Ralliuutisia, vol 2

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
998
Skodan etumatka muuttuu hetkessä takamatkaksi ja Citroën jää vielä kauemmas taakse kuin Ford.
Skodaa saattaisi tässä tapauksessa kiinnostaa hieman enemmän, kun heillä kuitenkin olisi jo valmis voittava paketti.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1315
Täällähän puhutaan kun, ettei tuo Fiesta Rally2 voisi tuosta enäö mihinkään kehittyä. Jos Ford siirtäisi tämön hetken panoksensa Rally1 auton kehityksestä Rally2 autoon, niin aivan varmasti alkaisi sekunteja häviämään kellosta.

Tai korjaan M-Sport*
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Täällähän puhutaan kun, ettei tuo Fiesta Rally2 voisi tuosta enäö mihinkään kehittyä. Jos Ford siirtäisi tämön hetken panoksensa Rally1 auton kehityksestä Rally2 autoon, niin aivan varmasti alkaisi sekunteja häviämään kellosta.

Tai korjaan M-Sport*
Juu hyvinkin mahdollisesti. Mutta jos muut siirtyvät mukana niin peli olisi taas aivan auki.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1605
Täällähän puhutaan kun, ettei tuo Fiesta Rally2 voisi tuosta enäö mihinkään kehittyä. Jos Ford siirtäisi tämön hetken panoksensa Rally1 auton kehityksestä Rally2 autoon, niin aivan varmasti alkaisi sekunteja häviämään kellosta.

Tai korjaan M-Sport*
Mutta suurella todennäköisyydellä esim Toyota tulisi panostamaan vielä enemmän mihin M-Sportin rahkeet riittää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15971
Sijainti
Tampereen lenkki
Enemmän autonvalmistajia tarkoittaa enemmän ajopaikkoja. Se motivoisi kuljettajia. Tällä hetkellä sellaisesta perusasiasta kuin palkanmaksusta nauttii vain kourallinen kuljettajia. Useamman autonvalmistajan mukaan tulolla tämäkin asia korjaantuisi.
Ja taas vanha kunnon olettamus, että Skoda ja Citroen löytäisivät jostain yhtäkkiä muutama kymmenen miljoonaa MM-sarjan kiertämiseen palkkakuskeilla, koska myyvät nyt asiakkaille Rally2-autoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1605

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1605
Ja myös vanha kunnon ihmeellinen olettamus, että laitetaan ralliautoon siivet, niin niistä tulee näyttäviä. Miten se tekee autoista näyttäviä, että siivet painaa autot maahan minimoiden luistot.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3583
Sijainti
JKL
Jännästi on muuttunut asenneilmapiiri. Nyt kun vähän yks jos toinen kuski/ toimittaja on sitämieltä että jotain tarttis tehdä. Ja nyt kun tässäkin artikkelissakin jopa uskalletaan sanoa se ääneen, että nykyiset autot oli virhe.... Vieläkö löytyy foorumilta innokkaita puolustelijoita....
Hep...

Niinkauan kun autotehtaat haluaa noilla Rally1 autoilla ajaa, niin just niin kauan niillä ajetaan. Jos tehtaat haluaa ajaa Rally2 autoilla niin sitten muutetaan niihin. Tai johonkin muuhun. Ei sitä nyt sen kummemmin tarvitse puolustella. Ne piirtää kellä on liitua.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Sehän tässä se vaan on, että jos siirrytään rally 2 autoihin (tai vastaaviin) niin ongelma on se, että valmistajat taas iskevät helvetisti rahaa -> kaikilla ei varaa ->tasoerot taas kasvaa ja repeää. Ikävä kyllä siis tästä tulee taas sellainen väliratkaisun makua.

Vaikka nämä uudet autot mahtavia onkin, niin silti toivon mieluummin rally 2:ia pariksi kaudeksi kuin jotain (teoreettista) kahden tallin sarjaa.

Se oli aikoinaankin ihan perseestä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1605
Hep...

Niinkauan kun autotehtaat haluaa noilla Rally1 autoilla ajaa, niin just niin kauan niillä ajetaan. Jos tehtaat haluaa ajaa Rally2 autoilla niin sitten muutetaan niihin. Tai johonkin muuhun. Ei sitä nyt sen kummemmin tarvitse puolustella. Ne piirtää kellä on liitua.
Hep. Niin kauan, kun 2 autotehdasta haluaa ajaa Rally 1 autoilla, niin kauan niillä ajetaan. Eli vaikka ihan maailman tappiin asti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1605
En usko, että esim Fordilla tai Skodalla on hirveästi intoa rahoittaa R2:lla kisailua, koska kumpaakaan automallia (Fiesta/ Fabia) ei ensvuoden jälkeen edes valmisteta.....tämä ratkaisu olis vain 2-3 vuoden väliaikaisratkaisu.

Siksi kannatankin putkirunko+siluettiautoja jotka ei tarvi perustua siviilimalliin. Esimerkkinä esim 037....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1605
Hep...

Niinkauan kun autotehtaat haluaa noilla Rally1 autoilla ajaa, niin just niin kauan niillä ajetaan. Jos tehtaat haluaa ajaa Rally2 autoilla niin sitten muutetaan niihin. Tai johonkin muuhun. Ei sitä nyt sen kummemmin tarvitse puolustella. Ne piirtää kellä on liitua.
Ei ole järkevää 2 autotehtaan päättää millä säännöillä ajetaan, vaan tulis laatia sellaiset säännöt jotka houkuttelisi mukaan 5 autotehdasta. Tämä onkin sitten jo vaikeampaa. Millaisilla säännöillä F1ssä ajettais jos Ferrari ja RB sais sen päättää. Varmasti he haluaisivat mahdollisimman kalliit autot ja monimutkaiset moottorit ja rajattomat testimahdollisuudet, joihin heidän pahimmilla vastustajillaan ei olisi varaa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Siksi kannatankin putkirunko+siluettiautoja jotka ei tarvi perustua siviilimalliin. Esimerkkinä esim 037....
037:sta oli pakko rakentaa Stradale-versio homologointia varten, ei se rallimalli tyhjästä tullut, vaikka toki katumalli suunniteltiin täysin rallin tarpeisiin. Etäisesti ehkä vähän kuin GR Yaris. Tuohon aikaan oli kuitenkin pakko valmistaa vähintään 200 autoa 12 kk:n sisällä, jotta se täytti säännöt. 037 Stradalea valmistettiin 217 kpl.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3583
Sijainti
JKL
Ei ole järkevää 2 autotehtaan päättää millä säännöillä ajetaan, vaan tulis laatia sellaiset säännöt jotka houkuttelisi mukaan 5 autotehdasta. Tämä onkin sitten jo vaikeampaa. Millaisilla säännöillä F1ssä ajettais jos Ferrari ja RB sais sen päättää. Varmasti he haluaisivat mahdollisimman kalliit autot ja monimutkaiset moottorit ja rajattomat testimahdollisuudet, joihin heidän pahimmilla vastustajillaan ei olisi varaa.
Turhaan nyt takerrut kahteen tehtaaseen. Kyllä siellä kuunnellaan ihan kaikkia, ei ne sentään niin tyhmiä ole. Kuunneltiin kun näitäkin sääntöjä tehtiin ja niin kuunnellaan ja kartoitetaan jatkossakin. Mutta kun tällä hetkellä ei enempää halukkaita ole. Olis ne säännöt mitkä tahansa. Paitsi ehkä täyssähkö (Opel ja Rellu) mutta silloin ainakin Toyota lähtisi pois. Vaikka heti muutettaisiin sääntö Rally2 autoihin niin tehdastalleja olisi siltikin vain Toyota ja Hyundai (Msport pienin varauksin). Muut rakentaa autoja myytäväksi. Tehdastallit olisi tuloksellisesti ylivoimaisia koska panostus, ja lopputulos olisi täsmälleen sama kun nyt. 6-8 autoa ajaa voitosta ja muut sitten sijoista ynnämuut... Mikään ei muuttuisi, paitsi autot olisi 1,5sek/km hitaampia. Jos pakotetaan säännöt sellaiseksi mitä tehtaat eivät näe markkinointimielessä kiinnostavaksi, niin ne lähtevät pois. Se 1,6l bensa moottori ei tällä hetkellä ole se markkinointivaltti ja siksi se ei tehtaita kiinnosta. Se voi muuttua nopeastikin esim bio-polttoaineen seurauksena mutta sitä on vaikea ennustaa...
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
998
Maikkarin mukaan Subaru kiinnostunut palaamaan lähitulevaisuudessa mm-sarjaan, Toyotan tukemana. Haastateltu ihan FIA:n puheenjohtajaa. Liittyköhän tämä nyt siihen Petter Solbergin rakennusprojektiin Ruotsissa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Siksi kannatankin putkirunko+siluettiautoja jotka ei tarvi perustua siviilimalliin. Esimerkkinä esim 037....
Nyky-WRC ei taida olla siluettiluokka. Nykyään ratapuolella ko. sarjoja ovat V8 Supercars, Nascar, Super GT ja Trans Am.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Nyky-WRC ei taida olla siluettiluokka. Nykyään ratapuolella ko. sarjoja ovat V8 Supercars, Nascar, Super GT ja Trans Am.
Jos siluettiluokaksi käsitetään putkirunkoiset autot, joissa on päällä jossain määrin tuotantoautoa vastaavat koripellit, niin kyllä nyky-WRC on siluettiluokka.

Ainakin osittain siis, sillä auton saa rakentaa myös sen "siviiliauton" pohjalta kuin aiemmat WRC-autot.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Maikkarin mukaan Subaru kiinnostunut palaamaan lähitulevaisuudessa mm-sarjaan, Toyotan tukemana. Haastateltu ihan FIA:n puheenjohtajaa. Liittyköhän tämä nyt siihen Petter Solbergin rakennusprojektiin Ruotsissa?
Tästä on monta vuotta puhuttu. Saas nähdä toteutuuko ikinä. Toyotahan on jonkun aikaa jo omistanut osan Subarua muistaakseni.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15971
Sijainti
Tampereen lenkki
Turhaan nyt takerrut kahteen tehtaaseen. Kyllä siellä kuunnellaan ihan kaikkia, ei ne sentään niin tyhmiä ole. Kuunneltiin kun näitäkin sääntöjä tehtiin ja niin kuunnellaan ja kartoitetaan jatkossakin. Mutta kun tällä hetkellä ei enempää halukkaita ole. Olis ne säännöt mitkä tahansa. Paitsi ehkä täyssähkö (Opel ja Rellu) mutta silloin ainakin Toyota lähtisi pois. Vaikka heti muutettaisiin sääntö Rally2 autoihin niin tehdastalleja olisi siltikin vain Toyota ja Hyundai (Msport pienin varauksin). Muut rakentaa autoja myytäväksi. Tehdastallit olisi tuloksellisesti ylivoimaisia koska panostus, ja lopputulos olisi täsmälleen sama kun nyt. 6-8 autoa ajaa voitosta ja muut sitten sijoista ynnämuut... Mikään ei muuttuisi, paitsi autot olisi 1,5sek/km hitaampia.
Ihan en usko sitä, että tehtaat saisi täydellä panostuksella Rally2-autoihin sellaisia suorituskykyeroja mitä nykyisiin, koska niissä on rajatumpaa mitä voi kehittää, enemmän täytyy käyttää vakio-osia, ja autoissa on myös sääntöjen mukaan se kulukatto, tai kattohinta, jolla autoja pitää myydä ulos.

Tehdastalleja ei myöskään varmaan hirveästi huvittaisi se, jos vaikka Skodan yksityistallin autoilla ajettaisiin jatkuvasti kovempaa. Toki ne tehtaiden palkkakuskit olisi varmasti kovempia ajamaan kuin kukaan yksityiskuski, mutta etenkin kuivissa sorakisoissa voisi lähtöpaikan turvin tulla kovia pätkäaikoja taaempaa lähtijöiltä.

Edelleen itse pidän parhaana vaihtoehtona tehdä Rally2:sta jonkinlainen plussaversio, jossa on parannettu vähän suorituskykyä ja turvallisuutta, muttei viedä hintaa vielä ihan taivaisiin, ja saadaan sillä pidettyä pääluokka hallittavana kokonaisuutena ja yksityiskuskille saavutettavana – ja toisaalta pidetään nykyinen Rally2 sellaisena kuin se nyt on kansallisiin sarjoihin ja WRC2:een.

Monet haaveilee siitä että olisi 50 pääluokan autoa, mutta itse näen siinä ongelmia joista olen aiemmin puhunut, esim pätkäajoista tiedottaminen somessa tai televisiointi olisi hankalaa kun pätkäpohjat varmistuisi vasta pari tuntia ekan auton jälkeen.
 
Ylös