampi rasti.
Ratapuolella myös koitettiin saada aikaiseksi FIA NEZ sarjaa, mutta Formula Relluja lukuunottamatta se(kin) homma kuivui kasaan... Jotkut kuskit tosin tiesi kertoa jo etukäteen että hommat tulevat menemään reisille ennemmin tai myöhemmin. Ruotsalaisia ei koskaan suuremmin kiinnostanut ajaminen oman maan ulkopuolella ja siellä ajetuissa PM-osakilpailuissa (jo ison A-ryhmän aikoina) svedut vetelivät niin härskisti kotiin päin, että sen rinnalla kalpenivat vuoden 1980 olympialaisten kenttätoimitsijatkin.
Yhteispohjoismainen rallisarja olisi enemmän kuin tervetullut uudistus, jos vain säännöistä päästäisiin yhteisymmärrykseen. Ainakin takavuosina Ruotsissa oli paljon liki tehdastasoista (A-ryhmän) kalustoa. Nythän tietenkään ei WRC kalustolla saa ajaa kuin MM-osakilpailuissa joten siltä osin on otettu aimo harppaus taaksepäin. Mutta mitä syksyn Tampereen SM-rallissa näki, niin joku Karl Kruuda tarjoaa kyllä ihan kelpo vastuksen kelle tahansa SM-sarjan kuljettajalle.
The World Rally Championship manufacturers have united to create a new proposal to end the 2014 running order controversy.
Last chancehttp://www.iltasanomat.fi/ralli/art-1288620692462.html
IS:n mukaan Hirvonen sopinut Fordin kanssa jatkosta. Ei iso yllätys.
Hieno homma, että auto löytyi alle myös ens vuodelle.