JML82 sanoi:
Pesin auton eilen ja kirosin keulaan osuneita ötököitä. Sinun teorian mukaan niiden ei pitäisi osua siihen. Kyllä ne olivat siihen törmänneet ja litistyneet!
Niin, osa auton tiellä kohdanneista ötököistä. Tuulilasissa noita osumia on yleensä kuitenkin vähemmän kuin keulassa. Mistähän se johtuu? Luultavasti sillä alueella suurin osa ötököistä siirtyy auton ohi ilmavirran mukana, vaikka ovat "törmäyskurssilla" auton kanssa.
Tässä keskusteluissa kaikki ne, joiden mielestä irtonainen pakoputki räjäyttäisi huono-onnisen kuljettajan aivot, näyttävät ajattelevan asiaa kypäräkeskeisestä näkökulmasta. Että tottakai siihen osuu ilmavirta ja sen takia kaikki muukin. Osa (näemmä se vähemmistö) ajattelee asiaa kokonaisuuden kannalta ja ottaa huomioon auton aerodynamiikan roolin ilmavirtojen kehittymisessä auton ympärillä.
Se on fakta että kypärän visiiriin osuu ajon aikana öljyä ja muuta ilmamassan mukana kulkeutuvaa likaa, mutta mistä se likainen ilmamassa on tulossa? Tuleeko se esimerkiksi etusiiven päältä, alta vai kuljettajan kypärän korkeudelta auton edestä? F1:ssä käytetään spoilereita eikä siipiä, joiden tarkoitus on häiritä ilmavirtoja kehittääkseen downforcea, jolloin ne jättävät jälkeensä pääasiassa turbulenttisia virtauksia ja pyörteitä. Miten se turbulenssi sitten liikkuu auton ja kuljettajan ympärillä, määrää aika paljon sitä mikä osuu mihinkin.
Jos kuljettajan kypärää kohti ammuttaisiin kiväärikalipeerin luoti 100 metrin päästä, samaan aikaan kun auto liikkuisi ampujaa kohti 300km/h nopeudella, luodin lentorata tuskin muuttuisi merkitsevästi auton ympärillä liikkuvien ilmavirtojen takia. Jos taas autoa kohti heitettäisiin paperilennokki joka jotenkin saataisiin pysymään lentoradallaan niin että se kohtaisi auton kohtisuorasti edestä auton liikkuessa 300km/h, paperilennokki todennäköisesti lähtisi ilmavirran mukaan eikä törmäisi autoon.
Miten sitten kävisi tälle pakoputkelle? Ensinnäkin täytyy ottaa huomioon se, että olisi varsin epätodennäköistä että se irtoaisi "puhtaasti" suoraan taaksepäin suoraan takana seuraavaa autoa kohti. Eli ei kannata edes ajatella sitä niin, että pakoputki tulee vasemmalta, kypärä tulee oikealta ja *poks*. Käytännön tilannetta ja sen seurauksia on erittäin vaikea ennustaa, mutta mikäli pakoputki aiheuttaisi merkittävää vahinkoa, väittäisin sen johtuneen pääasiassa erittäin huonosta tuurista.
Kuten joku tuossa jo mainitsikin, niin mikäli jokaista pikkunippeliä ruvettaisiin vartioimaan nollatoleranssilla niin eipä siellä enää mitään kilpailuja ajettaisi. Tai jos ajettaisiin, niin mentäisiin time-trial -meiningillä rallityyliin. Tuo yllä oleva katkelma irtokivestä, kypärän visiiristä ja huono-onnisesta kuskista on aika hyvä esimerkki - radallahan
saattaa olla irtokiviä kaiken muun lian seassa, kuljettajat
saattavat osua niihin ja sitten kivet
saattavat osua muihin autoihin tai kuljettajiin. Onko se valvonnan arvoinen asia, vaikka yksi kivi
saattaisikin aiheuttaa pahan loukkaantumisen? Niinpä.