Turhaan nyt takerrut kahteen tehtaaseen. Kyllä siellä kuunnellaan ihan kaikkia, ei ne sentään niin tyhmiä ole. Kuunneltiin kun näitäkin sääntöjä tehtiin ja niin kuunnellaan ja kartoitetaan jatkossakin. Mutta kun tällä hetkellä ei enempää halukkaita ole. Olis ne säännöt mitkä tahansa. Paitsi ehkä täyssähkö (Opel ja Rellu) mutta silloin ainakin Toyota lähtisi pois. Vaikka heti muutettaisiin sääntö Rally2 autoihin niin tehdastalleja olisi siltikin vain Toyota ja Hyundai (Msport pienin varauksin). Muut rakentaa autoja myytäväksi. Tehdastallit olisi tuloksellisesti ylivoimaisia koska panostus, ja lopputulos olisi täsmälleen sama kun nyt. 6-8 autoa ajaa voitosta ja muut sitten sijoista ynnämuut... Mikään ei muuttuisi, paitsi autot olisi 1,5sek/km hitaampia.
Ihan en usko sitä, että tehtaat saisi täydellä panostuksella Rally2-autoihin sellaisia suorituskykyeroja mitä nykyisiin, koska niissä on rajatumpaa mitä voi kehittää, enemmän täytyy käyttää vakio-osia, ja autoissa on myös sääntöjen mukaan se kulukatto, tai kattohinta, jolla autoja pitää myydä ulos.
Tehdastalleja ei myöskään varmaan hirveästi huvittaisi se, jos vaikka Skodan yksityistallin autoilla ajettaisiin jatkuvasti kovempaa. Toki ne tehtaiden palkkakuskit olisi varmasti kovempia ajamaan kuin kukaan yksityiskuski, mutta etenkin kuivissa sorakisoissa voisi lähtöpaikan turvin tulla kovia pätkäaikoja taaempaa lähtijöiltä.
Edelleen itse pidän parhaana vaihtoehtona tehdä Rally2:sta jonkinlainen plussaversio, jossa on parannettu vähän suorituskykyä ja turvallisuutta, muttei viedä hintaa vielä ihan taivaisiin, ja saadaan sillä pidettyä pääluokka hallittavana kokonaisuutena ja yksityiskuskille saavutettavana – ja toisaalta pidetään nykyinen Rally2 sellaisena kuin se nyt on kansallisiin sarjoihin ja WRC2:een.
Monet haaveilee siitä että olisi 50 pääluokan autoa, mutta itse näen siinä ongelmia joista olen aiemmin puhunut, esim pätkäajoista tiedottaminen somessa tai televisiointi olisi hankalaa kun pätkäpohjat varmistuisi vasta pari tuntia ekan auton jälkeen.