Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
No näinhän Matton satuili, että hybridien ansiosta uusia automerkkejä voitaisiin saada mukaan ja tälläkin forumilla muutamat asiantuntijat väittivät yhtä pehmoisia
Voitaisiin. Mutta siitä olisi ollut tietoa jo joskus vuosi sitten, jos näin olisi. Enää on pelkkää idiotismia odottaa yhtään mitään, ennen kautta 2025 ja uusia sääntöjä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Voitaisiin. Mutta siitä olisi ollut tietoa jo joskus vuosi sitten, jos näin olisi. Enää on pelkkää idiotismia odottaa yhtään mitään, ennen kautta 2025 ja uusia sääntöjä.
Samaa mieltä. Matton olisi voinut sanoa ihan suoraan, että uusia automerkkejä ei tule mukaan nykyisillä säännöillä. Sen sijaan satuili ihan pehmoisia. Nythän oli joku ilmeisesti Fian itse keksimä huhu jostain uudesta Kiinalaismerkistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14529
Sijainti
Tampereen lenkki
-Kyllä, MM sarjan kiertäminen on kallista on kalusto mikä tahansa, mutta halvemmilla autoilla esim Huttusen kaltaiset kuskit pystyisivät esim Jyväkylään hankkimaan auton jolla voisi antaa edes näyttöjä. Nythän Huttusella ei oo mitään mahdollisuutta koskaan edes saada näyttöpaikkaa pääluokassa.
-Totta, testimahdollisuudet privaateilla rajalliset, mutta näistä lähtökohdista huolimatta esim H. Rovanperä ajoi itselleen tallipaikan Pösölle privaatti autolla Jyskäläs 00. Taso oli kova myös silloin, enemmän maailmanmestareita mukana kun nyt.
-Joo totta, Bossehan sai hyvillä suhteilla liisattua itselleen A-ryhmäläisiä, muuta nykyään tuskin mikään talli liisailee edullisesti 1M autoja.

Vaikka asiaa vääntää mitenkä päin, kalliit autot ovat huonompi asia kun halvemmat autot.
- Huttunen voi edelleen antaa näyttöjä WRC2-luokassa, ja esim vuoden 2020 näytöt varmasti olivat yhtä kova juttu kuin "Jyskälässä viiden sakkiin vuokratulla WRC:llä"
- Rovanperällä oli tuolloin taustalla Jouhkin rahat ja toisaalta tuolloin Jyskälässä paikallistuntemuksella oli suurempi merkitys. En muista myöskään miksi Mäkinen tai Kankkunen oli noin hidas tuolloin.
- Bossesta nyt vielä rautalangasta vääntäen että ajoi isoimmat näyttönsä tehdaskuskina, siis ei millään liisatulla autolla.

Kalliimmat autot on parempi kuin ei autoja ollenkaan. Olennaista on se mikä tuottaa arvoa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Voitaisiin. Mutta siitä olisi ollut tietoa jo joskus vuosi sitten, jos näin olisi. Enää on pelkkää idiotismia odottaa yhtään mitään, ennen kautta 2025 ja uusia sääntöjä.
Tääläkin foorumilla muutamat ihan suu vaahdossa puhuivat että hybridit on pakko saada ralliin, koska oli huhuja uusista automerkeistä mukaan jos saadaan hybridit ja oli kuulemma huhuja uudesta Kiinalaisesta merkistä, itse sanoin jo silloin, että paskapuhetta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14529
Sijainti
Tampereen lenkki
Tääläkin foorumilla muutamat ihan suu vaahdossa puhuivat että hybridit on pakko saada ralliin, koska oli huhuja uusista automerkeistä mukaan jos saadaan hybridit ja oli kuulemma huhuja uudesta Kiinalaisesta merkistä, itse sanoin jo silloin, että paskapuhetta.
Itse olen ainakin koko ajan ajatellut että kyse on siitä millä saadaan nykyiset valmistajat pysymään mukana, en ole haaveillut uusista valmistajista etenkään nyt enää viimeisen vuoden aikana. Jopa M-Sport sanoi että jos hybrideillä ei ajeta niin he eivät ole mukana.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Tääläkin foorumilla muutamat ihan suu vaahdossa puhuivat että hybridit on pakko saada ralliin, koska oli huhuja uusista automerkeistä mukaan jos saadaan hybridit ja oli kuulemma huhuja uudesta Kiinalaisesta merkistä, itse sanoin jo silloin, että paskapuhetta.
Eikai tämä näin ole mennyt? Vaan niin päin, että jos hybridit eivät olisi tulleet, mukana ei olisi ollut enää kolmesta tallista yhtäkään.

Kyllä nykyisten tallien pitää olla FIAn prioriteettilistan kärjessä. Vasta sen jälkeen tulee mahdolliset uudet autonvalmistajat.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Minä koitin etsiä Mattonilta noita lausuntoja, mutta löysin vain maininnan että JOS tulee uusi merkkejä, ne tulevat aikaisintaan 2024 ja toinen lausunto jossa hän sanoi että automerkit ovat olleet kiinnostuneita uusista säännöistä, mutta korosti että eivät ole suunnittelemassa autoja, vaan ainoastaan tutkimassa mahdollisuutta osallistua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14529
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/new-manufacturer-could-join-wrcs-hybrid-era-after-2022/
Tossa on näköjään vuosi sitten huhuiltu jotakin. Tuossakin puhutaan että olisi vasta myöhemmin tulossa. Varmasti tähän vaikuttaa myös vuoden 2025 säännöt. Jos autot menee kokonaan uusiksi, ei kenenkään kannata liittyä mukaan ennen sitä. Tässähän toki Bin Sulyaem on tehnyt täyskäännöksen aiempaan nähden puhuessaan puhtaasta paperista jne.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Itse olen ainakin koko ajan ajatellut että kyse on siitä millä saadaan nykyiset valmistajat pysymään mukana, en ole haaveillut uusista valmistajista etenkään nyt enää viimeisen vuoden aikana. Jopa M-Sport sanoi että jos hybrideillä ei ajeta niin he eivät ole mukana.
Itse taas näkisin, että 2,5 automerkin MM-sarjassa ei ole enään mitään järkeä ja se on myös liian haavoittuva, jos yksikin merkki vielä vetää tepselin seinästä. Juuri nyt olisi ollut mahdollisuus räjäyttää koko MM-sarja tekemällä radikaali muutos, koska mitään hävittävää ei oikeastaan olisi ollut (koska sarja on muutenkin aika näivettynyt). Esim (R3 jota Moh B S ehdotti). Toi on paskaa, että M sport olis lähteny ilman hybridejä. Malcomin lausunnot on aika kärkkäitä, suhtautuisin niihin varauksella. Vielä äsken Malcon valitti että gen3 wrc on liian kallis, virhe päätös, koska ei saa myytyä autoja privateille.R5/ R3:lla Malcomin paja vois paljon paksummin kun sais myytyä enemmän autoja
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Tässä kun on nyt ensimmäiset shakedown-maistiaiset saatu näistä autoista muutamine kuvineen, niin kertokaas viisaammat minkä takia Toyotan perä näyttää olevan korkealla ja paljon tyhjää täynnä verraten Fordiin ja Hyundaihin? Mitä tässä on haettu teknisestä näkökulmasta? Kovin odotin että sinne olisi kaikkien testien jälkeen vielä lyöty erilaista härpäkettä ja matalampaa puskuria mutta näemmä ei...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Yleiselle tasolla voinee sanoa, että ns. pääluokka on aina "liian kallis". Juuri luin VM:n Safari-juttua vuodelta 1980, jossa kauhisteltiin miten Mersun Safari-autot maksavat puoli miljoonaa meikäläistä markkaa.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
144
Sijainti
Joensuu
Toi on paskaa, että M sport olis lähteny ilman hybridejä.
Onhan se siinä mielessä paskaa, että kaikki valmistajat olisivat lähteneet ilman hybridejä, ei ainoastaan M-sport.

Nykyisessä ilmastointoilun tilanteessa yksikään valmistaja ei halua/uskalla olla mukana "vanhanaikaisilla" autoilla. Mahdollisen imagotappion uhka on liian suuri.

Nyt olisi mahdollisuus seurata uudenlaisten WRC -autojen tasaväkistä ensimmäistä rallia, mutta eihän siihen voi keskittyä kun kaikki huipputasolla on ihan päin persettä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14529
Sijainti
Tampereen lenkki
(R3 jota Moh B S ehdotti).
Ei se sitä nyt suoranaisesti ehdottanut. Kunhan sanoi että kyllä Rally3:kin on kilpa-auto, mutta tuskin nyt pääluokaksi MM-sarjaan.
R5/ R3:lla Malcomin paja vois paljon paksummin kun sais myytyä enemmän autoja
Kyllähän ne on nyt ainoa valmistaja jolla on Rally3, ja Rally4(R2) on selkeästi edistyksellisin. Rally2(R5) on jäänyt vähän kehityksessä jalkoihin, mutta eiköhän sitäkin myydä.
 
Liittynyt
5.6.2021
Viestit
22
Tässä kun on nyt ensimmäiset shakedown-maistiaiset saatu näistä autoista muutamine kuvineen, niin kertokaas viisaammat minkä takia Toyotan perä näyttää olevan korkealla ja paljon tyhjää täynnä verraten Fordiin ja Hyundaihin? Mitä tässä on haettu teknisestä näkökulmasta? Kovin odotin että sinne olisi kaikkien testien jälkeen vielä lyöty erilaista härpäkettä ja matalampaa puskuria mutta näemmä ei...
Kun perä on keulaa korkeammalla, auton pohjaan syntyy alipaine, joka luo downforcea.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Itse taas näkisin, että 2,5 automerkin MM-sarjassa ei ole enään mitään järkeä ja se on myös liian haavoittuva, jos yksikin merkki vielä vetää tepselin seinästä. Juuri nyt olisi ollut mahdollisuus rähäyttää koko MM-sarja tekemällä radikaali muutos, koska mitään hävittävää ei oikeastaan olisi ollut (koska sarja on muutenkin aika näivettynyt). Esim (R3 jota Moh B S ehdotti). Toi on paskaa, että M sport olis lähteny ilman hybridejä. Malcomin lausunnot on aika kärkkäitä, suhtautuisin niihin varauksella. Vielä äsken Malcon valitti että gen3 wrc on liian kallis, koska saa myytyä autoja privateille. R3:lla Malcomin paja vois paljon paksummin.
Ihan kuin tämä että sarjassa on "2,5 merkkiä" olisi jotenkin uusi tilanne?
Tiesitkö että kauden 2005 päätteeksi sarjasta lähdettiin joukolla kävelemään ja 2006, 2009 ja 2010 kaudet olivat 1,5 automerkin sarjaa? Noistakin vuosista selvittiin.
Kuitenkin(merkkien määrästä huolimatta) kausi 2005 oli Loebilta murskaava näytös 10 voitolla kuudestatoista rallista. Voittoihin tänä 5,5 merkin vuonna 2005 ylsi 4 kuskia eli Loeb, Grönholm, Solberg ja Duval.
2020 ja 2021 saatiin molempina vuosina kuitenkin 5 eri voittajaa vaikka vain 2.5 merkkiä. "Näivettymistä" ei voi mielestäni määritellä pelkästään osallistujien määrällä.
Toisaalta, Hirvosen ja Loebin MM taiston vuoksi 1,5 merkin vuonna 2009 oli ihan mielekästä seurattavaa, paljon mielekkäämpää kuin 3,5 merkin 2008 joka oli aikamoinen Loeb näytös 11 voitolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14529
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan kuin tämä että sarjassa on "2,5 merkkiä" olisi jotenkin uusi tilanne?
Tiesitkö että kauden 2005 päätteeksi sarjasta lähdettiin joukolla kävelemään ja 2006, 2009 ja 2010 kaudet olivat 1,5 automerkin sarjaa? Noistakin vuosista selvittiin.
Sen verran tarvii korjata, että Ford/M-Sport oli virallinen tehdastalli kauden 2012 loppuun asti. Muuten postaus täyttä asiaa.

Vaikka talleja on ollut paljon, niin harvoin kovin monella on ylletty voittoihin tai podiumeihin. 2001 taisi olla jonkinlainen huipennus, viisi tallia voitti ja näistä neljä ajoi täysiä kausia (Citroen vasta aloitteli uraansa). Viiden merkin voittoon on päästy myös 1982 ja 1985, mutta tällöin tallit osallistui usein vain niihin kisoihin mitkä niille parhaiten sopi (Renu Korsikalla, Toyota Safarissa jne)
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Sen verran tarvii korjata, että Ford/M-Sport oli virallinen tehdastalli kauden 2012 loppuun asti. Muuten postaus täyttä asiaa.

Vaikka talleja on ollut paljon, niin harvoin kovin monella on ylletty voittoihin tai podiumeihin. 2001 taisi olla ainoa kerta kun viisi täyttä kautta ajavaa tallia on yltänyt voittoihin.
No perhana tekipä muisti tepposet. Jotenkin päässä oli kuva että se loppui jossain 2000 luvun alkupuoliskolla
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
No näinhän Matton satuili, että hybridien ansiosta uusia automerkkejä voitaisiin saada mukaan ja tälläkin forumilla muutamat asiantuntijat väittivät yhtä pehmoisia
Jos viittaat minuun, niin kysehän oli nimenomaan sinun väittämästä että mikään uusi talli ei ole ollut halukas liittymään hybridi aikana, mikä ei siis pitänyt paikkaansa. Se että liittyykö, tuskin, mutta että kukaan ei ole ollut edes kiinnostunut, niin oli bullshittiä.
 
Ylös