Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Mulle on ihan sama mitkä, kunhan riittävän moni autovalmistaja pysyy mukana. Mutta mä en vaan näe, miten

"Ajamme hybrideillä rallia. Saastutamme entistä enemmän, eikä hybridiosat ole edes meidän valmistamia, mutta osta meidän ympäristöystävällinen hybridi."

on markkinoinnin kannalta parempi kuin

"Ajamme rallia. Osta meidän ympäristöystävällinen hybridi."
Et selvästikään ole markkinoinnin asiantuntija :)

"Meidän Toyota Yaris Hybridimme on testattu niin Lapin pakkasessa kuin Meksikon kuumuudessakin. Se on myös ensimmäinen hybridiauto, joka on voittanut kuuluisan kestävyystestin, Safari-rallin."

Ihan perus kamaa.

Lisäksi puhutaan isoista pelinappuloista joita liikutellaan isolla pelilaudalla. Jos Toyotalla päätetään isossa konttorissa, että "bensakoneita ei tarvi sitten enää markkinoida yhtään, ne myy kyllä itsestään niin kauan kuin niitä valmistetaan" mutta "hybridien markkinointiin laitetaan kymmenen miljardia", niin kyllä sieltä liikenee sadan miljoonan siivu rallitiimillekin.
 
Viimeksi muokattu:

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Lähinnä tuossa närästää että tehdään joku puolivillainen ratkaisu josta ei ole kenellekään käytännössä mitään hyötyä, voidaan vain sanoa että joo on hybridi tekkkiä autoissa. En usko että massat paljon välittää siitä ajetaanko jollain perus' hybridillä rallia tai ei, kun tekniikka ei ole kuitenkaan sama. No viisaamaat varmaan on miettineet tätäkin..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Lähinnä tuossa närästää että tehdään joku puolivillainen ratkaisu josta ei ole kenellekään käytännössä mitään hyötyä, voidaan vain sanoa että joo on hybridi tekkkiä autoissa. En usko että massat paljon välittää siitä ajetaanko jollain perus' hybridillä rallia tai ei, kun tekniikka ei ole kuitenkaan sama. No viisaamaat varmaan on miettineet tätäkin..
Olen samaa mieltä, että tämä on puolivillainen ratkaisu, mutta kyse on autotehtaiden toiveesta, eikä tallien ja FIAn insseillä ole ollut tarjota parempaa ratkaisua. Nythän autoista tulee edelleen hyvin polttomoottorivetoisia, joihin voidaan vaan laittaa "Hybrid"-tarrat päälle ja kaupunkisiirtymällä sähkömoottorilla ajaminen on hyvin marginaalista, lähinnä mainostarkoitusta varten. Sähköbuustin käytöstä olisi saanut kilpailullisen aspektin, jota olisi voinut telemetrian kautta näyttää televisiossa, mutta sekin taidettiin latistaa rajaamalla vain tietyille sektoreille, jolloin tietty kaikki käyttää sitä samassa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Östberg ajoi yksityisenä vuonna 2017 nykyisellä WRC-autolla MM-sarjaa ja periaatteessa Loubet tekee samaa tänä vuonna (ja Greensmith jo toista vuotta).

Mikkelsen ajaa tänä vuonna täyttä WRC2-sarjaa, ei täyttä MM-sarjaa. Eli siis Mikkelsen ajaa jotain 8 MM-rallia
Öst ajoi 11-12 privaattina n.10 rallia wrcllä per kausi+pikkukisat Norjassa. Loubetilla ja Fourmaxilla on rahaa ajaa nyky wrc autoilla koska Ranskan liitolla on rahaa. Samalla rahalla millä nyt ajavat muutaman kisan ajaisivat koko sarja R5:lla
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Olen samaa mieltä, että tämä on puolivillainen ratkaisu, mutta kyse on autotehtaiden toiveesta, eikä tallien ja FIAn insseillä ole ollut tarjota parempaa ratkaisua. Nythän autoista tulee edelleen hyvin polttomoottorivetoisia, joihin voidaan vaan laittaa "Hybrid"-tarrat päälle ja kaupunkisiirtymällä sähkömoottorilla ajaminen on hyvin marginaalista, lähinnä mainostarkoitusta varten. Sähköbuustin käytöstä olisi saanut kilpailullisen aspektin, jota olisi voinut telemetrian käyttä näyttää televisiossa, mutta sekin taidettiin latistaa rajaamalla vain tietyille sektoreille, jolloin tietty kaikki käyttää sitä samassa paikassa.
Tämä olisi muuten ok, mutta tämän puolivillaisuuden tuoma lisähintalappu 100 000e on absurdia ja tuhoaa koko Mm-sarjan
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Voisitko kertoa miten R5-autoja voisi vielä halpuuttaa?
Muutetaan ne takavetoisiksi, moottoriksi esim Nissan 370z v6 joka antaa vakiona n.330hv, ei tarvi virittää, h-kaavio laatikko, normi kytkin. Kaikki Hiilikuitu lokarit ynnä puskurit kielletään, joustovarat samoiksi kun 80 luvulla.

Tai toinen vaihtoehto. Otetaan autoksi Espanjassa ajettava N5 luokka, joka vastaa kai täkäläistä R-liteä. Isommat turbonkuristimet ja 350 hv.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Muutetaan ne takavetoisiksi, moottoriksi esim Nissan 370z v6 joka antaa vakiona n.330hv, ei tarvi virittää, h-kaavio laatikko, normi kytkin. Kaikki Hiilikuitu lokarit ynnä puskurit kielletään, joustovarat samoiksi kun 80 luvulla.

Tai toinen vaihtoehto. Otetaan autoksi Espanjassa ajettava N5 luokka, joka vastaa kai täkäläistä R-liteä. Isommat turbonkuristimet ja 350 hv.


Tämä Ayrton-Anan laittama kuva sopii tähän hyvin.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
luulisi että ralliin sopisi paremmin joku kineettiseen energiaan perustuva härveli vähän kuten Porschen LMP1 autossa (919) aikanaan - käytetään sen verran paljon jarrua että energiaa syntyy + eipä tuo painaisi niin paljon. Voisi kuitenkin sanoa että käytetään uusiutuvaa energiaa. taatelintallaajat ei varmasti ymmärrrä sen paremmin että mistä se sähkö syntyy, tuleekö töpselistä vai jarruenergiana. hybridejähän molemmat on. no joo...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
luulisi että ralliin sopisi paremmin joku kineettiseen energiaan perustuva härveli vähän kuten Porschen LMP1 autossa (919) aikanaan - käytetään sen verran paljon jarrua että energiaa syntyy + eipä tuo painaisi niin paljon. Voisi kuitenkin sanoa että käytetään uusiutuvaa energiaa. taatelintallaajat ei varmasti ymmärrrä sen paremmin että mistä se sähkö syntyy, tuleekö töpselistä vai jarruenergiana. hybridejähän molemmat on. no joo...
Eikös tällainen joku energiankeruuhärveli ole tulossa? En ole ihan varma.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Muutetaan ne takavetoisiksi, moottoriksi esim Nissan 370z v6 joka antaa vakiona n.330hv, ei tarvi virittää, h-kaavio laatikko, normi kytkin. Kaikki Hiilikuitu lokarit ynnä puskurit kielletään, joustovarat samoiksi kun 80 luvulla.
Kyllä mä ennemmin jo ottaisin välikoppa-Escortit pääluokaksi.
Tai toinen vaihtoehto. Otetaan autoksi Espanjassa ajettava N5 luokka, joka vastaa kai täkäläistä R-liteä. Isommat turbonkuristimet ja 350 hv.
Paljos noissa on normaalisti tehoa? Rupeaako vetarit poksahteleen isommilla tehoilla?

Näihin ehdotuksiin verrattuna R5 pääluokaksi on järkevä valinta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Mä en nyt oikein pysy perässä että haluaisitko rallin MM-sarjaan täyssähköautot vai polttomoottoriautot?
Välimenokaudeksi joka kestää arviolta max 1-2 vuotta yksinkertaiset ja halvat polttomoottoriautot. Esim R5 (halpuutettuna) Sen jälkeen täyssähkö tai vety tms. Ensin lisäluokaksi, sitten pääluokaksi. Ei turhaa hybrid välivaihetta joka maksaa maltaita ja tuhoaa lopulta koko sarjan jokatapauksessa. En vain jaksa uskoa, että edes nykyiset automerkit pysyvät mukana kun korkeintaan 1-2 vuotta vaikka on miten hybridit.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Et selvästikään ole markkinoinnin asiantuntija :)

"Meidän Toyota Yaris Hybridimme on testattu niin Lapin pakkasessa kuin Meksikon kuumuudessakin. Se on myös ensimmäinen hybridiauto, joka on voittanut kuuluisan kestävyystestin, Safari-rallin
Hybridit katoaa 1-2 vuodessa siviililiikenteestä. Täyssähköt tulee ne korvaamaan. Joten niitä on turha enään markkinoida.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Hybridit katoaa 1-2 vuodessa siviililiikenteestä. Täyssähköt tulee ne korvaamaan. Joten niitä on turha enään markkinoida.
Tähän tietysti kaipaisin jotain lähdettä :)

https://www.greencarreports.com/news/1131917_europe-considers-ending-the-plug-in-hybrid-era-early-are-phevs-already-obsolete
Tuossa lukee että suunnitteilla on kieltää hybridien markkinoiminen ympäristöystävällisenä EU:ssa 2025 jälkeen, ja esim Bentley ja Volvo aikoo siirtyä kokonaan sähköautoihin 2030 mennessä.

Olen itsekin sitä mieltä, että täyssähköön pitäisi mennä rallissakin, mutta siihen ei ole vielä valmiuksia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Autotehtaat maksaa sen kun ovat pyytäneetkin.
Autotehtaat ei ajattele isoa kuvaa. Sama Kun kysyisi Formuloissa Ferrarilta ja Mersulta millasilla autoilla ne haluais ajaa. Vaustaus olisi, että mahdollisimman kalliilla, mahdollisimman teknisillä, ja mahdollisimman monimutksisilla autoilla, ettei pienemmät tiimit pystyisi rakentamaan samanlaisia vaan he säilyttäisivät valta-aseman. Williams tai Haas vois antaa erilaisen vastauksen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Autotehtaat ei ajattele isoa kuvaa. Sama Kun kysyisi Formuloissa Ferrarilta ja Mersulta millasilla autoilla ne haluais ajaa. Vaustaus olisi, että mahdollisimman kalliilla, mahdollisimman teknisillä, ja mahdollisimman monimutksisilla autoilla, ettei pienemmät tiimit pystyisi rakentamaan samanlaisia vaan he säilyttäisivät valta-aseman. Williams tai Haas vois antaa erilaisen vastauksen.
Sekoitat tässä autotehtaat ja kilpatallit.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Sekoitat tässä autotehtaat ja kilpatallit.
Jokatapauksessa kaikki moottoriurheilulajit joissa hinnat ovat karanneet käsistä ovat loppujenlopuksi näivettyneet, on mukana sitten kilpatalleja tai autotehtaita.
 
Ylös