Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-teams-frustrated-by-early-hybrid-issues/
Tallit sai hybridiyksiköt perjantaina, mutta laturi ja softa puuttuu. On kyllä melkosta räpellystä toi Compact Dynamicsin touhu. 🤦‍♂️

Tuossa jutussa myös sanotaan että hybridiyksikön hinta on 100 000 euroa. Ei siis 500 000 euroa, kuten jossain keskusteluissa on väitetty.

Myös selvennös energiankeruuasiaan:

“The hybrid system can be used as a motor and a generator. They generate battery power between stages and that recovered power can be used in the next stage. Additionally, the cars will be able to use electric power in towns and cities.”
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tallit sai hybridiyksiköt perjantaina, mutta laturi ja softa puuttuu. On kyllä melkosta räpellystä toi Compact Dynamicsin touhu. 🤦‍♂️
Sen enempää paniikkia lietsomatta, mutta jos asioita laittaa aikajanalle, niin luulisi jonkinlaisen hälytysvalon jo vilkkuvan FIA:n konttorilla. Jos n. 10 kuukauden päästä pitäisi olla näillä laitteilla viivalla ja nyt ollaan tässä niin... noh, eipä ole Compact Dynamicsin kavereilla ainakaan pulaa ylitöistä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-teams-frustrated-by-early-hybrid-issues/
Tallit sai hybridiyksiköt perjantaina, mutta laturi ja softa puuttuu. On kyllä melkosta räpellystä toi Compact Dynamicsin touhu. 🤦‍♂️

Tuossa jutussa myös sanotaan että hybridiyksikön hinta on 100 000 euroa. Ei siis 500 000 euroa, kuten jossain keskusteluissa on väitetty.

Myös selvennös energiankeruuasiaan:
Tuo vaikuttaa olevan tuollainen itselataava systeemi vaikka siihen tulee myös ulkoinen laturi. Paljonkohan siirtymäkilometrejä tarvitaan että akku saadaan ladattua täyteen? 100 000 € tuosta järjestelmästä tuntuu aika mehukkaalta hinnalta vaikka on kyse piensarjoista.

Artikkelissa lukee kilowattia mutta tarkoittaa varmaan kilowattitunteja. Jos tuosta 4 kWh akustosta ottaa 100 kW = 136 hv niin pystyy ajamaan vajaa 2,5 minuuttia niillä tehoilla jos vetää akun ihan tyhjäksi mikä ei varmaan ole hyväksi akulle. Ainakin litiumioniakkujen latausta suositellaan pidettävän 20 % - 80 % välillä. Jos käyttää 80 % kapasiteetistä aika painuu vähän alle kahden minuutin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Pari päivää sitten sanottiin, että sähköboostia saa käyttää vain lähdöissä ja hitaiden mutkien ulostuloissa, eli eihän niitä varmastikaan montaa sekuntia käytetä täydellä teholla per pätkä.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Joo ihan varmasti riittää noihin lyhyisiin pyrähdyksiin. Yllätyin itsekin että potkua riittää niinkin pitkäksi aikaa. 136 hv lisä on ihan mukava kunhan vaan pitoa riittää että voi käyttää täysin hyödyksi. Se mukava puoli sähkömoottoreissa on että niissä on täysi vääntö jo heti alkukierroksilla.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Eli paino on sama kuin tämän kauden jälkeen poistuvilla WRC-autoilla, vaikka Rally1 sisältää hybridin.
Vähän epäilin että tarkoitit ensi vuoden autojen painoa :). 1190 kg on nykyisten autojen minimipaino. Rally1 hybridien painosta ei ole mitään hajua. Se varmaan selviää kun ensi vuoden säännöt julkaistaan. Muistaakseni jossain DirtFishin artikkelissa sanottiin että akut / hybridisyteemi (en muista oliko vain akut vai koko systeemi) painaa vähintään 100 kg.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Näsäviisastelua voidaan toki jatkaa: nykyiset autot eivät ole Rally1-autoja vaan termi otetaan käyttöön vasta ensi kauden hybridiautoille

Uskoisin, että siellä on varaa ottaa painoa muualta pois hybridiyksikön verran. Tai putkirunkorakenne on kevyempi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Ilmeisesti nykyisilläkään autoilla ei ole vaikeuksia päästä minimipainoon... Joutuvat jopa lisäämään sitä että sääntö täyttyy ja sen avulla saa säädettyä painonjakaumaa paremmaksi...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Ilmeisesti nykyisilläkään autoilla ei ole vaikeuksia päästä minimipainoon... Joutuvat jopa lisäämään sitä että sääntö täyttyy ja sen avulla saa säädettyä painonjakaumaa paremmaksi...
Taisi olla Chistian Loriaux joka vuosituhannen alussa mullisti ralliauton rakentamisen vaatimalla auton keventämistä äärimmilleen ja Fordin pojat olivat huuli pyöreänä: "Miksi? Autohan on jo alle minimipainon?" Ja vastaus oli jotain että paino pitää saada sinne missä sitä tarvitaan, eli mahdollisimman alas. Tuloksena oli 2003 uudistunut Focus joka olikin todella nopea mutta kausi vesitttyi lukuisiin vikoihin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
PSA-yhtymähän kehitti aikanaan paineilmahybridin, mutta se ei lyönyt läpi. Jos se tekniikka olisi lyönyt läpi, niin mitenhän hyvin se olisi voinut toimia rallissa?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Tämän hybridi-yksikön hinta on siis 100 000 euroa. Eli kahden hybridi-yksikön hinnalla sais R5 ralliauton. Ei hyvää päivää!!!!! Hyvästi rallin MM-sarja!!!!!!
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Tämän hybridi-yksikön hinta on siis 100 000 euroa. Eli kahden hybridi-yksikön hinnalla sais R5 ralliauton. Ei hyvää päivää!!!!! Hyvästi rallin MM-sarja!!!!!!
Tallien (ainakin Toyotan ja Huyndain) kausibudjetti on huhujen mukaan n. 80 000 000 euroa. En tiedä montako yksikköä kaudessa menee, mutta 100 000 euroa per yksikkö ei millään tavalla kaada MM -sarjaa. Sarjan kulut tehdastalleille tulevat ihan muualta kuin autoista. Sitä tämä toki tarkoittaa että yksityiskuskeja ei varmaan edelleenkään ruuhkaksi asti ole.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tämän hybridi-yksikön hinta on siis 100 000 euroa. Eli kahden hybridi-yksikön hinnalla sais R5 ralliauton. Ei hyvää päivää!!!!! Hyvästi rallin MM-sarja!!!!!!
Todennäköisesti näitä hybridisysteemejä ei montaa mene kauden aikana, joitain yksittäisiä osia kai tarvii vaihdella. Eli ei sinänsä mikään paha hinnanlisäys kokonaisuudeen nähden.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Vähän epäilin että tarkoitit ensi vuoden autojen painoa :). 1190 kg on nykyisten autojen minimipaino. Rally1 hybridien painosta ei ole mitään hajua. Se varmaan selviää kun ensi vuoden säännöt julkaistaan. Muistaakseni jossain DirtFishin artikkelissa sanottiin että akut / hybridisyteemi (en muista oliko vain akut vai koko systeemi) painaa vähintään 100 kg.
Kuullostais koko systeemiltä tuo 100kg lisäys. Itse sähkömoottorit ja niiden ohjaimet ei paljoa vaikuta, vaan se akusto on isoin painon lisääjä tässä pelissä.
 
Ylös