Ralliuutisia, vol 2

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
988
Jos lukee kuin piru raamattua niin noin toki.

Käytännössä Ogier ei kuitenkaan aja henkilökohtaisesta mestaruudesta.
Paitsi että Ogierilla oli pirullinen suunnitelma ajaa mestaruudesta valikoimalla itselleen parhaat rallit ja maksimoida lähtöpaikat, mutta Kalle törkeästi tuli sabotoimaan moisen yrityksen. Vai mitenkä se yksi kolumnisti kirjoittikaan.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Vai oisko niin, että nykyistä diiliä tehdessä Kalle ei vielä ollut mestari?
Eli ensi kaudeksi Ogierin tai Kallen on pakko lähteä pois? Ja sitten jos Ogier menee Hyundaille niin Tänak ei voi mennä sinne eikä Toyotalle? Entä jos Kankkunen tekee paluun, minne hän voi mennä?
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
Lopettaessamme lapsellisuudet voimme varmaankin yhdessä todeta, että mikäli tuollainen sopimus olisi, sen tarkoituksena olisi vain, ettei Kalle ja Ott voisi molemmat ajaa Toyotalla ja tuskin Hyundaillakaan.

Tavallaan kertoo sarjan kilpailullisen tilanteen alhosta ja vastaavasti sarjan viihdearvon maksimoinnista yhteisestä [mahdollisesta] sopimuksesta.

Mielestäni hieman surullista. Vähän kuin showpainia. Ei oikein kilpailullisen painin kanssa mitään tekemistä, vaikka kaikilla tulee toki hiki.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Onhan tuosta ollut puhetta aiemminkin ja ihan Latvalan toimesta. Eli liian vahva kuskikokoonpano tekee hallaa koko lajille ja siksi eivät edes itse halua sellaista. Eli onko kyseessä joku "sopimus" vai tietoinen linjanveto siitä ettei hankita kaikkia huippuja samaan koriin... Luultavasti tuo herrasmies-sopimuksesta puhuminen oli toimittajan omaa spekulaatiota liittyen näihin Latvalan viimevuotisiin kommentteihin:

"Jos ottaisimme Ottin, tuhoaisimme tietyllä tapaa tämän lajin, koska samassa tiimissä olisi kolme maailmanmestaria (Kalle Rovanperä, Ogier, Tänak). Häntä tarvitaan enemmän M-Sport Fordilla. MM-sarjan kannalta se olisi paras ratkaisu, Latvala painotti"
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Onhan tuosta ollut puhetta aiemminkin ja ihan Latvalan toimesta. Eli liian vahva kuskikokoonpano tekee hallaa koko lajille ja siksi eivät edes itse halua sellaista. Eli onko kyseessä joku "sopimus" vai tietoinen linjanveto siitä ettei hankita kaikkia huippuja samaan koriin... Luultavasti tuo herrasmies-sopimuksesta puhuminen oli toimittajan omaa spekulaatiota liittyen näihin Latvalan viimevuotisiin kommentteihin:

"Jos ottaisimme Ottin, tuhoaisimme tietyllä tapaa tämän lajin, koska samassa tiimissä olisi kolme maailmanmestaria (Kalle Rovanperä, Ogier, Tänak). Häntä tarvitaan enemmän M-Sport Fordilla. MM-sarjan kannalta se olisi paras ratkaisu, Latvala painotti"
Tallien ei pitäisi olla tilanteessa, jossa he joutuvat miettimään mikä kuskikokoonpano on hyväksi rallin MM-sarjalle. Niitä asioita pitäis miettiä FIAn lämpimässä konttorissa. Tallien täytyisi vain ja ainoastaan miettiä, millä kuskikokoonpanolla saadaan 3 autoa sijoille 1-3. Tällähetkellä fakta on se, että Toyota ei tarvitse Tänakkia ja hänen tulo heille aiheuttaisi ehkä draamaa, mutta miettikää tilanne jossa Rovis vaikka katkaisee ranteensa hiihtolenkillä ja joutuu jättämään kauden väliin, jos ennen kautta on tehty päätös jossa Tänakia ei oteta talliin syystä, että halutaan pelastaa rallin mm-sarja ja luovutetaan mestaruus vastustajalle, heidän päätös on ollut typerä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Onhan tuosta ollut puhetta aiemminkin ja ihan Latvalan toimesta. Eli liian vahva kuskikokoonpano tekee hallaa koko lajille ja siksi eivät edes itse halua sellaista. Eli onko kyseessä joku "sopimus" vai tietoinen linjanveto siitä ettei hankita kaikkia huippuja samaan koriin... Luultavasti tuo herrasmies-sopimuksesta puhuminen oli toimittajan omaa spekulaatiota liittyen näihin Latvalan viimevuotisiin kommentteihin:

"Jos ottaisimme Ottin, tuhoaisimme tietyllä tapaa tämän lajin, koska samassa tiimissä olisi kolme maailmanmestaria (Kalle Rovanperä, Ogier, Tänak). Häntä tarvitaan enemmän M-Sport Fordilla. MM-sarjan kannalta se olisi paras ratkaisu, Latvala painotti"
Kun rallin MM-sarjassa 2000-luvun alkupuolella tiimipisteistä ajettiin kolmella autolla, tiimit tekivät herrasmiessopimuksen. Sopimuksella haluttiin estää yhden tallin liian vahva kuljettajakolmikko. Kolmannessa autossa piti ajaa nuori kuljettaja. Tarinan mukaan Peugeotin kolmikko Grönholm-Burns-Rovanperä/Panizzi koettiin liian vahvaksi, ja siten rikkovan herrasmiessopimusta. Tämä Peugeotin dominoiva kuljettajakokoonpano ilmeisesti oli hyvin keskeinen syy siihen, miksi sääntöjä muutettiin kaudelle 2004. Silloinhan vain kaksi kuskia ajoi tiimille pisteitä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1551
Kun rallin MM-sarjassa 2000-luvun alkupuolella tiimipisteistä ajettiin kolmella autolla, tiimit tekivät herrasmiessopimuksen. Sopimuksella haluttiin estää yhden tallin liian vahva kuljettajakolmikko. Kolmannessa autossa piti ajaa nuori kuljettaja. Tarinan mukaan Peugeotin kolmikko Grönholm-Burns-Rovanperä/Panizzi koettiin liian vahvaksi, ja siten rikkovan herrasmiessopimusta. Tämä Peugeotin dominoiva kuljettajakokoonpano ilmeisesti oli hyvin keskeinen syy siihen, miksi sääntöjä muutettiin kaudelle 2004. Silloinhan vain kaksi kuskia ajoi tiimille pisteitä.
Mutta tuohon aikaan kilpailujen määrää lisättiin kahdella ja se oli myös syy, että siirryttiin kahteen autoon jotta kustannukset pysyisivät aisoissa. Taas yksi tyhmä päätös jolla vähennettiin autojen määrää viivalla.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Taas yksi tyhmä päätös jolla vähennettiin autojen määrää viivalla.
2004 oli tyhmien sääntömuutosten/kokeilujen luvattua aikaa, silloinhan nähtiin myös Mille Pistes -tyylin nuotitus Uudessa-Seelannissa. Eli kuljettajat heräsivät kisapäivinä neljältä aamulla vielä nuotittamaan pätkiä ja sen jälkeen sitten virkeänä kymmeneltä ralliauton rattiin. Ajatus tässäkin oli kulujen karsiminen, kun saatiin vähemmän nuotituspäiviä.

Kolmen auton tiimeistä puheenollen, Citroenin Loeb-McRae-Sainz kolmikko vuodelta 2003 on kyllä, jos nyt ei kaikkien aikojen paras, niin varmasti kaikkien aikojen nimekkäin kokoonpano mitä kellään tallilla on ollut, ainakin näin jälkikäteen tarkasteltuna, Loebhan ei vielä tuohon aikaan ollut mikään tähti varsinaisesti. Jalkapallossa oli tuohon aikaan Real Madridin "Galácticos" dream team, niin tuo oli kyllä rallin oma Galácticos. Toki Audilla ja Lanciallakin ollut aikanaan aika herkullisia kokoonpanoja viivalla.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Kolmen auton tiimeistä puheenollen, Citroenin Loeb-McRae-Sainz kolmikko vuodelta 2003 on kyllä, jos nyt ei kaikkien aikojen paras, niin varmasti kaikkien aikojen nimekkäin kokoonpano mitä kellään tallilla on ollut, ainakin näin jälkikäteen tarkasteltuna, Loebhan ei vielä tuohon aikaan ollut mikään tähti varsinaisesti. Jalkapallossa oli tuohon aikaan Real Madridin "Galácticos" dream team, niin tuo oli kyllä rallin oma Galácticos. Toki Audilla ja Lanciallakin ollut aikanaan aika herkullisia kokoonpanoja viivalla.
Päinvastoin ajateltuna, kaikkien aikojen nimettömin kokoonpano taitaa olla 2001 Hyundailla: A. McRae-Liatti-Eriksson.

Tai vuotta myöhemmin Mitsulla: Delecour-A.McRae-Paasonen.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
Päinvastoin ajateltuna, kaikkien aikojen nimettömin kokoonpano taitaa olla 2001 Hyundailla: A. McRae-Liatti-Eriksson.

Tai vuotta myöhemmin Mitsulla: Delecour-A.McRae-Paasonen.
Hyundailla sentään 2/3 oli voittanut. Kyllä Skoda kanssa veti jotain kisoja "mielenkiintoisilla" ajajilla. Schwarz plus junnu ei ollut voittava yhdistelmä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
2004 oli tyhmien sääntömuutosten/kokeilujen luvattua aikaa, silloinhan nähtiin myös Mille Pistes -tyylin nuotitus Uudessa-Seelannissa. Eli kuljettajat heräsivät kisapäivinä neljältä aamulla vielä nuotittamaan pätkiä ja sen jälkeen sitten virkeänä kymmeneltä ralliauton rattiin. Ajatus tässäkin oli kulujen karsiminen, kun saatiin vähemmän nuotituspäiviä.
Tuo oli varmaan kyllä yksi kaikkien aikojen epäonnistuneimpia kokeiluja. Onneksi idea ymmärrettiin nopeasti haudata. Kuskitkin olivat kokemuksesta "innoissaan":

1694620365880.png
Martin Holmes: World Rallying 27 (2004-2005)
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
FIA ei kuulemma lämpiä lainkaan ajatukselle lopettaa Rally1 ja tehdä Rally2:sta uusi pääluokka. Hyprideillä mennään ainakin niin kauan kun Toyota ja Hyundai kokevat sen mielekkääksi.
Btw. Jos Toyota toimittaisi moottorit Subarulle niin ympyrä tavallaan sulkeutuisi - toimittihan Subaru moottorit ja vähän muutakin tekniikkaa Toyotan GT86:een.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Päinvastoin ajateltuna, kaikkien aikojen nimettömin kokoonpano taitaa olla 2001 Hyundailla: A. McRae-Liatti-Eriksson.

Tai vuotta myöhemmin Mitsulla: Delecour-A.McRae-Paasonen.
Noh, Delecourkin on kuitenkin voittanut ralleja. Mites M-Sportilla 2016 Östberg-Camilli(-Tänak) tai 2021 Suninen/Fourmaux-Greensmith?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tallien ei pitäisi olla tilanteessa, jossa he joutuvat miettimään mikä kuskikokoonpano on hyväksi rallin MM-sarjalle.
On se sikäli itsekästä mietittävää että ei ole markkinoinnillisesti hyötyä voittaa sarja, jota kukaan ei halua seurata siksi että yksi talli on ylivoimainen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
733
Noh, Delecourkin on kuitenkin voittanut ralleja. Mites M-Sportilla 2016 Östberg-Camilli(-Tänak) tai 2021 Suninen/Fourmaux-Greensmith?
1993 Monte -1994 Portugali Delecour oli varmaan kuumin nimi rallissa. Tai ainakin yksi kuumimmista. Jo aiemmin Sierralla oli väläytelty nopeutta.

Liatti myös oli osakilpailuvoittaja Montesta ja nopea erityisesti asfaltilla. Samoin Schwarzilla MM-voitto Kataloniasta.

Heittäisin yllä mainitun M-Sportin lisäksi listaan myös Suzukin 2008 kuljettajaparin Gardemeister - Andersson, vaikka Garde kaikille meille sinivalkoisten lasien läpi maailmaa katsoville onkin aivan eri tason vetomies kuin yksinkertaiset voittajat Schwarz ja Liatti.
 
Ylös