Ranska 2008, Kisa

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
petrolhead sanoi:
No ei huvita ei. Mietin itsekin kisan aikana että tuleeko lippua vai ei. Toin nyt kuitenkin oman sivistyneen arvaukseni asiasta esiin, ja veikkaan että putken materiaali on lähempänä foliota kuin vaikka huonekaluputkea , näin kärjistäen.
EDIT: Oisko muuten ollukki lambdapiuha :D ..
FIA tarkkailijan mukaan ei tarvinnut liputtaa.

Ferrari päätti etteivät tee mitään varikkopysähdyksellä mm. siksi että Jarno lähesty ja vain lamda piuha oli jäljellä. Eivät edes halunneet leikata sitä. Auton ei myöskäään haluttu kuumenevan lisää, sammuttamisesta olisi tullut keskeytys varmasti koska ilmaboxi oli murtunut auki....
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Zaikom sanoi:
Sanopa miten se voisi osua takana tulevan naamariin 300km/h? Se osa ei todellakaan leiju ilmassa pituussuunnassa paikallaan. Toisekseen auton ympärillä ilmavirta kiertää auton, ei osu kypärään 300km/h. Ei osu osakaan 300km/h kypärään, vaikka osa leijuisi paikallaan ilmassa.

Eiköhän nuo FIAn tyypit tiedä vähän paremmin, mitkä noitten irtoavien osien riskit on.
Suoralla lähtee irti ja osuu esim. 100m päässä ajavan kypärään. Tuossa tapauksessa ei tietty tarkkaa suuntaa, mihin se olisi lentänyt. Onneksi lähti kaarteessa, jolloin lähti helpommin sivulle. Todellakaan sen suunta ei olisi ollu suoralla arvattavissa. Tuskinpa edes FIA:n edustajilla. Selittelivät vähäisellä painolla, mutta edelleen olen sitä mieltä, että visiirin osuessa ei olisi ollut kovinkaan miellyttävä kokemus.

EDIT: Lisäksi onha se vaarallinen osuessa muuallekin kohtaa autoa. Lue alla olevan Bleun:n kommentti...
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Vuonna 1995 Italian GP:ssä Alesin autosta irtosi takasiivessä ollut kamera, joka sitten osui Bergerin jousitukseen rikkoen sen. Ja se ainakin näytti siltä, että se irtosi aivan varoittamatta. Berger sanoi sen jälkeen, että jos kamera olisi osunut häntä päähän, hän olisi todennäköisesti kuollut. Esimerkiksi jos tuo pakoputki olisi tullut takaa ajavan ohjaamoon, niin ikävästi olisi varmasti käynyt. Olihan siinä esimerkiksi Bourdais (kierroksella jääneenä) pitkään ihan Räikkösen takana sen ongelman ilmettyä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joo joo, ei kai kukaan kiistä etteikö tuosta olisi voinut vaaraa olla, mutta todellinen kysymys kuuluu että miksi tästä itketään nyt? Aiemminkin on roikkunut mm. molempien Williamsien peilit ja niiden tukivarret (hiilikuitutikut) hervottomina, muistaakseni Kanadassa jokunen vuosi sitten, eikä silloinkaan mitään liputettu. Olisihan ne voineet olla ihan yhtä vaarallisia kuin pakoputki. Vaan enpä muista kenenkään itkeneen liputuksen puutetta tuolloin tai muulloinkaan. Muitakin vastaavia esimerkkejä löytynee jos jaksaa kaivella, tuon nyt satun vain helposti muistamaan. Taitaa olla kyseessä vain se, että tällä kertaa se oli Kimi/Ferrari ja ehkä ratkaisevat MM-pisteet. Eihän Kimi+Ferrari yhdistelmää mestaruustaistossa ajamalla lyödä, pitää toivoa mahdollisimman paljon epäonnea heille ja onnea jollekin muulle jotta joku muu voittaisi. Sitä jo vesi kielellä odotettiin Kimille nollan pisteen pottia, mutta kun tulikin kahdeksan, niin ollaan äksynä. (Eikä tartte selitellä että ei se niin ole, kun kerran tiedämme että kuitenkin on...)
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Voihan se kyllä olla niin, että ku kärkikuski kyseessä niin valituskin on sen mukaista. Jos joku ketä-kiinnostaa-sutil olis ollut samassa tilanteessa niin enpä jaksa uskoa, että asiaa kauheasti vatvottaisiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Calvin sanoi:
Joo joo, ei kai kukaan kiistä etteikö tuosta olisi voinut vaaraa olla, mutta todellinen kysymys kuuluu että miksi tästä itketään nyt?
Epäilemättä siksi, että
a) kyseessä on suomalainen ja tämä foorumi seuraa erityisesti suomalaiskuskeja
b) kyseinen asia on ylittänyt uutiskynnyksen myös maailmalla ja monet nimekkäät F1-kasvot ovat ihmetelleet liputtamattomuutta (*)
c) kärkikuskien kohtaloihin noin yleisesti kiinnitetään enemmän huomiota.

Jos jostain Toro Rossosta roikkuisi osa, syntyisikö siitä keskustelua täällä, vaikka joku asian toisikin esille? Itse olen ainakin ajatellut samaa asiaa aiemminkin, mutten välttämättä ole sitä tänne kirjoittanut No, en ole ehtinyt aktiivinen foorumisti ollakaan vielä kovin pitkään.

Yhden vastaavan "miksei liputettu"-keskustelun löysin, ja kohteena oli - yllätys yllätys - Kimi.
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=372622&postcount=41

-Edit-
Taitaa olla kyseessä vain se, että tällä kertaa se oli Kimi/Ferrari ja ehkä ratkaisevat MM-pisteet. Eihän Kimi+Ferrari yhdistelmää mestaruustaistossa ajamalla lyödä, pitää toivoa mahdollisimman paljon epäonnea heille ja onnea jollekin muulle jotta joku muu voittaisi. Sitä jo vesi kielellä odotettiin Kimille nollan pisteen pottia, mutta kun tulikin kahdeksan, niin ollaan äksynä.
En usko tässä vaiheessa jaettavan mitään "ratkaisevia MM-pisteitä". Toki kaikki pisteet ratkaisevat, mutta tilanteet ehtivät vielä muuttua, yli puolet kisoista on ajamatta. Lisäksi uskon, että Kimi olisi siitä huolimatta ajanut pisteille, joskaan ei tietenkään yhtä korkealle, vaan jonnekin jämäpisteille. Ferrari olisi vain muuttanut samalla taktiikkaa ja tankannut Kimin loppukisaa varten.

Toivon toki, että MM-taistelu pysyisi auki mahdollisimma pitkään, mutta loppukädessä minulle on yhdentekevää kuka sen tittelin vie. Ferrari ei ole suosikkitallini, mutta kyllä minä Kimille sen mestaruuden suon jos se on tullakseen - olihan Kimi jonkinlainen suosikkini vielä ajaessaan McLarenilla ja Sauberilla. Jos oikeasti kävisi kuten toivon, niin joka vuosi voittaisi eri talli ja eri kuski.

-Edit2 -
(*) Lisätään vielä
d) koska asia otettiin esille myös MAXin selostuksessa. JJ:n kommentti osan lopulta irrotessa:
"Se oli ihme ettei siitä liputettu teknistä vikaa, ja Kimiä sisälle et onneksi ei näin tullut tapahtumaan, onneks se pakoputken pää lähti irti siitä, se oli nimittäin ihan varmasti sellainen vaarallinen juttu ja jos se ois lähteny erilaisessa paikassa ni se ois voinu osua toiseen autoon tai johonki kypärään tai mihin vaan ja se ei ois ollut todellakaan hyvä juttu. Hyvä et näin kävi."

Osa muuten irtosi mutkassa, jossa ulkokaarteen puolella - jonne suuntaan osa lensi - oli katsomo. Onneksi liike-energia ei riittänyt niin kauas.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja kun miettii että jos Hamiltonilla olisi ollut sama juttu niin kuin moni olisi toivonut lippua..

Ite oon jättäny nää jutut (ratkaisujen arvostamisen) sivuun, ku aina joku voi valittaa ja itekin saattas olla toista mieltä jos kuskikin olis eri.. Sen takia turha pyöritellä..

Sen muistan, että Schumi "liputettii" (vai mailattiin) varikolle ku sillä irtos se ilman ohjain Melbournessa, olikoha joku 2004.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt kun tulin katsoneeksi kisan ja lehdistötilaisuuden uudelleen, niin Massakin on näköjään oppinut puhumaan "us"-moodissa. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
JML82 sanoi:
Suoralla lähtee irti ja osuu esim. 100m päässä ajavan kypärään. Tuossa tapauksessa ei tietty tarkkaa suuntaa, mihin se olisi lentänyt. Onneksi lähti kaarteessa, jolloin lähti helpommin sivulle. Todellakaan sen suunta ei olisi ollu suoralla arvattavissa. Tuskinpa edes FIA:n edustajilla. Selittelivät vähäisellä painolla, mutta edelleen olen sitä mieltä, että visiirin osuessa ei olisi ollut kovinkaan miellyttävä kokemus.
Mitäs luulet miten ilmavirta kohtelee tuollaista kevyttä kappaletta F1 auton ympärillä? En usko kovan törmäyksen visiiriin olevan edes mahdollinen. Kylle se jostain kiertää ja korkeintaan kevyesti hipaisee kypärää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Mitäs luulet miten ilmavirta kohtelee tuollaista kevyttä kappaletta F1 auton ympärillä? En usko kovan törmäyksen visiiriin olevan edes mahdollinen. Kylle se jostain kiertää ja korkeintaan kevyesti hipaisee kypärää.
Jos ilmavirta osuu kypärään, niin mikä tahansa ilmavirrassa oleva esinekin voi siihen osua. Onhan edelläajavan öljyäkin kertynyt takanatulevan visiiriin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Jos ilmavirta osuu kypärään, niin mikä tahansa ilmavirrassa oleva esinekin voi siihen osua. Onhan edelläajavan öljyäkin kertynyt takanatulevan visiiriin.
Virtaako ilmamassat 300km/h suoraan kypärän läpi? Ei, ne sivuuttavat kypärän. Samoin kaikki kevyet esineet. Lisäks kabiinin edessä on ilmanohjainlasi, joka rauhoittaa ilmastoa kybärän ympärillä. Nuo kypärät kestävät vaikka banssarivaunun yliajon, ainakin schumacherin superkypärä ;) Kyllä ne kestävät pakoputkin kylkikosketuksenkin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
WebSlave sanoi:
Jos ilmavirta osuu kypärään, niin mikä tahansa ilmavirrassa oleva esinekin voi siihen osua. Onhan edelläajavan öljyäkin kertynyt takanatulevan visiiriin.
Tätä mieltä minäkin olen. Tässä oiva peruste. Pakko siihen on ilmavirtaa osua, koska joudutaan vaihtamaan visiirin kalvojakin. Toki niitä ilmavirtoja ohjataan suotuisimmaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Virtaako ilmamassat 300km/h suoraan kypärän läpi? Ei, ne sivuuttavat kypärän.
Niin, se kypärä siinä estää sitä ilmavirtaa menemästä suoraan. Vai väitätkö, että ilmavirran kiertäessä kypärää siihen ilmavirran ja kypärän väliin jää maaginen tyhjiö, joka estää ilmavirtaa osumasta kypärään?
Nuo kypärät kestävät vaikka banssarivaunun yliajon, ainakin schumacherin superkypärä ;) Kyllä ne kestävät pakoputkin kylkikosketuksenkin.
No, Berger piti kyllä lentävän esineen osumista kypärään mahdollisena ja hengenvaarallisena, mutta hän ei ollutkaan konsultoinut asiaa sinulta. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
JML82 sanoi:
Tätä mieltä minäkin olen. Tässä oiva peruste. Pakko siihen on ilmavirtaa osua, koska joudutaan vaihtamaan visiirin kalvojakin. Toki niitä ilmavirtoja ohjataan suotuisimmaksi.
Ilmavirta ei osu kypärään vaan sivuaa sitä. Jos ajatellaan ilmavirran tunnetta iholla, tunnemme paineen, emme mitään törmäystä. Kaikki ilma kiertää, mikään ei mene läpi. Niin myös kevyet esineet kiertävät, eivät mene läpi ainakaan kovin suurella voimalla.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Zaikom sanoi:
Ilmavirta ei osu kypärään vaan sivuaa sitä. Jos ajatellaan ilmavirran tunnetta iholla, tunnemme paineen, emme mitään törmäystä. Kaikki ilma kiertää, mikään ei mene läpi. Niin myös kevyet esineet kiertävät, eivät mene läpi ainakaan kovin suurella voimalla.
Kun osuu niin uppoaa. Toki visiirit ja kypärät on parempia nykyään. (Ja kun Sennan aikoina)


On the ninth lap, with Marko running in fifth position, a piece of stone was thrown up by the cars ahead, smashed through the visor of his helmet and went into his eye. Marko managed to avoid a big accident and stopped the car beside the track but a career that had promised so much was over. He lost the sight in his damaged eye and never raced in F1 again.
Kukaan ei halua edes koppakuoriaisen osuvan itseensä edes vauhdin ollessa 50 km/tunnissa vaikka sellainen ei kypärää läpäisekään.


http://www.grandprix.com/gpe/drv-marhel.html

http://pics.redbullf1.com/pics_3363/Dr-Helmut-Marko.html
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Ilmavirta ei osu kypärään vaan sivuaa sitä. Jos ajatellaan ilmavirran tunnetta iholla, tunnemme paineen, emme mitään törmäystä. Kaikki ilma kiertää, mikään ei mene läpi. Niin myös kevyet esineet kiertävät, eivät mene läpi ainakaan kovin suurella voimalla.
Jos työnnät naamasi ulos auton ikkunasta (vauhdissa) sateella, kastuuko se?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Zaikom sanoi:
Ilmavirta ei osu kypärään vaan sivuaa sitä. Jos ajatellaan ilmavirran tunnetta iholla, tunnemme paineen, emme mitään törmäystä. Kaikki ilma kiertää, mikään ei mene läpi. Niin myös kevyet esineet kiertävät, eivät mene läpi ainakaan kovin suurella voimalla.
Pesin auton eilen ja kirosin keulaan osuneita ötököitä. Sinun teorian mukaan niiden ei pitäisi osua siihen. Kyllä ne olivat siihen törmänneet ja litistyneet!
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
JML82 sanoi:
Pesin auton eilen ja kirosin keulaan osuneita ötököitä. Sinun teorian mukaan niiden ei pitäisi osua siihen. Kyllä ne olivat siihen törmänneet ja litistyneet!
Niin, osa auton tiellä kohdanneista ötököistä. Tuulilasissa noita osumia on yleensä kuitenkin vähemmän kuin keulassa. Mistähän se johtuu? Luultavasti sillä alueella suurin osa ötököistä siirtyy auton ohi ilmavirran mukana, vaikka ovat "törmäyskurssilla" auton kanssa.

Tässä keskusteluissa kaikki ne, joiden mielestä irtonainen pakoputki räjäyttäisi huono-onnisen kuljettajan aivot, näyttävät ajattelevan asiaa kypäräkeskeisestä näkökulmasta. Että tottakai siihen osuu ilmavirta ja sen takia kaikki muukin. Osa (näemmä se vähemmistö) ajattelee asiaa kokonaisuuden kannalta ja ottaa huomioon auton aerodynamiikan roolin ilmavirtojen kehittymisessä auton ympärillä.

Se on fakta että kypärän visiiriin osuu ajon aikana öljyä ja muuta ilmamassan mukana kulkeutuvaa likaa, mutta mistä se likainen ilmamassa on tulossa? Tuleeko se esimerkiksi etusiiven päältä, alta vai kuljettajan kypärän korkeudelta auton edestä? F1:ssä käytetään spoilereita eikä siipiä, joiden tarkoitus on häiritä ilmavirtoja kehittääkseen downforcea, jolloin ne jättävät jälkeensä pääasiassa turbulenttisia virtauksia ja pyörteitä. Miten se turbulenssi sitten liikkuu auton ja kuljettajan ympärillä, määrää aika paljon sitä mikä osuu mihinkin.

Jos kuljettajan kypärää kohti ammuttaisiin kiväärikalipeerin luoti 100 metrin päästä, samaan aikaan kun auto liikkuisi ampujaa kohti 300km/h nopeudella, luodin lentorata tuskin muuttuisi merkitsevästi auton ympärillä liikkuvien ilmavirtojen takia. Jos taas autoa kohti heitettäisiin paperilennokki joka jotenkin saataisiin pysymään lentoradallaan niin että se kohtaisi auton kohtisuorasti edestä auton liikkuessa 300km/h, paperilennokki todennäköisesti lähtisi ilmavirran mukaan eikä törmäisi autoon.

Miten sitten kävisi tälle pakoputkelle? Ensinnäkin täytyy ottaa huomioon se, että olisi varsin epätodennäköistä että se irtoaisi "puhtaasti" suoraan taaksepäin suoraan takana seuraavaa autoa kohti. Eli ei kannata edes ajatella sitä niin, että pakoputki tulee vasemmalta, kypärä tulee oikealta ja *poks*. Käytännön tilannetta ja sen seurauksia on erittäin vaikea ennustaa, mutta mikäli pakoputki aiheuttaisi merkittävää vahinkoa, väittäisin sen johtuneen pääasiassa erittäin huonosta tuurista.

Kuten joku tuossa jo mainitsikin, niin mikäli jokaista pikkunippeliä ruvettaisiin vartioimaan nollatoleranssilla niin eipä siellä enää mitään kilpailuja ajettaisi. Tai jos ajettaisiin, niin mentäisiin time-trial -meiningillä rallityyliin. Tuo yllä oleva katkelma irtokivestä, kypärän visiiristä ja huono-onnisesta kuskista on aika hyvä esimerkki - radallahan saattaa olla irtokiviä kaiken muun lian seassa, kuljettajat saattavat osua niihin ja sitten kivet saattavat osua muihin autoihin tai kuljettajiin. Onko se valvonnan arvoinen asia, vaikka yksi kivi saattaisikin aiheuttaa pahan loukkaantumisen? Niinpä.
 
Ylös