Wilsonin Ford-sopimus edelleen viimeistelemättä
Turun Sanomat 10.11.2011 22:53:15
Fordin MM-rallitoimintaa pyörittävä Malcolm Wilson olisi mieluusti julkaissut ensi kauden kuljettajansa jo meneillään olevan Britannian rallin yhteydessä. Se ei kuitenkaan ole mahdollista.
Neuvottelut Wilsonin M-Sport-tallin ja Fordin tehtaan yhteistyön jatkosta ovat yhä kesken.
– Haluan jatkaa Fordin kanssa, mutta tässä ei ole kyse vain MM-sarjan WRC-autoista. Kyse on myös muista asioista, kuten Fordin S-2000-autoista sekä siitä, mitä Ford haluaa ja mikä on meidän kannaltamme järkevää, Wilson sanoo.
Wilsonin yhtiölle kilpa-autojen rakentaminen sekä niiden ja varaosien myynti on merkittävä tulonlähde. Neuvotteluissa ei siksi ole kyse vain siitä, jatkaako M-Sport Fordin MM-rallitoiminnan pyörittämistä.
Wilsonin mukaan kuljettajien kanssa neuvottelu on hänen kannaltaan juuri nyt sivuseikka.
– Minulle ykkösasia on saada tämä sopimus tehtyä, ja vasta sen jälkeen alan murehtia kuljettajia. Ja kun kun tiedetään, missä ollaan, pitää katsoa keitä kuljettajia on tarjolla. Voi olla, että Mikko Hirvonen on silloin jo mennyt ja ehkä myös Sebastien Ogier, Wilson sanoo.
Hirvonen on vahvistamattomien tietojen mukaan siirtymässä ensi kaudeksi Citroenille. Ogierin käytännön vaihtoehdot ovat Ford ja VW, joista jälkimmäinen keskittyy ensi vuonna auton kehittämiseen ja ajaa täyden MM-sarjan vasta 2013.
Yhtenä nimenä Fordille on väläytelty myös konkari Petter Solbergia, joka haluaisi palata tehdaskuljettajaksi. Norjalainen on itse sanonut, ettei puheissa ole perää. Jari-Matti Latvala jatkaa Wilsonin leivissä, jos Ford-sopimus syntyy.
Wilson ei halua ennakoida, missä aikataulussa neuvottelut saadaan päätökseen.
– Päätös on tehtävä ennen joulukuun 12. päivää. Silloin on ilmoittauduttava ensi kauden MM-sarjaan, Wilson sanoo, mutta ei huolestuneena.
– Olen ollut tässä samassa tilanneessa ennenkin.